Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 42.000 km |
Ophalen
- 20.500 km
Ik krijg het helaas niet aangepast, maar Autoweek vermeld dat dit een handgeschakelde is, het is echter echt een automaat. Ik kan dit helaas niet aanpassen..
Omdat onze Corsa F uit 2020 toch wel echt te klein was zijn we op zoek gegaan naar een vervanger. Deze moest een automaat hebben, cruise control, parkeersensoren voor en achter, Apple CarPlay en minimaal 600 liter bagageruimte.
Gelijk kwam de Focus Wagon als favoriet uit de zoekopdracht. Maar ja, dan heb je nog zoveel keuze in motor en uitrusting. Daarom een proefrit gemaakt in een 1.0 automaat met 125 PK en direct erna in deze 1.5 met 150 PK. Toen wist ik het zeker, het moest de 1.5 worden. Na wat onderhandelen met de dealer uitgekomen op een mooie prijs.
De auto is heel fijn, 150pk is voldoende pittig. De auto heeft keyless entry en dat vind ik een heel fijne optie om te hebben (niet gedacht). Inmiddels zit de software (van Ford) erop die van de 150pk een fijne 182pk maakt. Net even fijner, het koppel blijft overigens hetzelfde (240nm)
We zullen zien wat we gaan meemaken met deze auto maar se eerste 5000 kilometers zitten erop en waren erg fijn!
Eerste 5000 kilometers
- 25.000 km
De auto is nu iets meer dan een maand in bezit en met een moordend tempo staan de eerste 5000 kilometers er alweer bij. Dat zal (hopelijk) wel iets minder worden want het is niet de bedoeling 50 of 60k per jaar te rijden :)
Prestaties:
Al vrij snel na de aanschaf is de 182pk software op de auto gekomen. Aan het koppel verandert niets maar de 30 extra PK is toch wel fijn om te hebben. Hij trekt lekkerder door (hoger in de toeren) en het geheel rijdt gewoon iets soepeler. Zeker voldoende om mee te komen in het Nederlandse verkeer, ook voldoende om 135 te cruisen en dan nog genoeg over hebben voor een tikkie naar de 150.
Verbruik:
Ondanks dat we veel op de snelweg rijden is het verbruik nog iets hoger dan ik gewild had op het moment van schrijven staat dit op 6.8 liter per 100. Prima en acceptabel maar in combinatie met de wat kleine tank voor dit formaat auto staan we toch vaker aan de pomp dan mij lief is.
Ruimte:
Enorm, zeker achterin. Alles kan erin en dat is echt heel fijn. Niks op aan te merken. Zeker de ruimte onder de bodem van de kofferbak is groot en daar kan genoeg los spul in.
Eigenaardigheden:
Als ik de auto uitzet bij een tankstation laat ik vaak mijn telefoon aan de kabel in de auto liggen, het is toch een onbemand tankstation waar ik kom en daar zijn ook meestal geen andere mensen. Als ik dan de auto echter weer aanzet doet het scherm het wel, maar reageert deze niet meer op aanraking. Pas als ik mijn telefoon van de kabel haal en weer aansluit is dit verholpen. Niet zo fijn.
Wat verder het vermelden waard is:
Keyless entry is echt (onverwachts) 1 van de meest fijne opties op deze auto. Het is zo relaxt om bepakt en bezakt aan te komen lopen maar dat de achterklep of de deuren gewoon open gaan zonder dat je eerst alles moet neerzetten om de sleutel te pakken. Ik heb de sleutel nauwelijks nog vast.
De auto hold functie is bij een stoplicht ook een zegen, bij een automaat moet je normaal gesproken de voet op de rem houden bij een rood licht. Deze auto blijft zelf staan en gaat pas weer rijden als jeh het gaspedaal aantikt. Even wennen in het begin, maar zo relaxt.
We zullen zien hoe snel de volgende 5000 kilometers er weer bij staan. Voor nu zijn we erg blij met de auto en de functies die erop zitten.
Updates
- 27.000 km
Weekendje Texel: alles past erin!
Voor het eerst een weekend op pad gegaan met de Focus, de hoeveelheid spullen die we meenamen deed vermoeden dat het veel langer was maar alles ging er zonder morren in. Toch hebben we ook gebruik gemaakt van de passagiersstoel omdat niet alles in de kofferbak pastte. Nu hadden we ook erg veel mee (Zelfs een soort hek om onze dreumes een eigen plekje te geven waar je hem veilig in kunt zetten als je zelf iets anders moet doen) maar als we eind dit jaar ons tweede kindje krijgen zal een dakkoffer voor dit soort weekenden geen overbodige luxe blijken. We hebben ook nog een camper dus vaak komt het niet voor, maar toch. Wel heel blij met het vaste bagagerek en de rubberen mat die ik in de auto heb zodat alles netjes op zijn plek blijft tijdens het rijden.
De Focus lijkt niet veel banden te vreten, de banden die eronder zitten gaan mee vanaf de fabriek en hebben dus zo'n 27000 kilometers gereden. Toch hebben de voorbanden nog 4mm profiel, de achterbanden nog iets meer. Viel mij positief mee want ik had er eigenlijk op gerekend al voor het winterseizoen nieuwe banden te moeten laten monteren.
