Ford Focus 1.6 TDCi 90pk Trend (2006)

autoreview

Ford Focus 1.6 TDCi 90pk Trend (2006)

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 TDCi 90pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf35 km
KM-stand laatst144.268 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 144.268 km

Eerst een korte uitleg hoe tot keuze van deze (lease) auto gekomen: moet elke dag ca 130 km afleggen en dat werd mij te duur in mijn BMW 318i uit 1993, dus aangegeven bij bedrijf dat ik leaseauto wilde.
Na aantal weken kreeg ik een bestellijst binnen. Veel auto’s vielen al af omdat:
a) het merk/model mij niet aanstaat
b) aantal modellen niet meer leverbaar(Clio 1.5 dCI 100 pk; uit productie vanwege nieuw model, nieuw model te duur in lease; 206 2.0 HDI; uit productie, 1.4 HDI vind ik te licht).
Verder stonden er maar 2 middenklassers in de lijst die ik kon kiezen, te weten: Ford Focus en VW Golf.
De Golf viel al snel af vanwege motorisering (2.0 SDI met 75 pk) en in Trendline erg kaal (geen airco en cruise control).
Bleef over: de Focus 1.6 TDCI met 90 pk.
Keuze en model dus snel gemaakt. Toen proefgereden; reed erg goed: prima wegligging (wat overal ook geprezen wordt), goede stoelen en zitpositie (alhoewel stoel lager mag, zeker in v.g.m. met mijn BMW) en ruimte genoeg.
Terug bij dealer optielijst doorgenomen met zaken die ik nog extra kon bestellen (wat niet veel was, aangezien ik al bijna aan top van leaseklasse zat). Metallic lak vond ik persoonlijk te duur (600 euro!) en had liever een lendesteun (waar ik nu zeker blij mee ben, stoel zit nu nog beter, aanrader!). Toen bleven er nog 3 niet-metallic kleuren over: rood (zie foto’s), blauw of wit. Laatste viel al af, omdat dit niet mag van dealer en de kleur blauw was wel zo saai….Vind ik niet bij het model passen, dus: keuze gemaakt. En eerlijk is eerlijk: leaseauto is voor 4 jaar en dan begint rood pas te verkleuren.
Na 3,5 maand wachten (tsja: na 15 nov zetten ze niks meer op kenteken) en in 2 huurauto’s gereden te hebben (Hyundai Getz en Ford Focus 1.6 benzine) op 7 januari j.l. eindelijk mijn Focus opgehaald.

Wat tot nu toe bevalt:
+ motor; 90 pk lijkt te licht (had proefgereden in 1.6 met 109 pk), maar versnelt erg makkelijk
+ turbo komt snel inzetten (trekt vanaf ca 1400 rpm; dit i.t.t. 109 pk uitvoering: pas vanaf 1900 rpm!!
+ rust in interieur (mooi te vergelijken met benzine huurFocus); bij 130 km/h draait ie 2500 rpm (vgl 1.6 benzine: 3800 rpm)
+ 5-drs (huurauto was 3-drs, die portieren zijn lang!!!!)
+ kleur; had kleur pas gezien bij levering en moet zeggen dat ie goed bevalt

Wat minder bevalt:
- maar 1 interieurlamp (boven binnenspiegel; verkeerde bezuiniging Ford!)
- lengte van sleutel (erg lange baard, niet in te klappen)
- ontvangst radio (staat me bij dat dit beter was in huurauto)
- geen afdekkap over motorblok; volgens instructieboekje wel, maar in het echt niet, ziet er slordig en goedkoop uit
- boardcomputer heeft flinke afwijking: 10%. Volgens boardcomputer is verbruik 5,5 liter per 100 km (is 1:18,2), bij tanken blijkt dit 1:16,6 te zijn
- hoogte stoel: zou stoel graag nog wat lager willen hebben, hier ook eens naar informeren bij dealer.

Verbruik: valt nog tegen (specs: 1:21), maar blok moet ingelopen worden, want elke tankstop wordt bij hogere stand van dagteller, oftewel: zuiniger. 1e tankbeurt was 1:16,2, zit inmiddels op 1:19 op lange afstand.

Update 3100 km:
Langere afstanden gereden en verbruik is nu conform verwachting: 1:20! (volgens boardcomputer...)
Verder loopt motor steeds beter; stuk soepeler.

