en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Business |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 40 km |
KM-stand laatst | 16.000 km |
5 december jl was het zover ik mocht via het werk de Ford Focus wagon 1.0 ecoboost 125 pk ophalen.
Mijn werkgever had de volgende eisen wat de lease wagen dient te hebben
Mettalic lak, navigatiesysteem, carkit voor je telefoon.De titanium business heeft dit allemaal.
Voor de kleur heb ik gekozen voor Chrome Blue. Ik vind deze kleur zakelijk staan en valt op tussen alle andere standaard kleuren in het huidig wagenpark en wegen.
Mijn eerste ervaring:
Buitenkant:
Wat een mooie wagen is het toch.
Ik kom af van een prius+ van 2012 welke goed was maar niet echt mijn smaak was. De grill , achterkant enz bevalt mij wel.
De binnenkant is met zwart stof bekleed en heeft wat blauwig licht in het donker op het dashboard en beker houders. Past goed bij de rest van de auto. Daarnaast is de auto voorzien van het winterpack ( voorruit-, voorstoelen- en stuurverwarming) super handig met het huidig weer. De sync3 reageert goed en heeft nu standaard dab+. Het is ook fijn om je eigen telefoon met Android auto te koppelen.
Het ford pass connect is ook grappig om je auto op afstand te starten.
De meerwaarde dien ik nog te testen Wanneer er ijs op de ruiten ligt.
Het verbruik kan ik met 385 km nog niet veel over zeggen.
De motor zelf is meer dan voldoende voor het dagelijks verkeer. Trekt goed op en bij het vragen van wat extra bij bv inhalen doet hij het ook goed. Motor klinkt heel rustig en bij de hogere toeren zit er een mooi geluid in. De wagen vangt wind wanneer het waait maar lang niet zoveel als de prius die wat hoger is.
Op de snelweg lijkt het of deze auto op rails ligt. Echt fijn gevoel en typerend voor ford.
Hoe het gevoel is over een aantal duizend kilometers weet ik nog niet.
Belofte is groot en het lijkt de juiste keus voor mij
Inmiddels zijn we 2 weken verder en heeft de auto al aardig wat snelweg kilometers erop zitten.De teller staat op 2.000 kilometer.
Ik heb nog alleen gereden in de normale modus. De eco en sport modus heb ik nog niet getest. Vind het eigenlijk wel prima zo.
Het verbruik is nu volgens mijn boordcomputer is 7.2 op 100.
Mijn rijstijl is vlot , maar ik ben geen klever of ga over de maximum snelheid heen. Alhoewel ik op de snelweg er nog wel eens 10 kilometer boven zit, maar daarnaast altijd op de snelheid. Het zijn wel koudere dagen en misschien dat dit ook nog meespeelt.
De auto heeft een start/stop systeem. Dit vond ik in het begin even wennen. Ik was van mijn vorige auto's ( ook automaten) gewend dat het rem los is en dan gas geven. Het kost het 1 a 2 sec voordat de auto gestart is en ik kan aanrijden. Nu weet ik dat je nu van te voren je rem kan loslaten en de auto toch stil blijft staan,maar ik zal er nog aan dienen te wennen.
De motor zelf heeft voldoende trekkracht voor het dagelijks verkeer en snelweg voor even vlot inhalen of invoegen. Ik merk nog niet dat ik vol het pedaal dien in te trappen. Voor een 1.0 motor , weliswaar met ecoboost , vind ik verbazingwekkend hoeveel pit er uit deze motor komt. Het optrekken van 0 naar 80 gaat heel vlot en schakelt snel met de 8traps. Daarboven gaat iets minder vlot maar nog steeds snel.
