Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2018)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2018)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst17.350 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Focus wagon ST line

  • 8.109 km

Review Ford Focus stationwagon 1.5 ST business line
Opties:
- Design pack 2
- Comfort pack
- Winter pack
- Family pack
- Metallic shadow black lak
Auto ophalen - 10 km - 2200 km
Eind November 2018 de auto opgehaald. Het is een plaatje. Na uitleg van de systemen de eerste kilometers gemaakt.
Ruimte: Hij is ruim, erg ruim in vergelijking met mijn vorige lease auto, een V40 r-design D4 inclusief winterpack. Dat was ook een van de criteria waar de nieuwe auto aan moest voldoen, ruimte. Dit betekent wel wennen. De focus wagon is bijna 4.68 meter lang. Dat merk je met inparkeren in de stad ook omdat de auto wat minder overzichtelijk is en de auto een grote draaicirkel heeft. De parkeersensoren voor en achter maken overuren maar ik ben blij dat ze erop zitten. Ook voor het eerst passagiers (pubers, rond de 1.80 m – 1.85 m) op de achterbank meegenomen. Wat een ruimte! Geen knieën in de voorstoelen of concessies van de personen die voorin zitten. Overigens hebben de personen die voorin zitten ook enorm veel ruimte. Heel prettig! Spullen meenemen in de achterbak? Geen probleem! Ook hier mega ruimte en wat handige haken en een opklapbaar dubbele laadvloer om ervoor te zorgen dat niet alles door de auto vliegt.
Zitten: De stoelen zitten in vergelijking met de volvo vrij hard en hebben een vrij vlakke vorm. Je zit er meer op dan in. Verstelbaarheid is oké. Wat hierbij wel opvalt is dat de hoogte verstelling er alleen voor zorgt dat de achterkant van de stoel omhoog gaat. De voorkant is ‘fixed’. Als je de stoel dan hoger zet, worden je benen niet voldoende ondersteund. Ik ben 1.85 m lang. In de laagste stand is het goed te doen. De lendesteunverstelling is perfect. De stoelverwarming op de voorstoelen is geweldig. Niet alleen zitvlak maar ook rug wordt verwarmd (in de volvo was het alleen het zitvlak). Personen op de achterbank ervaren ook dat de bank hard is maar het is goed uit te houden.
Afwerking: Hij ziet er goed uit en voelt ook goed en solide aan. Zachte mooie materialen op dashboard en deuren (ook achterin). Als je wat verder naar beneden gaat wordt het wat minder. Er is daar wat harder kunststof gebruikt. De middentunnel is het minst mooi qua materiaal gebruik en design. Het is wat ‘onbehouwen’. Daar merk je het verschil met de afwerking in een volvo en vormgeving. Als je daar iets langer over nadenkt kun je het met simpele ingrepen een stuk moderner maken. Het luikje waarmee de (verlichte) bekerhouders kunnen worden afgesloten schuift niet soepel. De versnellingspook is mooi afgewerkt en ligt fijn in de hand (wel koud, aluminium knop). De knoppen links en rechts van de versnellingspook zijn ook netjes geïntegreerd. Minder rijk uitgeruste focussen hebben daar wel ‘knoppen’ zonder opschrift die niets doen en ook niet in te drukken zijn. Je ziet dus wel dat je bepaalde opties niet hebt aangekruist. Dat is in veel andere merken overigens niet anders.
Mutimedia: Je hebt een groot scherm bovenop de middenconsole staan. Mooi helder, grote pictogrammen en de touchscreen werkt prima als je stilstaat. Als je rijd over niet al te beste wegen, is het moeilijk mikken. Zowel apple car play als android auto werkt prima. Je kunt siri spraak als ook google assistent activeren vanaf het stuurwiel. Als je je telefoon niet via apple car play of android auto wil verbinden (dat gaat vooralsnog met het connecten van je telefoon via USB met de auto - usb aansluiting zit voorin naast de plek voor de telefoon of onder de armsteun) dan kun je hem simpel met bluetooth connecten. Zowel audio (apple music als spotify) als telefoon werkt prima. Goed geluid via de standaard boxen. Navigatie instellen gebruik makende van de ingebouwde navigatie kaarten (meest recente versie) gaat simpel. Met spraak een route inplannen gaat vanzelfsprekend, dat was in de volvo wel anders. Ook met het touchscreen gaat het goed, al is het raadzaam stil te staan als je dat wil gebruiken. Je tikt nogal snel naast een letter als je rijdt namelijk (bovendien leidt het af). Live traffic (eerste 2 jaar is dat abonnement inbegrepen), werkt doeltreffend. Zo kom ik daar nog even op terug.
Tellers: De focus heeft 2 klassieke tellers en 2 klassieke meters. Het lijkt overigens wel of het digitaal is omdat de tellers en meters mooi verlicht worden. In het midden tussen de tellers heb je een scherm die je enkel met toetsen op het stuurwiel kunt wijzigen. Er is een aantal mogelijke smaken van informatie die je voor je wil zien. Alle auto instellingen worden geregeld via dit scherm. Je hebt bijvoorbeeld een uitgebreide boordcomputer (die gebruik ik meestal). Je kunt in het scherm ook je actieve rijhulpsystemen tonen, waaronder lane departure en adaptive cruise control. Je kunt ook je navigatie laten zien op het scherm. Dat is niet heel mooi, je ziet alleen dat je na een bepaalde afstand moet afslaan.
Klimaat: Mijn focus heeft een gescheiden klimaat regeling. Je kunt de blower op drie standen instellen voor de ‘Auto’ functie. Er komt dan weinig of veel lucht de auto in. Je hebt een ‘quick heat’/defrost functie. Alles gaat dan op max, airco aan, voorruit en achterruit en buitenspiegel verwarming. Werkt heel snel. De auto is snel warm. Je kunt de gescheiden klimaat regeling aan elkaar koppelen door op de knop ‘dual’ te klikken. Het oranje lampje onder de klimaatinstelling (schermpje) van de passagier gaat dan uit. Ik ben blij met de fysieke knoppen voor alles wat met het klimaat te maken heeft. Werkt simpel, op de tast en doeltreffend.
Licht: Alle knoppen den druk toetsen in mijn focus zijn lichtblauw verlicht. De bekerhouders (zoals al aangegeven) worden ook lichtblauw verlicht evenals de plaats waar je je telefoon kunt neerleggen. Prima. De led interieur lichten (wit), bij instappen of uitstappen zijn erg fel en niet te dimmen (dat was bij de volvo zowel voor als achter mogelijk). De buitenverlichting is geweldig. Ik heb zowel voor als achter led, ik wil niet anders meer. Je ziet gewoon veel meer in deze donkere dagen. Is een stuk veiliger. De buitenlichten staan standaard op de automatische stand, dat werkt prima. Ze gaan aan wanneer je dat zelf zou willen doen en uit als het kan.
Verbruik: Bij variërend gebruik zonder een al te zware rechtervoet 6,8 – 7,1 l/100 km. Eigenlijk prima. Er is gezegd dat dit na een kilometer of 5000 nog beter wordt.