Update 5300 km:
Verbruik in praktijk is 1:18,2 volgens boardcomputer...dit is 1:16,6 met tanken, dagteller delen door getankte liters.

Update 7250 km:
Begint de 1.6 TDCI steeds meer te waarderen, erg soepel en stille motor. Werkbaar gebied is 1500 - 3000 rpm, eronder geen turbo, dus zeer weinig trekkracht, erboven heeft weinig tot geen zin, geen echte versnelling meer.
Top ligt momenteel op 185 km/h op teller (zo de grens over bij mn werk..:-)
Verbruik schommelt tussen 5,3 en 5,9 liter per 100 km volgens boardcomputer, afhankelijk hoe stevig er doorgereden wordt en constante snelheden.

Update 11.000 km:
Olieverbruik is minimaal, nog niks bijgevuld, peilstok staat nu op 3/4. Over 1,5 maand maar een liter meenemen voor op vakantie

Gelukkig nog steeds geen andere rode Focus gezien, dus de mijne is erg uniek...:-)

Toch verlang ik soms naar wat meer koppel en vermogen... alhoewel bij korte bochten hij nou problemen heeft met overdragen koppel. Misschien ligt dit aan combinatie banden (Bridgestone, stug en best lawaaiig) en geen Futura onderstel.

Update 13.000 km (20-05-06):
Kreeg een C-Max 1.8 16V mee, want een verschil met mijn Focus zeg! Wat een gestamp op het gaspedaal om vooruit te komen, pas boven de 4000 rpm echt snelheid, maar wat een geluid... Dan is mijn 1.6 TDCI met 90 pk gewoon vlot te noemen!

Update 20.750 km (25-06-06):
Terug van vakantie in Spanje en Zuid-Frankrijk met volle belading. Wat mij hierbij opviel (en overder ook algemeen tot nu toe)
+ 90 pk valt echt niet tegen (helling af komen er erg leuke snelheden op de teller..), bij hellingen oprijden minimaal 1750 rpm houden (anders geen turbo), anders valt ie stil
+ Wegligging: perfect balans in onderstel! Niet normaal hoe hard je over bergwegen kan rijden, zeker na rijtraining die ik heb gehad, blijk je snel tot 25 km/h harder te rijden dan je denkt! Futura onderstel zal nog wel leuker zijn.
+ brandstofverbruik, ondank zeer vlotte rijstijl door de bergen en de hellingen op, bleef het verbruik beperkt tot 6,1 liter per 100 km.
+ stoelen: dankzij lendesteunen (zowel links als rechts, is optie) goed uit te houden; bij snellere bochtenwerk wel te weinig zijdelingse steun.
+ olieverbruik; dacht dat ie meer olie zou verbruiken gezien nieuw en bergen, nog steeds niks bijgevuld (!) en peilstok staat iets onder 2/3!
- boven ca 1700 meter hoogte heeft ie door de ijle lucht merkbaar vermogen minder, dan is 90 pk te weinig, maar ja: dat heb je niet in Nederland!
- gat tussen 3e en 4e versnelling is net te groot, in vgl met overschakelen vanuit andere versnelling valt ie van 3 naar 4 net iets te ver terug als je bij 2000 rpm opschakelt (bij 3 naar 4 komt ie net onder de 1500 rpm uit, dan geen turbo)
- uitstoot roet tussen 1500 en 2250 rpm (zie onder).

Volgende week moet ie naar garage voor 1e beurt. Update wat hier gedaan zal worden.

Update 25.500 (11-08-06)
Route van woon-werkverkeer is gewijzigd, moet nu eerst stuk secundaire weg rijden. Verbruik hierdoor gedaald naar 5 liter /100 km volgens boordcomputer.
Vind hem op het moment erg mooi lopen. Is goed los gekomen: loopt stil, trek goed en zeer gelijkmatig vanaf 1500 rpm tot ca 3200 rpm, daarboven trekt hij wel door, maar weinig zin. Top wordt vrij makkelijk gehaald.
Verlang niet naar meer vermogen, heb het alleen tijdens vakantie wat gemist op de hellingen, maar viel zeker niet tegen. Ook niet met 4 man erin en volle bagageruimte.

Update 30.000 (22-09-06):
Motor loopt als een zonnetje. Verbruik op lange eind komt nu zelf op regelmatig onder de 5 liter per 100 km. Laatste tank was 4,8 liter per 100 km met 3/4 van tank op 4,5 liter per 100 km te hebben gestaan (restant tank was weer kortere stukken).
Trekkracht nu erg gelijkmatig van 1500 rpm tot bijna 4000 rpm, laatste 500 rpm voel je het wel minder worden.
Voor de rest geen klachten.

