Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business (2019) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 204.000 km |
Prettig sturende auto met goede infotainment
- 1.000 km
Introductie
Mijn Citroen C4 Cactus diesel van 2015 welke mijn werkgever nieuw voor me gekocht heeft liep dit jaar richting de 200.000km. Een prettige auto welke veel waar bood voor zijn prijs, zuinig was en met 14% bijtelling vooral fiscaal aantrekkelijk. Om het maximale voordeel uit de bijtelling te halen kon ik doorrijden tot halverwege 2020 maar in het voorjaar van 2019 kreeg ik de mogelijkheid om een nieuwe auto te bestellen. Het gaat hierbij niet om een leaseauto’s maar auto’s die door de werkgever gekocht worden met nu een maximum gesteld budget van 34.000 euro. Met mijn kilometrage is een dieselmotor een tweede eis. Zelf zou ik na jaren weer heel graag een automaat rijden.
Gezien wijzigingen in de privesituatie (lees gezin) is meer ruimte op dit moment wenselijk. In het gestelde budget met dieselmotor en automaat kom je dan snel uit op B segment crossovers of een C segment station. Een station heeft mijn voorkeur t.o.v. alle moderne crossover varianten. Een VAG product probeer ik te vermijden als dat kan. De redenen hiervoor zal ik u besparen ☺
Al snel kwamen de volgende auto’s op de shortlist:
- Renault Megane station
- Fiat Tipo station
- Ford Focus station
De Megane is in dit segment een prettige, comfortabele auto. Ten tijde van bestelling in het voorjaar was er nog sprake van een uitgedund aanbod van veel dieselvarianten als gevolg van de WLTP wijziging. Ook bij Renault speelde dit, waardoor de Megane niet met automaat bestelbaar was. Enkele maanden later was de Megane overigens weer met andere motor en automaat leverbaar. T.o.v. de nieuwe Focus was de Megane wat minder modern en compleet uitgevoerd.
De Fiat Tipo is een auto die de meeste niet zullen overwegen. Misschien dat ik het juist daarom wel gedaan heb ☺ Ik kan wel zeggen dat ik een zwak heb voor Fiat en Italiaanse auto’s en ik ben van mening dat dieselmotoren van Fiat bijzonder goed zijn. Wat daarnaast een voordeel is: een Tipo Station diesel automaat kun je voor iets meer dan 30.000 euro bestellen met vrijwel alle opties. O.b.v van de nieuwwaarde ligt de bijtelling dan iets lager.
Maar dan de Focus. De nieuwe Focus vind ik een mooi gelijnde auto. Naar mijn mening een vrij universeel ontwerp, maar zeker goed gelukt. Na een beetje online onderzoek zie ik dat de 1.5 diesel met automaat leverbaar is maar ook met adaptieve cruise control en steering assist. Ik heb veel ervaring met adaptieve cruise icm met een automaat (Volvo) en vind dat een erg prettige rustgevende combinatie. In het budget is de Focus leverbaar als Titanium Business incl. de genoemde wensen. Daarnaast is het de modernste auto van de drie vooral qua infotainment maar ook voor wat betreft de uitrusting. Uiteindelijk is begin juni de volgende auto besteld:
Focus Wagon 1.5 EcoBlue Automaat Titanium Business
- Chrome Blue metallic
- Technology pack
- Trekhaakvoorbereiding
In de zomer ging de Cactus weg en omdat de nieuwe Focus er nog niet was kreeg ik tijdelijk een voorloop Focus Wagon 1.5 EcoBlue ST Line met handbak.
Omdat de voorloopauto voor een groot deel gelijk is aan de door mij bestelde auto zullen mijn ervaringen over beiden auto’s gaan met enkele verschillen. De voorloopauto had het winterpack, een achteruitrij-camera, B&O audio LED verlichting voor, 18 inch velgen een een elektrisch achterklep. Mijn auto heeft daar tegenover de automaat van ZF.
