Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk Trend (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 4.850 km |
De eerste kilometers
- 4.850 km
9 kilometer
Nieuwe werkgever, nieuwe kansen. Bij het beëindigen van mijn dienstverband bij mijn oude werkgever moest ik de leasebak inleveren. Dit was een Focus, maar dan een vierpitter in de diesel uitvoering.
Twee maanden terug was het tijd om na te gaan denken over de auto die ik wilde hebben omdat ik in dienst trad bij mijn huidige werkgever.
Verschillende merken leken mij interessant, echter genoot de voorkeur voor de Ford Focus. De ervaring had mij geleerd dat het toch wel heel fijne reiswagens zijn, welke rijkelijk uitgerust zijn tegen hele scherpe optieprijzen en een wegligging heeft waar menig merk een puntje aan kan zuigen.
Omdat ik de bijtelling zo laag mogelijk wil houden en vrij was om te kiezen voor benzine of diesel ging de voorkeur uit naar benzine gestookt rijden. De aanschafprijs ligt een fors stukje lager dan de diesel variant....en eerlijk, tanken hoef ik zelf niet te betalen. Uiteraard wel een versie met turbo aangezien trekkracht bij lage toerentallen een stuk prettiger rijdt.
Nou liep ik niet direct heel erg warm voor de driepitter van Ford. Driecilinders zijn wat loop niet echt stil te noemen, trillen je auto uit, en het is niet vooruit te branden. Die gedachte is bij mij altijd blijven hangen toen ik ooit eens mee gereden had in een Audi A2 TDI.....
Laat staan zo'n pruttelding in een forse auto als de Focus!
Dat zal vast een hoop afbreuk doen op het comfort om het over de prestaties al niet eens te hebben.
Toch las ik op internet veel belovende verhalen. Zelfs een prijs heeft Ford er mee in de wacht gesleept en als je de techniek eens nader gaat bekijken dan trek je al snel de conclusie dat het wellicht mee kan vallen.
Dan blijft er maar een ding over, de proefrit!
Jeetje wat werd ik door stomheid verslagen! Na de eerste meters rijden kwam ik er vrij snel achter dat dat torretje wel een heel fijn motortje is! Wat is ie stil, soepel en vermogen zat, zeker voor de Nederlandse wegen. Vanaf 1.400 rpm maximale trekkracht over een breed toerenbereik. Op de snelweg bij 130km/h nog steeds verrassend stil en van onbalans in de motor......werkelijk waar totaal geen sprake. Sterker, je moet goed luisteren wil je de karakteristieken horen die bij een driecilinder horen. Vanaf 3.000 rpm klinkt ie zelfs, sportief?
In elk geval heb je totaal niet het idee dat je met zo'n klein blokje in het vooronder onderweg bent.
Wat uitrusting betreft hoefde het ook niet al te gek. Verkeersborden lezen, automatisch inparkeren en ga zo maar door. Allemaal heel vernuftig, maar ik vind autorijden leuk en voor mij hoeven die systemen allemaal niet. Sterker, ik heb even met een Outlander gereden en irriteerde me mateloos aan al die piepjes en signalen zodra je dicht bij de belijning van de weg gaat rijden. Ik werk in Noord Holland, rijdt veel in de polder en op die smalle dijkjes hier wordt je gek van dat soort systemen. Je zet het toch steeds uit, dus kan het net zo goed buiten beschouwing worden gelaten, maar dat is puur persoonlijk.
Wel heb ik het Touch Sync 2 systeem in de wagen zitten. Mogelijkheden zijn haast eindeloos, navigatie werkt prima en de geluidskwaliteit is voor een standaard installatie heel erg goed te noemen. Mooi vol geluid, ook als het allemaal wat harder aan staat blijft het systeem vol en mooi klinken.
Parkeersensoren achter maken van dit pakket ook deel uit tezamen met een middenarmsteun.