Update 33.500 (25-10-2006):
Wat schade opgelopen (zie onder).
Verder beginnn er wat irritaties te ontstaan wat niet mag bij deze km-stand:
- een resonantie in de passagiersstoel tussen 90 en 125 km/u (die snelheden rij je bijna altijd), als je stoel iets hoger zet (is mogelijk gezien ik optie met lendesteun heb), is resonantie weg.
- gerammel uit portiervak rechtsvoor; na wat getrek eraan is het weg, maar na 30 sec weer terug.
- af en toe wat gerammel uit portier linksvoor; wat het precies is nog niet kunnen localiseren.

Update 37.000 km (01-12-2006):
Eigenlijk geen klachten.
Wel dat ik nu in snel genomen bochten (bijvoorbeeld rotonde) de bestuurdersstoel af en toe hoor kraken...
Verder neem ik nog steeds m’n petje af voor het 1.6 TDCI blok. Wat loopt dat blok soepel en gemakkelijk, soms het idee dat het meer dan 90 pk is.
Bij 40.000 beurt zullen de voorbanden wel aan vervanging toe zijn. Moet nu als het nat is en blaadjes liggen rustig op het gas gaan, anders gaan de wielen flink spinnen (geen ASR) of de neus de verkeerde kant op in een bocht.

Update 39.000 km (22-12-2006):
Zomerbanden vervangen door winterbanden. Zomerbanden voor waren echt helemaal op en redelijk scheef afgesleten. Dus bij wissel terug naar zomer komen er 2 nieuwe banden op.
Heb nu Michelin Pilot Alpin erop liggen. Qua geluidsbeleving is het wat laagfrequentie, maar ook..stiller (!) dan de Bridgestone zomerbanden die eronder lagen.

Update 41.000 km (16-01-2007):
Inmiddels is ie net een jaartje oud geworden en zn 2e beurt gehad.
Niks bijzonders aan de hand (zie onder wat er gedaan is)
Verbruik blijft rond de 5.2 l/100 km hangen

Update 47.000 km (24-03-2007):
Geen bijzonderheden. Wel merk ik dat temperatuur 5 graden of lager is dat de winterbanden echt hun werk goed goed: veel grip! Dat was bij de Bridgestone wel anders als het kouder dan 15 graden was. Binnenkort afspraak maken om winterbanden te vervangen door zomerbanden, ben benieuwd wat voor merk banden het wordt voor de 2 nieuwe banden...

Update 52.000 km (19-05-2007):
(Weer) geen bijzonderheden. Bij 48.000 km winterbanden vervangen door zomerbanden en waarvan 2 nieuwe (helaas weer Bridgestone...). Gelijk ook laten uitlijnen om te voorkomen dat de nieuwe banden gelijk scheef af gaan slijten.
Hij loopt de laatst tijd erg lekker, trekt goed (laatst zowaar bijna 190 op teller,vlakke weg!!).
Eens kijken hoe de auto zich op de komende zomervakantie houdt in de bergwegen.

Update 60.000 km (07-07-2007):
Terug van vakantie op Corsica. Weer erg genoten van de sublieme wegligging. Vergeleken met 2 jaar geleden op Corsica (toen een Hyundai Getz mee), was de Focus eem verademing: niet meer lamschakele (bijna alles in 3e of 4e versnelling, terwijl bij Getz 2e, 3e en 4e versnelling nodig waren) en super stabiele en voospelbare wegligging. Merkt wel dat op sommige wegen de Focus niet 1 van de smalste auto’s is.

Na de vakantie waren de Bridgestones voor op. Bij bandenzaak werd verteld dat Bridgestone niet meer mocht, en nu hadden ze Dunlops SP Sport 01 besteld (zonder overleg!). Ik dacht: klinkt goed, maar...t enige positieve wat ik merk is dat ze stiller zijn dan de Bridgestones! Focus is nu onrustiger in het stuur, heb last van meer onderstuur. Auto ligt lang meer zo strak op de weg als met de Bridgestones. Verlang stiekem weer terug naar de Bridgestones...

