Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium Business (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 1.000 km |
De eerste 1000km met de MK4
- 1.000 km
Een nieuwe Focus, een nieuwe review. Ik zal de opbouw gelijk houden aan de vorige.
*de keuze*
We hebben 8 jaar met veel plezier in de MK3 1.6 ecoboost gereden. Een paar keer in de tussentijd wel eens gekeken naar wat anders, maar steeds de conclusie waarom een ander als deze nog zo goed bevalt. Maar toch blijf je stiekem kijken, en op een bepaald moment zit een auto ook op een punt waarop je de keuze moet maken om hem op te rijden, of dan toch een nieuwe.
Dat laatste werd het dus.
Logische keuze voor ons zou een nieuwe Focus zijn, maar ook andere merken heb ik bekeken als opties.
Een Passat variant 1.5 tsi dsg7 met de kop eraf? Ik durfde na wat research deze dsg-bak toch niet aan, en de Passat is wel erg groot.
De Skoda Octavia, ja erg ruim, maar het onderstel wel erg comfortabel en verder wat saai.
Een Seat Leon was een kanshebber, maar liep aan het einde van zijn loopbaan, en de nieuwe liet nog even op zich wachten (ik moet zeggen, als ik hem nu zie, het had een zware concurrent kunnen zijn).
Van de Franse concurrenten ben ik niet echt gecharmeerd, de Koreaanse kandidaten zijn financieel niet meer zo aantrekkelijk t.o.v. de Duitsers dan voorheen, en er staat al een zakelijke I30 op het pad.
Enfin, eerst maar eens bij onze huisdealer kijken voor de vertrouwde Focus.
Daar hebben we de opties bekeken qua uitvoering, en motorisering. De ST-line had mijn voorkeur qua uiterlijk, maar de titanium weer qua uitrusting.
Een automaat maakte de prijs weer erg hoog, maar gelukkig is schakelen bij Fords nooit een straf.
Qua motorisering waren we benieuwd naar de 1.0 met 125pk, alleen dan zou er later niet eventueel een caravan achter kunnen, en terug naar minder pk's... dat blijft lastig.
Testritten maken dus.
Eerst met een mooie blauwe ST-line met de 1.0 motor 125pk, en 18inch wielen. Na de eerste 200mtr was het ons al duidelijk dat dit onderstel wat te hard geveerd is voor ons gebruik en verwachting.
Waarschijnlijk ook door de 18inch, maar die maken de ST-line wel af.
Qua motor doet hij het voor het grootste deel prima, alleen op de snelweg komt hij wat mij betreft wat trekkracht te kort zodat je met een inhaalactie altijd terug moet schakelen.
Daarna nog een titanium met automaat gereden. Die voldeed qua onderstel precies aan onze verwachtingen. De automaat was goed, maar zoals gezegd de meerprijs vindt ik het nog niet waard.
Uiteindelijk na een prima gesprek met de verkoper, en een goed inruil/deal was dit resultaat.
Ford Focus Wagon Titanium 1.5 ecoboost 150pk met:
- Metallic lak Blue Panther (nieuwe kleur, echt prachtig bij de titaniumuitvoering).
- Design Pack 1
- Style Pack Titanium
- Bang & Olufsen audiosysteem
- Parking Pack
- Winter Pack
- Family Pack
- Wegklapbare trekhaak (elektrisch bedienbaar) inclusief Trailer Sway Assist
*De aflevering*
De productiedatum kwam na een dikke 2 maanden wachten in zicht, alleen 1 week voordat deze zou worden gemaakt sloten de deuren van de fabriek vanwege de welbekende pandemie.
Jammer, maar er zijn belangrijkere zaken in de wereld. Na de heropening van de fabrieken kregen we vrij snel het bericht dat de auto bij de dealer stond, en konden we hem ophalen.
Natuurlijk iets mindere uitleg dan normaal, maar daar komen we zelf verder prima uit. De belangrijkste dingen even ingesteld en rijden maar.
*Het uiterlijk*
Zoals gezegd had mijn (en als ik wat rondkijk de meeste mensen) voorkeur de ST-line. Toch wat sportiever en de titanium, zeker in de verkeerde kleur lijkt van de voorzijde toch iets oudbollig. Echter... in de juiste kleur en de juiste opties zoals de optionele LED-koplampen, privacy glass, de 17 inch velgen en de verdere chromen details is het een mooi geheel geworden. De nieuwe bleu panther kleur is een perfecte kleur voor deze auto. Met weinig zon in de schaduw heeft hij een diep donker blauwe/paarse kleur tegen zwart aan. In de volle zon komen metallic delen naar voren en wordt de auto ineens een stuk lichter blauw. Ik heb het in de foto's wat proberen vast te leggen.
