Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2
Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2

UitvoeringFocus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019

Prettig sturende auto met goede infotainment

Introductie
Mijn Citroen C4 Cactus diesel van 2015 welke mijn werkgever nieuw voor me gekocht heeft liep dit jaar richting de 200.000km. Een prettige auto welke veel waar bood voor zijn prijs, zuinig was en met 14% bijtelling vooral fiscaal aantrekkelijk. Om het maximale voordeel uit de bijtelling te halen kon ik doorrijden tot halverwege 2020 maar in het voorjaar van 2019 kreeg ik de mogelijkheid om een nieuwe auto te bestellen. Het gaat hierbij niet om een leaseauto’s maar auto’s die door de werkgever gekocht worden met nu een maximum gesteld budget van 34.000 euro. Met mijn kilometrage is een dieselmotor een tweede eis. Zelf zou ik na jaren weer heel graag een automaat rijden.
Gezien wijzigingen in de privesituatie (lees gezin) is meer ruimte op dit moment wenselijk. In het gestelde budget met dieselmotor en automaat kom je dan snel uit op B segment crossovers of een C segment station. Een station heeft mijn voorkeur t.o.v. alle moderne crossover varianten. Een VAG product probeer ik te vermijden als dat kan. De redenen hiervoor zal ik u besparen ☺
Al snel kwamen de volgende auto’s op de shortlist:
- Renault Megane station
- Fiat Tipo station
- Ford Focus station
De Megane is in dit segment een prettige, comfortabele auto. Ten tijde van bestelling in het voorjaar was er nog sprake van een uitgedund aanbod van veel dieselvarianten als gevolg van de WLTP wijziging. Ook bij Renault speelde dit, waardoor de Megane niet met automaat bestelbaar was. Enkele maanden later was de Megane overigens weer met andere motor en automaat leverbaar. T.o.v. de nieuwe Focus was de Megane wat minder modern en compleet uitgevoerd.
De Fiat Tipo is een auto die de meeste niet zullen overwegen. Misschien dat ik het juist daarom wel gedaan heb ☺ Ik kan wel zeggen dat ik een zwak heb voor Fiat en Italiaanse auto’s en ik ben van mening dat dieselmotoren van Fiat bijzonder goed zijn. Wat daarnaast een voordeel is: een Tipo Station diesel automaat kun je voor iets meer dan 30.000 euro bestellen met vrijwel alle opties. O.b.v van de nieuwwaarde ligt de bijtelling dan iets lager.

Maar dan de Focus. De nieuwe Focus vind ik een mooi gelijnde auto. Naar mijn mening een vrij universeel ontwerp, maar zeker goed gelukt. Na een beetje online onderzoek zie ik dat de 1.5 diesel met automaat leverbaar is maar ook met adaptieve cruise control en steering assist. Ik heb veel ervaring met adaptieve cruise icm met een automaat (Volvo) en vind dat een erg prettige rustgevende combinatie. In het budget is de Focus leverbaar als Titanium Business incl. de genoemde wensen. Daarnaast is het de modernste auto van de drie vooral qua infotainment maar ook voor wat betreft de uitrusting. Uiteindelijk is begin juni de volgende auto besteld:
Focus Wagon 1.5 EcoBlue Automaat Titanium Business
- Chrome Blue metallic
- Technology pack
- Trekhaakvoorbereiding
In de zomer ging de Cactus weg en omdat de nieuwe Focus er nog niet was kreeg ik tijdelijk een voorloop Focus Wagon 1.5 EcoBlue ST Line met handbak.

Omdat de voorloopauto voor een groot deel gelijk is aan de door mij bestelde auto zullen mijn ervaringen over beiden auto’s gaan met enkele verschillen. De voorloopauto had het winterpack, een achteruitrij-camera, B&O audio LED verlichting voor, 18 inch velgen een een elektrisch achterklep. Mijn auto heeft daar tegenover de automaat van ZF.

Eerste indruk
Zoals al eerder genoemd valt ook tijdens de eerste indruk op dat de nieuwe Focus een mooi gelijnde auto is geworden. Het interieur blijkt strak, overzichtelijk en logisch. De gebruikte materialen zijn naar mijn mening van wat mindere kwaliteit dan bijvoorbeeld bij Volvo of VAG. Het scherm in het midden is hooggeplaatst en werkt vlot en logisch. De klokken achter het stuur zijn nog van het oude type met speld en niet digitaal. Tussen de klok bevindt zich een klein scherm met allerlei info over verbruik, navigatie, audio, enz. Dit is grotendeels zelf in te stellen.
We gaan een stukje rijden en dat bevalt dan weer heel erg goed. De auto is niet snel, maar vlot genoeg. Ik moet wel bekennen dat de 1.5D met 120PK handgeschakeld iets vlotter aanvoelt dan met automaat, hierover later meer. Maar het weggedrag is, zoals ook volop geschreven, bijzonder goed. Het onderstel voelt strak en de auto stuurt prettig scherp in. Bij de handgeschakelde versie en bij de automaat valt me de eerste dagen wel direct op dat het verbruik niet heel laag is. Voor beiden auto's kom ik rond de 6ltr op 100km. Maar dit wordt op termijn wellicht beter.