Na 1,5 jaar Focus zijn dit de + en - punten:
+ wegligging: zeer lang neutral, ongehoord stabiel en goed voorspelbaar in noodsituaties (op basis van Bridgestones, bij Dunlop stuk minder)
+ versnellingsbak: zeer trefzeker, echter nog geen BMW versnellingsbak
+ stuurbekrachtiging: zeker in stand ’sport’ zeer direct en nauwkeurig auto te plaatsen
+ stoelen: goede zit, zeker met lendesteun (aanrader!), goed uit te houden.

- ruimte op achterbank valt tegen (vooral beenruimte), zeker als er iemand van 1,80+ voorin zit
- koppeling: kraakte al naar 2 weken en het kraken komt geregeld terug (bij temp > 18 graden-
- lak: hardheid valt tegen
- radio: geluid valt tegen als radio luistert, CD is heel stuk beter
- hoge zit: van mij mag stoel wel wat lager

Over paar weken gaat ie naar de garage voor een beurt, was erg druk bij dealer.

Update 65.000 (25-08-2007):
Inmiddels 3e beurt gehad. Voor problemen: zie onder.
Voor de rest: alle filters vervangen, en...wat trekt ie weer lekker! Wat een schone lucht- en oliefilter al niet kan doen.
Volgende maand naar nieuwe werkgever, leaseauto gaat mee, anders teveel afbetalen.

Update 72.000 (17-11-2007):
Al weer 2 weken de winterbanden eronder. Wat genot om weer van die Dunlops af te zijn en weer Michelins eronder: Pilot Alpin. Auto stuurt nu weer een stuk rustiger en ligt strakker op de weg (ja, met winterbanden welteverstaan!).
Ik heb de bandenzaak verteld niet tevreden te zijn over de Dunlops (SP Sport 01), waar ze van op keken. Bij terug naar zomerbanden gaan de Dunlops achter erop en de volgende keer nieuwe voorbanden dus geen Dunlops meer!
Door verandering van werkplek rij ik nu zowat alleen snelwegkm’s met wat lichte file. Verbruik is nu 4,8 liter per 100 km (1:20.8) volgens boardcomputer (wat in de praktijk op 1:19 uit komt), prima waarde! (was voorheen 5,2 l/100 km op boardcomputer)

Update 82.000 (12-03-2008):
Net een grote beurt gehad. Had niet te melden behalve dat ik een rammel hoorde als ik over een klinker weg reed.
Toen ik hem ophaalde van de dealer bleek er 1 en ander wel te zijn gedaan, zie onder voor info.
Voor de rest rijdt de auto probleemloos. Het viel me laatst helemaal op dat het max koppel bij de Focus erg laag is, aangezien ik met een collega meereed die een Astra 1.7 CDTI (100 pk) heeft, hij moet veel verder doortrekken om vooruit te komen (vgl: max koppel bij Focus op 1750 rpm, bij Astra 2400 rpm). Dat rijdt toch een stuk relaxter.
Had een Alfa 159 SW 1.8 als leenauto meegekregen. Schitterende auto en ligt ook erg strak op de weg. Alleen gebrek aan koppel+vermogen. Wat opviel terug in Focus: koppeling + versnellingsbak (zeer trefzeker), directe sturen en koppel onderin :-)

Op naar de 100.000 km!

Update 92.000 (13-07-2008):
Focus begon tijdje geleden in te houden als je versnelde boven de 100 km/h, dus van 100 -> 120 km/h of 110 -> 130 (of harder). Zie problemen onder.
Voor de rest geen problemen. Loopt en rijdt nog steeds als een trein.
Inmiddels begint het stuur wel wat te slijten aan de linker kant op het stuur.
Bij de volgende beurt zal ie wel gekeurd moeten worden, aangezien ie dan al weer 3 jaar oud is. Dan nog een jaar en dan een nieuwe uitzoeken. Wat de opvolger wordt weet ik nog niet. Maar ik zal zeker een proefrit maken in de Focus die dan op markt is.

Update 101.000 (12-10-2008):
Vorige week was het eindelijk zover: de 100.000 km (zie foto). Altijd een magisch moment om de laatste 0 aan het begin zien te verdwijnen.
Ten op zichte van vorige update: geen veranderingen. Het is wel zo dat het inhouden verdwenen is nadat ik laatst een rit van 300 km enkele reis had (en weer terug). Daarna liep ie weer erg soepel en trok weer heerlijk door.
Verder ging linker dimlicht weer stuk (bleek stadslicht ook al stuk te zijn geweest). Gelijk langs dealer geweest om lamp te vervangen en gelijk rechter laten vervangen, anders sta je daar een week later weer.
Gelijk de nieuwe Fiesta bekeken!! Moet zeggen: ziet er niet verkeerd uit, en ondanks dat hij niet veel groter is dan voorgaand model: wel stuk ruimer voorheen, kon nu heerlijk achter het stuur zitten (sotel ook lekker laag. Misshien optie voor volgend jaar bij keuze, aangezien door uitstoot in de 20% ipv 25% bijtelling valt.

