Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Eerste meters
- 2.500 km
Enkele weken geleden deze Focus st-line mogen ophalen. Ik mocht in het leasebudget kiezen uit C-segmenters met beperkte uitstoot. Aangezien wij 3 kleine kids hebben waren 5 zitplaatsen een must have. De keuze voor de Ford Focus is dan ook mede gemaakt op het feit dat er 3 kinderen op de achterbank kunnen zitten. Het hele spul gaat makkelijk mee en de oudste (5jaar) zit ook comfortabel in het midden.
En tot nu toe is de auto mij goed bevallen. Dankzij de opvallende kleur tussen al het grijs en zwart is de auto in ieder geval makkelijk te vinden op de parkeerplaats. Tevens ben ik erg enthousiast over het rijcomfort (veel minder stug dan sommige rapportages je doen vermoeden) en de rijkwaliteiten (haaks de bocht om en mooi stabiel rechtuit).
De 1.0 liter, 3 cylinder 125pk benzinemotor loopt een stuk mooier dan de 3 cylinder uit de vorige Focus die ik ooit als huurauto heb gereden. Tevens vind ik dit blok soepeler draaien dan de 1.0 3 cylinder 100pk uit mijn voorloopauto, een Opel Astra station. Het effect merk je met name bij het wegrijden bij het stoplicht en het oppakken van snelheid bij inhalen op de snelweg. De toename van 25 pk ten opzichte van de Astra, die ook niet slecht reed overigens, zijn voelbaar en prettig; het is geen trage auto.
Het feit dat je geen sleutel meer nodig hebt om de auto te ontgrendelen (hand in de handgreep) of op slot te doen (vinger op de handgreep) is een echte verbetering. Wel blijven opletten dat de auto echt op slot gaat want dat wil nog wel eens weigeren. Tevens ben ik erg te spreken over de elektrische handrem die de auto langdurig vasthoud op schuine taluten waar andere auto's die ik gereden heb al veel eerder de handrem lost.
Als laatste noem ik graag het audio geluid en het schuifdak. Beide een meerprijs welke zeer de moeite waard zijn. En de elektrisch wegklapbare trekhaak blijft een mooi speeltje om aan kennissen te laten zien.
Wat valt me in negatieve zin op tot nu toe? Voornaamste klacht is dat de elektrische handrem niet altijd automatisch ingeschakeld wordt bij uitzetten van de auto, waardoor de Ford al meerdere malen is weggerold van zijn parkeerplek. Ik moet dus bewust kijken op de tellerunit om te controleren dat de handrem is ingeschakeld.
Andere "klacht" is dat er bij elke rit een melding in het scherm te vinden is over het aantal vastgemaakte gordels. Deze verdwijnt niet uit zichzelf en moet altijd weggeklikt worden voordat het digitale instrumentenpaneel gebruikt kan worden voor andere zaken. Kortom, kleine irritaties die passen bij een moderne (elektrisch ingerichte) auto.
Al met al ben ik een meer dan tevreden Focus rijder.
Einde in zicht na 5 jaar rijden
- 120.000 km
Binnenkort ga ik de Ford inleveren bij de leasemaatschappij. Daarmee een mooi moment om een eindconclusie te trekken na 5 jaar rijden met deze auto.
Laten we beginnen met wat mij positief is bijgebleven:
Het uiterlijk, deze kleurstelling en de ST-line, vind ik nog steeds erg fraai. Uiteraard is dit subjectief maar regelmatig ontvang ik complimentjes over hoe mooi men de auto vindt. In ieder geval is het niet saai te noemen.
Praktisch gemak is bij deze auto echt heel hoog. Uiteraard zorgt een station automatisch al voor meer praktische gemak, maar met de aankoop van een klushuis heb ik ervaren hoeveel je meekrijgt in de auto. De wegklapbare trekhaak is echt ideaal en een volle aanhanger met puin trekt de auto ondanks de kleine motor ook goed.
Ik ben de Lane assist daarnaast ook erg gaan waarderen, maar wel enkel op snelwegen. Op N-wegen blijft dat ding de neiging houden de koers te wijzigen op ongelukkige momenten wat soms echt een beetje gevaarlijk kan zijn. Daarom zet ik dit standaard pas aan als ik de snelweg op draai. Door het knopje aan de zijkant van de knipperlichthendel is dit ook heel eenvoudig.
Wat vind ik minder geslaagd:
Hoe vaak ik bij vertrek een reeks aan storingen aan de ondersteunende elektronica krijg op het dashboard, is niet normaal. De reeks van traction control, ESP, handrem, startstopsysteem wordt dan afgedraaid waarbij ook niks meer werkt. Na een paar minuten herstelt het zich weer. Vooral irritant dus.
Wat mij ook tegengevallen is, zijn de stoelen. Ik heb relatief veel last van de onderrug en heb eigenlijk nooit een perfecte zithouding kunnen vinden.
Het vermogen.... 125pk met een volgeladen auto op de Autobahn is echt niet voldoende om mee te kunnen met het overige verkeer, zeker als er heuvels in het spel zijn. Enkele Duitse medeweggebruikers hebben zich geïrriteerd aan het tempo, wat het af en toe best spannend maakte. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat voor 90% van de tijd, met het rijden in Nederland, het vermogen voldoende is. Maar het houdt allemaal niet over...
Zoals te zien, vallen de negatieve punten erg mee in vergelijking met de positieve. Gezien de prijsstelling van de auto heeft het mijn verwachtingen zeker waargemaakt.
Betrouwbaarheid:
In 5 jaar tijd heb ik, zoals je van een nieuwe auto ook verwacht, nooit met pech langs de weg gestaan. Echter is de auto ook niet zonder kleerscheuren naar de 120.000 km gegaan. De twee belangrijkste issues die ik gehad heb zijn:
- Spontaan losschieten van het wisserblad, waardoor de voorruit beschadigd is geraakt. Nieuwe ruit was daarmee noodzakelijk.
- Turbo vervangen bij ca 100.000 km, nadat de auto regelmatig in noodloop ging bij optrekken uit lage toeren. Reparatiekosten ca. 1.800, - en een hoop gedoe.
Concluderend ben ik blij dat ik de afgelopen jaren met deze auto heb mogen rijden. Met ons gezin met 3 kids (10, 8 en 4) was het een prettige reisauto waarbij iedereen voldoende ruimte heeft om goed te zitten. Het wintersport tripje naar Oostenrijk enkele weken geleden heeft dit wederom bewezen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.