Een puntje wel wanneer b.v. de motor op het moment van opschakelen even terug dient te gaan omdat er een auto ineens voor je duikt om in te halen. Dan voel je dat de motor eerst nog bezig was met het terugschakelen alvorens hij weer op het gaspedaal reageert. Dit is niet erg maar er zit wel degelijk een verschil met de powershift automaat van 2009 die in mijn oude mk2 ford focus station zat. Deze voel je iets meer maar niet onprettig. Ik dien er even aan te wennen. Ik vind de motor ook lekker brommen wanneer hij in zijn toeren gaat en op de snelweg is hij ook "stil" , zeker vergeleken met de Toyota prius die ik hiervoor reed die altijd hoog in de toeren ging.
Af en toen ga ik nog weleens over de belijning en dan trilt mijn stuur door het systeem. Wel goede reminder.
Een hele prettige functie is om met Android auto mijn Android toestel te kunnen verbinden met het mediasysteem. Super om google maps te gebruiken op een groot scherm en te luisteren naar Spotify. Enige nadeel is dat soms usb kabel niet herkend wordt maar dan is het even de auto uit en aan zetten en het werkt weer. Er zit overigens geen cd speler meer in deze auto's. Optioneel nog wel verkrijgbaar.
Verder is deze titanium uitgerust met zelf dimmende achteruitkijkspiegel. Wat ook fijn is met koplampen van sommige bestuurders die te fel zijn.
Ik heb de afgelopen dagen al meerdere collega's gehad welke even wilde zitten in de auto of een stukje wilden rijden. Ik hoor alleen maar positieve geluiden over de ruimte en luxe van de titanium. Ik blijf de auto ook een mooie verschijning vinden op de weg. Zeker met deze kleur blauw valt hij goed op. Ik sta nog zeker achter mijn keuze. Ik heb mening ander automobilist zien kijken wanneer ik de auto parkeerde naast die van hen en zelf complimenten gekregen.
Verder heb ik zelf de auto voorzien van een scheidingsrek tussen de koffer en achterbank. Ook heb ik een op maat gemaakt zeil in de kofferbak gekocht wat perfect aansluit tot en met de hoogte van de achterstoelen ( ook op 60/40 gemaakt en overal rondkomt en goed vormt. Dit om te verkomen dat spullen die ik voor het werk meeneem en onze honden de auto niet beschadigen of vies maken. Eigenlijk raad ik iedereen zoiets aan. Dat rek is ook een stukje veiligheid.
Voor de rest heb ik de standaard 16 inch continental banden van de week verwisseld voor 16 inch Vredestein winterbanden. Het weer is er nog niet na maar het werk heeft dit als verplichting bij ons lease rijders.
Op de snelweg merk je dat de auto echt super ligt en heel relaxt rijdt. Rustige motor, stabiel en het is echt genieten. Over betrouwbaarheid kan ik na 2000 km nog weinig over zeggen. Dat zal ik bij mij volgende review noteren en ook kijken of het verbruik wat beter kan worden.
inmiddels ruim 5000 kilometer binnen 2 maanden op de teller en tijd voor een nieuwe update.
Ik rij eigenlijk altijd in de normale rijstand. Op de snelweg rij ik soms in de sport stand. Waarbij het erg fijn is dat het stuur dan ook zwaarder wordt en het gas respons beter is. op de snelweg wil ik wanneer het 130 is welleens 10 kilometer er boven zitten. iets anders of binnendoor hou ik mij aan de maximum snelheid. Zoals eerder gezegd ben ik een vlotte rijder. toch blijft mijn verbruik steken op 7.1/100 volgens mijn boordcomputer.
Misschien toch omdat ik op winterbanden rij en in de winter maar zo koud is het nu ook weer niet. iemand een idee om het omlaag te krijgen?
Daarnaast (eindelijk!) gebruik kunnen maken door wat koudere dagen van de fordpass connect app. omdat het een automaat is start hij ook de motor en tevens ook de voorruit, stoelen en stuur. luxe? jazeker ik hoef nu niet meer de deur uit om de auto te krabben. erg handig om vanuit de luie stoel te doen. scheelt een paar minuten weer voordat je de weg op kunt
De auto is voorzien van lane assist welke in eerste instantie alleen een trilling gaf wanneer je over de lijn reed, mijn vrouw dacht dat deze ook terugstuurde maar dat was niet. Ik heb 1x de instelling daardoor aangepast, echter gezien ik regelmatig op smalle 60 kilometer wegen rij is dat terugsturen (zeker in het donker) niet handig. dit heb ik snel weer uitgezet.
