Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk ST Line Business (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk ST Line Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
De eerste 10k km
- 10.000 km
15 september was het zo ver. Ik mocht mijn nieuwe auto ophalen. Vanuit mijn werkgever waren er een aantal restricties, de belangrijkste daarvan dat het diesel moest zijn. De keuze ging op het einde nog tussen een nieuwe peugeot 2008 (die paste binnen budget met automaat) en een handgeschakelde ford focus st line. De laatste is het geworden.
Allereerst het uiterlijk. Wauw, gewoon wauw. Elke keer als ik naar de auto loop en de lichten aanspringen ben ik weer verliefd. De full led koplampen, de 18 inch velgen, rode remklauwen, het lijnenspel van de body en de zwarte grill zijn gewoonweg prachtig. Iets minder vind ik de achterkant, die voelt een beetje afgeraffeld aan en had wel iets sportiever gemogen. De extra getinte achterruiten maken de look volledig af wat mij betreft.
Dan gaan we naar binnen. De auto beschikt over een scala aan opties. Stuurwielverwarming (fantastisch) 3 standen stoelverwarming, bang & olufsen speakers, st design pack 2, 10 weg verstelbare bestuurders stoel en dan zal ik er nog wel wat vergeten. Mede door corona rij ik momenteel wat minder maar na een krappe 3 maanden ben ik de 10k al voorbij. Ik kom nooit de auto vermoeid uit, het zit en rijdt fantastisch. Ik had nooit gedacht dat een muziekinstallatie belangrijk zou zijn, maar de b&o installatie zorgt voor een nieuwe demensie aan het auto rijden. Ook beschikt de auto over voorruit verwarming. Van de week hadden we de eerste vorstdagen. Ik raad iedereen het aan om die optie aan te klikken. De dagen van krabben zijn voorgoed voorbij, ik start de auto en na een halve minuut zie je het ijs op de ruit breken en verdwijnen. Fantastisch.
Is dan alles hosanna? Nee zeker niet. Wat ik mis aan de auto is keyless entry. Hij start wel zonder sleutel maar openen gaat nog ouderwets met sleutel. Daarnaast valt de 120 pk EcoBlue toch wel tegen. Ik zet hem eigenlijk altijd in de sportstand om een beetje comfort van rijden te hebben. Mijn vorige auto was een golf diesel 116pk automaat, die was voor mijn gevoel 3 keer sneller. Aangezien ik een vrij sportieve rijder ben, vind ik dit toch wel een flink minpunt voor de auto. Daarnaast rijdt de auto nog geen 1 op 20. Door de wat mindere sportieve motor had ik hier wel wat meer van verwacht.
Conclusie tot nu toe: het uiterlijk is fantastisch, de opties zijn geweldig, de ruimte in de wagen is gigantisch, maar de diesel EcoBlue maakt het een beetje schaap in wolfskleren. En toch, mede door de invoering van de 100km limieten, raad ik iedereen de auto aan. Over de wegligging van de focus hoeven we het niet te hebben, zeker voor een gezinsauto is de wegligging super.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.