Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active Business (2020)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active Business (2020)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 73%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De kop is eraf

  • 4.300 km

REDENEN AANSCHAF
Na jaren ervaring met diverse Toyota's, Volkswagens en Ford Fiesta en diverse proefritten is de keus gevallen op de Focus Active. Als je eenmaal het stuur- en rijgedrag van de Fiesta gewend bent, lijken concurrenten te sturen als zeepkisten. De focus stuurt nog beter...als op rails, zelfs deze 3 cm hogere Active.
De Active maakt dat de auto die er niet zo 13-in-dozijn stationwagon achtig uitziet. Iets hoger, maar niet zo hoog dat de rijeigenschappen en verbruik verpest wordt.
De vele features en fikse korting heeft ons over de streep getrokken.

COMFORT
Het is een zeer stille auto: 170 km/u gereden , passagiers hadden niets in de gaten. Zelfs extra geluidsisolerende ramen.
Fijne stoelen voorin, voldoende ruimte voor volwassenen achterin, al had onze vorige Verso meer comfortabele stoelen achterin.
Goede warmtewerende ramen, zelfs in de Italiaanse zon wordt de geparkeerde auto geen oven. Zeer goede airco, de auto is in no-time koel. In de winter natuurlijk voorruit, stuur en stoelverwaring.
Qua gebruiksgemak gaat alles vanzelf:
Dimlicht, grootlicht, hoek van het lampen, ruitenwissers etc. Koplampen kunnen via de boardcomputer op 'links rijden' gezet worden.
De meeste controls kunnen via knopjes bediend worden. Tijdens het rijden hoe je het scherm en menu niet aan raken
De achteruitrijcamera werkt ook goed in het donker.

LOOKS
Active vind ik de mooiste en onderscheidende uitvoering. Blauwe kleur past goed bij de Active. Style pakket: Extra grote wielen (Active) 19" velgen en donkere ramen, prima!

MULTIMEDIA
De audio laat zich bedienen via het stuur en via het scherm.
Goede ondersteuning Android Auto. De B&O speakers klinken uitstekend, maar het kost je wel ca 10cm hoogte van je kofferbak.
DAB+ werkt goed en stabiel, maar instellen van zenders vind ik onhandig gaan.

RIJHULPMIDDELEN
Adaptive Cruise Control: ik wil nooit meer zonder! De Intelligent Cruise Control regelt de snelheid op basis van verkeersborden. Het werkt aardig, maar zet je in de praktijk uit.
Lane keep assistent werkt uitstekend: het stuurt bij en laat het stuur trillen als je echt aan het zeilen bent onder de strepen. Geen irritante piepjes.
Tip: wel altijd richtingaanwijzer gebruiken bij wisselen rijstrook, want dan gaat de ACC alvast versnellen en Lane Keep niet tegensputteren.

RIJDEN
Wat een weggedrag, alsof je op rails rijdt! Die 3 centimeter meer vering werkt positief, bijvoorbeeld verkeersdrempels.
Natuurlijk stuurt de Ford zoals je van een Ford verwacht: direct.
125PK is zat, tijdens Nederland naar Zuid Europa is schakelen amper nodig, ook niet in de Alpen. Mede dankzij het hoge koppel.

KOSTEN
We hebben de auto met een aanschafkorting van bijna 20% gekocht. Voor een prikkie 3 jaar extra garantie.
Beurt: Eens per 2 jaar / 30000 km, maar ik denk dat ik eens per 15000 km ga.
Praktijkverbruik Autovakantie Zuid Europa 1:16.1 (de auto is tijdens de vakantie ingereden)

VERBETERPUNTEN:
- Display in het midden staat mooi in de folder, maar staat te ver van de bestuurder af
- De auto is zó stil dat je niet merkt dat je per ongeluk 120 rijdt in z'n vier
- Station is te lang, hatchback is te kort. Verhoudingen kloppen beter als de station 10 cm korter zou zijn geweest
- Wielmaat: beperkt aanbod all season banden
- subwoofer en versterker had ook wel onder de stoelen gekund ipv kostbare kofferbakruimte.
- Gesproken commando's: het is by far geen Google Assistent...
- Verbruik stadsverkeer (koude motor, eerste 1000km, alleen kleine stukjes) 1:13
- De nieuwe hybride variant is op papier nóg zuiniger (in stadsverkeer) en die heb ik niet :-(

Ingereden

  • 11.000 km

Na 10000 km is de auto echt ingereden, vind ik.
Verbruik is iets verbeterd. Op vakantie naar Zuid Europa gemiddeld 1:17.1 gereden. Zonder files op de heenweg op E5 brandstof zelfs 1:17.8 terwijl we 130 reden op GPS. Terugweg met veel zware regen en flinke files 1:17.
Problemen tot dus ver: niets

Verder nog wat verbeterpunten:
- Radio kiest een willekeurige telefoon om mee te verbinden met bluetooth
- Radio start altijd op in DAB, dus altijd handmatig omzetten naar bluetooth
- Updates via USB stick, niet alle updates kunnen OTA gedaan worden. Maandelijks zijn er overigens updates van de software en de maps.
- Standaard niet uitgerust met bekabeling voor trekhaak. De bekabeling is een optie (voorbereiding trekhaak)!

TOELICHTING STERREN:
- Comfort 5 sterren: de auto heeft alles wat ik wens en voldoet aan de verwachting. Rijhulpsystemen werken écht ipv dat ze tegen je werken.
- Prestaties 5 sterren: veel koppel zorg ervoor dat je niets tekort komt. Veel meer 'performance' dan onze vorige 145pk Toyota Verso.
- Betrouwbaarheid: alles werkt perfect, 0 reparaties tot dus ver
- Gebruikskosten: aanschafprijs (korting) en verbruik vallen mee. Slechts eens per 2 jaar /30000km beurt nodig en die zijn niet duur.

5 jaar oud

  • 65.000 km

Na 5 jaar weinig te melden.
Geen storingen gehad.
1 reparatie na 4 jaar en 11 maanden: een defecte stoelverwarming aan de bestuurderskant.
OTA-Updaten gaat wel wat moeizaam: ik download de packages met mn laptop en installeer die met usb.
Nieuw kaartmateriaal moet in stukjes gehakt worden, anders komt-ie ruimte tekort. Ik gebruik overigens Google maps en Waze via Android auto.
Verder geen slijtageplekken, roest of andere ellende.

Verder bevalt-ie prima. Rijdt erg fijn en stil. Ik heb wel wat proefritjes gemaakt in EV's, dan valt op dat de focus erg goed is geïsoleerd qua rij en wind geluid. Kofferbak ruimte is erg groot en praktisch, lastig om op dit punt er op vooruit te gaan.

Als je wat goeds hebt, dan is het lastig om iets beters te vinden en daar ook veel meer voor te betalen, dus voorlopig blijven we doorkarren met de Focus.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.