Tevens reed ik ergens met ruime afstand achter een fietser in een bocht tot ineens de auto begon te piepen. in de bocht de melding pre-collision alert!!! Dat is even schrikken omdat ik niks zag. de auto remde ook en daarna was de melding weg. Vreemd en voor de zekerheid deze gevoeligheid iets minder gezet.
Laatst kreeg ol ineens de waarschuwing "noodoproepsysteem storing onderhoud zsm". weg was de verbinding met het modem en met de app. het stoppen en starten opnieuw loste dit niet op. Ik had gelezen dat dit een defect in het modem kan zijn. gelukkig een dag later geen last meer van. hopelijk blijft dit ook weg
Ik ben er trouwens ook achter gekomen dat het start-stopsysteem ervoor kan zorgen dat de auto bij de wasstraat op de "rem" blijft staan. voor de volgende keer deze maar even uitzetten alvorens erin te rijden.
Verder is de auto een fijne reisgenoot de koplampen in de ochtend en avond zijn erg prettig. (Alhoewel ik vroeger mensen met nieuwe autos haatte met die felle kop lampen ).
Een vol bepakte auto geeft geen beperkingen voor de motor. Ik heb nog geen moment gehad dat de auto voor mijn gevoel te weinig PK heeft.
Vandaag heb ik de 10.000 kilometer aangetikt.
Door de huidige corona crisis rijd ik net als de meeste Nederlanders nu even wat minder kilometers. Ik merk wel weer dat onze klanten weer graag door willen en hiervoor langzaam weer meer op de weg zit.
De ervaring van de afgelopen 5.000 kilometer:
Ondanks het nu op de snelwegen 100 kilometer per uur is staat mijn gemiddelde brandstof verbruik nog steeds op 7 liter op de 100 km. Dit is in het verleden 7.2 geweest. Omdat ik nu minder rij hoef ik ook minder te tanken, maar ben er nog niet achter of het echt zuiniger is om 100 km per uur te rijden.
De auto heeft 125 pk en 170nm koppel.
Echter is het eco boost en de " boost " houdt in de koppel naar 200nm op momenten kan komen. Dit verklaard misschien ook dat ik nog geen enkel moment vermogen te kort kom wanneer het nodig is. Het schakelen voel je soms wel en blijft lastig op de snelweg wanneer je even gas loslaat en weer wil bijtrekken. Dat deed mijn eerdere focus met de powershift vloeiender
Ik heb door de corona tijd ook gemerkt dat wanneer de auto een langere tijd heeft stil gestaan ( tegen de 2 weken) dat de ford pass connect zichzelf ook uitschakelt. Dit werd mij medegedeeld in de app en functies zoals de auto starten via de app gingen pas weer werken wanneer ik de auto weer voor het eerst had aangezet handmatig.
Verder merk ik ook dat de richting aanwijzer bij wisselen van rijstrook soms niet uitgaat maar dan springt naar de andere kant dus in tegenovergestelde richting even aanstaat voor 3x. Niet echt een probleem, maar soms vervelend.
Android auto of apple carplay kan ook in het begin weigeren bij het aansluiten van de usb kabel wanneer de auto een paar dagen heeft stilgestaan. Wanneer je de auto dagelijjs gebruikt dan heb ik er daar weinig problemen mee. Het lijkt of ford iets uitschakelt en het duurt voordat dit weer goed is opgestart.
Met het warmere weer is het ook het juiste moment om de climate control te beoordelen. Doordat het infotainment systeem in het midden en hoger zit dan voorheen , zitten de blazers er net onder. Ik moest daar in het begin aan wennen , maar is prima nu. De climate control werkt ook goed. Hij blaast niet te koud en niet te warm. Dit ben ik ook gewend van ford. In de winter heb ik hem op 19 graden staan en nu op 18.
