Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Titanium (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 36.000 km |
De eerste meters
- 1.609 km
De eerste 1600 km gereden met de Ford. Daarom tijd voor een eerste oordeel. De auto rijdt gewoon goed, zeer strakke wegligging en opvallend stil.
Qua vermogen is het voldoende. Het karakter van de motor is toch wel anders dan de (gechipte) Skoda. Ook kun Je merken dat het slagvolume wat kleiner is. Vanaf 1500 toeren komt er een piek in het koppel wat vanaf 2500 toeren weer weg ebt. Als je even snel wilt optrekken moet je er wel voor zorgen voldoende toeren te draaien. Opvallend is de wat trage reactie wanneer je 100 rijdt en dan gas geeft.
Ergonomisch heb ik wel wat op te merken.
Voor de bediening van de cruise control moet je iedere keer je hand op het stuur verplaatsen. Ook moet je iedere keer na het starten de cruise control opnieuw inschakelen.
Alles gaat via het grote (mooie) scherm in de middenconsole. De bediening gaat alleen via het scherm. Op het moment dat je OK moet drukken op het scherm moet je dus met je hand naar het scherm. De OK-knop op het stuur werkt niet.
Bij de navigatie moet je na het selecteren van het adres moet je 2 keer op OK drukken voordat de navigatie echt begint.
De navigatie houdt (te) weinig rekening met de verkeersinformatie. Had deze week op een rit van 40km een file van 15km (vertraging 25 minuten volgens VID) en de navigatie vond dat geen reden om alternatief te gaan rijden (waar ik dus zelf maar voor gekozen heb).
De parkeersensoren zijn altijd ingeschakeld. Wanneer je een tegenligger tegen komt en die rijdt wat meer naar het midden beginnen de parkeersensoren opeens te piepen.
Voortgang
- 10.345 km
Hierbij weer een update. De auto is nu goed ingereden en dan is er wat meer te zeggen.
Het rijgedrag van de auto is gewoon goed. De auto ligt heel strak op de weg. Het start-stop systeem werkt ook heel goed. Het verbruik is heel netjes (zie verbruiksmonitor). Zit nu gemiddeld tussen de 1 op 23 en 1 op 24, niet de fabriekswaarden (mijn eerste auto waar dit niet mee lukt) maar toch netjes. Dit wordt vooral bereikt door op de snelweg 103 a 104 op de snelweg te rijden en verder goed te anticiperen. Ook staat de airco meestal uit, behalve als het erg warm is.
Je kunt het vrij kleine slagvolume van de motor wel merken aan het wegrijden. Tussen stationair en 1300 toeren geeft de motor niet thuis. Verder zit er altijd (voor het gevoel) een vertraging tussen het gas geven en de reactie van de motor. Dit wat bij de octavia veel minder.
De bediening van de cruisecontrol gaat nu wel, maar kan zeker beter. Nadeel van de bediening van de radio is dat dit voor een groot deel via het touchscreen moet en je daarbij dus een hand van het stuur af halen. Moet nog uitzoeken of dit ook via de spraakbediening kan (die overigens best goed werkt)
Een jaar ervaring
- 17.000 km
In een jaar precies 17000 km op de teller. De auto heeft zijn eerste beurt gehad en er waren geen bijzonderheden.
Laat ik positief beginnen:
- Goede wegligging
- Perfect start-stop systeem
- Stil
- Uitrusting
Het negatieve:
- Navigatie. Iedere file die het systeem op de ingestelde route kan vinden wordt gekozen.
- Navigatie. Bij aflevering zat er de nieuwste kaart is, maar veel wegen ontbreken.
- Navigatie. Probeert mij regelmatig een fiets- of wandelpad in te sturen (en dan geen alternatief kunnen kiezen)
- Navigatie. Google Maps wordt er vaak bij gepakt, want dit werkt veel beter.
- Cruise control. Moet je bij iedere rit opnieuw inschakelen.
- Gasrespons. Wanneer je gas geeft moet de turbo eerst op gang komen, dan gaat ie wel. Mij vorige auto hing veel meer aan het gas, reageerde veel directer.
Neutraal:
Het verbruik. Het is de eerste auto die ik heb (van de 8) waarbij ik de fabrieksopgave NIET haal. Ik rijd gemiddeld (veel randstad) 1 op 22,5.
Weinig nieuws
- 36.000 km
Toch maar weer eens een update. Heb (tijdelijk) een kantoorfunctie en gebruik de auto gewoon weinig. De punten van de vorige ervaringen blijven staan. Het enige echt opvallende is gelijk negatief opvallend.
Heb begin dit jaar een "nieuwe" kaart voor de navigatie gehad, en die is gelijk antiek. Wegen die al meer dan 2 jaar in gebruik zijn staan er gewoon niet op. DIEP TRIEST.
Samengevat een prima auto, maar bespaar het geld voor de navigatie maar uit en koop voor een klein bedrag een losse TomTom. Werkt veel beter en de kaarten zijn up-to-date.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.5 Black Edition
- 2016
- 136.262 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium | Stoel & stuurverwarming | Camera | Adaptive cruise | Carplay | B&O Sound | Navigatie | Full LED | Climate control
- 2018
- 123.782 km

Ford Focus 1.5 150PK TITANIUM 5-DEURS NAVI LM-VELGEN CLIMA P-SENSOREN NL-AUTO KEYLESS START
- 2016
- 110.391 km