AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Focus Wagon
8

autoreview

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Business (2019)

Kasper 8524427
  • Kasper 852442714
  • Review
6 februari 2020 om 23:40
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Business
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst32.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

goed

  • 20.000 km
  • 6 februari 2020

Dit is een Titanium Business uitvoering met de opties winter pakket (voorruitverwarming, stoelverwarming, stuurverwarming), extra verstelbare stoelen en een vaste trekhaak. De velg is de op de Titanium Business standaard 16 inch lichtmetaal, met daarop banden van Continental ContiEcoContact. De auto is in gebruik sinds mei 2019. Het opstellen van deze review is gedaan in februari 2020 bij circa 22000km.

Een drie cilinder motor? Prima. Bevalt goed. Krachtig genoeg.

Dit is mijn eerste auto met een automatische versnellingsbak. Dat bevalt. Ik wil niet anders meer. Het vermogen van de motor wordt hierdoor goed benut. De bak schakelt bijvoorbeeld snel terug als op de snelweg het gas wordt ingedrukt voor een inhaalactie. De bak heeft geen pook maar een ronde draaiknop. Dat werkt prima. Vanwege deze ronde knop krijg je er flippers aan het stuur standaard bij. Het handmatig schakelen met de flippers lijkt leuk maar ik gebruik het niet. Omdat de motor vrij stil is moet dan steeds de toerenteller in de gaten worden gehouden. Bovendien zijn 8 versnellingen dan veel om te doorlopen.

De auto is stil. Hij maakt weinig geluid en geeft weinig wind en rijgeluiden door. Dat heb ik nog niet eerder zo meegemaakt.

Er is wel een ‘dingetje’. Bij een warme motor en bij een constante snelheid van 50 of van 80 km/u maakt de motor een storend brommend geluid en is enige vibratie merkbaar. Dat hoort niet. Dit komt omdat de automatische bak bij deze snelheden een te hoge versnelling kiest. Waarschijnlijk gaat de motor in tweecilinder loop. Het gebrom is tussen ca 1500 en 1700 tpm, bij op 'normaal' ingestelde bak. Dit haalt het comfort onderuit, want de zoals vermeld is de auto van zichzelf rustig en stil. De dealer is gevraagd hier iets aan te doen, en hij heeft gezocht of er een softwareupdate tegen is. Die is er (nog?) niet. De dealer geeft aan dat deze klacht vaker te hebben gehoord en heeft ook dat aan Ford doorgegeven. De dealer houdt het voor mij in de gaten. Ford zelf geeft aan dat het een product eigenschap is. Mijn verwachting dat Ford ter zijner tijd met een verbetering komt is niet hoog. Mijn tip: overweegt u deze auto, probeer het dan zeker uit bij een proefrit. Bij de proefrit die ik ooit maakte was ik er niet alert op, het is mij toen niet opgevallen.
O ja: Met een tikje tegen de linker flipper zet je de bak gemakkelijk één versnelling naar beneden. Alleen schakelt de bak even gemakkelijk na een paar seconden zelf weer terug. Je kan de bak ook in handbediening zetten, maar dat wil je natuurlijk eigenlijk niet. Of je zet de bak in de sport stand. Dat werkt prima. Maar dat moet je dan na elke start opnieuw doen. Bovendien trek de motor in de sportstand hoog in toeren door. Dat wil ik niet in het dagelijks gebruik.

De positie van de startknop: die lijkt misschien op een wat gekke plaats te zitten maar in de praktijk is deze positie prima.

De binnenruimte is goed. Tussen een Golf en een Octavia in. In het interieur neigt de binnenruimte naar het formaat van de Octavia.

Rijden met belading van drie personen + vakantiebagage en een fietsdrager 3 fietsen (zie foto), gaat goed. Het weggedrag verandert er weinig van. De vering is stevig genoeg. Het brandstofverbruik tijdens een vakantie met de voornoemde belading, waarbij is gereden over snelweg (120 kmh) en binnenwegen is 1:14,5. Dit is berekend verbruik over twee tankbeurten. Bij medium belading zonder benutting van de trekhaak is het verbruik gunstiger dan 1:15. Wat het dan precies is heb ik niet uitgerekend.

Het winterpakket: Fijn. Werkt snel. Aanrader.

De Max A/C functie van de climate control is prettig. Als de auto in de zon gestaan heeft dan is de warmte er snel uit.

De beide voorstoelen zijn extra verstelbaar. Het zijn zogenaamde AGR stoelen ('Action Gesunder Rucken'). Ik vind ze prima. Ik ben 1,85 meter/normaal postuur.

