Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Vignale |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 3.640 km |
Ford Focus Vignale
- 6 km
Hier zal ik met enige regelmaat de review behouden van de Ford Focus 1.0 125pk Vignale stationwagon.
De auto is bijna full option en is extra voorzien van;
Design Pack 5,
Elektrisch glazen panorama-dak,
Ruimtebesparend reservewiel,
Winter-pack,
B&O audio,
Blind Spot Information System inclusief Cross Traffic Alert en Active Braking,
Elektrisch bedienbare achterklep,
Parking Pack,
Voorbereidingspakket voor trekhaak montage inclusief Trailer Sway Assist,
Kleur Dark Mulberry.
Comfortable reis wagen
- 389 km
De afgelopen dagen veel snelweg kilometers gemaakt en ik moet zeggen, het is een comfortabele reiswagen.
Ik was al tevreden over het comfort van Fiesta 2017, maar je merkt dat de Focus de oneffenheden in het wegdek veel beter verwerkt zelfs met de optionele 18” velgen behorende bij het Desing Pack 5.
Wel merk ik wat wat windgeruis, denk van de buitenspiegels.
De adaptieve led verlichting heb ik nog niet kunnen ervaren, heb nog niet gereden in het donker.
De B&O audio heeft een beter geluid dan in de Fiesta met in de Focus ook Surround Sound.
Het panoramische opendak, erg mooi en een groot oppervlak glas alleen jammer dat de daadwerkelijk opening van wat echt open kan niet zo groot is, zal wel met de veiligheid te maken hebben.
En zowel de zonnehemel en panoramisch dak zijn elektrisch.
In een aantal reviews heb ik weleens gelezen over een irritante trilling in de auto als er wordt overgeschakeld van 3 naar 2 cilinders, ik heb deze trillingen nog niet kunnen ervaren.
Een ontwerp misser is wel dat er voor de achter passagiers geen aparte ventilatie openingen zijn.
De Vignale is uitgerust met een Head Up Display (HUD), nooit eerder gehad in een auto en wil nu al niet meer zonder.
Moest eerst wel even zoeken hoe je dit kon afstellen in het scherm, de positie van de projectie.
Maar je aandacht blijft nu veel beter vooruit tijdens het rijden, oa snelheid wordt nu weergegeven in de HUD waar je gezichtsveld altijd op is gericht tijdens het rijden.
Mooier was geweest dat dit gewoon op de voorruit geprojecteerd kon worden ipv op een plexiglas scherm.
De auto is helaas niet uitgerust met het Technology Pack, dus geen adaptieve cruise control, had ik in de Fiesta wel. Dus even omschakelen.
Wel zit er een intelligente cruise control op die automatisch de snelheid aanpast aan de geldende maximale snelheid, dit moet ik nog even lezen hoe dit werkt.
Wel erg prettig blijft ik de speed limiter vinden, vooral in steden of dorpen waar je niet bekend bent of veel gecontroleerd wordt op snelheid is dit een fijne aanvulling.
Door het missen van het Technology Pack zit er ik ook geen Traffic Sign detectie op, wel Speed Sign detectie.
Waarbij de Traffic Sign alle verkeersborden detecteerde behoud Speed Sign zich enkel tot de snelheid borden.
Het zit comfort is goed, de auto is uitgerust met comfortabele stoelen en in de Vignale is de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar hierdoor is de stoel veel beter af te stellen dan als je met hendels en draaiknoppen moet werken.
Ook is er een elektrische lende steun aanwezig.
Mbt het verbruik, hierover zijn te weinig kilometers gemaakt tot nu toe, wil lijkt het verbruik in de pas te lopen met de Fiesta Vignale met dezelfde motorisering.
Of dat bij elke Focus zoals is weet ik niet, maar de Vignale heeft een elektrische handrem, dus weg die lelijke handrem hendel.
Over een paar weken gaat de auto richting Oostenrijk en gaan we echt kilometers maken en ervaring op doen.
Binnenkort ook eigen foto’s bij de review.
Uitstekende reiswagen
- 3.640 km
Afgelopen weken met de auto richting Oostenrijk gegaan.
Het is een uitstekende reiswagen met veel ruimte, een van de punten waarop de auto is aangeschaft.
De adaptieve led verlichting in combinatie met automatisch groot licht is echt een aanwinst.
De verlichting draait mee met de richting dat je rijdt, dus verlicht al een stuk van de bocht. Ook het verblinden van tegemoet komend verkeer met groot licht is verleden tijd omdat de verlichting aan de zijde van de tegemoet komende verkeersdeelnemer de verlichting dimt.
En de verlichting schijnt 500 meter ver vooruit.
Woon je in de stad dan zal je er weinig nut van hebben, maar woon je in landelijk gebied dan zal je er profijt van hebben.
De intelligente speed limiter, leuke feature. De snelheid wordt aangepast aan de snelheid die de verkeersborden aangeven.
Met de 125pk motor in de Focus kom je niks te kort, altijd voldoende vermogen, zelfs op bergpassen met volgeladen auto.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Ford Focus: dit vinden eigenaren van hun auto

Hoe zuinig is de Ford Focus in de praktijk?

Test: Ford Focus vs. Hyundai i30

Opel Astra Sports Tourer - Ford Focus Wagon - Dubbeltest

Ford Focus ST nu ook als Wagon
