Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Titanium (2015)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Titanium (2015)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.5 TDCi 120pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst36.000 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste meters

  • 1.609 km

De eerste 1600 km gereden met de Ford. Daarom tijd voor een eerste oordeel. De auto rijdt gewoon goed, zeer strakke wegligging en opvallend stil.

Qua vermogen is het voldoende. Het karakter van de motor is toch wel anders dan de (gechipte) Skoda. Ook kun Je merken dat het slagvolume wat kleiner is. Vanaf 1500 toeren komt er een piek in het koppel wat vanaf 2500 toeren weer weg ebt. Als je even snel wilt optrekken moet je er wel voor zorgen voldoende toeren te draaien. Opvallend is de wat trage reactie wanneer je 100 rijdt en dan gas geeft.

Ergonomisch heb ik wel wat op te merken.

Voor de bediening van de cruise control moet je iedere keer je hand op het stuur verplaatsen. Ook moet je iedere keer na het starten de cruise control opnieuw inschakelen.

Alles gaat via het grote (mooie) scherm in de middenconsole. De bediening gaat alleen via het scherm. Op het moment dat je OK moet drukken op het scherm moet je dus met je hand naar het scherm. De OK-knop op het stuur werkt niet.

Bij de navigatie moet je na het selecteren van het adres moet je 2 keer op OK drukken voordat de navigatie echt begint.

De navigatie houdt (te) weinig rekening met de verkeersinformatie. Had deze week op een rit van 40km een file van 15km (vertraging 25 minuten volgens VID) en de navigatie vond dat geen reden om alternatief te gaan rijden (waar ik dus zelf maar voor gekozen heb).

De parkeersensoren zijn altijd ingeschakeld. Wanneer je een tegenligger tegen komt en die rijdt wat meer naar het midden beginnen de parkeersensoren opeens te piepen.

Voortgang

  • 10.345 km

Hierbij weer een update. De auto is nu goed ingereden en dan is er wat meer te zeggen.
Het rijgedrag van de auto is gewoon goed. De auto ligt heel strak op de weg. Het start-stop systeem werkt ook heel goed. Het verbruik is heel netjes (zie verbruiksmonitor). Zit nu gemiddeld tussen de 1 op 23 en 1 op 24, niet de fabriekswaarden (mijn eerste auto waar dit niet mee lukt) maar toch netjes. Dit wordt vooral bereikt door op de snelweg 103 a 104 op de snelweg te rijden en verder goed te anticiperen. Ook staat de airco meestal uit, behalve als het erg warm is.

Je kunt het vrij kleine slagvolume van de motor wel merken aan het wegrijden. Tussen stationair en 1300 toeren geeft de motor niet thuis. Verder zit er altijd (voor het gevoel) een vertraging tussen het gas geven en de reactie van de motor. Dit wat bij de octavia veel minder.

De bediening van de cruisecontrol gaat nu wel, maar kan zeker beter. Nadeel van de bediening van de radio is dat dit voor een groot deel via het touchscreen moet en je daarbij dus een hand van het stuur af halen. Moet nog uitzoeken of dit ook via de spraakbediening kan (die overigens best goed werkt)

Een jaar ervaring

  • 17.000 km

In een jaar precies 17000 km op de teller. De auto heeft zijn eerste beurt gehad en er waren geen bijzonderheden.

Laat ik positief beginnen:
- Goede wegligging
- Perfect start-stop systeem
- Stil
- Uitrusting

Het negatieve:
- Navigatie. Iedere file die het systeem op de ingestelde route kan vinden wordt gekozen.
- Navigatie. Bij aflevering zat er de nieuwste kaart is, maar veel wegen ontbreken.
- Navigatie. Probeert mij regelmatig een fiets- of wandelpad in te sturen (en dan geen alternatief kunnen kiezen)
- Navigatie. Google Maps wordt er vaak bij gepakt, want dit werkt veel beter.
- Cruise control. Moet je bij iedere rit opnieuw inschakelen.
- Gasrespons. Wanneer je gas geeft moet de turbo eerst op gang komen, dan gaat ie wel. Mij vorige auto hing veel meer aan het gas, reageerde veel directer.

Neutraal:
Het verbruik. Het is de eerste auto die ik heb (van de 8) waarbij ik de fabrieksopgave NIET haal. Ik rijd gemiddeld (veel randstad) 1 op 22,5.

Weinig nieuws

  • 36.000 km

Toch maar weer eens een update. Heb (tijdelijk) een kantoorfunctie en gebruik de auto gewoon weinig. De punten van de vorige ervaringen blijven staan. Het enige echt opvallende is gelijk negatief opvallend.
Heb begin dit jaar een "nieuwe" kaart voor de navigatie gehad, en die is gelijk antiek. Wegen die al meer dan 2 jaar in gebruik zijn staan er gewoon niet op. DIEP TRIEST.

Samengevat een prima auto, maar bespaar het geld voor de navigatie maar uit en koop voor een klein bedrag een losse TomTom. Werkt veel beter en de kaarten zijn up-to-date.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.