*Het interieur / bediening*
In de vorige review heb ik het gehad over het drukke interieur van de MK3. Ik heb dit nooit als vervelend ervaren en kon er prima mee overweg. Maar het nieuwe interieur is toch wel een vooruitgang. Knappe materialen, strakker design en gelukkig gewoon knoppen voor de climate control en het volume van de radio.
Het Sync 3 systeem die via het grote scherm wordt weer gegeven werkt snel en redelijk logisch.
Een paar kritische punten op dit systeem zijn er echter ook. Zo is de navigatie achterhaald qua kaarten, waarbij er nog geen zicht is op een nieuwe versie. Ik vindt het op een nieuwe auto niet echt kunnen. Ondanks dat android auto prima werkt met maps, moet een dergelijk systeem gewoon goed werken. (er zijn overigens meer merken met dit probleem, zoals de Hyundai).
Verder is de bediening van muziek via een usb stick redelijk omslachtig. Zoeken door de mappen vergt veel handelingen in het menu, wat buiten de irritaties om, tijdens het rijden natuurlijk niet echt veilig is. Verder zoals gezegd een prettig systeem.
Zitpositie is prima, stoelen zijn eigenlijk zoals de MK3 er prettig, en iets zachter/comfortabeler.
De ruimte op de achterbank is uitstekend. Ik zit met 1.85m prima achter mijzelf en heb serieus ruimte over. Ook de middentunnel is prettig laag.
In de achterbak ook ruimte genoeg. De cijfers geven 100ltr meer aan dan de vorige versie, maar na wat metingen lijkt dit wat enthousiast. Maar meer dan voldoende.
*Rij-eigenschappen / motor*
Het onderdeel waar de Ford zich weer mag bewijzen. Zoals gemeld hebben we bewust voor de titanium gekozen. Omdat de Ford van zichzelf al erg strak op de weg ligt is het stukje comfort wat deze auto erbij biedt voor ons de perfecte combinatie. We zijn de auto nog een beetje aan het inrijden, maar duidelijk is dat ook deze auto weer prima rijdt. Comfortabel op en lange stukken, en lekker direct en strak in de bochten. In basis redelijk gelijk aan de vorige auto, maar wederom verfijnder, je vraagt je af hoe ze het elke keer weer doen.
Dan de motor. Een 3 cilinder 1.5 met 150pk. Die komen er zeker wel uit, en deze motor heeft dus wel de trekkracht die ik miste bij de 1.0 versie. Ten opzichte van de 4 cilinder uit de MK3 laat deze zich natuurlijk op een andere manier horen. Met een beetje fantasie lijkt hij wat op een 6 cilinder.
Maar hij mist wat mij betreft wel de soepele loop van een 4 cilinder. Onderin toch sneller iets brommeriger, pakt gewoon wat minder soepel op. Wellicht wordt dat na wat duizenden kilometers beter. Het is niet storend, maar in ieder geval even wennen. De auto schijnt cilinderuitschakeling te hebben. Ik heb het nog niet gemerkt, en zal dat dan maar als een compliment zien. Er gaan veel verhalen in de rondte over onrustig gedrag bij de cilinderuitschakeling, maar met name bij de 1.0 motoren. We gaan het goed in de gaten houden.
*Verbruik*
Qua verbruik kan ik na 1000km nog niet heel veel zeggen, maar hij lijkt wel wat zuiniger tot nu toe.
1 op 13,5 bij de eerste tankbeurten, is beter dan de gemiddelde 1op12,4 bij de voorganger over 70K.
We gaan het weer bijhouden.
*Conclusie*
Ten opzichte van zijn voorganger heeft de focus weer een behoorlijke stap voorwaarts gemaakt.
Uiterlijk is hij weer een stuk scherper geworden, en met name het interieur is strakker en hoogwaardiger. De ruimte achterin is weer ruimer wat prettig is voor de groeiende kinderen.
Ik verwacht dat we hier weer veel fijne kilometers mee gaan maken.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
