Ford Focus 1.6 TDCi 90pk Futura (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 TDCi 90pk Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 145.021 km |
KM-stand laatst | 315.000 km |
3 mnd verder...
- 154.688 km
Na een jaar in een Focus benzine gereden te hebben, op zoek gegaan naar een diesel.
De Focus benzine beviel mij, ondanks z'n geringe vermogen, erg goed. Het reed voortreffelijk, zat erg goed en ik vond 'm ook mooi om te zien.
Al sparende de automarkt in de gaten gehouden ook nog even gezocht naar andere auto's, als de Mazda 3 en de VW Golf, maar daar vond ik niets wat mij aansprak.
Wel 2x een mooie Focus te koop zien staan, maar helaas te laat op gereageerd,
Toen een, op het oog nette Focus zien staan. Wel met wat veel kilometers op de klok. Twijfel twijfel. Auto werd verwacht, schreef de verkoper, Ford Wensink. Uiteindelijk toch een mail aan gewaagd en al vrij snel kreeg ik een reactie terug dat de auto vanmorgen binnen was gekomen. Vijf dagen later een mail retour gestuurd, de auto bleef me bezig houden maar er stonden nog geen foto's bij. 15 minuten later lag er een mail in mijn inbox met vers geschoten foto's.
Zaterdags wezen kijken, goede deal kunnen maken en een week later op mogen halen.
Ik rijd er nu bijna 3 maanden in en heb ruim 9000 km weggereden, met zeer veel plezier.
Mijn Focus schijnt te beschikken over "sportstoelen" , of dat zo is laat ik het midden, maar ze zitten wel voortreffelijk. Stoelen hebben dikke wangen, dus je wordt omsloten door de stoelen.
Dan het schakelen. Vond ik het schakelen in de Focus 1 al prettig, deze schakelt zo mogelijk nog beter. Korte en directe slagen.
Dan het sturen/rijden. Ik vind het een erg fijne allrounder. Misschien ook omdat hij op goede Michelins staat, maar het stuurt super, sportief, maar is absoluut geen stuiterbak. Mooie mix tussen comfort en sportiviteit.
Ander groot pluspunt vind ik het verbruik. Gemiddeld rijd ik 1:18,6, en dan rijd ik niet als een oude opa......
Minpunten? Ja die zijn er vast, maar daar ga ik nog even over nadenken....
Eerste onderhoudsbeurt..
- 159.074 km
Iets meer dan 4 mnd na aanschaf de eerste onderhoudsbeurt uit laten voeren..
Had bij de garage waar ik al enige jaren kom al een winterbandenset aangeschaft, en die zou er vandaag onder gezet worden.
Heb ze vermeld dat de temperatuurmeter net niet helemaal op 90 graden uitkomt, blijft rond de 75/80 graden staan.
Oorzaak daarvan was de thermostaat, die open bleef staan. Die moet dus vervangen worden. Daarnaast werd de accu ook slecht(er); de tester gaf aan dat de accu nog wel eens voor startproblemen zou kunnen gaan zorgen als het ging vriezen. Aangezien ik de auto elke dag nodig heb, kan ik dat risico niet nemen en heb ik groen licht gegeven om beide te vervangen. Kost me tussen de 900-1000 euro, maar dan kunnen we er weer even tegen, hopen we dan..............
Verder bevalt de Focus meer dan uitstekend. Ben er echt super blij mee.
Enige nadeel tot nu toe zou het geluid kunnen zijn. Focus is niet de stilste, maakt wat bandenlawaai. Ik stoor me er iig niet aan, maar een ander wellicht wel.
Still going...
- 170.500 km
De Focus hobbelt rustig verder..31 januari de auto laten chippen bij ZipTuning in Houten. Verschillende ervaringen, ook negatieve, maar ik heb, ruim 1,5 mnd verder, nog geen problemen gehad.
Samen met het chippen de EGR softwarematig uit laten schrijven. En tsjonge, daar krijg je wat voor terug.. Ik ben echt verknocht geraakt aan deze auto. Heeft er ± 25 pony´s bij gekregen en 50 NM aan koppel. Loopt nu heerlijk soepel in elk toerental, pakt ten alle tijde lekker op, niets geen vibraties of iets van dat soort geneuzel. Elke keer als ik weer instap ben ik blij dat ik een rit mag rijden.
Kan niet anders concluderen dan dat het een zeer fijne kilometervreter is.
Auw...