Vakantie naar Zwitserland – 2400 km – 5200 km
Met 5 personen naar Zwitserland met de kerst. 2 volwassenen en 3 pubers variërend in lengte van 1.75 – 1.85 m. De dubbele laadvloer is uit de auto gehaald en is thuisgebleven. Het is best een zwaar ding. Nu kunnen er 2 AH kratten op elkaar onder het afdekzeil. Alle spullen (inclusief skispullen – geen skies) van alle personen passen achterin. Tevens een koelbox die op de 12 volt aansluiting in de kofferbak het eten voor de eerste kerstdag koud moet houden. Het afdekzeil laten zitten, maar die kon niet dicht, daarvoor zijn de winterjassen te dik. Overigens kun je het afdekzeil er simpel uithalen door aan de rechterkant de afdekzeil naar je toe te trekken. De eerste ‘stint’ naar de grens (nog even daar tanken) gaat snel en zonder problemen. De pubers achterin wisselen de middenplaats af. Er is bijna geen middentunnel achterin, maar het zit toch wat minder dan de buitenste plaatsen. De pubers vinden de bank hard. De middenplaats heeft een bobbel aan de voorkant waardoor je meer op je achterste zit. Dat is opgelost door een dikke sjaal eronder te leggen.
De tweede ‘stint’ door Duitsland ook heel fijn en vlot. Cruise control op 160 waar dat kan, heel fijn. Wat opvalt, ook op hoge snelheden, is het gebrek aan herrie!! Hij is echt stil, zeker in vergelijking met de volvo. Qua geluid lijkt hij een beetje op de peugeot 5008 van de vorige generatie (mijn lease auto voor de volvo) maar dan iets minder windgeruis. Heb toch op een leeg stuk snelweg even de 200 aangetikt, tot de 180 ging het lekker vlot, daarna toch wat minder vlot. De volvo is veel sneller na de 180, op lagere snelheden valt het verschil wel mee. Tweede ‘stint’ 7,8 l/100 km, maar ja, daar zit dus veel snel rijden tussen en dat kost veel brandstof.
Na tanken, eten, sanitaire stop, weer door voor het laatste deel door Zwitserland. Keurig aan de snelheid houden, er wordt best veel gecontroleerd in Zwitserland.
De pubers wisselen achterin steeds af van middenplaats, klagen weinig en hebben dankzij mijn verloop stekker op de 12v sigaretten aansteker continu power voor de telefoons. De 12v aansluiting zit voor de passagioers op de achterbank op de onderzijde op de middenconsole. Het was handiger geweest daar 2 USB aansluitingen te maken. Overigens zit er dus ook nog een 12v sigaretten aansteker vooorin, dat maakt totaal 3 sigaretten aanstekers en 2 usb aansluitingen.
Terugrit:
Vergelijkbaar met de heenreis. Helaas hadden we veel file op de terugweg. Ik beperk me even tot wat meer opvallende zaken in de Focus. Het life traffic werkt dus ook in Duitsland! Ik ben er echt fan van geworden. Om elke file wordt je heen geleid als dat tijdswinst oplevert. Nu kun je dat achteraf natuurlijk nooit helemaal zeker weten, maar feit is dat als wij weer de snelweg opgingen en de kant opkeken waar wij vandaan kwamen, er telkens een grote file stond.
Enige minpunt op de terugweg (behalve dat we er best lang over deden), is dat de koppeling op een gegeven moment bij een lange file waar we bergop reden, ging ruiken. Nieuwigheid? Nou, denk het niet. Dat hoort niet eigenlijk. Heb daarna toch het gevoel gehad dat de koppeling later aangreep, dat is later weer verdwenen.
Conclusie van de vakantie: hele fijne auto om mee op vakantie te gaan met alles erop wat je nodig hebt!

