Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 54.256 km |
Fijne reisauto, maar elektronica niet van deze tij
- 54.256 km
Omdat ik al een tijdje niet de kilometers maakte om een diesel auto aantrekkelijk te houden en omdat de kinderen behoorlijk de lengte in gingen, heb ik in 2019 besloten om mijn Mercedes Benz 220 CDI uit 2010 om te ruilen tegen een Ford Focus. Ander argument was dat de diesel in 2019 serieus ter discussie stond, dus enige restwaardegarantie was er toen nog.
Zoals gezegd heb ik in april een Ford Focus 1.5 ecoboost Wagon ST line genomen met 19 inch wielen (een risico, aangezien er reviews waren dat deze wielen er voor zorgden dat het een stuiterbak zou worden; dat is gelukkig meegevallen) in de kleur desert blue. De argumenten voor deze: Mooi model, voldoende vermogen en voldoende ruimte en de proefrit was goed verlopen.
Ervaringen 2019 - 7500 km
In juli 2019 heb ik de auto gekregen. In het woon-werk verkeer gedroeg de auto zich lichtvoetig; snel genoeg voor het dagdagelijkse. Op vakantie naar Oostenrijk en Duitsland beviel hij ook goed. Airco werkte afdoende om de volledige cabine te koelen in de zomer en er was voldoende ruimte voor de kinderen op de achterbank. De baggageruimte was voldoende voor de baggage voor een gezin van vijf. Precies zoals voorgesteld bij aankoop. Aantal puntjes van aandacht waren er echter ook:
- Wellicht niet eerlijk de auto te vergelijken met een Mercedes, maar ik was verbaasd dat het afwerkingsniveau en de elektronica van een Ford met bouwjaar 2019 onder het niveau lag van een Mercedes C klasse met bouwjaar 2010. Dat had ik niet verwacht. Het multimedia systeem van de Ford kan niet tippen aan dat van de Mercedes (logica en snelheid). Ook het isolatie niveau kan dat niet. Zitcomfort was overigens wel prima voor elkaar.
- Het vermogen van de motor is niet in lijn met wat de carrosserie aankan; de motor had op droog wegdek al vaak moeite zijn vermogen kwijt te kunnen bij doortrekken in de tweede versnelling, met als gevolg een nerveus en soms onvoorspelbaar weggedrag.
- Het duurt bijna een eeuwigheid voordat het multimediasysteem is opgestart en bediend kan worden (3 minuten gemeten).
- De adaptive cruisecontrol werkt prima, maar moest er wel aan wennen. De functie om de adaptiove cruisecontrol slim te maken door snelheidsbord herkenning is een drama; zelfs gevaarlijk. Meerdere keren werd op de snelweg door de auto een bord gezien met 30km per uur (dat er niet was), waarna de auto natuurlijk vol ging afremmen. Dat wil je niet op een snelweg. Deze functie heb ik dan ook maar snel uitgezet en nooit meer gebruikt.
Ervaringen 2020 tot 2022 - 30000 km
Gedurende deze tijd, veel plezier gehad van de auto. Geen mankementen gehad. De negatieve punten van het eerste half jaar bleven overeind. Het bijwerken van het multimediasysteem moest de eerste keer bij de dealer gebeuren. Daarna konden updates via de internetverbinding thuis plaats vinden. Meerdere malen updates gehad van het systeem gedurende 2020 en 2021. Echter, de prestaties van het multimedia systeem verbeterden niet. Ook slopen er nieuwe bugs in het systeem (zoals haperend mp3 bestanden afspelen of vastlopers (zwart scherm; niets deed het meer)).
Voor de rest een fijne reisauto voor woon-werk en vakanties. Wel vermoeiend op hogere snelheden (120km of meer) door de beperkte isolatie.
Eerste set voorbanden moesten wel begin 2021 vervangen worden door een karkasbreuk van een van de banden, maar dat was door mijn eigen fout.