De auto rijdt echt heerlijk, het ontbreekt nergens aan vermogen. De LED koplampen geven een fijn lichtbeeld en lichten verkeersborden mooi uit. Automatische hoogteverstelling betekent ook nog eens niet druk maken om belading en afstelling.
De afgelopen week ook even aan het stoeien geweest met updates van het Sync 3 systeem en de kaarten voor de navigatie. Even geprobeerd over de WiFi maar dat duurt met goed fatsoen echt te lang. Je accu gaat leeg of je staat meerdere uren met draaiende motor een update binnen te harken. Daarom toch maar een USB Stick gebruikt, updaten van zowel de software als de kaarten ging redelijk soepel. Alles is op to date volgens Ford. Wat ik dan wel weer irritant vindt (En de reden dat ik eigenlijk altijd CarPlay gebruik voor navigatie) is dat met de nieuwste kaarten van Ford (F10) nog steeds niet alle nieuwe adressen te vinden zijn. Zo is onze woning begin 2020 opgeleverd en nog niet te vinden in de kaarten..
Heb ik dan ook kritiek? Behalve op een hoorbare tik bij drempels linksvoor uit de ophanging op dit moment niet. Omdat we binnenkort op pad moeten met een kar hebben we besloten er een trekhaak onder te laten zetten die ervaring zal ik delen als het zover is. Het lenen van een auto met trekhaak is dus ook verleden tijd binnenkort :)
Pre collision assist, euro 98 en Trekhaak
- 31.500 km
Inmiddels de teller ruim voorbij de 31000 kilometer en na een ritje met een aanhanger, een fietsendrager en een maandje euro 98 is het tijd voor een update.
De trekhaak:
Via een universele garage een trekhaak laten plaatsen. In mijn Focus was niets voorbereid en dus moesten er draden helemaal naar de zekeringkast in de motor ruimte getrokken worden. Een dagje de auto kwijt en de afneembare haak zit er keurig onder. Ze hebben bewust veel minder van de bumper uitgesneden dan de handleiding eigenlijk wilde (gelukkig maar) waardoor je geen verschil ziet als de trekhaak er niet onder zit.
Het rijden met een kar is echt een eitje voor de auto en ik had de helft van de tijd niet door dat hij erachter zat. Het eigenaardige van de Focus is dat hij ongeremd maar 720 kilo mag trekken. Dat is natuurlijk dom als je bedenkt dat het rijbewijs en daarmee alle ongeremde aanhangers tot 750 kilo mogen. Daarmee zou je met een kar van 750 kilo in overtreding zijn (Ook al laad je hem niet tot het maximale gewicht). Daarom bewust een geremde aanhanger gehuurd die tot 750 kilo kon om gezeik te voorkomen. Geremd mag hij tot 1500 kilo hebben (de 1.0 mag 1300) en ondanks dat ik lang niet aan dat gewicht zat denk ik dat de auto het makkelijk aankan.
Pre collision assist:
Je schrikt je de t*fus. Een hardloper besloot in het centrum van Den Haag zonder te kijken een zebra over te steken. Omdat hij zo hard liep had ik hem gemist en dat heb ik geweten ook. Een rood flikkerend scherm voor mijn neus en harde geluiden maakten zich meester van de auto. Ik heb de gevoeligheid van al deze assistentie laag staan dus de auto remde niet, dat deed ik zelf. Moet zeggen dat alle toeters en bellen wel ook een afleidend effect hebben want je haalt je ogen van de weg terwijl juist daar de uitdaging zit. Overigens was de hardloper allang weer van de zebra af toen ik er overheen reed maar ik denk dat het systeem terecht op tilt sloeg.
Euro 98:
Na wat onderzoek besloten om eens een maandje euro 98 te gaan tanken. Deels omdat beweerd wordt dat het zuiniger is maar ook schijnt de 1.5 er beter op te lopen. Dat laatste kan ik wel degelijk beamen, het eerste zal blijken als de Ford app mijn verbruik van juli berekend heeft. Alhoewel het door vakantie en aanhangers een a typische maand was. We zullen zien. Anyway, de motor lijkt iets rustiger te lopen bij normaal gebruik. Soepeler. Alleen daarom al zou ik het willen blijven tanken maar met 1,90 per liter is dat wel een duur iets.
Overall ben ik nog steeds echt heel blij met de auto. Voldoende power, en gewoon een mooi ding.
Overstap naar EV
- 42.000 km
Goed, soms gaan dingen anders. Al langer twijfelde ik over de Focus. Niet omdat het een slechte auto is, integendeel. Wel omdat we redelijk wat kilometers maken en dat door onze recente verhuizing voor woon/werk van mijn vriendin sowieso meer gaat worden.
Met de huidige benzine prijzen is dat niet echt leuk meer, we gooien elke maand makkelijk minimaal 400 euro aan peut in de tank en omdat we nu een huis met eigen parkeergelegenheid en zonnepanelen wonen kriebelde het enorm om te gaan kijken naar een PHEV of elektrische auto. Voorheen woonden we in een stad en deden we bijna alles lopend, nu wonen we in een dorp waar niks is en we voor alles de auto moeten pakken. (Met twee kleine kinderen ga je niet fietsen)..
Uiteindelijk besloten de stap naar EV te nemen en de Focus in te ruilen. De auto zou ik los van de brandstof zo weer kopen. Dan alleen wel met ACC en DAB+ aanwezig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.