Volgende maand de winterbanden er weer op en dan ook de beurt van 100.000 plus APK keuring (rij even wat langer door zodat deze te combineren is).

Update 103.000 (12-11-2008):
Winterbanden eronder, beurt met APK. Geen problemen.
Was maar goed dat eerst de winterbanden eronder gingen en dan pas de APK, want de voorbanden zaten op 2 mm profiel. Dus daar komen in het voorjaar 2 nieuwe op bij de wissel.

Update 110.000 (30-01-2009):
Met de 1e van het nieuwe jaar erg blij met de winterbanden eronder. Voor de rest loopt ie prima tot het euvel van de 28e (zie onder bij problemen)

Update 123.000 (28-05-2009):
2500 km geleden flacon met injectreinigend spul in de tank gegooid bij aftanken aangezien hij regelmatig inhield bij 100 -> 120 km/h versnellingen. Dit is na 200 km totaal verdwenen en hij trekt weer als een speer!! Dit had ik eerder moeten doen.

Inmiddels de 6e beurt gehad. Wel naar een andere dealer uit moeten wijken aangezien Ford Eindhoven niet meer is (onderdeel van Kroymans en die is failliet).
Geen bijzonderheden, afgezien van wiellager linksvoor stuk (moet nog vervangen worden omdat deze, heel vreemd, niet voorradig was).

Ben benieuwd of de volgende beurt (143.000 km) nog uitgevoerd mag worden ivm naderend eind contract.

Betrouwbaarheid bijgesteld na voldoende gezien dynamo en wiellager defect.

Aanschaf zelfde merk bijgesteld naar 'misschien' aangezien ik de service van Ford dealer laatste 2 bezoeken tegen vind vallen (wegsturen met kapotte dynamo en andere dealer krijg je auto weer terug met niet-vervangend kapot wiellager). Dan kan je nog fijne auto hebben, maar als de service er met de pet naar gooit...

Update 135.000 (5 okt 2009):
De laatste paar maanden van de Focus zijn ingegaan. Inmiddels te horen gekregen dat ik een andere uit mag gaan zoeken. Gezien het tijdstip zal het wel levering in januari, want na 15 nov niks meer op kenteken bij de leasemaatschappij.
Laatste 12.000 regelmatig injectiereinigend middel toe moeten voegen om te motor lekker te laten lopen (anders inhouden bij versnellen vanaf boven de 100 km/h). Echter na 500 km in Duitsland met 150 km/h op cruise control loopt hij weer heerlijk.
Voor de rest geen problemen sinds vorige beurt en dynamo vervangen te hebben.
Of de volgende weer een Focus wordt? Grote kans van niet want: eind 2010 komt er een nieuwe Focus en zou graag automaat willen vanwege de vele file op mijn woon-werktraject. DSG van VAG gereden, rijdt schitterend en Ford heeft deze alleen bij de 2.0 TDCI, wat te duur is in de lease.
Enige optie zou nog een 1.6 TDCI 109 pk Limited zijn vanwege de vele opties die standaard zijn en de scherpe prijs, maar ja: dan mis je de automaat.
Zal de review netjes afsluiten als de Focus eruit is en wat de opvolger is

Update 138.500 (18 nov 2009):
De laatste 2 maanden van de Focus zijn aangebroken!
2 weken geleden de winterbanden eronder. Nog niet echt nodig, maar kwa banden wel: alle 4 (!) de zomerbanden waren op. Ook was ie rumoerig, weet nog niet precies wat het is. Denk dat het de cuppende achterbanden waren, want het is nu minder geworden met winterbanden.