Woon-werk verkeer - 5200 km - 8100 km
Terugroepactie! Een bout zou bij het rempedaal af kunnen breken. Afspraak gemaakt bij de garage, binnen een half uur is het werk afgerond.
Ik ben deze maanden vooral blij met de uitstekende stoel verwarming en de elektrisch verwarmde voorruit.
Ik realiseer me dat ik nog niet heel veel over de motor heb geschreven. De motor voldoet prima. Je moet, als je echt snel wil, wat toeren maken. Dat doet de motor graag. Hij maakt dan een heerlijk geluidje. Hij is niet zo snel als mijn volvo maar dat is eigenlijk geen verassing. In de 2e versnelling haal ik net niet de 100 km/h. Dat is de reden waarom de 0-100 sprint boven de 8 seconden ligt. Je moet doorschakelen naar de 3e versnelling. Op tussensprints hoef je eigenlijk niet terug te schakelen, behalve als je echt snel snelheid wil maken. Dan is terugschakelen naar de 4e versnelling bij 100 km/h prima en dan is de focus serieus snel.
Overigens, ik doe het meestal rustig aan. Het gemiddelde verbruik is inmiddels gedaald naar tussen de 6,7 en 6,9 l/100 km. Ik vind het voor een benzine motor i.r.t. het potentieel en het gewicht van de auto een prima verbruik.

Paar toevoegingen

  • 17.350 km

Even een update na ruim 17000 km.
Ik ben nog steeds uitermate tevreden. De focus rijdt heerlijk. Het is een echte bochten ridder heb ik gemerkt. Het comfort vind ik zelf eigenlijk heel goed. Het veercomfort icm 18 inch velgen en lage banden is prima voor elkaar. Het is geen vliegend tapijt, dat wil ik ook niet.
Verbruik is gemiddeld nu zo’n 6.6 l/100 km. Gewoon goed te noemen. Ik rij niet enorm veel snelweg en ook niet vaak lange stukken. Ik sta overigens ook niet vaak in de file. Prima gemiddelde.
Keep your lane: die werkt niet heel erg goed vind ik. Hij stuurt wel bij, maar houdt je niet goed in het midden van de rijstrook. Dat is voor verbetering vatbaar.
Stoelen: ik ben er helemaal aan gewend en heb geen enkele reden meer tot klagen.
Android auto: die doet het niet meer... moet nog een andere kabel kopen om te kijken of die het wel doet.
Ramen: sneltoets deed het aan bestuurderszijde niet meer. Als het raam dan naar boven ging en bovenaan was, ging het raam weer naar beneden.... naar de garage. Daar hebben ze de software opnieuw ingelezen en toen werkte het raam weer prima. Echter... je staat stil om uit te stappen. Het raam staat open, die wil je dan dichtdoen. De motor draait nog. Je doet het raam met de sneltoets dicht. Zet onderwijl de motor uit. De passagier doet dan toevallig de deur open.... het raam stopt met bewegen. Irritant. Vervolgens contact weer aan, sneltoets werkt niet meer... bij de garage hebben ze nieuwe software erop gezet, probleem verholpen. Tevens is deze tekst naar de klantenservice van Ford gegaan, dan weten ze wat er moet gebeuren als dit euvel zich voordoet.
Verder: ik ben erg blij, volgende lease auto zou zomaar weer een Ford kunnen zijn, wel met de motor die ik nu heb qua vermogen, rijdt erg prettig. Ik ben een blije Ford rijder en zie de focus wagon ook steeds vaker rijden!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.