Het met leer bekleed stuurwiel is lekker compact en voelt luxe aan. De bedieningsknoppen op het stuur vind ik persoonlijk iets aan de kleine kant, deze hadden iets groter gemogen.
Klein minpuntje is dat de cruise control na elke start opnieuw aangezet moet worden. Dus eerst knopje "on" om vervolgens daarna weer op + of - te moeten drukken om de snelheid vast te leggen.
Ondanks dat de auto geen automatisch inschakelende verlichting heeft, heeft ie wel een lichtsensor. Ik rijdt overdag altijd met licht aan. Andere auto's die ik reed hadden vaak dat de verlichting in het dashboard liet dimmen zodra de koplampen werden ingeschakeld. In mijn vorige Ford was daardoor overdag het display van de radio slecht leesbaar. In deze Focus als het licht genoeg is buiten en je zet de koplampen aan, dan dimt het dashboard verlichting pas zodra het donker wordt buiten. Simpele ingreep, maar groot gemak.
De ruimte in de wagon is goed te noemen. De bagageruimte is welliswaar in mijn beleving wat kleiner dan bij de concurrent in dezelfde klasse, maar is voor mij prima en meer dan voldoende. Daarnaast blijven de rijeigenschappen van de Focus echt goed dus die paar liter minder opbergruimte is voor mij dan van mindere prioriteit.
Het interieur is in alle opzichten goed aangepakt. bij de vorige FoFo wemelde het van de knoppen op het dashboard. Ik vond dat er altijd erg druk en onoverzichtelijk uit zien. Dat is met deze versie sterk verbeterd en ziet er veel rustiger uit.
De wagon is strak afgeveerd, doch comfortabel. Maar dat de ford kenner onder ons niet vreemd in de oren klinken. Ja, en de wegligging.....als vanouds Ford, en dan zelfs nog meer verbeterd door een stijvere voortrein en rubbers.
Wat betreft het verbruik vallen de cijfers wel wat tegen. Nu moet de auto nog goed ingereden worden dus het verbruik zal allicht dalen, maar met pijn en moeite haal ik 7.3L/100km.
De auto is uitgevoerd in Magnetic silver en heeft 16inch lichtmetalen velgen die de auto goed staan.
Tot dusver ben ik echt aangenaam verrast met deze combinatie motor en auto.
Een update zal volgen zodra er iets meer kilometers zijn afgelegd.
UPDATE 1500 kilometer
De eerste kilometers zitten er op na na ruim een week rijden met deze fantastische Focus. De motor wordt steeds soepeler maar het verbruik blijft op 7.3l/100km hangen. In het weekend zakte het verbruik even naar de 7.2l/100km gemiddeld, maar moet er dan wel bij vertellen dat je je dan werkelijk als een schildpad met gebroken poot door het verkeer moet manoeuvreren. Tot ergernis van andere weggebruikers aan toe.
Enig minpuntje dat als je wat langer bij een verkeerslicht staat te wachten, en de auto start/stop functie de motor heeft uitgeschakeld, dat de kachel koud wordt!! Dit heb ik bij andere merken wel anders ervaren. Door middel van een elektrisch waterpompje bleef bij uitgeschakelde motor de kachel gewoon lekker warm. Doet eerlijk gezegd een klein beetje afbreuk aan het comfort van deze heerlijke reiswagen.
UPDATE 2500 kilometer
Tjah, wat valt er nog te zeggen...Het is werkelijk waar een heerlijk comfortabele auto. De motor is overigens een stukje stiller geworden nu de kilometers wegtikken. Motorisch is het geluidsniveau echt minimaal te noemen. Accelereren gaat als een geoliede machine. Je merkt toch dat een auto echt wel even ingereden moet worden, ondanks dat er vaak genoeg wordt gezegd dat dat tegenwoordig echt niet meer nodig is.
Het verbruik is overigens gezakt naar 7.1l/100km over 2500 kilometer. nog steeds bij lange na niet in de buurt van de fabrieksopgave. Maar goed, voor de zuinigheid heb ik deze Focus niet aangeschaft.