Tegelijkertijd groen licht gekregen vanuit het werk dat ik een nieuwe mocht gaan bestellen, dus diverse proefritten gemaakt. Dit keer is benzine verplicht. De volgende auto's proef gereden:
- VW Polo 1.4; te zwakke motor, wel lekker stil, alleen het sturen viel zwaar tegen: veels te licht een geen gevoel
- VW Golf VI 1.4 TSI Highline 122 pk met/zonder DSG; onder de indruk van motor en zeker ook met DSG bak. Zeer fijne stoelen en stil en degelijk interieur. Maar: saai, geen beleving met rijden.
- Skoda Octavia 1.4 TSI met/zonder DSG; zelfde motor als Golf, zeer ruim, maar rijdt erg 'standaard', niks bijzonders.
- Seat Leon 1.4 TSI of 1.8 TSI Businessline; steeds mooi model van buiten, zeer fijne stoelen, zeer complete uitrusting bij businessline. Reed scherper dan Golf VI, maar...dat dashboard (bah, wat een plastic), weinig grip (proefrit was met 1.4 TSI moet je nagaan met 1.8 TSI en die heeft mijn voorkeur).
- Honda Civic 1.8 i-VTEC Style Mode; eigenlijk toeval dat ik er mee ging rijden, vooral vanwege uitrusting. Uitrusting zeer compleet voor niet teveel geld. Bij het rijden viel op: wow, wat een stuurgedrag (zeer scherp en direct, dacht dat de Focus dit al deed..), heerlijk sportstoelen, dat dashboard (zeer apart, maar vind het wel wat hebben), bak en motor ook super. En: erg ruim, en geen saai model. Nadeel: dashboard voelt niet zo degelijk aan als VAG groep.

Na veel gereken en gewik en geweeg de Honda Civic 1.8 iVTEC Style mode Deep Sapphire blue pearl vandaag besteld.
Aflevering wordt in januari 2010. In die review meer over de reden van de Civic

Update 142.000 (7 jan 2010):
Het einde nadert nu echt. Vandeweek mail gekregen dat de opvolger (de Honda Civic 1.8 iVTEC Style Mode) 22 januari bij de dealer staat. Zal even wennen zijn met het missen van het koppel onderin, maar meerk pk's!!
Al met al in 4 jaar tijd de hoofd voors- en tegens:
+ wegligging: ondanks 90 pk vol door de bergen te jagen en andere auto's 'plagen'
+ sturen (instelbaar, ideaal!!): lekker veel gevoel en strak
+ schakelen: precieze bak, zou iets soepeler mogen
+ motor: ondanks met 'maar' 90 pk erg fijn blok: zeer soepel, lineaire krachtsbouw, wel wat roetuitbraak zo nu en dan
+ betrouwbaar: nooit laten staan (op 1x na, door toedoen van dealer, zie onder)

- kwaliteitsgevoel: interieurpanel voelen goedkoop aan, ook dichtsslaan portieren. bevestiging van onderdelen (bijv: achterbumper voelt erg goedkoop aan)
- hoogte stoel: ook in laagste stand blijf ik te hoog zitten (dat merk je zeker als je uit een Golf/Civic/Leon komt)
- dealers: ben bij 2 geweest, 1 heeft me weggestuurd met kapotte dynamo, de 2e heeft me met kapot wiellager weer weggestuurd (vantevoren aangegeven bij maken afspraak dat ie stuk was, en dan niet op voorraad leggen) tot 2x toe niet teruggebeld als onderdeel besteld moest worden

Update 144.268 (12-02-2010)
Dit is voor mij het einde van deze review. Auto is vandaag ingeleverd bij het inleverpunt.
Ford dealer Weert (Vadah) is afspraak niet nagekomen en niet gebeld voor onderdeel...Service is slecht op het moment bij Ford!!
Wens de volgende eigenaar veel plezier met deze brandweerrode Focus.
Nu een Honda Civic 1.8 iVTEC Style mode, review volgt als er genoeg km's op de klok staan.

PROBLEMEN

  • 144.268 km

Tot nu geen, maar ja: net nieuw!

Wel 2 kleine dingetjes:
- koppeling kraakte/piepte wat...is keurig opgelost door dealer: vet op scharnierpunt gedaan
- nummerplaat achter niet super vast gemonteerd (staat een beetje bol, loopt niet met kopperklep mee rond

Hopelijk blijven dit de enige ’problemen’.

Update 3100 km:
Geen problemen

Update 5300 km:
Af en toe last van trillende voortrein bij uikomende scherpe bocht met vollast, aandrijfassen lijken koppel niet goed over te kunnen dragen.
Lijkt af en toe rammel uit kofferklep te komen, maar nog niet helemaal goed kunnen plaatsen.

