Ford Focus 2.0 TDCi Titanium (2006)

autoreview

Ford Focus 2.0 TDCi Titanium (2006)

Signalement

UitvoeringFocus 2.0 TDCi Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf30.500 km
KM-stand laatst100.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 114.900 km

Inleiding:
Eigenlijk was ik nog niet aan een andere auto toe. Wel een beetje aan het rondkijken.
Inmiddels toch wat meer gaan rijden, dus een diesel werd een serieuze optie. Een nieuwe aanschaffen betekende nog redelijk lang doorrijden voordat het eruit kon, maar een jong gebruikte was aantrekkelijker.

Het moest wel weer een Focus worden en het liefst de 2.0 TDCi. Vaak waren de jonge occasions de Aquariusblauw introductiemodellen met het two-tone interieur......bijzonder onsmakelijk wat mij betreft.
Toen liep ik tegen een 2.0 TDCi Titanium 5d aan in de kleur Sea Grey met zwart halfleder interieur.....ik raakte zowat meteen in vervoering.
De auto betrof een demo auto van Sietsma Zwolle die 11 maanden oud was en 29000 km op de teller had staan. Zelf woon ik in de polder, dus mijn plaatselijke dealer kon mij als klant gaan verliezen.
Ik heb gezegd: Als jullie die auto hier kunnen krijgen, kunnen we praten. Nog geen 48 uur, een proefrit en een superdeal later was de auto van Sietsma via Greve bij mij gekomen.
De Titanium is standaard al redelijk volgehangen met opties. Daar bovenop zaten nog:
- Meegespoten dakspoiler.
- 17’ 5-spaaks machined LM wielen. (205/50R17 Conti Sportcontact 2)
- Solarreflect voorruit.
- Nieuw setje winterbanden Vredestein Wintrac op 16’ staal. (205/55R16)
- Anti slip bak in kofferbak.

Ik heb nog geluk gehad, dat dit een auto is van modeljaar 2006. miv augustus 2006 is het halfleder; Sony radio + MP3 speler komen te vervallen.
Jammer dat ik de beroemde sub-marine lichting net niet mee had (maart 2006). Die wil ik lter nog zelf inbouwen.
Zelf heb ik HID Xenonverlichting van Pilot (6500K) ingebouwd. Lichtopbrengst is enorm en kost een fractie van wat de fabriek vraagt. (€ 215,-)

De auto:
Nu 20.000 km verder ben ik nog steeds blij dat ik het heb gedaan.
Verschillen t.o.v. mijn vorige auto zijn er zeker. De Trend was een 1.8 benzinemodel en een stuk lichter (1104 kg) dan deze. Bekende verhalen over het stuurgedrag en wegligging over de Focus zijn al sinds 1998 bekend, dus dat ga ik niet herhalen.
Ik moet alleen met korte bochten iets meer piano-aan doen, omdat de neus een stuk zwaarder is. De agiliteit van de Focus II is iets minder dan zijn voorganger. daar kon ik vierkant de bocht mee door.
Openbaring is de stabiliteit in lange doordraaiers. Deze is zo ongekend en veel beter dan de Focus I. Knooppunten zijn nog steeds een genot met deze auto.
Hoewel de Titanium stevig geveerd is, is ie nog altijd minder stug dan de Trend uit 2001. Daar vlogen de kronen uit je mond.

