Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line Business (2019) #2

autoreview

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line Business (2019)
Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line Business (2019)Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line Business (2019)Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line Business (2019)Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line Business (2019)Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line Business (2019)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line Business
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf53.200 km
KM-stand laatst68.217 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers!

  • 53.739 km

Introductie.
Afgelopen weekend was het zo ver; We konden onze Ford Focus ophalen! Na 3,5 jaar nemen we afscheid van onze Toyota Auris 1.8 Hybrid uit 2011. Van de zomer willen we namelijk met de caravan weg en we wilden graag een station. De Toyota Corolla TS is ook een prachtige auto die heerlijk rijdt, maar de hybrid mag maar 750 kg trekken. De Focus mag gewoon een comfortabele 1500 kg trekken.

We hebben een Focus gevonden uit 2019 die aan bijna al onze eisen voldeed.
We hebben gekozen voor een Ford Focus 1.5 Ecoboost ST-line Business Automaat met de volgende opties:
- Grijze magnetic lak
- Parking pack
- Technology pack
- Winter pack
- Comfort pack
- Style pack ST-line
- Elektrisch bedienbare achterklep
- B&O audiosysteem met 9 speakers en subwoofer. DAB

Eigenlijk het enige wat mist is de LED verlichting aan de buitenkant, maar daar js wat aan te doen!

Eerste kilometers
Afgelopen weekend meteen een stuk gereden met de Focus. Wat rijdt deze heerlijk! De automaat schakelt nagenoeg ongemerkt en op snelheid is hij heerlijk stil. Een flinke verbetering ten opzichte van onze Auris uit 2011. De adaptive cruisecontrol werkt perfect en houdt prima afstand. De audio is waanzinnig goed en helder. In onze vorige auto kon je het gepraat op de radio amper verstaan als het volume laag stond, nu gaat dat zonder problemen. Apple CarPlay is ideaal. Altijd je kaarten up to date en simpel muziek luisteren via Spotify.
De 3 cilinder produceert een prettige brom en vanaf zo’n 1300 toeren is er al voldoende trekkracht aanwezig. Erg trillen blijft achterwege dus dat is ook fijn. Bij 100 km/h draait de motor zo’n 1800 toeren in de 8e(!) versnelling.

Verbruik
Net ook voor de eerste keer getankt en het verbruik aan de pomp is 1 op 13,5. De boordcomputer is met zijn 1 op 14,8 nogal optimistisch, maar dat was ik wel gewend van mijn vorige auto’s. Het verbruik valt wat tegen, maar misschien wordt het in de loop der tijd nog wat beter als ik de auto beter leer kennen. Na de eerste keer is er natuurlijk ook nog geen oordeel over te geven. Ik hou het verbruik bij via de Autoweek Verbruiksmonitor. Daarbij tank ik altijd Shell V-power of BP Ultimate, dus misschien daalt het verbruik dan nog lichtjes.

Een vroege update, maar ik wilde graag mijn eerste ervaringen delen. De volgende zal pas over een tijdje komen, als er wat meer kilometers op zitten.

Bijna 4000 km verder, tijd voor een update!

  • 57.007 km

Rijden
De Focus rijdt echt top. Een hele verbetering ten opzichte van de Auris. De auto ligt strak op de weg, is stil, soepel en comfortabel. Korte oneffenheden worden ook fijn weggewerkt. Ook is de auto lekker vlot, zelfs in de Ecomodus waarin we meestal rijden. Bochten en rotondes rijden is een genot.

Techniek
De motor presteert zeer goed. De 3-cilinder roffel blijft mooi op de achtergrond. Trillingen blijven achterwege en vanaf zo’n 1300 toeren is er al voldoende trekkracht beschikbaar. Even gas geven voor een tussensprintje en je rijdt zo te hard.
Het verbruik kan beter, maar blijft met gemiddeld 1 op 14,5 (gemeten aan de pomp) onder het opgegeven WLPT verbruik van 1 op 14,1. Op een 80 weg zit je ruim boven de 1 op 20.
De automaat schakelt snel en soepel op.
In de Ecomodus is de auto wat minder gretig, waardoor je wat soepeler kunt wegrijden vanuit stilstand. Dit is fijn omdat we dat ook gewend waren van de Toyota.

