Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019) #2

autoreview

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2019)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst18.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 15,000km

  • 14.700 km

Na vele jaren prive Saab en daarna BMW gereden te hebben (een paar Subaru's en een Volvo), mocht ik van mijn werkgever een auto uitzoeken. Veel keuze had ik niet, inmiddels 4,5 jaar geleden moest het een Audi A3 etron worden.
Met 2 opgroeiende kinderen, regelmatig met de auto op vakantie en weekendjes weg, begon de Audi krap te worden. Zodoende mocht ik medio 2019 een andere auto uitkiezen.

Deze keer had ik meer vrijheid; de shortlist bestond uit Opel Insignia, Kia Ceed, Renault Megane en Ford Focus.
De Insignia lijkt een vreemde eend in de bijt, echter de kortingen op showroom modellen waren zo hoog dat hij in aanmerking kwam (auto;'s worden door wg gekocht niet geleased). maar de combinatie van zo'n grote auto met een 136 pk blok, was voor mij geen optie gezien de Audi met 204pk waar ik uit kwam.
De Renault; kan ik kort over zijn, ik vond hem niet fijn rijden (weggedrag, motorkarakteristiek).
Op de dag dit ik met de Renault ging rijden, stapte ik erna in een Focus 1.0 St-line ……. met veel minder pk dan de Megane, 125 t.o.v. 160, maar toch ik was meteen " om". Wat een fijn blok, sturen, rijden, schakelen. Na 100m had ik al een grijns op m'n snoet, die ging er niet meer vanaf.

Dus: bestellen maar! Het moest een station worden, met handbak, 182pk, panodak, privacyglass en B&O. De rest was voor mij van ondergeschikt belang. 18" velgen vond ik niet echt mooi, daarnaast leek mij 17" prima om ook nag wat comfort over te houden, want de vering is wel stug.
Achteraf had ik het winterpakket net het pakket met LED verlichting willen bestellen, dat lukte echter niet meer.

Nu dan de review na een kleine 15.000km:
Problemen?
Daar kan ik kort over zijn: (bijna) niets!
de plek waar de vloermat bij bestuurder vast zit, scheurt.

Verbruik: gemiddeld kom ik uit tussen de 6,5 a 7 liter op 100km. Ik vind dat heel netjes voor een station met 182 pk. Op de snelweg rij ik max snelheid +7km op de teller, in de stad rustig, op buitenweggetjes waar het kan gebruik ik pk's wel.

Motor, versnellingsbak en besturing vind ik TOP. In deze prijsklasse denk ik dat je niets beters vindt, mits je van een sportief rijdende auto houdt. Comfortabel is hij ook, stuurt licht maar precies, schakelt als door boter met korte slagen. de vering is wel stevig en dat zijn de stoelen ook. Achteraf ben ik wel bij met de keuze voor 17" velgen. Verwacht dus geen " Frans comfort".

De ruimte:
Ik hoor op de achterbank niemand klagen. De dakkoffer kan op Marktplaats want de bagageruimte van de station slokt alles op (608L).

Is er dan niets te klagen?
Als je kritisch bent (of je komt uit een Audi A3 of BMW) dan zie je dat het materiaalgebruik minder is. Het kunststof op knieniveau is niet geweldig. Met je knie kun je de tunnelbak bewegen. Kunstntstoffen zijn echt een paar niveau's lager dan bij VAG. producten Aan de andere kant kun je er niet over klagen, want de prijs is er ook naar…..

Multiamedia etc,
Dat werkt op zich allemaal prima en gebruikersvriendelijk. De Ford pass app vind ik niet geweldig, bij Audi kon je daar veel meer mee. En het lukt mij niet om fatsoenlijk verbinding te maken voor updates(?), Volgens mij moet dat via een WiFi signaal, want met 4G op de gekoppelde telefoon werkt het niet. Iemand een tip?

Bijna probleemloos

  • 18.000 km

Na een jaar en 18.000 km gereden te hebben, kan ik niet anders zeggen dan dat het een goede keuze is geweest deze Ford!
De problemen tot nu toe waren van tijdelijke aard. Een keer ging de navigatie niet in de "nachtmodus". best vervelend als je in het donker rijdt en je hebt zo'n helder scherm voor je. Echter na opnieuw starten was het probleem verholpen.
Daarnaast vind is de winterset (Continentals op 17" aftermarket velgen) wat onrustiger rijden dan de originele set. Zou ook kwestie van balanseren kunnen zijn. Vandaag komt de zomerset erop, dus dan is dit ook weer opgelost.

Qua verbruik kom ik in de wintermaanden wat hoger uit. Ritje naar Tirol en Winterberg op hogere snelheid zijn daar onder andere debet aan:
7,0L op 100km. Met de maximum snelheid van 100 zal dit wel snel verbeteren (helaas).

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.