Ford Focus Wagon 1.5 TDCi Econetic Trend Edition (2016)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.5 TDCi Econetic Trend Edition (2016)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.5 TDCi Econetic Trend Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf43 km
KM-stand laatst5.400 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 45 km

Nu we het afgelopen jaar bij onze oude tweedehands Ford Focus (november 2009, 193.000 km, gekocht juli 2013 met 105.000 km) best wel wat reparaties hadden gehad ben ik eens wat berekeningen gaan maken om te kijken of het nog wel zou lonen erin te blijven rijden. Mijn vrouw gebruikt de auto namelijk iedere werkdag om vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar Breda te rijden, waardoor we nu gemiddeld 45.000 km per jaar met de auto onderweg zijn. En helaas, zij komt niet in aanmerking voor een lease-auto op haar werk. Buiten de diesel kwam ik aan gebruikskosten op een gemiddeld bedrag van rond de € 860,- per maand uit of 23 cent/km. Dat vind ik veel geld voor een tweedehands. Voor dat geld blijken we ook in een nieuwe auto te kunnen rijden.

De auto die we gekozen hebben komt voor ons uit een rijtje met de usual suspects als je op zoek bent naar een C-segment Wagon. De Renault Megane, Peugeot 308, Opel Astra, Kia Cee'd enz., enz. dus. De Golf viel al meteen af omdat we die te duur vonden, zeker als je hem een beetje wilt aankleden. Maar ja welke wordt het dan wel.

De plaatselijke Renault dealer kwam met een onverwachte auto aanzetten; een nieuwe Ford Focus Wagon Trend 1.5 TDCi Econetic met 105 PK. Deze auto heeft hij uit België gehaald, want deze uitvoering wordt volgens mij door de Nederlandse dealers niet geleverd.

In vergelijking met de Nederlandse Trend mist deze uitvoering lichtmetalen velgen en een dakreling, maar dit wordt dan weer goed gemaakt met mistlampen voor, automatische verlichting, automatisch dimmende binnenspiegels, elektrisch bedienbare ramen voor én achter (i.p.v. alleen voor), elektrisch inklapbare buitenspiegels, privacy glass, parkeersensoren achter, reservewiel en guide me home verlichting.

De auto heeft helaas geen navigatie erop zitten, maar als onderdeel van de deal zorgt de Renaultdealer voor een TomTom Go 5100, inclusief beanbaghouder, ook van TomTom.
Het mooiste moet nog komen. De prijs was met € 21.700,- ruim € 7.300,- goedkoper dan als ik hem bij de Ford dealer zou hebben gekocht. Dit trok mij meteen over de streep en mijn vrouw na wat aandringen ook. Zij mist de bluetooth ondersteuning voor de telefoon. Als ze die blijft missen lossen we dat later nog wel op met een Parrot.

Door de relatief lage prijs houden we de afschrijving ook beperkt en verwacht ik uiteindelijk gemiddeld zo'n € 100,- tot € 150,- per maand uit te sparen in vergelijking tot het blijven rijden in de oude Focus. Niet slecht!

Vandaag hebben we we de auto opgehaald. Ik zal onze ervaringen met enige regelmaat hier blijven plaatsen. De verbruiksmonitor zal ook (zeker in het begin) worden bijgehouden.

Na een maand

  • 5.400 km

We hebben de Focus nu een maand en zijn eigenlijk alleen maar positief. De winterbanden (Michelin Alpin 5) zitten er nu onder en ondanks dat is het verbruik niet tegengevallen. Zie daarvoor ook de gebruiksmonitor. Er is wel een klein verschil met de boardcomputer, die geeft al een tijdje 5,0 l/100 km.

Wat niet in de eerste beschrijving stond is dat de auto ook nog een regensensor heeft, dus ook dat zit er nog op. Het is mijn eerste ervaring hiermee. Wat ons wel opvalt is dat als het raam na een bui nog wel nat is de sensor dit niet oppikt en dus de ruitenwissers niet zelf aanzet. Dat moet dan dus alsnog handmatig gebeuren. Kleinigheidje.

De auto rijdt als een zonnetje, met werkelijk perfecte wegligging en de auto is, ook met winterbanden opvallend stil. Het is zoals eerder beschreven vooral mijn vrouw die erin rijdt en zij is ook meer dan tevreden. Alleen naar de toetsen voor de cruise control is het wel steeds even zoeken, waardoor de ogen toch even van de weg moeten. Misschien dat dat nog moet wennen. Overigens zijn we over de werking van de cc wel zeer tevreden. In onze vorige (tweedehands) Focus hebben we die in laten bouwen en dat werkte toch wel wat minder dan deze.

Morgen gaat de auto nog even terug naar de dealer om het draadje van de TomTom Go 5100, die we erbij geleverd kregen netjes weg te werken in het dashboard. Dat ziet er dan meteen een stuk netter uit en we besparen de 12 volts aansluiting. Dat is niet meteen bij aanschaf gebeurd, omdat we eerst even wilden kijken waar we de TomTom precies wilden hebben.

Kortom, we zijn zeer tevreden over onze aanschaf en hopen hier nog vele veilige, comfortabele kilometers mee te rijden. Gezien de eerste (ruime) maand gaat dat zeker helemaal goed komen. Volgende ervaring zal waarschijnlijk na zijn eerste beurt zijn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.