Update 8900 km:
CD-speler geeft af en toe tikken bij afspelen, is zelfs ook al een keer blijven hangen! Hier toch maar een keer voor naar de dealer

Update 11.000 km:
Nog steeds geen mankementen, en dit hoor ook zo bijn nieuwe auto.
Ben steeds minder te spreken over de Bridgestone banden, had gehoopt dat het beter zou worden met meer km’s en hogere temperaturen: erg lawaaiig (vooral op wat ruwer asfalt) en stug, grip is wel ok. Michelins onder huur-Focus bevielen beter.

Update 13.000 km:
Naar dealer geweest voor paar kleine dingen: speling in handrem, AUX-kabel aan laten leggen, want: standaard radio vertikt het om fatsoenlijk niet-originele CD’s af te spelen! Dit is bekend bij Ford en ze kunnen/willen er niks aan doen! Vind dit echt niet kunnen, want elke Pioneer radio van 100 euro speelt echt alles af zonder problemen. Nu maar een MP3 speler kopen, hoef ik ook geen CD’s meer te wisselen..:-)

Update 20.750 km (25-06-06):
Scheur van 5 cm in inlaatbuis van turbo (geconstateerd tijdens vakantie bij oliepeilen, km.stand 18.000)!! Sindsdien viel me ook op dat er veel uitstoot van roet is vanaf 1500 rpm tot ca 2250, daarbij nauwelijks.
Radio-ontvangst blijft bar slecht (geluid ook minder dan bij CD/stereojack kabel), slaat nu ook vaak over naar andere zender. de 3,5 mm stereojack kabel is een uitkomst, sluit mn Palm LifeDrive (4 Gb HD met 1 Gb SD-kaart) aan en genieten van MP3’s.

Auto terug van beurt: garage kende probleem van inlaatbuis, is dus constructiefout bij ophangingspunt. Door te grote uitzettingen komt het geregeld voor dat deze buis scheurd. Is nu aangepast door ander ophangingpunt, welke flexibeler is

Update 25.500 (11-08-06):
Geen, afgezien van dat de handrem al weer wat losser komt te zitten.
Banden kunnen me nog steeds niet bekoren, zeker in de regen en als ze nog koud zijn: weinig grip.
Even in de gaten houden als t tegen november loopt: nieuwe banden erop of winterbanden (uit eigen zak betalen).

Update 30.000 (22-09-06):
Merk dat banden minder worden, vooral met wat vochtig weer.
Heb we last van een lichte resonantie in de passagiersstoel tussen de 100 en 125 km/h als er niemand in zit. Bij komende beurt (40.000) naar laten kijken.

Update 33.500 (25-10-2006):
Afgelopen weekend helaas wat schade opgelopen...stak ineens een poes over toen ik dik 65 km/u reed. Poes dood en Focus ook schade: gat in onderkant voorbumper, bout in wielkast los en klein stukje voorspoiler mist...

Update 37.000 (01-12-2006):
Bestuurdersstoel kraakt af en toe bij nemen van rotondes of snelle linker bochten.

Update 41.000 km (16-01-2007):
Net 2e beurt gehad, waarbij het volgende gedaan is:
- kraken bestuurdersstoel opgelost, bleek niet meer helemaal vast te zitten (!?); even kijken of dat ook zo is
- linker ruitenwisser opnieuw afgesteld (stond te laag, redelijk groot stuk ongewist langs A-stijl)
- linker achterportier beter afgehangen, sloot aan bovenkant niet helemaal lekker waardoor er wat water naar binnen liep
- 1 remlicht achter vervangen (was mij niet bekend), dag later was 2e lamp stuk...binnen een week was er een dimlicht stuk, gelijk alle 2 maar laten vervangen..

Update 65.000 (25-08-2007):
3e beurt is geweest
- had lekkage bij mat voor passagiersstoel, oorzaak: afvoerslang airco ingescheurd bij een bocht, liep dus interieur in...Afvoer airco is nu ook een stuk beter
- koppeling was gesmeerd, want kraakte, echter: 3500 km later begint ie weer...zucht

Update 66.500 (16-09-2007):
Nieuwe voorruit erin, aangezien er ineens een scheur in de ruit kwam. Oorzaak: er is een keer een steentje net onder de ruitewisser aan passagierskant gekomen, was me nooit opgevallen...