Eerste indruk
Zoals al eerder genoemd valt ook tijdens de eerste indruk op dat de nieuwe Focus een mooi gelijnde auto is geworden. Het interieur blijkt strak, overzichtelijk en logisch. De gebruikte materialen zijn naar mijn mening van wat mindere kwaliteit dan bijvoorbeeld bij Volvo of VAG. Het scherm in het midden is hooggeplaatst en werkt vlot en logisch. De klokken achter het stuur zijn nog van het oude type met speld en niet digitaal. Tussen de klok bevindt zich een klein scherm met allerlei info over verbruik, navigatie, audio, enz. Dit is grotendeels zelf in te stellen.
We gaan een stukje rijden en dat bevalt dan weer heel erg goed. De auto is niet snel, maar vlot genoeg. Ik moet wel bekennen dat de 1.5D met 120PK handgeschakeld iets vlotter aanvoelt dan met automaat, hierover later meer. Maar het weggedrag is, zoals ook volop geschreven, bijzonder goed. Het onderstel voelt strak en de auto stuurt prettig scherp in. Bij de handgeschakelde versie en bij de automaat valt me de eerste dagen wel direct op dat het verbruik niet heel laag is. Voor beiden auto's kom ik rond de 6ltr op 100km. Maar dit wordt op termijn wellicht beter.
Motor en automaat
De auto is met deze motor besteld zonder er mee te rijden. Naar mijn mening zou 120PK voor een auto in dit segment niet overbemeten maar voldoende moeten zijn. Dat valt naar mijn mening ook niet tegen. Voor mijn dagelijkse verkeer in het drukke Nederland is het absoluut voldoende. Ik rij vlot, maar niet hard. Ten tijde van dit schrijven heb ik 10.000km met de handbak gereden en pas 1.000km met de automaat. De 1.5 EcoBlue voelde met de handbak wel wat vlotter aan dan de automaat, die duidelijk iets vermogen wegsnoept. Het gaat hier om een conventioneele 8 traps ZF bak.
Met handbak heb ik in het buitenland met meer gewicht in de auto wel ervaren dat meer vermogen prettiger zou zijn. Er moest nog aardig geschakeld worden om de toeren optimaal te houden. Ik verwacht dat dit met de automaat dus ook zeker het geval zal zijn. Het voordeel is wel dat de automaat de flippers achter het stuur heeft en je hiermee dus heel snel twee versnellingen terugschakeld. Hierover meer zodra ik er meer ervaring mee heb.
De automaat schakelt vlot, is bij de les en de schakelmomenten zijn soepel. Met meer kilometers zal ik hier mee over schetsen.
Infotainment
Wat mij betreft een groot voordeel van de nieuwe Focus t.o.v. de concurrenten in dit segment: de bediening van radio en navigatie via het snelle touchscreen. Het invoeren van een adres werkt zeer vlot zonder lange ‘denktijd’. Navigatieweergave is overzichtelijk en duidelijk. Daarnaast maak ik nu ook gebruik van de Ford Pass app. Als ik naar de auto loop voer ik het adres al in de app en stuur het naar de auto waarna ik direct kan vertrekken. Ik ga nog even onderzoeken of ik adressen vanuit mijn agenda naar de auto kan kopieren. Met de app kun je verder het verbruik bekijken, adressen waar je geweest bent opzoeken, de auto openen en sluiten, maar ook starten. Een leuke gadget om in de koude winterochtend je auto vast op te warmen. In de praktijk denk ik niet dat je dat snel doet anno 2019, maar toch leuk.
Pakketten en opties
- Tech Pack: wat mij betreft een must en voor mij een belangrijke reden om voor de nieuwe Focus te gaan. De adaptieve cruise control werkt goed. De functie Evasive steering Assist is even wennen maar werkt goed. De automaat heeft daarbij Lane Centring Assist wat op de snelweg bijzonder prettig is.
