Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active Business (2020) #2

autoreview

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active Business (2020)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf131.000 km
KM-stand laatst178.000 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop, eerste indruk en kilometers

  • 132.000 km

Ik lees met plezier andere reviews, dus met een nieuwe auto ook zelf mee aan de slag!


De aanschaf:
Komende vanaf een Mondeo (2013) was ik aan het kijken naar een andere auto, met vergelijkbare opties. Op het aankoopforum advies gevraagd en hoewel het algemeen devies was om door te rijden toch blijven zoeken, vanwege een aantal redenen. Zoeken op zich is leuk, maar dat was niet het enige. Zo zat de Mondeo bijna op 2 ton en kon ik hem naar verwachting nog goed inruilen. Hoewel ik vaak 1 op 15 haalde zou ik nog wat zuiniger willen rijden, ook goedkoper in belasting en was ik op zoek naar stuurverwarming vanwege zeer slecht doorbloede handen (Raynaud).
Ik keek eerst naar enkele Astra's (K) die op zich goed reden, maar bij elke auto was er wel iets op aan te merken, ik raakte niet overtuigd. Dat lag niet zozeer aan het model zelf, maar ik kreeg het idee dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten.
Ineens kreeg ik de nieuwe Focus (2018, MK4?) in mijn zoekopdracht. Deze paste in het budget, maar stond wel ver weg en particulier. Weer voor een dubbeltje? Toch maar eens in verdiepen. Na een proefrit en keuring door Autocoach (aanrader) de auto gekocht. Ik vind de auto in deze kleur, in Active uitvoering én met 18" wielen zeer geslaagd.

Eerste indruk en kilometers (1 week in bezit, kleine duizend km):
Ik merk duidelijk een verschil met de Mondeo (1.6 4 cilinder ecoboost, 160 pk) maar dat was ook te verwachten. De Mondeo trekt beter, maar had ook een duidelijk turbogat. Bij de Focus merk ik dat minder, maar hoor je motor véél duidelijker. Ik vind de bekende "roffel" ergens wel "stoer", maar ik had verwacht dat het totaal wat beter zou zijn geïsoleerd. Geen goede proefrit gedaan? Dat vind ik niet, maar ik ben wel benieuwd wat het doet op de lange ritten (lees vakantie ergens in Europa). Ik lees in veel andere reviews dat het een heel stille auto is. Ik kan mij niet voorstellen dat deze ergens isolatie mist, maar dan kan ik zo laten controleren bij de dealer. Kan ook gewenning zijn. Ik heb er geen spijt van, ik stoor mij tot nu toe niet aan het geluid, zeker wanneer je op constante snelheid rijdt op bijvoorbeeld de snelweg.
Gewenning geldt ook voor alle opties, zoals ACC. Rijdt lekker op de snelweg, maar je moet nu wel actief in de gaten houden of je iemand inhaalt. Voorheen reed ik met CC op een auto af en haalde je in of hield je in (even van de CC af), je moet nu anders rijden vind ik. Als je niet oplet, rijd je steeds wat langzamer. Maar goed, dat is gewenning, geen minpunt.
De stoelen zitten veel beter, maar zijn ook niet standaard. AGR, die ik ook bij Astra zocht, is wel echt top. Ik heb niet de beste rug van het land, dat merkte ik bij de Mondeo met lange (vakantie)ritten wel. Niet dat die heel slecht zat, maar de Focus zit wel echt beter!
Gebruik is tot nu toe 5,3/100 (boordcomputer) dus zuiniger en dat met winterbanden. Benieuwd of ik verschil merk met zomerbanden. Ik heb nog niet heel veel gereden dus kort dag om er echt iets zinnigs over te zeggen.

Wanneer ik wat meer heb gereden zal ik mijn review aanvullen. Ook zal ik bovenstaande nog eens overlezen, zien of ik geen kromme zinnen heb getypt haha!
Ik ben vooral benieuwd naar lange ritten (tot nu toe alleen gedaan met het ophalen) en de connectie met mijn telefoon, updates, onderhoud en dergelijke.