De Adaptive Cruisecontrol werkt perfect. Houdt een mooie constante snelheid aan, haalt de snelheid er uit wanneer nodig en versnelt weer soepel zodra dat kan. De stuurassistent houdt de auto netjes binnen de lijntjes. De techniek houdt een iets andere positie aan binnen de rijstrook dan ik zelf deed, dus in het begin wilde ik nogal veel tegensturen. Daar ben ik nu aan gewend. Laatst met de sneeuwval was de radarsensor vervuild, die zit onderin de bumper. Gelukkig kun je via het menu ook de gewone cruise control aanzetten, waardoor je met sneeuwval toch cruise control kunt gebruiken.

De elektrische achterklep is ideaal. Had prima zonder gekund maar het is fijn dat ie er is.
Over de keyless entry kan ik weinig vertellen. Dit heb ik meteen uitgeschakeld in verband met de vele diefstalverhalen die je er over hoort.

Interieur
De ST-line stoelen zitten heerlijk. Ze bieden goede zijdelingse steun en na een lange tijd zitten krijg je geen last van je rug.
De zwarte hemel geeft je een geborgen gevoel en ziet er mooi uit. De stoel- en stuurverwarming zijn heerlijk op koude dagen. De verwarmbare voorruit is ook een geweldige optie. Die miste ik echt sinds mijn vorige Focus. Auto starten, zijruiten krabben, telefoon en route instellen en de voorruit is ontdooit.

Zijn er dan geen nadelen?

Jazeker wel, maar het zijn een kleinigheidjes.

Je moet de automaat even de tijd geven om van de D in de R te schakelen. (Lees; enkele seconden) We zijn verwend met een CVT waarbij de versnelling direct ingeschakeld werd. Dit is een stukje gedrag aanpassen dus dat komt ook vanzelf goed.

Er is weinig aflegruimte in de auto. Minder vakjes om je spullen zoals hesjes, kruissleutel boekjes etc. in kwijt te kunnen.

Het start- stop systeem werkte niet. Het bleek dat de accu vervangen moest worden. Gelukkig geen startproblemen gehad met de kou. Dit is allemaal onder garantie vervangen en ik kon gewoon bij de dealer in Zwolle terecht ipv in Zwaag waar de auto gekocht is, top!

De spiegels zijn kleiner dan van de Auris. Dat is even wennen, maar geen ramp.

Binnenkort komt er een trekhaak onder en dan gaan we van de zomer zien hoe de Focus presteert met een caravan van 1200 kg er achter. Zal na de zomervakantie weer een update schrijven over de prestaties tijdens de zomer.

Vakantie!

  • 64.200 km

Vakantie!

Het is zover, de reden waarom we deze auto (onder andere) gekocht hebben dient zich aan; er op uit met de caravan!

We gaan naar Oostenrijk en Slovenië, een lekker stuk sturen en ook wat heuvels en bergwegen. Een mooie uitdaging voor de Focus. Op de heenweg heb ik gewoon in D gereden, in de normale stand. De auto schakelt later op door het gewicht achter de auto. Wel gaat ie af en toe naar zn 7 bij 90 km/h, maar dat is eigenlijk net een te lage versnelling. Dan begint de auto een beetje te trillen en versnellen is dan ook onmogelijk, onhandig. Hellingen op doet de auto goed! Er is altijd kracht te over, alleen zou de auto wat eerder mogen terugschakelen. Soms zakten we af tot 75 km/h voordat de auto terugschakelde. Toch maar zelf regelen dan. Ik reed voornamelijk op de cruise control overigens.

