Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Active Business (2019) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Active Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 48.000 km |
Focus Active Business
Na meerdere Fords te hebben gereden (Fiesta titanium 2013 1.0 125 pk en Focus Titanium wagon uit 2011 1.6 150 pk ) zijn we weer bij Ford uitgekomen. Onze andere auto betreft een private lease. Dat bevalt dermate goed dat we weer voor private lease hebben gekozen, nu echter met de wetenschap dat er VEEL meer mogelijk is bij de dealer dan bij een ander leasebedrijf. Proefgereden met de titanium. Deze auto had de 1 liter met 125 pk aan boord. Hoewel deze motor in de Fiesta echt zeer goed beviel, viel hij in de Focus door de mand. Onze mening was dat de 1 liter toch net wat te mager is voor de Focus. Tevens is het verschil tussen beide 6 bakken van de 1.0 en de 1.5 echt aanzienlijk, in het voordeel van de 1.5. Tevens zat het sportmeubilair in de titanium. Wat in eerste instantie lekker leek te zitten, bleek tijdens de proefrit toch anders. Stoelen bleken erg hard te zijn. Zodoende voor de standaard stoelen gekozen met half leer.
In de showroom stond een hatchback active met de 1.5. Hier mochten we mee proefrijden en we waren meteen verkocht. Zodoende hebben we een Focus Active 1.5 150 pk wagon business besteld. Het moest sowieso een station worden aangezien ik dat een mooiere carrosserie variant vind en de ruimte aanzienlijk groter is.
Doordat de auto iets hoger op zijn wielen staat, is het in en uitstappen echt merkbaar makkelijker. Ook het comfort is hoger dan een titanium en zeker de ST line zonder al teveel aan stabiliteit in te leveren. Het ding stuurt gewoon snaarstrak. Vergeleken met onze vorige Focus vond ik het dashboard nogal kaal. De Focus 3 omringt je met zijn dashboard waar het dash uit de 4 wat meer rechttoe rechtaan is. Inmiddels zijn we eraan gewend. Het touchscreen bedient zeer gemakkelijk, de climatecontrole laat ook aan duidelijkheid niets te wensen over. De cruisecontrol vind ik vergeleken met de Focus 3 minder makkelijk bedienen. Waar dit voorheen met een knop linksonder in het stuur makkelijk te bedienen was op gevoel, ben ik nu constant aan het zoeken op het stuur. Dat kan beter. Wel zitten er nu meer functies op zoals het systeem dat automatisch afstand houdt tov zijn voorganger. Het werkt maar met inmiddels 10.000 km ervaring had het van mij niet gehoeven. De auto remt onnodig snel af wat hinder bij andere weggebruikers oplevert. Ook de grootlicht assistent is soms wat wispelturig wat voor klagende medeweggebruikers zorgt. Onze auto is voorzien van led koplamp verlichting. Echt een gigantisch voordeel tov de halogeen verlichting van de vorige Focus. Dat was al niet slecht qau lichtopbrengst maar ik kan deze optie iedereen aanraden.
Een optie die geen meerwaarde heeft zijn de deur beschermers. Zoals al eerder omschreven maken ze een hoop herrie met in en uitvouwen en na 10.000 km is die van de bestuurderdeur al vervangen. Deze dingen zou ik niet opnieuw hebben besteld.
De 1.5 maakt een lekkere roffel en heeft voldoende trekkracht, al had het van mij gewoon een 4 cilinder mogen blijven. Nieuwe milieumaatregelen zie je ook terug bij auto's en 1 van de maatregelen die Ford heeft genomen is cilinder uitschakeling bij weinig belasting van de motor. Voor het hele e5 en E10 verhaal, merkte ik er weinig van. Nu de brandstof is veranderd, merk ik bij het tanken van E10 dat de motor daar erg rauw op loopt. Met 's gevolg vervelende trillingen in het interieur. Zet je de auto in "sport" middels de knop naast de pook, wordt de cilinder uitschakeling zelf uitgeschakeld, en is de trilling verdwenen. Ford zegt dat het een producteigenschap is... Kan het hen niet aanrekenen dat de overheid de brandstof veranderd maar ik had geen sticker in de tankdop geplakt dat de auto ook op E10 kan lopen.
Desondanks bevalt de auto verder echt goed en zitten we bijna op 11.000 km. Ik zal deze review zo nu en dan bijwerken met latere ervaringen.
Nog altijd goed
- 48.000 km
Inmiddels zijn we de 3 jaar gepasseerd met de auto. Hij bevalt nog altijd zeer goed. Van kinderziektes zijn geen sprake meer. We zijn afgelopen week via Duitsland & Zwitserland naar Italië gereden. Volle bepakking , drie kids op de achterbank en een 750 kilo kar erachter die afgeladen was met tent en benodigdheden. Met een snelheid van gemiddeld 100 kilometer per uur reden we nog altijd rond de 1 op 16, wat ik persoonlijk erg netjes vind met dit gewicht.
Airco in Italië is een must en de CC doet zijn werk keurig. Het motorvermogen viel in de bergen een beetje tegen, ik moest een stuk meer “poken “ dan met de vorige focus. Hier loopt de 3 cilinder wel een beetje tegen zijn max aan.
Rond de 42.000 zijn er nieuwe voorbanden op gekomen (Michelin ipv de originele Hankook) Met mijn rijstijl is dat redelijk. Ik heb moeten l*llen als brugman om ze te mogen vervangen omdat er volgens de dealer nog 2 mm op zat. Volgens mevrouw was dit niet versleten. Ik voerde daarbij aan wat onze vakantie plannen waren en dat ik het geen prettig idee vond om met het oude rubber de bergen in te gaan. Met hoge uitzondering ging men dan toch maar vervangen. Voor mij wederom een reden dat dit de laatste private lease auto is. Ik ga zelf over de veiligheid…
Al met al prima ervaringen met de auto. Jammer dat de velgen beginnen te oxideren. Mijn vader had een soortgelijk ervaring met zijn transit een aantal jaar geleden. De oxidatie komt van binnenuit en zit onder de lak. Je kan er simpelweg weinig tegen doen. Dit is wel een Ford kwaaltje gezien de logo’s dit ook vaak doen.
Nog 2 jaartjes doorsturen en dat is geen straf.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Business 182PK | Stoel/stuurverwarming | Bang&Olufsen | Keyless Entry/Start | Navigatie
- 2019
- 139.676 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Aut. Titanium Business NAVI/CAMERA/LED/17"LMV!
- 2019
- 151.589 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business | Trekhaak | Camera | Adaptive Cruise | Apple CarPlay / Android Auto
- 2019
- 97.838 km