Ford Focus 1.8 TDdi 90pk Trend (2000)

autoreview

Ford Focus 1.8 TDdi 90pk Trend (2000)

Signalement

UitvoeringFocus 1.8 TDdi 90pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf135.664 km
KM-stand laatst223.890 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna 5 jaar en 85.000 kilometer later...

  • 221.500 km

Aangezien ik in de periode 2000- 2004 in mijn (toen nog lease) Clio ruim 30.000 kilometer per jaar reed een betrouwbare en zuinige diesel gekocht. In mei 2005 ben ik echter van baan veranderd en nu rijd ik niet meer zoveel.... Feitelijk te weinig voor een diesel (nog maar zo'n 15.000 kilometer per jaar.
Voor de Focus gekozen omdat die goed kwam uit de TUV lijstjes van 2004.

De auto bevalt eigenlijk erg goed. Buiten het reguliere onderhoud, om de 15.000 KM afwisselend een grote of kleine beurt, alleen 1 maal (178.698 KM) 4 banden vervangen, 2 maal het wiellager rechtsachter (185.600 en 211.818 KM)en de inspuitleidingen (221.474 KM) vervangen. Betrouwbaarheid zit dus wel goed! Alleen die wiellagers... Zwak punt blijkbaar. Verder heeft deze Focus, zoals veel van zijn soortgenoten roest in de kitnaden van de achterportieren. Dit is in 2005 door de merkdealer (waar ik niet kom voor onderhoud) onder garantie verholpen. Op 1 van de portieren kwam de roest dit jaar echter terug. Dit viel, doordat ik de auto laat onderhouden door een universeel bedrijf niet onder de garantie. Mijn schoonvader heeft dit echter keurig verholpen en het ziet er nu keurig uit.

Minpuntje van de auto vindt ik dat het geluidsniveau vrij hoog ligt, zowel het motorgeluid bij autowegsnelheid als het afrolgeluid van de overigens er fijne Michelin Energy banden. Deze gaan lang mee, wel wissel ik ze ieder beurt om van voor naar achter en controleer ik iedere tankbeurt de bandenspanning die ik altijd 0,2 bar hoger aanhoud dan het advies van Ford.

Het brandstofverbruik ligt gemiddeld zo tussen de 1:16 en 1:18 afhankelijk van winter- of zomer- en meer- of minder langere afstanden. De auto rijd doorgaans in het stadsverkeer wat het verbruik uiteraard niet ten goede komt. Toen ik nog meer reed (in 2004 en 2005) reed ik dagelijks 60 KM woon- werkverkeer en lag het verbruik op circa 1:19...

En nu, tja, we rijden al 5 jaar met deze auto en komen nu jaarlijks net niet aan de15.000 kilometer. Aan de andere kant, hij rijd nog goed, ik verwacht op korte termijn geen hoge kosten en de afschrijving wordt steeds lager... Doorrijden dus maar.

Inruil en afscheid

  • 223.500 km

Even een update. Tussen 8 juni en nu zijn we gestrand met ons Fordje, onderweg naar de vakantiebestemming gaf de krukaspoelie er de geest aan. Met een huurauto van de verzekeraar de reis vervolgd en de auto is gerepareerd door Garage Thijssen uit Tegelen waar ik altijd het onderhoud laat uitvoeren. Kosten waren 585,00.

Vandaag hebben we de auto bij Renault dealer Heurkens in Roermond ingeruild op een nieuwe bordeaux rode Renault Clio Estate 1.2 TCE Special Line. Als opties airo en het "pack securité" besteld. Helaas moeten we nog even geduld hebben. De levering zal plaatsvinden in oktober. Ik zal daar dan een nieuwe review over beginnen en een allerlaatste update aan deze toevoegen.

Verkocht. De balans opmaken.

  • 223.890 km

Ik had de auto al ingeruild maar mocht hem nog proberen particulier te verkopen en, dat is gelukt. Ik heb hem op 5 augustus nog APK laten keuren dus de nieuwe eigenaar heeft APK tot 2 oktober 2010.

Maar nu even de balans na (bijna) 5 jaar Focus:
We hebben hem 59 maanden exact in bezit gehad. Gekocht toen die 4 jaar oud was. De afschrijving is uiteindelijk € 127,29 per maand.

We hebben er 88.226 KM mee gereden (van 135.664 naar 223.890 KM). De onderhoudskosten inclusief alle reparaties waren € 3.726,03 ofwel € 63,15 per maand.
Deze kosten bestonden uit: 1 maal distributieriem en multieriem, de montage van een trekhaak, 4 nieuwe banden, 2 maal een rechterwiellager, 1 maal de montage van een losse carterbeschermplaat, 1 maal inspuitleidingen, 1 maal een kapotte krukaspoelie en multieriem, 1 maal een aircoleiding vervangen en het systeem afvullen (leiding kapotgereden op een stoeprandje...), 2 maal ruitenwisserbladen voor, 1 maal achter, 4 kleine beurten, 2 grote beurten en 5 maal een APK keuring (in combinatie met onderhoudsbeurten).

Het totale gemidelde verbruik is 1:17,2. Aangetekend dat wij relatief veel korte stadsritjes maken vindt ik dat een keurig verbruik.

Al met al is de Focus ons goed bevallen en vielen de kosten erg mee. Het wachten is nu op onze spiksplinternieuwe Clio Estate Tce!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.