- Parkink Pack: Zit niet op de door mij bestelde auto maar was aanwezig op de voorloopauto. Het pakket voegt op de standaard parkeersensoren een camera achter toe en automatische inparkeerfuncties. Dat laatste gebruik niet. De camera had ik wel prettig gevonden, vooral omdat ik het sinds 2015 gewend ben.
- Winter Pack; omvat stoel- en stuurverwarming en een elektrisch verwarmde voorruit. Had ik achteraf beter mee kunnen bestellen. De voorruit ontdooien werkt heel vlot en stoelverwarming heb ik altijd prettig gevonden.
- B&O audio: eveneens aanwezig in de voorloopauto en niet in mijn eigen auto. Het verschil is vrij groot. Vooral in de midden en hoge tonen is de B&O installatie zuiverder. Voor iemand die veel waarde hecht aan goede audio wel een aanrader.
Onderhoud
Voor mijn auto nog niet veel over te zeggen. Bij de voorloopauto viel wel direct een bekend ‘probleem’ op: De 1.5 EcoBlue vroeg om de 9.000 a 10.000km om nieuwe olie. Hier wordt online volop over geschreven. Bij de laatste servicebeurt heeft de auto de nieuwste software gekregen en hopelijk blijft de volgende interval verder weg. De melding voor nieuwe olie is niet enkel afhankelijk van de kilometers maar ook van oliekwaliteit.
Het negeren van de olieservice melding is overigens geen optie omdat de auto na een tijdje zijn vermogen gaat knijpen. Hopelijk gaat de eigen auto die net van de band komt wat langer door met de olie, anders sta ik iedere 10 weken bij de dealer.
Conclusie
De Focus bevalt handgeschakeld en als automaat bijzonder goed. Vooralsnog ervaar ik de volgende voor en nadelen:
+
Uitrusting / waar voor je geld
Weggedrag
Werking infotainment en adaptieve cruise
-
Afwerkingsniveau interieur
Olieservice interval
Nog altijd naar wens?
- 179.000 km
En dan zijn wij alweer 4 jaar verder en staat de Focus bijna op 180.000km. De Focus bevalt over het algemeen eigenlijk erg goed. Hij is zeker niet foutloos, waarover hieronder meer, maar biedt veel waar voor zijn geld, is ruim en rijdt erg prettig.
Na de eerdere woorden die ik in deze review schreef richt ik me in deze update voornamelijk even op het algemene gebruik, het Sync systeem, het verbruik van de 1.5 Ecoblue diesel en voornamelijk de betrouwbaarheid.
Want binnen de mogelijkheden die ik in 2019 had om in deze prijsklasse te kiezen ben ik nog altijd blij met de keuze voor deze Focus met automaat en adaptieve cruise control. Die auto stuurt prettig, heeft in de meeste gevallen voldoende vermogen en heeft de opties die voor mij belangrijk zijn. De functies in het Tech Pakket functioneren bijna altijd naar behoren. Ik heb de adaptieve cruise met Steer Assist heel veel aanstaan op de snelweg. Als je er echt aan gewend bent en het bijna vanzelf bedient geeft het echt meer rust tijdens het rijden. Ook de Steer Assist functie werkt goed. Je moet wel echt duidelijk zelf weerstand blijven geven op het stuurwiel anders waarschuwt de auto met een piepsignaal dat je het stuurwiel wel moeten blijven vasthouden. Ik heb gelukkig in 180.000 geen enkele schade gereden met de auto. Ik ben hierbij wel zeker 2x geholpen door de Brake Assist functie. De waarschuwing voor een dreigende aanrijding heeft wat mij betreft echt functie ook al geeft hij soms ook onnodig en dus ongewenst een signaal af. Ik schrik niet meer van het knipperende rode scherm tussen de klokken icm de pieptonen.