Begin april heb ik mijn zomerset er weer op laten zetten. Deze waren nog eigenlijk hagelnieuw. De auto reageert net weer even vlotter op het sturen, maar dat kan ook zijn omdat we niet echt een winter hebben gehad.
Ik heb geen problemen meer gehad met de precollision alert of de noodstop storing.
In maart stond er wel een ota ( over the air ) update klaar voor mijn ford. Misschien dat dit iets heeft geholpen.
Wel heb helaas een crashtest meegemaakt. Rond de 7.000 km wou ik links afslaan om richting een tankstation te gaan en gaf keurig mijn richting aan. Het was nat weer en klein bestelbusje achter mij reed waarschijnlijk te hard en zat sowieso niet op te letten en zag mijn auto te laat. Toen hij remde slipte hij door en terwijl ik de draai maakte richting het tankstation zag ik de auto toen in mijn spiegel en dacht nog die hoort hier niet. Een klap als gevolg en ik moest even snel bijsturen en remmen om niet vol de benzinepomp te raken. De klap was vrij hard en ik had het idee dat heel mijn achterkant was ingedeukt. Bij uitstappen zag ik alleen een flinke neusafdruk in mijn achterklep en een licht was wat beschadigd buiten wat krassen en lakschade. Voor de rest kon de achterklep gelukkig nog open. Buiten dat zicht was er verder weinig aan de hand. Behalve dat mijn ford pass connect app aangaf een voor botsing gedetecteerd terwijl dit toch echt achter was en een hill assist storing. De andere auto was er erger aan toe. Deze was van de voorkant helemaal totallos. Gelukkig hadden we beide niets.
Iemand waarschuwde mij al wacht maar op je eerste kras. Helaas was dit wel iets meer dan een krasje en best zuur met een nieuwe auto. Gelukkig kon ik nog wel rijden en heb ik afspraak gemaakt bij een schadeherstelbedrijf en 3 weken later kon ik terecht. Ik heb in de tussentijd toen hij bij hrt hetstelbedrijf stond een a klasse suv van mercedes mogen lenen een gba 150. Ik vond dit geen prettige auto hoog in de toeren en traag met optrekken. Was blij dat ik 2 dagen later de ford weer kreeg helemaal schoon en gewassen. Superfijn gevoel en van de schade niets meer zichtbaar. Dat is echt netjes verholpen.
Verder heeft de auto nog een terugroepactie vanwege een stekker die stroomproblemen kan geven. De onderdelen zijn inmiddels binnen en de dealer gaat dit van de week oplossen.
Ik krijg nog steeds veel complimenten over de chrome blue kleur. Dit staat hem heel goed.
Ik zie ook veel zwarte rondrijden, maar dan valt de focus toch minder op.
Corona is er nog steeds, maar ik zit al wel meer op de weg.
Afgelopen Maart/April/mei toen de auto nog vaak stilstond en er weinig verkeer was , maar wel broedseizoen was heb ik geregeld vogelstront van de auto moeten weghalen. Ik vind het persoonlijk zonde als er door grote strontplekken beschadigingen komen in het lak, ondanks het een auto van de zaak is. Mijn werkgever biedt geen was mogelijkheden aan, maar ik vind het persoonlijk niet kunnen om met een smerige wagen naar een klant te rijden. Ik ga daarom iedere maand naar de wasstraat om mijn auto te wassen en uit te zuigen. Persoonlijk vindt ik het ook prettig als mijn auto schoon is. Het nadeel hiervan wel is dat wanneer de zon vol op de auto schijnt dat je in de zwarte gedeeltes hele lichte krasjes ziet van de borstels van de wasstraat, maar daar ontkom je denk ik niet aan of je moet handmatig gaan wassen, maar zoveel geef ik er ook weer niet om.
