Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 95pk Trend (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.5 TDCi 95pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 13.785 km |
KM-stand laatst | 14.500 km |
Eerste indruk na 4 dagen
- 14.500 km
Afgelopen maandag moest ik mijn VW Touran inleveren vanwege einde leasecontract. Op het inleverpunt werd mijn vervangende auto afgeleverd (een tijdelijke auto). Dit bleek een Ford Focus te zijn.
Na 3,5 jaar geleden al eens een proefrit te hebben gemaakt in een Focus, had ik er goede verwachtingen van. Daarnaast betreft het een mooie kleur, namelijk Magnetic, een donkergrijze kleur.
Dit betreft een Ford Focus 1.5 CDTi 95 pk in de Trend uitvoering. Daarnaast is deze auto voorzien van het Technology Pack, welke onder meer bestaat uit een ingebouwd touchscreen navigatiesysteem met voice control, Bluetooth, een middenarmsteun voorin en parkeersensoren achter.
Na een paar dagen rijden (circa 700 km), vallen mij een aantal dingen op.
1. Prettig navigatiesysteem
Behalve een fijne bediening (via touchscreen of via voice control), is de weergave op het scherm ook duidelijk en prettig. Waar vele navigatiesystemen vanaf vogelvlucht weergave verspringen naar een rijstrookassistentie, geeft dit systeem het in split-screen allebei weer. Ook prettig is dat de stem (routebegeleiding) uitgezet kan worden. Bovendien geeft het systeem ook file informatie.
2. Geen prettige stoelen
Ik zit gemiddeld 2 keer per dag 1 á 1,25 uur in de auto. Tot nu toe stapte ik na de rit iedere keer nog uit met rugpijn en pijn in mijn knie. De stoelen zitten niet erg lekker, zijn verre van comfortabel.
3. Richtingaanwijzer 1 of 3 keer knipperen?
Tegenwoordig heeft iedere auto het; een kleine beweging van de richtingaanwijzer en de lampjes knipperen drie keer. Wat mij echter opvalt, is dat bij het naar rechts gaan de ene keer wel drie keer geknipperd wordt, maar soms maar één keer. Ik kan er niet achter komen wat de oorzaak hiervan is.
4. Hill Hold?
Deze functie staat "aan" in het menu, echter ik merk er vrij weinig van. Of misschien werkt dit systeem alleen bij steilere hellingen? Al met al zou ik aan deze functie niet al teveel waarde hechten, want bij een verkeerslicht rol je gewoon naar achteren (of voren)...
5. Onlogische plek bediening cruise control
De knoppen voor de bediening van de cruise control en snelheidsbegrenzer zitten aan het stuur gemonteerd, onder de knoppen waarmee de boordcomputer bediend wordt. Deze plek is erg onlogisch en onpraktisch. Bedienen gaat alleen als je ofwel je ogen van de weg af haalt, of je je vingers al min of meer "klaar" hebt gelegd boven de toetsen. Je kunt ook niet 'voelen' op welke toets je zit.
6. Korte middenarmsteun
Je mag het eigenlijk geen armsteun meer noemen... Hooguit je elleboog rust nog net hierop. Jammer dat ze deze niet langer gemaakt hebben, of verplaatsbaar (zodat je deze naar voren kunt schuiven).
7. Weinig opbergruimte
Tja de VW Touran blinkt natuurlijk uit in het aantal opbergvakken, maar deze Focus heeft er bar weinig. Behalve in de deuren en het dashboardkastje, is er een heel klein vakje linksonder het stuur (voor muntgeld...?) en een vakje onder de armsteun waar net wat kleine spullen in kunnen. Geen vakken in de hemelbekleding, geen vakken onder de stoelen. Achterin de kofferruimte geen vakken onder de laadvloer (daar ligt het reservewiel en verder kan er niets bij), alleen twee vakken achter de wielkasten, die niet veel groter zijn dan de afmetingen van de instructieboekjes...
8. Irritant piepje bij lampen aan / deur open
Vroeger bouwde menigeen een piepertje of zoemertje in de auto in, om te voorkomen dat je de lampen zou laten branden bij het verlaten van de auto. Tegenwoordig gaan bij (bijna) alle auto's de lampen automatisch uit. Bij de Ford Focus ook, echter als je de schakelaar op "lampen aan" hebt staan, je de sleutel uit het contact haalt en de deur opent, gaat er een piepertje af tot je de deur weer sluit. Heel irritant, temeer je weet dat de lampen toch vanzelf uit gaan.
9. Verbruik
Ik schat in dat ik circa 75% á 80% snelweg kilometers maak, maar daarin ook dagelijks wat kilometers in een file doorbreng. Desalniettemin heb ik in de afgelopen dagen een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100km geregistreerd. Althans dat geeft de boordcomputer aan. Wellicht dat deze ook afwijkt van de werkelijkheid, zodat het werkelijke verbruik wat hoger zal liggen. De fabrieksopgave is niet haalbaar, daarvoor moet je continu snelweg rijden met 90 km/h zonder files of opstoppingen.
Al met al ben ik enigszins teleurgesteld in de Focus, ik had er meer van verwacht. Met name de stoelen vallen mij enorm tegen. Een paar weken geleden had ik enkele dagen een VW Polo vanwege een reparatie aan mijn vorige auto, die stoelen zaten zelfs nog een stuk beter. Als Ford nu eens betere stoelen in de auto zou zetten, dan zou de Focus zeker een overweging zijn bij het uitkiezen van een volgende auto. Nu zou ik deze alleen al om de stoelen af laten vallen.
Zodra ik wat meer kilometers achter de rug heb, zal ik nog een aanvullend review schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.