Ik heb de auto in 2019 zelf samen kunnen stellen. Achteraf gezien had ik enkel de B&O audio mee moeten bestellen. De standaard audio is acceptabel maar vrij vlak. Ik denk dat ik mezelf een muziekliefhebber kan noemen en dan is B&O de meerprijs wel waard. Ik ben ook wel wat uitgekeken op de kleur, vooral omdat je het Chrome Blue veel ziet op de Focus maar ook op andere Fords van de afgelopen jaren.
Caravan
Afgelopen jaar heb ik – nadat ik de trekhaakvoorbereiding af fabriek reeds besteld had – een vaste trekhaak laten plaatsen. Een paar keer per jaar hangt er een ongeremde aanhanger achter maar afgelopen voorjaar en zomer ook een Hobby 495 caravan met een maximum gewicht van 1400 kilo. Dit is dan ook meteen het maximale geremde trekgewicht van de auto. De Focus voldoet als trekauto, maar je merkt dat het allemaal niet te over houdt. Het vermogen is voldoende. In heuvelachtige gebieden is het prettig om de automaat zelf te schakelen. Ik hou de bak dan vaak een versnelling lager dan hij zelf zou doen. Maar het is belangrijk om te zorgen dat de auto voldoende gewicht krijgt. Ik laad de caravan dan ook heel bewust en probeer zoveel mogelijk zware spullen in de Focus te laden.
Sync
Over het sync systeem ben ik matig tevreden. In het eerste jaar ging het wat beter dan daarna. Als ik zakelijk van afspraak naar afspraak gebruikte ik op het begin de stemcommando functie om het adres in te voeren. Dit werkte behoorlijk goed en vond ik erg prettig. In de garantieperiode ondervond ik wel eens problemen met het systeem waarbij er speakers uitvielen en er slechts 1 speaker actief bleef. Los van de radio niet prettig bij navigatie functies en bellen in de auto (wat ik heel veel doe). De dealer heeft meerdere keren nieuwe software geladen en het probleem heeft zich inmiddels al lang niet meer voorgedaan. Wel ben ik bij één van deze updates de stemcommando functie verloren. Of eigenlijk niet de algemene functie, maar hij accepteert de adres opdrachten niet meer. Precies dat deel wat ik goed vond werken. Sindsdien voer ik de adressen met de hand in. Regelmatig gebruik ik ook Apple Carplay icm Google Maps en Flitsmeister. Dat kan in de Focus alleen met de iPhone aan de USB kabel, wat ik niet als een nadeel ervaar. Dit werkt toch wel veel beter dan het Sync systeem. Zeker nu de kaarten veroudert raken.
Verbruik
Ik was in 2019 nog één van de weinige die zakelijk nog een nieuwe auto mocht bestellen met dieselmotor. Een 4 cilinder dieselmotor met automaat vind ik persoonlijk nog altijd prettiger dan de 3 cilinder Ford of PSA motoren. Helaas is de Focus op dit moment ook niet meer met een dieselmotor leverbaar in Nederland. De aandrijflijn is niet volledig foutloos gebleken maar rijdt wel prettig. Een zuinigheidswonder is het naar mijn mening niet. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het verbruik niet actief bij houdt. Wel reset ik altijd de dagteller en verbruiksmeter bij het tanken. Ik rijdt veelal 750 tot 850 kilometer op een tank diesel. De verbruiksmeter staat veelal tussen de 5.2 en de 5.8 liter per 100km. Ik verwacht dan ook dat een gemiddelde van 5.5 liter realistisch is wat neer komt op 1 op 18. Dat komt ook overeen met de gemiddeld gemaakte kilometers per tank. Ik kan hierbij wel vermelden dat ik niet een hele rustige rijder ben. Ik rijdt veel op de cruise control, maar rijdt wel vlot, accelereer vaak vlot en rijdt op snelwegen afhankelijk van het tijdstip vaak 110 tot 135 km/u. Als je met deze auto veel lange stukken rijdt en je let er echt op dan kun je zeker wel 1 op 20 of zuiniger rijden, maar dat lijkt me in deze klasse niet uitzonderlijk zuinig.