Beurt en ervaring na bijna 20000 km

  • 150.000 km

Nu ik meer kilometers heb gereden en de auto een onderhoudsbeurt heeft gehad, vind ik het wel tijd voor de volgende update.

Ik heb geen grote problemen met de auto gehad, waar ik erg blij mee ben. Zoals ik zei heb ik de auto particulier gekocht voor een scherpe prijs en was het voor mij de vraag of ik geen kat in de zak kocht.
De stoelverwarming van de bestuurder deed het niet; maar dit wordt vervangen onder garantie. Die garantie was uitgebreid, hierdoor vond ik het ook minder risicovol om de auto te kopen.
Ook kon ik dit najaar een raam niet meer goed sluiten; deze ging automatisch weer open. Dit is opnieuw ingeleerd door de garage, zo verholpen.
Afgelopen tijd is heb ik wel de remmen laten vervangen en ook heb ik een nieuwe wielset (17") gekocht, zodat ik mijn zomer en winterbanden niet op de velg hoef te wisselen. Nieuwe zomerbanden waren ook wel nodig, de winterset was nog goed. Dus via Marktplaats een set gekocht, vind ik erg mooi bij de auto staan. Je kan ze zien op de foto met de dakkoffer.

Bij de onderhoudsbeurt waren er geen bijzonderheden. De remmen (voor en achter) waren toen al vervangen, dit was de enige investering naast de wielset.

Ik ben heel tevreden met de aankoop.
Hieronder in mijn ogen de plus- en de minpunten.

De pluspunten:
- De hulpmiddelen zijn fijn. Zo werkt automatische verlichting beter dan bij vorige auto's; die gaat eerder aan, bijvoorbeeld bij regen of mist. Ook is de LED nog weer fijner dan xenon (Mondeo). Ook kan je alles goed in-/uitschakelen, zoals lane assist die ik permanent uit heb. Op binnenwegen en de verbouwing bij de ring vind ik het geen prettig systeem.
- Hij rijdt zuiniger dan de Mondeo en stuurt ook strakker. Ik reed in de zomer rond de 1/19, nu in de winter daalt het richting de 1/17. Hangt vooral af van de ritten, rijd ik veel lange stukken op de autowegen dan haal ik nu 1/18 wel. In de zomer is dat dan soms ook 1/20. Wel wijkt de boordcomputer flink af van tankbeurt.
- De opties als stuur-, stoel- en ruitverwarming (zowel voor als achter) zijn erg prettig. Nog niet veel vorst gehad, maar als gevroren had, was je nog snel weg en had ik geen gevoelloze handen in de auto. Dat was een pre en met de bekleding in deze auto vind ik een warm stuur nog belangrijker dan de stoel. Bij leren bekleding is stoelverwarming prettiger/meer nodig dan bij stof.
- Het infotainmentsysteem werkt naar behoren. Ik vind het fijn dat alles omtrent ventilatie en verwarming/koeling met knoppen wordt bediend, de rest zoals navigatie, audio en telefoon mooi via het scherm.

De minpunten:
- De auto is gevoeliger voor de wind dan de Mondeo, wat ook niet heel gek is. Zowel qua duwtjes als geluid. Ik schreef eerder al dat ik vind dat je ook best veel hoort; zoals het zoeven van tegenliggers. op de N-wegen. Nu weet ik ook dat ik een zeurpiet ben wat geluid betreft; mijn oudste dochter klaagt ook weleens dat ik alles hoor hèhè. Of het aan mij ligt of aan de auto is natuurlijk vooral subjectief, maar in mijn geval misschien nog wel meer. Mijn vrouw hoor ik er niet over. Ik heb ook weinig vergelijking omdat ik vrijwel nooit in een andere auto rijd.
- De demping, je voelt veel oneffenheden van de weg in de auto. Misschien is dit het sportieve rijden, maar van mij had het wel wat minder gemogen.
- De achteruitrijdcamera is snel vies, hierdoor zie je niet altijd goed. Ik denk dat dit ligt aan de plaatsing van de camera.