Collision waring. Dit geeft een geluidsignaal en een rood knipperend display in het dashboard. Het werkt prima. Het reageert in situaties die je verwacht. Tot nu toe waren dat situaties die ik zelf doorzag, en er op anticipeerde. Maar toch – een prima hulp.

Verkeersbordsignalering. Deze ‘ziet’ de snelheidsborden en weet mede ook aan de hand van GPS-informatie wat de geldende maximale snelheid is. Dit werkt vrij goed. Ik vind het handig, vooral in het buitenland. Het systeem kan ook waarschuwen als je te hard rijdt. De marge tot het gaat waarschuwen is instelbaar. Een overschrijding wordt weergegeven door een knipperend verkeersbord met de juiste snelheid in het display voor je neus, desnoods met geluidssignaal. Deze waarschuwingsfunctie heb ik een paar keer geprobeerd, vooral om te proberen er aan te wennen. Maar ik vind het helemaal niets. Je komt er zo achter dat er in Nederland wel héél veel verschillende (lage) snelheid zones zijn. Om regelmatig betuttelend terecht gewezen te worden is niet prettig.

Dan het lane keeping alert. Deze geeft een trilling in het stuur als je te dicht bij een witte lijn komt. Ik schrik er van als het waarschuwt en vind het heel vervelend. Ik gebruik het daarom niet. Je kan het op een makkelijke manier uit/aan zetten.

Als je in een ander merk auto gaat rijden moet je altijd wennen aan zaken. Dat komt meestal wel goed. Ik moest aanvankelijk hier aan wennen:
- Het stuur draait zwaarder dan ik gewend was. Het is minder bekrachtigd. Het centreert vrij sterk naar de middenstand. Na enige weken weet je niet beter en is het prima.
- De bediening van de multimedia (Sync3) is OK, maar het vraagt gewenning als je VAG multimedia gewend was zoals ik. Die vind ik net even wat prettiger werken.
- Het display in het dashboard en het Sync3 multimediasysteem komen naar mij mening te vaak met meldingen. Vervolgens moet je die meldingen actief weg klikken. Daar raak je aan gewend, en het gaat gedachteloos. Maar het kan toch wel wat minder? Immers (te) veel meldingen leiden eerder af dan dat ze juist de veiligheid vergroten. Dat is bijzonder in een auto waarop juist allerlei veiligheidssystemen zitten. Het lijkt daardoor op het juridisch indekken van Ford, een soort disclaimers. Amerikaans..?
- Als met de hand de auto wordt gewassen, houdt dan de sleutel van de keyless entry uit de buurt van de auto. Want bij een waterstraal of spons die over een handvat gaat, gaat de auto op/van/op/van... het slot.
- Bij het uitparkeren, waarbij het stuur tegen de aanslag links of rechts is gedraaid, twijfelt de versnellingsbak even met inschakelen. De versnelling komt dan vertraagd en met een schokje in. Dit komt echter door de automatische handrem functie. Die is ingeschakeld en moet dan eerst lossen. Zet je deze functie uit dan heb je er geen last meer van.

Mijn referentiekader voor deze review zijn de auto's waarin ik hiervoor geruime tijd heb gereden:
• Golf 1,6 D 2016. Handgeschakeld 5v. Grote multimediascherm, type mij niet bekend.
• Golf 1,6D 2019. Handgeschakeld 5v. Grote multimedia, type mij niet bekend.
• Skoda Octavia Combi 1,6D 2014, Columbus multimedia systeem. Handgeschakeld 6v

O ja:
- De hotspot functie van het multimediasysteem. Dat is handig met puberkinderen. Dan kunnen ze lekker appen onderweg, ook in het buitenland. Er zit een 3 GB Vodafone databundel bij een nieuwe auto. Met twee appende pubers en de eigen telefoon verbonden, deden we hiermee ongeveer 1 buitenlandse vakantieweek mee. Ik zal de bundel verlengen, tenzij een hotspotfunctie via mijn eigen telefoon veel voordeliger blijkt zijn. Dit moet ik nog maar een keertje uitzoeken.
- Een geleider voor het afdekzeil van de bagageruimte miste ik aanvankelijk ook. Waarom zit dit er eigenlijk niet in? Ik ruil hier de functie om vanuit de kofferbak van de auto de beide achterbanken te kunnen neerklappen graag voor in, want daarvan zie ik het nut niet. Daarentegen heeft Ford dan weer wel het makkelijk in/uitklikken van de cassette van het afdekzeil mogelijk gemaakt.
- De afwerking van de auto is prima. Maar toch valt wat op… waarom ligt de chromestrip van de voorste portieren niet in het verlengde van dat van de achterste portieren? Of ben ik nou zo’n pietje precies?