Betrouwbaarheid
Maar dan eigenlijk het meest noemenswaardige punt van deze update, blijft het ook een beetje heel? Niet helemaal helaas. Om te beginnen staat de auto sinds het begin iedere 15.000km bij de dealer voor onderhoud. Wat mij betreft niet echt een probleem, al vind ik minimaal 3x per jaar een leenauto mee niet altijd fijn. Eerder schreef ik al over software updates die de auto kreeg voor het Sync systeem. Vanaf een krappe 100.000km en nog in de garantieperiode gaf de auto sporadisch een motorstoringslampje. De motor liep er geen slag slechter van. Uitlezen wees altijd op een vervuilde uitlaatsensor. De melding werd dan gereset maar kwam enkele duizenden kilometers later weer terug. Bij een beurt werd de sensor eens gereinigd en later ook kosteloos vervangen.
Voordat de auto twee jaar oud was kwam ik langs de A50 stil te staan met een lekke band. Het was de eerste keer dat de auto de vrachtwagen op ging. Maar dit viel de auto uiteraard niet aan te rekenen. Maar enkele maanden later bij ongeveer 125.000km kwam er wel een echt probleem. De auto startte op een doordeweekse ochtend niet meer. De startmotor leek een kleine slag rond te slaan maar startte niet door. Nadat ik zelf de accuklem los gehaald en teruggezet had zonder positief resultaat kwam na een uurtje via Ford Assistance de ANWB ter plaatse. Tot mijn grote frustratie startte de Focus direct bij de eerste ANWB poging! Toen hij de auto daarna uitzette om de hem uit te lezen kwam het probleem echter terug waarna hij de motor niet meer draaiende heeft gekregen. De kundige monteur van de ANWB is zeker een uur bezig geweest om de (waarschijnlijk elektronische) storing te zoeken maar kwam hier uiteindelijk niet uit. De auto werd uiteindelijk door een ANWB berger afgevoerd naar mijn dealer. Bij de dealer is de auto vervolgens weer rijdend van de vrachtwagen gegaan! Uiteindelijk heb ik de auto daar later op die dag op kunnen halen omdat ze geen enkele afwijking hebben kunnen vinden. Met een slecht gevoel over deze onzekerheden heb ik de auto opgehaald. Maar tot mijn grote verbazing heeft het probleem zich nooit meer voorgedaan.
Rond deze tijd heb ik de dealer eens gevraagd of de bakolie ook ooit vervangen moet worden. De dealer gaf hierbij aan dat de bakolie er voor het leven opzit…
Maar toen was het begin oktober 2022 en stond ik in de rij voor de wasstraat. En opeens leek de automaatbak niet meer te schakelen en kreeg ik geen enkele beweging meer in de auto. Bij 138.000km werd de auto weer op dezelfde vrachtwagen van de ANWB getrokken. De chauffeur herkende mij nog van een half jaar daarvoor. Bij de dealer kreeg ik voor 1 dag een leen Fiesta mee. Diagnose na controle op de bakolie; automaatbak zeer waarschijnlijk defect. Auto moet verplaatst worden naar van Mossel Ford Tilburg voor zeer waarschijnlijk vernieuwen van de automaatbak. Zoals eerder omschreven is de Focus eigendom van mijn werkgever en geen leaseauto. En daarom ontstond het volgende probleem. De auto is nog geen drie jaar oud en heeft 8 of 9 keer dealeronderhoud gehad maar langer als twee dagen kon Ford mij geen auto ter beschikking stellen. Dat werd na overleg met Ford Nederland dus een auto huren. Ik kreeg een offerte voor vervanging van de automaatbak van € 7000,- Het werd uiteindelijk een lang traject waarvan ik u allen de details bespaar. Maar liefst 3 maanden later kreeg ik de Focus terug met een nieuwe automaatbak. Na een aantal goeie gesprekken waarbij ik vanuit mijn professie (en netwerk) heel goed kan verwoorden wat je van een auto van nog geen 3 jaar oud mag verwachten is de automaat uiteindelijk volledig kosteloos vervangen. Het gaat dan wel niet om mijn eigen portemonnee, dan zet ik me in dit geval toch nog in voor de zakelijke portemonnee. In de gemaakte kosten voor 3 maanden autohuur is Ford Nederland ons vrijwel nauwelijks tegemoet gekomen.