Update 72.000 (17-11-2007):
Geen, wel ineens een kleine beschadiging op de achterbumper onder de stootstrip...

Update 82.000 (13-03-2008):
Grote beurt gehad. Had melding gemaakt van een rammel. Ddacht dat het van de voortrein af kwam...bleek dat er een slot rammelde (zal wel weer kofferbak zijn geweest). Verder moesten er nieuwe remblokken op en moest er (weer) een stuk turbobuis vervangen worden (nu vlakbij de versnellingsbak). Bij de 1e beurt (20.000) was er ook een stuk vervangen. Bij verder doorvragen bleek dit toen dezelfde er weer opgezet te zijn (oude voorraad moest op), nu is er wel de modificatie ingekomen. Dit gaat dan dus tijdens de beurt ipv terugroepactie! Erg netjes moet ik zeggen.

Update 92.000 (13-07-2008):
Laatst trok de Focus niet lineair door zoals gewoonlijk, maar leek alsof ie in trapjes versnelde.
Als versneld werd vanaf stilstand of 70 a 80 km/h naar 120 km/h was het probleem niet aanwezig...
Paar keer flink doortrappen als ie warm was naar 4000 rpm (komt ie normaal nooit, hooguit 25000 rpm tot 3000 rpm) hielp tijdelijk. Echter na 1 keer V Power diesel tanken en geregeld flink doortrekken loste het probleem op.
Nu loopt ie weer heerlijk, zeker nu er weer een flink eind mee gereden is.

Update 101.000 (12-10-2008):
Niet echt, inhouden was voorbij na regelmatig flink doortrekken en...een lange rit maken. Niks beter voor een auto dan dat.
Verder lamp stuk (slijtage) en de voorbanden beginnen wat grip te verliezen, maar ja: er ligt Bridgestone voorop en zodra het kouder wordt een stuk minder grip, maar profiel ook minder.
Verwacht met APK en beurt geen rare dingen.

Update 103.000 (12-11-2008):
Geen, alleen voorbanden op toen de wissel naar winterbanden kwam

Update 110.000 (30-01-2009):
28e 's middags ineens een fluitend geluid vanonder de motorkap...Na het werk na de dealer, constatering: lager dynamo defect. Nieuwe besteld, maar wel zo weggestuurd. 's avonds: 500 m voor mn huis houdt stuurbekrachtiging ermee op en ABS storing!!
Volgende ochtend deed ie niks meer :( Afgesleep naar de dealer, met taxi naar vervangend vervoer. 30e 's middags auto weer opgehaald.
Gelukkig leaseauto (leasemaatschappij niet zo blij met actie garage door zomaar wegsturen.

Update 123.000 (28-05-2009):
1000 km geleden ineens 'zagend' geluid vanaf linker voorwiel. Aangezien ie toch bijna voor een beurt moest, gelijk afspraak gemaakt.
Bleek inderdaad wiellager te zijn, echter niet voorradig bij de dealer. Dus ik kan weer een keer terug....zucht

Update 135.000 (10-05-2009):
Eigenlijk geen, behalve het regelmatig inhouden bij versnellen vanaf boven de 100 km/h. Dit is om de 4000 km op te lossen met injectreinigend middel, maar kan best zijn dat de EGR klep af en toe blijft hangen.
Of de volgende beurt nog komt? Hangt ervan af hoe snel de opvolger komt

Update 138.500 (18-11-2009):
Veel rumoer bij het rijden boven de 100 km/h. Naar wissel naar winterbanden minder, maar nog steeds niet meer zo stil als lawaaiig. Denk wiellager of stuk uitlaat. Nog maar 2 maanden te gaan, dus ik ga er niet speciaal meer voor naar de dealer.

Update 142.000 (07-01-2010):
Half dec keuring en eindcheck gehad: geen problemen APK. Wel was de oliepeilstokhouder afgebroken ?!?!?!? Zeker te weinig gebruikt, want hooguit 5x olie gepeild ofzo.
Is besteld, maar nog geen telefoontje Ford dealer of onderdeel al binnen is.
Voor de rest geen problemen genoemd anders dan genoemd in dit stuk in de afgelopen 4 jaar.

Update 144.268 (12-02-2010):
Auto is ingeleverd.
Oliepijlstokhouder is niet gemonteerd, aangezien Ford dealer (Vadah Weert) niet gebeld heeft dat onderdeel binnen was, en ik had geen zin om er weer er achteraan te bellen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.