Motor & transmissie:
De 2.0 TDCi is zwaar, maar erg sterk. De eerste 5 minuten na de start zijn herkenbaar als diesel, daarna zijdezacht. Hij is overigens niet zo vergevingsgezind als andere diesels bij het te snel op laten komen van de koppeling, want dan slaat ie bruut af!
Onderin heeft ie het, net als vele diesels het erg moeilijk. Boven de 1000 toeren komt er beweging in en tegen 1700 toeren voel je dat ie gaat duwen. Een licht turbogaatje is verwaarloosbaar, maar waarneembaar.
Hoewel dezelfde motor ook in de PSA auto’s zitten, toont de Ford variant een wilder karakter. Wanneer de 2000 toeren het volledige koppel wordt losgelaten, ljkt het gedrag erg op een TDI motor van VW, explosief dus. Dit gaat door tot ongeveer 4400 toeren.
In de 20.000 km heeft ie nog geen druppel olie genomen, daar ben ik ook zeer over te spreken.
De 6-bak Durashift is goed gespatieerd, zodat je in elke versnelling genoeg kracht hebt om vlot weg te komen. Ook het schakelen gaat net als de oude B5 met een premium klik-klak geluid. Zeer trefzeker dus. Hij haakt heel af en toe wel als er van 5 naar 4 geschakeld moet worden. Tijdens mijn vakantie in Italie heb ik gemerkt dat het leven van de 6e versnelling pas bij 130 km/h begint (dan draait ie 2200 toeren/min)......ongelooflijk hoe die 340 Nm dan op het asfalt uitgestrooid worden...met een woord geweldig!

Prestaties en verbruik:
Verbruik valt me geenzins tegen. Ik heb voornamelijk gecombineerde ritten van stadverkeer en provinciale wegen met af en toe snelwegritten. De gecombineerde ritten leveren mij 6,0 l/100km, ongeveer 1 op 16,7.
Snelwegsessies heb ik ook getest en kwam op een zeer respectabele 5,1 l/100 km, bijna 1 op 20. Dan houd ik me wel aan de regels.
Van de zomer naar Toscane in Italie heb ik in Duitsland voor het eerst het gaspedaal volledig open gehad. 210 km/h op de teller en de Garmin GPS gaf 205 km/h aan.
Dit geeft ook aan dat de snelheidsmeter behoorlijk accuraat is.
In de heuvelachtige wijngebieden in Chianti (Italie) was het een enorm genot. Hier komt de kracht van de diesel ontzettend tot zijn recht.
Vooral de haarspeldbochten daar en in Zwitserland (St. Gotthard-pass) zijn dan verslavingen.
Het is me overigens ooit een keer gelukt om een snellere tijd te klokken bij de standaardsprint van 0-100 door in de 2e versnelling weg te rijden in plaats van de gebruikelijke 1, 2 ,3 etc.

Design & gebruik:
Ford heeft wel een ontwerpfoutje gemaakt bij de achterklep. Wanneer het geregend heeft en de klep open gedaan wordt, hoop ik maar dat de auto een beetje droog is, want bij het openen kan er bij te snel openen een tsunami van regenwater naar binnen vallen!!!
Rammels en kraakjes zijn er niet, hoewel dat bij dit model soms hoorbaar is door het lederwerk van het interieur wat over elkaar schuift.

Het is vrij gebruikelijk dat opvolgers een tikje groter zijn dan hun voorgangers, maar Ford heeft het wel erg bont gemaakt. De auto is 14 cm breder (1,85 m) dan de vorige, wat soms voor parkeerproblemen kan zorgen.
Ook het overzicht naar achteren is wat beperkt door de enorme C-stijlen, maar dat is niet nieuw.
Rijgeluiden zijn er nauwelijks. Alleen de Continental Sportcontact 2 maken meer lawaai naarmate ze slijten. Hierna komen er ook andere banden onder.
Minpunt: Geen volwaardig reservewiel meer, verkeerde zuinigheid van Ford.
Ander minpunt: slechts 1x 12V power aansluiting. Deze zit voorin, waar normaal het asbakje zit (Goede zaak overigens, dat auto’s steeds minder vaak met asbakjes geleverd worden, longen asfalteren doe je maar buiten!), ik had minimaal in de kofferruimte ook een 12V aansluiting verwacht.

