Ford Focus Wagon 1.6 16V Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 5 jaar tevreden met een Corolla Wagon (2002) gereden te hebben kwam de keuze inruilen of doorrijden. Aangezien Toyota in het C-segment geen stationwagon meer aanbiedt, moest ik naar een ander merk uit kijken. Na vergelijk met Opel (minder auto voor meer geld), VW (slechte ervaringen mee) en Renault (nee, absoluut geen Franse auto) uiteindelijk voor de Focus 1.6 16v Wagon Titanium Business gekozen. Een uitstekende deal gesloten (goede inruil prijs voor de Toyo (was te vewachten)).
Deze auto stond pas een paar dagen in de showroom in de mooie kleur Tango-Orange met zilveren dakreling.
500km - april 2008
De Focus bevalt tot op dit moment uitstekend. Ligt als een blok op de weg, de electronische snufjes (navi, bluetooth, clima) bevallen in principe uitstekend.
Je merkt dat de 100pk motor beter trekt in de lage toerentallen dan de Corolla. Ik heb niet het idee dat ik de 10pk t.o.v. de Corolla mis. Wat wel opvalt is dat de Corolla een iets betere gedetaillieerde afwerking had, zij het ook met hard plastic, maar dat zijn dan ook pietluttige details (bv. de geleide rails voor de stoel verstelling etc.) Een minpunt vind ik het harde plastic op de deurpanelen, maar dat had de Corolla ook.
Nadeel van de 5-inch Navi is dat het een versie Benelux met hoofdwegen Europa betreft. Nu rij ik dagelijks een stuk via een grote B-weg in Duitsland naar mijn werk, maar hier gaat het scherm al op grijs! Een hoofdweg houdt schijnbaar alleen auto(snel)weg in. Dit is een duidelijk minpunt van de 5-inch navigatie.
De aflevering van de auto via de Ford dealer Jos Bogman Beek uitstekend geweest.
Nu maar afwachten hoe de betrouwbaarheid is t.o.v de Corolla ;-), maar ik heb goede hoop.
1300km => Zie problemen
Ik vind de motor (1.6 16v) voldoende voor deze auto. Rijdt en schakelt erg soepel. Dus dit is een pluspunt.
4000km
Naar duitsland op vakantie geweest. Ik heb de focus eens lekker ’uitgelaten’ op de duitse autobahn, maar nog niet volgas gereden (max 4500 toeren) 150 -160km/hr.
De cruiscontrol werkt subliem. Berg op blijft de auto mooi 130/140 rijden, dus dat zit wel goed. Buiten de eerder gemelde problemen geen nieuws.
Wel even een tomtommetje aan de vooruit geplakt. Ik vind EUR 199 voor de nav CD voor duitsland wel erg duur.
PROBLEMEN
Geen
Betrouwbaarheid op 3 sterren beoordeeld, aangezien ik nog geen mening kan vormen na 500km
Aangeboden Ford autoverzekering is een farce.
’t Lijkt in eerste instantie eens heel aantrekkelijk aanbod, maar uiteindelijk toch gewoon via mijn tussenpersoon een verzekering afgesloten. Veel voordeeliger.
1300km
Het radio/navigatie systeem gaat soms op tilt. Het is dan niet meer bedienen of het scherm gaat op zwart. Ik lees dat andere mensen hier ook last van hebben, dus ’t is te hopen dat Ford/Blaupunkt met een firmware update gaat komen.
In de achterklep lijkt een los schroefje te liggen. Dit hoor je als je de klep opent of sluit. Hoogst irritant, maar ik laat er wel ff na kijken bij de dealer.
Ook heb ik een last van een irritante trilling in ’t interieur bij 2500 - 2800 toeren (50km/hr). Ik heb de lokatie nog niet kunnen ontdekken.
2800km (15 jun 08)
Tijdens een langere snelwegrit op cruise control valt deze in een keer uit en is daarna niet meer in te schakelen. Pas na het uitzetten van de motor en weer starten werkt deze weer.
Het raam in het bestuurdersportier kraakt in de sponningen. Heb het raam een paar keer op en neer laten gaan, zonder resultaat. Even in de gaten houden en anders melden bij de komende beurt (die nog ver weg is)....
Ook valt het relatief hoge verbruik op (1:11 - 1:12) op hoofdzakelijk 80km wegen, maar ja de auto is nog niet echt ingereden.
4000km (9 jul 08)
rechterachterraam gaat half open indien je de bedienknop in de ’up’ stand houdt. Wil je het raam daarna sluiten, dan gaat deze vanzelf weer open. Je krijg ’t raam met goed geluk weer dicht door een paar keer te proberen.
Daarnaast valt het mensen op de achterbank op dat ’t lijkt op het linkerachter portier niet goed gesloten is, vanwege ’t windgeruis en geluid tijdens het rijden.
De deur is uiteraard gesloten. ’t Lijkt alsof de deur(rubber) niet goed sluit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.