Ik heb de auto inmiddels bijna 4 jaar in bezit met bijna 180.000km. In de 3 maanden zonder de Focus heb ik ongeveer 12000km met een andere auto gereden. De nieuwe automaat schakelt weer goed, of in ieder geval zoals de oorspronkelijke ? (zie eerste review over deze auto).
Helaas is de foutmelding omtrent de uitlaatsensor met steeds grotere regelmaat teruggekomen. Iedere onderhoudsbeurt besteden ze er even tijd aan maar het echt structureel oplossen lijkt onmogelijk. Binnen een paar duizend kilometer komt de melding weer terug. Noemenswaardig hierbij is dat deze melding dus begonnen is binnen de garantieperiode. Ik heb me bij dit probleem neergelegd, maar het grotendeels rijden met een motorstoringslampje waar Ford zelf al 80.000km geen grip op krijgt doet de kwaliteitsbeleving niet veel goeds. Ik ga er maar vanuit dat dit alles te maken heeft met voldoen aan de strenge EURO6D uitstootnormen van de moderne dieselmotor. Voor de duidelijkheid; de motor draait er totaal niet slechter om.
Wel ben ik enkele maanden geleden door de auto voor het eerst actiever gewezen op een werkplaatsbezoek tbv uitstoot. Mijn vermoeden werd werkelijkheid; roetfilter vrijwel vol en het automatisch regenereren bleek niet meer mogelijk of afdoende. Een geforceerde regeneratie aan de Ford laptop tackelde het probleem waarna dit ook niet meer terug is gekomen. Ik rijdt de auto normaal gesproken nog een jaar. Wellicht moet er dus nog wel een nieuw roetfilter in.
We gaan het laatste jaar met vertrouwen tegemoet. Ik kijk al rustig om me heen wat de volgende eventueel kan worden. Ik ben vanuit de werkgever nog altijd niet verplicht om elektrisch te gaan rijden. En voor de bijtelling hoef je dat in 2024 ook niet meer te overwegen. Waarschijnlijk ga ik dus nog 1x een nieuwe benzine auto bestellen, mogelijk een PHEV, zolang het budget het toelaat.
Veel kilometers - zonder problemen
- 204.000 km
Het afgelopen half jaar is de auto een stabiele kilometer vreter gebleven.
Na eerder genoemde problemen is er eigenlijk niets meer veranderd. Wat blijft is een regelmatig terugkomend motorstoringslampje omtrent de uitlaat sensor. De motor loopt probleemloos en het roetfilter lijkt correct zijn werk te doen.
De afgelopen maanden heeft de auto wel veel normaal onderhoud gehad. Naast de gewone beurten is de distributie vervangen incl. waterpomp. Deze laatste bleek ook echt wat te lekken. Daarnaast heeft de auto nieuwe remblokken en schijven voor gekregen.
Mijn winterbanden set is versleten maar hiervoor komt waarschijnlijk geen nieuwe set meer.
Ik oriënteer me wat actiever op de aanschaf van een nieuwe auto met een budget van ongeveer 40.000 euro. Zeer waarschijnlijk een (mild) hybride, geschikt voor een gezin met twee kinderen en als het kan een trekgewicht van minimaal 1400kg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.