Ervaringen 2022 tot 2023 - 55000 km
Halverwege 2022 moest ik wederom nieuwe voorbanden laten monteren. Dit keer niet door een kaskasbreuk, maar door slijtage; het profiel was simpelweg onvoldoende. Heel vreemd, aangezien mijn rijstijl niet wezenlijk anders was dan bij de MB (30K km per set banden; soortgelijk vermogen) en de eerste set voorbanden (20000 km mee gereden). Maar goed, heb toch mijn rijstijl maar wat aangepast, want 14000 km met een set banden is niet goed. Het is afwachten of dat de slijtage terug brengt tot normale proporties.
Vanaf begin 2022 begon ik toch problemen te ondervinden met de auto; vrijwel allemaal elektronica gerelateerd:
- Geregeld storingen van de hoofdsensor (onder de gril). Na herstart cyclus van de auto was de storing weg. Er was ook geen peil op te trekken waarom en wanneer de storing zich voordeed (nog steeds niet op moment van schrijven). De sensor was schoon, dus viezigheid kon ook niet de oorzaak zijn.
- Geregeld een storing aan het raam van de bestuurderzijde: bij automatisch (bedieningsschakelaar helemaal naar boven trekken) sluiten ging het raam in een soort van veiligheidsmodus naar beneden als hij het punt had bereikt dat het raam helemaal dicht was. De periodes dat dit gebeurde varieerden. Soms was het een week, soms twee maanden. Bij kouder weer lostte het probleem zich weer vanzelf op. Het raam sluiten moest "handmatig" op gevoel en gehoor (windgeruis).
- Het multimediasysteem is meerdere keren blijven vasthangen; bij herstart auto lostte zich dat weer op. Doorgaans op zeer ongelukkige momenten als de navigatie je in het centrum van een onbekende stad naar je doel leidde.
- Rubbers aan de onderkant van de deuren lieten los
- Geregeld storingen met de sensor van de ruitenwissers
- Meerdere keren dat de collision detect sensor afging zonder dat er ook maar iemand of iets in de buurt was.
- 3 maanden nadat de olie ververst is geworden, kwam de waarschuwing dat de olie moest worden vervangen. De remedie was bij de dealer langs gaan om de waardes te resetten of de melding negeren
- Passagierssensoren op de achterste rij detecteren vaak iemand nadat deze al is uitgestapt. Daardoor krijg je de melding dat iemand zijn riem niet om heeft op de achterbank, terwijl er niemand meer op de achterbank zit.
- vreemd kraakgeluid bij het koppelen en ontkoppelen van het koppelingspedaal
- Diverse andere storingen van sensoren die slechts eenmalig zijn geweest.
Vermeldenswaardig is het verbruik. Dat ligt op 1 liter per 13.7 km (50% snelweg, 25% B-weg en 25% stadsverkeer). Dat vindt ik niet heel slecht voor een benzine motor aangedreven auto van dit formaat (maar ook niet schokkend zuinig).
Qua rijden en rijbeleving is het nog altijd een hele fijne auto. De auto is voldoende snel en het model vind ik nog altijd mooi, zeker in de kleur zoals ik hem heb. De ruimte op de achterbank en de kofferbak is echt groot en aangenaam.
Echter, elektronisch is deze auto een drama. De storingen zijn echt heel .... storend. Hoewel ik de Kuga (Focus op hoge poten) hoog op mijn verlanglijstje had staan als volgende auto (later dit jaar), zie ik daarvan af. Wellicht ben ik te pietluttig, maar de storingen zijn mij een doorn in het oog, zeker gezien de frequentie. En ik vermoed dat de elektronica van een Kuga hetzelfde is als een Focus. Mijn volgende auto zal daarom geen Ford zijn.
Echter, voor iemand die minder pietluttig is als ik, is dit waarschijnlijk een hele fijne en ruime auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST Line b&o Audio Pano LED Carplay Clima Cruise Navigatie PDC 18"LMV
- 2020
- 91.494 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid 125pk ST-Line Vignale | Camera | Leder | Adaptive cruise control | 1e eigenaar
- 2022
- 58.801 km

Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Business - adaptive - stoel/stuurverwarm
- 2019
- 104.959 km