Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2020)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus Wagon

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Focus Station ST Line 182pk 2020

  • 2.000 km

Inmiddels al mijn 3e Focus (model 2012, 2017 en nu dus 2020) en dat bevalt al die tijd al prima. Deze auto wordt natuurlijk geroemd om zijn stuureigenschappen en strakke wegligging.
1x noodgedwongen overgestapt naar Skoda, maar toen ik weer de keus had, alweer voor een Focus gekozen.
Ook regelmatig een ander Merk leen-/voorloopauto mee gehad (Opel, VW, Peugeot), maar de Ford bleef mij het meest bevallen.
Na het 1.5 eco diesel motortje, overgestapt naar de 2L diesel (beide titanium uitvoering). Dat beviel een stuk beter.

Nu gekozen voor de ST Line met 182pk motor.
Ik wou deze keer een iets sportievere auto.
Met zo'n beetje alle opties die ik kon aanvinken.
Elektrisch achterklep, Comfort Pack, B&O audio, Family Pack, Parking Pack, Technology Pack, Winter Pack, Design Pack, Blind Spot Information System, Style Pack, Half lederen bekleding.

Kleur is Desert Island Blue. Persoonlijk vind ik deze kleur blauw erg mooi passen bij alle rode accenten van de auto. Heb zitten twijfelen over Ruby Red, maar vind dat een chiquere kleur die beter bij het Vignale pakket past ipv de ST Line.

2000km
De auto nu 2 weken in bezit en een dikke 2000km zit er inmiddels alweer op.
Wat een lekkere auto. Stuur erg soepel en strak. Je kan merken dat het verlaagde onderstel en de 18" velgen zorgen voor een nog strakkere wegligging.
Niet iedereen kan dat waarderen lijkt me, maar ik vind het persoonlijk erg prettig en ook vooral erg leuk om zo bochten in te sturen.
En door de 182pk is de auto ook snel genoeg en klinkt erg lekker.

Elektrisch achterklep:
Heerlijk. Ik heb dagelijks meerdere malen de achterbak nodig en het is erg prettig dat je deze kan openmaken met je handen vol. De sensor werkt prima.

B&O audio.
Voor mijn smaak iets teveel bass, maar na afstellen is het goed te doen. Verder klinkt het erg goed.

Parking Pack.
Tja. De eerste keer dat ik het automatisch inparkeren gebruikte, reed ie meteen tegen de stoeprand aan. Dat kan ik zelf beter. Zal het waarschijnlijk niet meer gebruiken. Moet wel zeggen dat de stoeprand erg vreemd liep met een knik in het midden.
Verder is de camera een stuk beter dan bij het vorige model. Stuk scherper en helderder.

Technology Pack.
Hieronder valt o.a. adaptieve cruisecontrol. Op zich een prima systeem, maar reageert af en toe wel erg abrupt.
Zeker als het snelheidsverschil 20km/h of meer is.
Ook al 2x een vals positief gehad. Geen auto voor me, maar remde wel ineens abrupt van 110 naar 90.
Verder weekt het niet goed in bochten, maar dit staat ook vermeld in de handleiding.
Verkeersborden herkennen (incl. intelligent cruise control, snelheid automatisch aanpassen aan de borden) valt hier ook onder. Daar heb je in Nederland helemaal niks aan met al die dubbele borden. Als er 120 en 100 boven elkaar staat, gaat het altijd verkeerd. Ook werkt het niet bij de 100 borden waar een onderbord bij zit, zoals 6h - 19h. Dat herkent het systeem niet.

Blind Spot Information System.
Dode hoek detectie. Werkt erg goed en prettig.
Volgens mij valt hier ook de lane assist onder. Het aanzetten was even zoeken, via de boordcomputer aangezet, maar werkte niet. Bleek later dat je ook nog een knopje op de richtingaanwijzer moet aanzetten.
Werkt verder prima.

Heb wel gemerkt dat er op een paar dingen iets teveel bezuinigd is.
B.v. Keyless Entry. Dat werkt alleen op de voordeuren (vastpakken van de deurgreep). Bij mijn vorige Focus werkte dat ook op de achterdeuren.
En er zit geen lampje meer in de zonneklep. Vind de vrouw vervelend :P

Verder werkt de Sync 3 (entertainment systeem) niet altijd even goed. Heb al 2x een vastloper gehad. Deze reset zichzelf wel, maar dat zou niet moeten mogen.
Heb dit probleem eigenlijk in alle 3 mijn Focussen gehad, dus het is niet iets nieuws.
Verder soms rare bugs, zoals inmiddels ook al 2x gehad dat als ik de volgende track selecteer, er 1 wordt overgeslagen. Dit zowel op usb als Car play.
Erg vreemd, wat dat gaat pas weg nadat het contact uit is geweest. Dus het is niet dat de knop eenmalig hapert.

Conclusie:
Fantastisch strak sturende auto waar je veel plezier mee kan hebben.
Hier en daar wat missers, vreemde bugs in het entertainment systeem, maar voor mij toch de beste keus in zijn segment.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.