Ik zag laatst wel bij de wasbeurt dat er een hele lichte beschadiging, bijna niet te noemen, in het lak zit op de voorkant van neus, echt zon plek waar met dit weer vaak zooi op komt. Ik denk dat je daar toch niet aan ontkomt.
Had het maar geen auto moeten worden zou mijn moeder hebben gezegd.
Zoals eerder aangegeven kan ik de auto op afstand via de ford app laten starten in de "auto" stand. Dit omdat het een automaat is. Dit werkt fantastisch in de winter bij ijs op je vooruit met de voorruitverwarming en binnenin. Zo nu ook met deze hoge temperaturen. Even 10 minuten voordat ik de auto in stap de auto laten starten en ik stap in een afgekoelde (of verwarmde) auto in. Super fijn met 30+
Zo ook wanneer mijn vrouw bv de wagen mee heeft belt ze mij op of ik de auto wil starten op afstand. Vaak krijgt ze dan verbaasde blikken van mensen bij haar in de buurt . Leuke gimmick, maar als ik het nuchter bekijk dan is deze optie puur luxe. Fijn dat het erop zit maar had niet perse gehoeven voor de aanschaf. Het blijft wel grappig om mensen te laten schrikken als je de auto hebt geparkeerd en je start deze vanaf afstand wanneer iemand er langs staat al geruime tijd. Sommige snappen dat niet wanneer er niemand in zit haha
ervaringen tot nu toe;
In mijn vorige review gaf ik aan dat ik het verbruik , nu het 100 km per uur is, nog niet goed zag. Kort erna heb de verbruikmonitor in mijn boordcomputer gereset en vanaf dan laten meten. Waar ik met 130km per uur nog de 7.2/100 reed. Rij ik nu 6.1/100. Met 16.000 kilometer is de kop er nu echt af en ik rij ongeveer tegen de 700 kilometer met 1 tank. Dat lijkt mij best netjes.
Met deze hete dagen merk ik wel dat de banden zachter aanvoelen. Dat is heel normaal en voelt aan of ze iets meer zweven. Ik ben ook erg gevoelig met de banden (zie mijn andere focus review) .
De dealer heeft de eerdere terugroepactie hersteld en de stekker is vervangen.
Wat is wel merk is dat wanneer er iemand op de bijrijdersstoel zit het door de vorm van vooruit soms lastig is bij bepaalde kruispunten om er goed langs af te kijken voor het zicht. stoel wat meer naar achteren kan helpen.
1x heb ik gehad dat het geluid van mijn speakers voor weg viel en de parkeersensoren een dof geluid maakte. Achter in de auto deden de boxen het wel. Dit is blijkbaar een bekend euvel waar veel ford focus rijders last van hebben. Dit is ook bij die ene keer gebleven
Ik merk wel nu met de 100 km per uur dat je soms onbewust toch richting de 120 rijdt en de limiter optie is dan wel een uitkomst. Waarbij je het gaspedaal kan indrukken je niet harder kan.
Android Auto blijft wel een dingetje de ene keer start hij super snel op, soms ook traag dat ik eerst een aantal seconden naar een zwart scherm of het ford logo kijk.
Andere keer moet ik de kabel opnieuw verbinden of zelfs de auto en telefoon uit/aan zetten wil hij het doen. op zich niet zo'n ramp maar wel vervelend als je gelijk wil vertrekken naar een onbekend adres.
De sync navigatie zelf zal denk ik ook prima werken, echter ben ik google gewend en vind het prettig om mijn stem de google assistent te gebruiken.
Ik denk net wat je gewend bent. Kortom de elektronica blijft (zo ook bij meerdere fabrikanten) een punt van aandacht, maar ja waar zeuren we om? De basis is top en de wagen is soepel om in te rijden.
Over het onderhoud kan ik nog weinig zeggen gezien de eerste beurt pas op de 30.000 km is en ik de auto net ruim een half jaar heb.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.