Motor en automaat
De auto is met deze motor besteld zonder er mee te rijden. Naar mijn mening zou 120PK voor een auto in dit segment niet overbemeten maar voldoende moeten zijn. Dat valt naar mijn mening ook niet tegen. Voor mijn dagelijkse verkeer in het drukke Nederland is het absoluut voldoende. Ik rij vlot, maar niet hard. Ten tijde van dit schrijven heb ik 10.000km met de handbak gereden en pas 1.000km met de automaat. De 1.5 EcoBlue voelde met de handbak wel wat vlotter aan dan de automaat, die duidelijk iets vermogen wegsnoept. Het gaat hier om een conventioneele 8 traps ZF bak.
Met handbak heb ik in het buitenland met meer gewicht in de auto wel ervaren dat meer vermogen prettiger zou zijn. Er moest nog aardig geschakeld worden om de toeren optimaal te houden. Ik verwacht dat dit met de automaat dus ook zeker het geval zal zijn. Het voordeel is wel dat de automaat de flippers achter het stuur heeft en je hiermee dus heel snel twee versnellingen terugschakeld. Hierover meer zodra ik er meer ervaring mee heb.
De automaat schakelt vlot, is bij de les en de schakelmomenten zijn soepel. Met meer kilometers zal ik hier mee over schetsen.

Infotainment
Wat mij betreft een groot voordeel van de nieuwe Focus t.o.v. de concurrenten in dit segment: de bediening van radio en navigatie via het snelle touchscreen. Het invoeren van een adres werkt zeer vlot zonder lange ‘denktijd’. Navigatieweergave is overzichtelijk en duidelijk. Daarnaast maak ik nu ook gebruik van de Ford Pass app. Als ik naar de auto loop voer ik het adres al in de app en stuur het naar de auto waarna ik direct kan vertrekken. Ik ga nog even onderzoeken of ik adressen vanuit mijn agenda naar de auto kan kopieren. Met de app kun je verder het verbruik bekijken, adressen waar je geweest bent opzoeken, de auto openen en sluiten, maar ook starten. Een leuke gadget om in de koude winterochtend je auto vast op te warmen. In de praktijk denk ik niet dat je dat snel doet anno 2019, maar toch leuk.

Pakketten en opties
- Tech Pack: wat mij betreft een must en voor mij een belangrijke reden om voor de nieuwe Focus te gaan. De adaptieve cruise control werkt goed. De functie Evasive steering Assist is even wennen maar werkt goed. De automaat heeft daarbij Lane Centring Assist wat op de snelweg bijzonder prettig is.
- Parkink Pack: Zit niet op de door mij bestelde auto maar was aanwezig op de voorloopauto. Het pakket voegt op de standaard parkeersensoren een camera achter toe en automatische inparkeerfuncties. Dat laatste gebruik niet. De camera had ik wel prettig gevonden, vooral omdat ik het sinds 2015 gewend ben.
- Winter Pack; omvat stoel- en stuurverwarming en een elektrisch verwarmde voorruit. Had ik achteraf beter mee kunnen bestellen. De voorruit ontdooien werkt heel vlot en stoelverwarming heb ik altijd prettig gevonden.
- B&O audio: eveneens aanwezig in de voorloopauto en niet in mijn eigen auto. Het verschil is vrij groot. Vooral in de midden en hoge tonen is de B&O installatie zuiverder. Voor iemand die veel waarde hecht aan goede audio wel een aanrader.

Onderhoud
Voor mijn auto nog niet veel over te zeggen. Bij de voorloopauto viel wel direct een bekend ‘probleem’ op: De 1.5 EcoBlue vroeg om de 9.000 a 10.000km om nieuwe olie. Hier wordt online volop over geschreven. Bij de laatste servicebeurt heeft de auto de nieuwste software gekregen en hopelijk blijft de volgende interval verder weg. De melding voor nieuwe olie is niet enkel afhankelijk van de kilometers maar ook van oliekwaliteit.
Het negeren van de olieservice melding is overigens geen optie omdat de auto na een tijdje zijn vermogen gaat knijpen. Hopelijk gaat de eigen auto die net van de band komt wat langer door met de olie, anders sta ik iedere 10 weken bij de dealer.

Conclusie
De Focus bevalt handgeschakeld en als automaat bijzonder goed. Vooralsnog ervaar ik de volgende voor en nadelen:
Uitrusting / waar voor je geld
Weggedrag
Werking infotainment en adaptieve cruise

Afwerkingsniveau interieur
Olieservice interval