Ford Focus Wagon 1.6 16V Comfort (2011)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst67.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 1.600 km

Na veel wikken en wegen toch maar eens een nieuwe auto aangeschaft en voor de derde keer een Focus stationwagon. De vorige twee bevielen uitstekend. Ik heb een stylepakket 2 erbij gekozen vanwege de lichtmetalen velgen, electrisch verwarmbare voorruit en Bluetooth op de radio. Deze keer maar eens een Panther Black kleur gekozen met veel aluminium en 'satin' accenten. Maakt het een mooie en luxe ogende verschijning.

De eerste ervaringen zijn positief. Natuurlijk moet de auto nog ingereden worden, maar het verbruik zakt al behoorlijk snel van een 1:12 in het begin naar 1:13,5 nu. Dat beloofd veel goeds. Wat me opvalt is dat deze versie (Focus 2 fase 2) veel zwaarder aanvoelt dan de eerste Focus. Dat zit hem waarschijnlijk in de afstelling van de stuurbekrachtiging, maar de wagen voelt sowieso zwaarder. Echter ook groter en meer premium (is een gevoel, natuurlijk). De motor is in essentie dezelfde als die in de Focus 1, al hebben een aantal voorzieningen onder de motorkap een andere plek gekregen. Het motorgeluid is wat 'donkerder', waarschijnlijk vanwege een andere demping en uitlaat.

Het weggegedrag van deze Focus vind ik tot nu toe zeer stabiel en gecontroleerd, maar daarmee ook minder lichtvoetig dan de eerste versie. Het voelt goed, maar de scherpte is iets weg.

Qua praktische zaken is het allemaal voor elkaar, maar ik mis toch de 12V aansluiting tussen de voorstoelen. Die heb ik wel, maar zit in een vak onder de armsteun, niet heel handig.

De auto is luxe afgewerkt en met cruise control en dergelijke ook weer een heel stuk verder dan de eerste Focus waar het het veelgeciteerde 'premium' gevoel betreft. Nooit helemaal begrepen waarom dat in deze klasse zo belangrijk is. Je koopt zo'n station vanwege praktische overwegingen en met jonge kinderen houd je je hart vast voor beschadigingen en vuil in je 'premium' auto.

Problemen:
Niet door de auto, maar ik heb na twee weken al een paar diepe krassen door een omgevallen fiets. Grrrrrr!

Ingereden

  • 4.700 km

Inmiddels is de Focus ingereden en wordt de motor ook wat levendiger. Afschoon de auto nog steeds zwaarder aanvoielt kun je er toch erg goed mee sturen en gooien. Hij kan echt heel hard door een bocht. Het enige wat gebeurt is dat je tegen je zijruit wordt geplakt. Erg goed! Het verbruik zakt ligt, maar zit nog niet op het beloofde niveau. Gecombineerd zo'n 1 op 13,8. Affijn, kan slechter.
De stoelen blijven wennen. Zijn echt een stuk straffer dan ik gewend ben en je moet wel zoeken naar de juiste afstelling. Bluetooth en Voice Control zijn een verademing in combinatie met mijn Blackberry. Wat een gemak! Geen gezeur met carkits of microfoontjes. Gewoon via een microfoontje in het dak en de speakers met elkaar praten.
Ook de voorruitverwarming is een optie die je niet zou moeten missen. Nooit meer ontwasemen via airco of krabben bij ijs. Heerlijk.
De lakschade is goed gerepareerd, maar deze kleur of lak is erg gevoelig voor vuil en krassen. Nu met alle pollen zie je alles er op. Al met al bevalt de auto uitstekend en het enige minpunt wat ik kan ontdekken is het rare geluid van de uitlaat. Verder tot nu toe een topauto.

Anderhalf jaar later

  • 36.000 km

Na anderhalf jaar rijden met de Focus bavlt hij nog steeds prima. Vanaf 30.000 km is hij nog wat zuiniger gaan rijden en lijkt de auto meer los. Inmiddeld ook schade gehad aan de achterklep, maar deze is overgespoten en deels vervangen en de zuto ziet er weer als nieuw uit. Twee vakanties in verre oorden verder blijkt de Focus een goede vakantie-auto: er kan veel in en je houdt het lang vol op de stoelen. Problemen met de auto zijn niet noemenswaardig. Ik blijf erbij dat zwarte lak erg besmettelijk is...

Winterauto

  • 45.000 km

Net zoals de vorige twee foci blijkt dit een perfecte winterauto. In combinatie met goede Continental winterbanden is de auto op sneeuw bijzonder goed te besturen. Wegglijden komt eigenlijk niet voor. De balans in deze auto is gewoon heel goed en daar heb je in de winter des te meer voordeel van. Vocht in de auto komt niet voor en de voorruitverwarming is elke ochtend weer lachen: buren staan blauwbekkend te krabben en ik rij na 1 minuut ontdooien vrolijk weg. Garage is voor andere zaken in gebruik en dat kan dus ook. Mijn enthousiasme neemt eigenlijk alleen maar toe. Verbruik is netjes en zal in de zomer zeker op 1:14 uitkomen.

Na 3 jaar, tijd voor een nieuwe

  • 67.000 km

Inmiddels zijn we alweer 3 jaar verder met deze auto. Het verbruik is op 1:13,8 uitgekomen. Beter wordt het ook niet. N.a.v. een mooie aanbieding van mijn dealer ga ik deze auto nu inruilen voor een nieuwe.

Wat zijn de conclusies: de Focus is een probleemloze, goed rijdende auto. Ik heb in het begin wat last gehad van een krakende deur, maar dat is in de loop van de jaren verdwenen. De auto stuurt en rijdt goed en is een comfortabel vervoermiddel gebleken. De afwerking is ook prima, al vind ik het kunststof rond de audio-installatie wat erg vlekgevoelig. De bekleding (tic-toc) is dat zeker niet. Eventuele vlekken waren er makkelijk uit te halen. De voice control is ideaal en de voorruitverwarming is een optie die ik vanaf nu altijd zal kiezen. Bandenslijtage viel me erg mee en bijgeluiden, gekraak of veel herrie ook niet. Gewoon een hele goede auto.

Zijn er geen nadelen? Nou ja, een paar. De auto schrijft snel af. Dat komt ook door het verschijnen van de nieuwe Focus en de veel zuinigere motoren daarin. Deze is niet bijzonder zuinig. Tegenwoordig kan dat heel wat beter.
Maar verder is het een TOP auto en de volgende eigenaar voorspel ik nog erg veel zorgenvrije kilometers. Ik ga over de nieuwe tzt weer berichten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.