Bochtige wegen met de caravan gaan ook prima, steilere hellingen (15%) gaan m ook zonder veel moeite af met de 1200 KG zware caravan er achter. 1 puntje van kritiek, de auto laat je onder geen enkele voorwaarde terugschakelen naar zn 1e versnelling zodra je rolt. Ook in de handmatige S modus niet. Vind ik toch vrij vreemd, als je bijvoorbeeld 10 km/h achter een fietser rijdt helling op, dan lijkt het mij logischer dat je dan naar zn 1 gaat en dan versnelt, ipv met slippende koppeling in zn 2. Maargoed de elektronica zal wel een beveiliging hebben oid. Is vast goed over nagedacht.

Zonder caravan ook wat heerlijke Alpelstrasses gepakt. Wat stuurt zo’n Focus toch ontzettend goed! Strak op de weg, grip genoeg (Hankook Ventus Prime 3) en krachtig genoeg. Ben benieuwd hoe de auto rijdt als ik m ga laten chippen deze winter.

De rest van de vakantie met de caravan er achter altijd handmatig geschakeld. Dat rijdt toch wat fijner dan de automatische stand vind ik. Ik vind dat ik zelf beter anticipeer op hellingen en bochten.

De auto is een goede caravantrekker. Pakt goed op vanaf 1500 toeren en heeft trekkracht genoeg voor de hellingen. Het verbruik valt me ook enigzins mee met 1 op 8,5 á 1 op 9. Beetje jammer dat mijn gemiddelde verbruik nu gedaald is van een nette 1 op 15,0 naar 1 op 12,38, au.. Gelukkig trekt dat vanaf nu wel weer een beetje bij.

De kilometers vliegen er bij op. Deze vakantie 3900 km gereden.. We zitten nu op 11.000 gereden km. Dat is wat meer dan verwacht, maar nu rijden we weer wat minder. Zullen waarschijnlijk rond de 15.000 km per jaar uitkomen.

We rijden lekker verder en over een tijdje komt er wel weer een update als er iets te melden is..!

Een jaar verder!

  • 68.217 km

We zijn een jaar verder!

Ik had voorspeld dat we ongeveer 15.000 kilometer zouden rijden dit jaar. Zoals je kunt zien aan de kilometerstand zijn we er 16 km overheen. Wat een heerlijke 15.000 kilometer waren dit.

De Focus is gewoon een heerlijke en goede auto. De stoelen bieden goede steun en na een lange rit stap je uitgerust uit. De stoel- en stuurverwarming zijn heerlijk op koude dagen. De verwarmde voorruit overigens ook! ;-)
De airco werkt goed en in combinatie met de voorruitverwarming is de condens zo van de voorruit.
Apple Carplay werkt ook probleemloos en de Bang&Olufsen speakers vullen het interieur met muziek naar keuze.

De kofferbak is groot en makkelijk toegankelijk. Alle spullen voor een kampeervakantie passen er makkelijk in.
Binnenkort verwachten we een tweeling, en ik grapte dat als ik dat eerder geweten had ik een Mondeo had gewild. Nu gingen we eens kijken maar de Mondeo heeft helemaal geen grotere kofferbak dan de Focus! De ruimte komt voornamelijk op de achterbank terecht. Handig voor lange pubers, onnodig bij baby’s en peuters. Toch de goede keuze gemaakt dus!

Het verbruik in de stad valt wel een beetje tegen. 1 op 11 is met moeite te halen, dat haalde ik ook met mijn vorige Focus 1.6.
Overall zitten we nu op gemiddeld 1 op 12,9. Dit is wel inclusief caravanvakantie in de bergen. Meestal komen we tussen de 1 op 13 en 1 op 15 uit, afhankelijk van hoeveel stadsverkeer we rijden.

Zijn er dan nog wat nadelen?
Ja, maar niet veel.

Als het koud is voelt de auto wat sloom aan na een koude start. Zal wel door de koude (automaat)olie komen. Het schakelen merk je dan ook wat meer. Bij temperaturen boven de 7 graden nergens last van bij koude starts.

Het start-stop systeem werkt ook onder de 7 graden.! Ik dacht altijd dat het dan te koud was er voor.

Binnenkort gaan ze dus zien hoe deze fijne auto is als gezinsauto!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.