Ik heb meer gereden dan ik op jaarbasis verwachtte, want ik vermoedde 20.000 op jaarbasis maar ik zit nu al bijna aan de 20.000 en we zijn niet naar het buitenland geweest in de zomer. Ik ben benieuwd hoeveel kilometer ik in totaal heb gereden in maart (jaar bezit), ik vermoed rond de 25.000.
In februari komt er een trekhaak op, wordt de stoelverwarming gerepareerd en een APK gedaan. Mocht ik nog toevoegingen hebben, dan zal ik dan een aanvulling doen op de ervaring!

Ruim een jaar verder, 180k beurt

  • 178.000 km

En zo vloog de tijd voorbij. Ik meende in 2024 nog een update te hebben gedaan, blijkbaar niet. Inmiddels is er weer een onderhoudsbeurt geweest en is de auto bijna 5 jaar oud. Dat betekent ook dat de garantie verloopt. Baart dat zorgen? Nee!
De auto heeft tegen die tijd (maart '25) zo'n 50.000 kilometer gereden in ons bezit. En we hebben geen bijzonderheden gehad wat onderhoud betreft. Trekhaak is geïnstalleerd en de stoelverwarming van de bestuurder werkt volledig.

Afgelopen zomer gingen we volgeladen (zwarte tent achterin, volle dakkoffer) richting Italië. Ik was erg benieuwd hoe de 1 liter 3-cilinder zich zou gedragen in de bergen. Ik verwachtte met moeite, maar niets is minder waar! We konden echt lekker rijden in de bergen, zonder overdreven op het schakelen te letten. Maakt dus dat de auto nog beter bevalt, want dit had ik niet zo positief verwacht. Ook het verbruik valt reuze mee. Met lekker doorrijden in Duitsland en in de bergen kwamen we niet onder de 1:14 uit. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik geen 160 rijd wanneer ik met mijn gezin in de auto zit. Anders had ik de 1:14 niet gehaald.

De auto bevalt dus erg goed. Nu het weer even lekker koud is in Nederland, weer erg fijn om stoel- en stuurverwarming te hebben. Alleen de zijruiten krabben terwijl de auto zelf de andere ramen, het stuur en de stoel(en) verwarmt en dan kan je snel vertrekken. Natuurlijk niet ideaal om even stationair te draaien, maar dit is maar kort en met mij doen velen het. En vaak ook langer merk ik hier in de buurt, maar dat terzijde.
Nu we een EV hebben als tweede auto (ZOE) merk ik wel dat voorverwarmen nog fijner is. Maar ach, het kan natuurlijk altijd beter.

In de eerder beschreven pluspunten kan ik mij nog steeds vinden. Wegligging is erg fijn, de auto rijdt nog voldoende zuinig. Verbruik zit tussen de 1:17 in de winter en de 1:20 in de zomer. Laatst een keer 1:15,5 met snelweg op 130 km/u. Vind ik niet gek. Idee was zuiniger dan de Mondeo en dat is geslaagd.
In de eerder beschreven minpunten kan ik mij ook nog vinden. Al heb ik de lat misschien wat hoog gelegd, want de ZOE die uit 2018 komt scoort nog lager op afwerking/geluid. Nu is dat wel een life uitvoering, maar toch. Blijf benieuwd hoe ik een lange rit in een luxere wagen zou ervaren qua geluid/souplesse. Verschilt natuurlijk ook per merk. Ik ga de Focus er niet voor inruilen in ieder geval.

Heb wel gekeken naar een Talisman. Vind ik erg mooie auto’s, maar ik moet teveel bijleggen voor de meerwaarde, naar mijn idee. Heb er nog geen rit in gemaakt, ga ik voorlopig ook niet doen. Belofte aan mijn wederhelft was dat we lang in de Focus gingen rijden. En gezien deze goed bevalt, blijf ik mijzelf herinneren aan deze afspraak. Rondkijken blijft leuk natuurlijk. Naast de Talisman speur ik wel naar andere D-segment wagens of hoger. Mooie 5-serie bijvoorbeeld… Dromen mag toch?

Voor nu, lekker blijven rijden en zien of we dit jaar de 2 ton passeren op de teller. Er staan al ritten naar Tsjechië en Frankrijk gepland, dus wellicht gaat dat gebeuren. Wordt vervolgd!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.