Materiaalgebruik is goed en voelt zacht aan. De midden-armsteun is eigenlijk net te kort. Hij is wellicht geschikt voor 19-jarige petjes die in de zaterdagmiddag-stand autorijden, gestrekte armen en overhellen naar het midden dus.
Waar ik totaal niets aan heb zijn de veel kleiner geworden portiervakken. Ik kan met moeite een cd-hoesje ertussen wurmen, ontwerpfout van Ford!!
Handschoenvakje mag rustig inloopkast worden genoemd, want wat is die diep zeg! En ik heb het geprobeerd en het lukt: 1,5 PET fles erin en koelen maar!!!
De AUX aansluiting voor de ipod is een leuke accessoire, alleen kan de klep van het handschoenkastje bij gebruik niet meer dicht. Ietwat knullig, als Ford iets verder gedacht had, monteerden ze de aansluiting verder in het kastje, zodat de MP3 speler erin kan blijven. Nu moet het kastje open blijven en is het eerder een launch-bay voor de losse spullen bij acceleraties van de auto.
Het geluid wat de Sony radio voortbrengt is overigens zeer goed te noemen, vooral de lichte hoge klanken komen zonder vervormen met volume uit de 8 speakers. Het leuke is dat de radio en dus het ietwat decadente Sony embleem meedimt, als de instrumentenverlichting gedimd wordt.

Als hierboven een Heer bestaat, dank ik hem voor de uitvinding: Voorruitverwarming!
Geweldig, in een halve minuut kan ik wegrijden na een nachtje vorst.

Tot slot: kosten voor onderhoud van dieselmodellen zijn redelijk stevig te noemen. € 269,- kleine beurt en € 289,- groot. Dit geldt voor de modellen vanaf januari 2006.

Al met al iets saaier dan de vorige Focus, maar wel een stuk volwassener geworden.

Update Juni 2011:
Na 4 jaar en 5 maanden heb ik afscheid genomen van de Focus Titanium.
Sinds 3 juni 2011 staat deze sterke Focus Titanium op een nieuwe eigenaar te wachten.
Indien de EGR klep (bekend dieselprobleem) niet al te koppig is, heeft de volgende eigenaar er een zeer nette en sterke auto aan.

De opvolger is de nieuwe Ford Focus 2011 First Edition met de Ecoboost motor 110 kW/ 150 pk in Midnight Sky.
Binnenkort hierover een uitgebreide review

PROBLEMEN

  • 100.000 km

Kleine probleempjes hebben zich in het volgende voorgedaan:
- Achterklep die ongelooflijk irritant rammelde bij elke drempel. Dit is na 2 keer terugkomen rigoreus verholpen door 2 nieuwe demperarmen te monteren. Kosten: Geen (Garantie).

- Overmacht: steentje tegen de voorruit. Volgende dag een lange scheur door de ruit. Vervangen door verzekering. Ik had geluk, de ruit scheen erg duur te zijn door: regensensorvoorziening, voorruitverwarming, warmtewerendglas in 1.
Kosten: € 68,- (andere helft van eigen risico betaalde de verzekering).

Update 2011:
Naarmate de tijd verstreek bleek de Focus wel wat oplosbare problemen te vertonen.
Zo kwam er vanaf 85000 km zo nu en dan het EGR klep probleem om de hoek kijken.
De auto start bij een buitentemperatuur vanaf zo'n 20 graden wat moeizaam en draait vervolgens alleen nog stationair. Voluit gasgeven geeft geen enkele reactie. Op je eigen oprit is dat lastig, maar overkomelijk. Wanneer je vlak na een open brug weg wil of op een verkeersplein in Utrecht weg wil rijden, dan kan ik je vertellen dat je het Spaans benauwd krijgt. Zelden zulke spannende ritten meegemaakt!
De EGR klep is vervangen (€ 350,00)

Verder is er een condensor van de airco naar de eeuwigheid gegaan. Originele Ford condensoren waren aan de prijs. Dus bestelde de dealer bij een 3e marktpartij een nieuwe condensor (€ 450,00). Deze gaf na 4 maanden alweer de geest. De dealer (Broekhuis Emmeloord) heeft het kosteloos vervangen, grote klasse.

Dan was er nog tot slot een wiellager aan de voorkant die vervangen moest worden. Dit pakte wat stevig uit omdat hier een wielnaaf aan vast zat. € 290,00

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.