Succes met uw afwegingen.

update

  • 32.000 km
  • 15 oktober 2020

Het verhaal is ongewijzigd. Er zijn geen problemen geweest. De auto bevalt op zich wel, al is er als enige nog steeds "het dingetje" zoals dat hierboven staat vermeld. Dat is jammer. Er is nog steeds geen definitief antwoord, dan wel is het nog steeds niet opgelost. Het is in februari voor het eerst aangekaart bij de dealer. De laatste weken lijken ze er nu serieus aandacht aan te besteden, dit mede dankzij bemoeienis van Ford-NL die de dealer achter de broek zit. Ik wacht dus nog steeds af.

Dus overweegt u een Focus met automaat, check dan tijdens de proefrit of er bij constante snelheden onder de 100 km/h brom en trilling van de motor merkbaar is. Als dat er is en het stoort u, laat het dan oplossen voor u tot aanschaf over gaat.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford Focus
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.6-16V Trend

    Ford Focus 1.6-16V Trend

    • 2006
    • 270.000 km

    € 2.000

    Wagon 1.5 ST-Line 150PK/Led/Xenon/Navi/Cruise/18 inch!!

    Ford Focus Wagon 1.5 ST-Line 150PK/Led/Xenon/Navi/Cruise/18 inch!!

    • 2016
    • 76.694 km

    € 16.900

    1.8-16V Trend Flexifuel

    Ford Focus 1.8-16V Trend Flexifuel

    • 2007
    • 159.134 km

    € 2.250

Meer Ford Focus occasions

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Focus specificaties
  • Ford Focus occasions
  • Ford Focus video's
Advies en informatie
  • Ford Focus tests
  • Ford Focus gebruikersreviews
  • Ford Focus index
Ford Focus vs. Hyundai i30 - Dubbeltest

Ford Focus vs. Hyundai i30 - Dubbeltest

Hyundai heeft de i30 een make-over gegeven: de neus is opgefrist, de aandrijftechniek tegen...

Lees meer
 

Ford Focus reviews

  • Review
    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business (2018)

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ST...

    5
    • 20 december 2020
  • Review
    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk ST Line Business (2020)

    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk ST Line...

    9
    • 5 december 2020
  • Review
    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Business (2020)

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Titanium...

    10
    • 20 november 2020
  • Review
    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business (2020)

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ST...

    3
    • 9 november 2020
  • Review
    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line Business (2020)

    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST...

    20
    • 31 augustus 2020
  • Review
    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST Line Business (2020)

    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk ST...

    3
    • 19 augustus 2020
  • Review
    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active Business (2020)

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active...

    2
    • 12 augustus 2020
meer reviews
Toyota Corolla vs. Ford Focus - Dubbeltest

Toyota Corolla vs. Ford Focus - Dubbeltest

105

Het is Toyota menens met de nieuwe Corolla. Er is zelfs een tweeliter hybrid met 180 pk. Die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Ford Focus 1.6 16V First Edition (2005)

    Ford Focus 1.6 16V First Edition (2005)

    4
    • 10 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford Focus ook in Europa vernieuwd

    Ford Focus ook in Europa vernieuwd

    26
    • 8 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford Escort klaar voor vernieuwing

    Ford Escort klaar voor vernieuwing

    26
    • 18 januari 2021
  • Ford Focus vs. Hyundai i30 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Hyundai i30 - Dubbeltest

    • 1 januari 2021
  • Review
    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business (2018)

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ST...

    5
    • 20 december 2020
  • Autonieuws
    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met stalen klapdak

    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met...

    45
    • 16 december 2020
  • Review
    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk ST Line Business (2020)

    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk ST Line...

    9
    • 5 december 2020
Merk
Merk
  • Review
    Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2020)

    Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2020)

    3
    • 3 maart 2021
  • Review
    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Active X (2020)

    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Active X...

    2
    • 28 februari 2021
  • Review
    Ford Fiesta 1.1 85pk Trend (2018)

    Ford Fiesta 1.1 85pk Trend (2018)

    1
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Productievolume Ford Focus lager wegens chiptekort

    Productievolume Ford Focus lager wegens...

    19
    • 26 februari 2021
  • Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40 P8 AWD

    Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40...

    73
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Shelby F-250 Super Baja is heftige Ford F-250

    Shelby F-250 Super Baja is heftige Ford...

    7
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford Explorer als luxueuze King Ranch Edition

    Ford Explorer als luxueuze King Ranch Edition

    11
    • 24 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep