Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk ST Line Business (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk ST Line Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 22.800 km |
Geweldige auto
- 22.800 km
De auto is eind 2019 nieuw afgeleverd en na aflevering ben ik gelijk gaan stoeien met de FordPass app op mijn telefoon. Het koppelen van de auto ging heel eenvoudig. Echter, nadat de auto succesvol gekoppeld was gaf de app direct een terugroepactie aan. Na wat bellen met de leverancier en mijn plaatselijke dealer waren de meningen verdeeld. Lang verhaal kort: Het was een terugroepactie vanuit Ford waar de oplossing nog niet van bekend was. De leverancier is de auto binnen een week weer op komen halen (alsof je een kind zijn snoep af pakt) omdat hier niet mee gereden mocht worden. Er is mij verteld dat er destijds een leverstop was op de Focus en dat mijn auto als enige op de dag van de leverstop toch geleverd is.
Na ruim een maand pas kreeg ik de auto weer terug. Het bleef echter voor mij vaag wat er nu precies aan gemankeerd had en hoe dit opgelost was maar afijn, ik was blij dat de auto weer terug was dus ik heb hier niet verder over doorgevraagd. Ongeveer 2 maanden later ontving ik een brief van de leverancier over alweer een terugroepactie. Na het bestuderen van de brief bleek dit om exact dezelfde terugroepactie te gaan. Er bleek dus dat er niets aan de auto was gedaan en dat men alsnog een bepaalde stekker moest vervangen. Dit was gelukkig in een dag opgelost.
Ondanks het tegenvallende begin rijd ik nu ruim een half jaar met heel veel plezier in de Focus. Naast het schitterende uiterlijk van de auto ligt hij ook geweldig op de weg. Met gemiddeld ca. 4000 km in de maand blijft het een feestje om in de auto te rijden. De motorprestaties zijn prima en wat je mag verwachten van een 120 pk diesel.
Het verbruik is wel hoger dan de fabrieksopgave. Voor de invoering van de 100km max. snelheid verbruikte ik ongeveer 1l op 17. Na de invoering van de 100km grens is dit gestegen boven de 1 op 20, dit laatste ligt meer in de buurt van de fabrieksopgave.
De stoelen zitten uitstekend en de auto is verrassend ruim. Ik kan zelf (ca. 1,90m) ruim achter de bestuurdersstoel zitten zonder knieën tegen de voorstoelen en hoofd tegen het dak. Ook de kofferbak is ruim voor de gemiddelde station in dit segment. Het volledig zwarte interieur (op details na) van de ST-Line geeft de auto een luxe en koele uitstraling.
Pluspunten
- Rijgedrag (sportief)
- Uiterlijk
- Ruimte
Minpuntjes:
- Uitschuifbare hoedenplank moet je zelf sturen bij in en uitschuiven en volgt niet een bepaalde rail zoals bijv. bij VW.
- Scherm Sync-boordcomputer ziet er wat out-dated uit. (bij modellen vanaf 2020 is dit ge-update naar een mooiere look)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.