Wat mij overigens opviel is dat de prestaties op de weg nauwelijks onder doet van de 125pk versie met dezelfde motor. Een collega, met dezelfde Focus maar dan een hatchback komt me pas voorbij bij accelereren bij hogere snelheden. Bij het stoplicht even een sprintje trekken maakt echt nauwelijks verschil! Op papier zou het dik 1.5 seconden moeten schelen naar de 100....nou dat verschil is er niet uit op te maken aangezien we tot de 100 km/h gewoon echt gelijk opgingen.
Kortom, nog steeds vol lof over deze auto.
UPDATE 3500 kilometer
Er valt niks geks te melden. Behalve dat het verbruik over de laatste tank benzine iets is gezakt, van 7.1 naar 6.6 liter/100km. Motorisch is te merken dat het boeltje lekker aan het loskomen is. De motor is heerlijk stil en accelereert goed! Nog steeds geen moment gehad dat ik dacht vermogen te kort te komen. Het rijdt heerlijk bij hele lage toerentallen. Schakelen bij 2000 rpm is doorgaans geen enkel bezwaar. Menig geblazen diesel begint bij dergelijke toerentallen te protesteren.
De volgende update maar eens bij 10.000 kilometer!
Toch een gek "probleem".
Toch heb ik een raar probleem. In de reacties onder mijn review heeft iemand het over extreem beslagen ruiten.
Nu is het zo dat als ik met de auto achteruit rij, dat het hele voorraam compleet beslagen is! Super vervelend want na het achteruit rijden moet de voorruit eerst weer ontwasemen en dat is echt heel vervelend.
Ben benieuwd of er nog meer Focus rijders dit probleem herkennen.
Update 12.000 kilometer
En weer een update. De auto rijdt nog steeds heerlijk. Tot vandaag de dag geen gekke noemenswaardige opmerkingen over deze wagen, behalve het beslaan van de ruiten tijdens achteruit rijden. Echt een heel gek en vreemd fenomeen wat ik toch eens bij de dealer neer ga leggen. Het is met name tijdens regen bloed irritant. Na het achteruit inparkeren of keren zit meteen de voorruit helemaal dicht. Dan moet je of de airco even inschakelen en anders een poosje wachten tot je weer vrij zicht hebt.
Motorisch nog steeds niets op aan te merken. Na het inrijden een heerlijke stille, soepele motor.
De spraakcommando's voor het Sync2 systeem is een kwestie van wennen. Ik ben er helemaal aan gewent en het is echt super praktisch dat je met de handen aan het stuur werkelijk alles kunt bedienen. Het verbruik blijft bij normale rijstijl steken op 6.7L/100km. Bij lange na niet wat de fabriek opgeeft, maar dat weten we inmiddels wel.
14.850
De wagen is toch maar eens naar de garage geweest. Het probleem met het recirculeren is niet op te lossen! Softwarematig is ingesteld zodra de achteruit ingeschakeld wordt, recirculatie ook ingeschakeld wordt om eventuele uitlaatgassen buiten de auto te houden...Op zich prima natuurlijk, echter zeer oncomfortabel bij regenachtig weer. Tevens verschijnt erg vaak de melding bandensensoren niet herkent....dit waren ze even vergeten!! De volgende onderhoudsbeurt maar weer een keer doorgeven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.5 EcoBlue ST Line AUTOMAAT
- 2018
- 198.338 km

Ford Focus RS 2.3 350pk LSD |Scorpion exhaust|BullX downpipe|stage 1|Revo intercooler|alcantara stuur|maxton splitterset|schaalstoelen|Sony|slip diff|launch control|Apple Carplay|bi-xenon|19"|
- 2017
- 77.035 km

Ford Focus 1.5 ST-Line 182 PK // 99.000 km // NAVI // CLIMA // PDC V&A // CAMERA // STOEL&STUURVERWARMING //
- 2016
- 99.482 km