- 177.000 km
Afgelopen dinsdag de auto ingeleverd voor een onderhoudsbeurt.. De vorige viel 'iets' duurder uit dan gepland, mede door de aanschaf van de winterwielen, de thermostaat en de accu die vervangen moesten worden.
Helaas was het ook deze keer niet zonder verassingen. De krukaskeerring lekte. Vrij hard, ook. Om er bij te komen moest de distributieriem er af, waterpomp, spanrollen, de hele mikmak. Advies was de distributieriem dan ook te laten vervangen, aangezien die de volgende beurt (over 15.000 km) aan de beurt zou zijn. Kosten incl. distririem: € 1250. Au!
Toch laten doen, kans bij lekke krukaskeerring schijnt te zijn dat hij kan lekken op de distributieriem, met alle gevolgen van dien. Die kan speling krijgen, niet meer op tijd gaan lopen en zelfs knappen. Dat wil ik toch zoveel als mogelijk voorkomen...
Verder blijft een hardnekkig probleem de richtingaanwijzer rechts achter. Deze is begin mei al stuk gegaan nadat ik met 40/50 over een drempel reed die niet te zien was (ik heb wat lelijke woorden gezegd............). Eerste gedachte was lampje, bleek 't niet te zijn. Vervolgens wat met de massapuntjes gerommeld (garage), toen heeft hij het weer een middag vol gehouden. Afgelopen dinsdag zou ook die gerepareerd worden. Moest ook wel, want auto ging ook voor de APK. 's Avonds de auto opgehaald, doet hij het niet.. :(:(
De volgende ochtend gebeld (ik heb de auto na sluitingstijd opgehaald, sleutel op wiel etc.), zij waren al net zo verbaasd als ik was. Zaterdag mag ik er weer langs (voor de derde keer), hopelijk wordt het dan voor eens en altijd opgelost....
Verder nog steeds uitermate tevreden. Op 22 km na 33000 km gereden sinds juli (kom volgens mijn ''excel-verbruiksheet'' uit op 38000 dit jaar). Heerlijke auto, heerlijke stoelen, heerlijke trekkracht (zeker sinds de tuning!), echt helemaal blij mee.
Set 17'' is onderweg, zal dan eens wat knappe foto's schieten. De foto's die nu bovenaan de review staan kloppen niet helemaal meer... ;)
Still going...
- 188.500 km
Tja, weinig spannends te melden om eerlijk te zijn.
Knipperlicht RA doet het inmiddels weer (moest nieuwe fitting in) en set 17'' ligt er nu onder. Ondanks dat om die set waardeloze banden liggen rijdt het verder wel prima. Niet te stug, lekker comfortabel (fijn als je bijna 40K kms maakt per jaar) en voldoende grip, bij droog iig. Als je met nat weer sportief een bocht neemt wil hij nog wel eens wat wegglijden.... ;)
Binnenkort, rond de 193.000 mag hij weer voor een beurt. Verwacht niets bijzonders, we zullen het zien. We hobbelen rustig verder.. :)
''Niets aan de hand?!''
- 192.700 km
Afgelopen vrijdag de auto weggebracht voor een onderhoudsbeurt en een wielenwissel. Aangezien me de afgelopen twee onderhoudsbeurten goud geld gekost hebben, verwachtte ik ook nu weer 'het ergste'.
Maar waarempel: Er was niets aan de hand! Gewoon een klein beurtje, wielen wissel en rijden maar weer. Erg fijn.
Nu dus 192.000 op de klok, volgende beurt is hij over de 2 ton heen..
Nog steeds naar volle tevredenheid!
200,000 !
- 200.000 km
Afgelopen zondag was het zo ver: De teller schoof over de twee ton heen. In juli 2014 aangeschaft, 1,5 jaar later staat hij dus op 2 ton. Breng jaarlijks zo'n 36/37K km door in de Focus, nog steeds met heel veel plezier.
Er zijn dan ook geen bijzonderheden te melden, Focus doet wat hij doen moet. Vanaf juli zal ik meer kilometers gaan maken, verwacht ik, zo'n 145 per dag i.p.v. 100 nu. In de weekenden zal hij dan minder / niet rijden, dat staat er dan tegenover..
Ik hoop dat hij nog lang bij me blijft, als het aan mij ligt wel!
Eerste panne met de Focus!
- 204.500 km
Jawel, de eerste pech met de Focus. Wat dan, wat dan? Nou.. Een lekke band. Ontzettend spannend dus (not). Stond gelukkig voor het huis. Had de avond er voor al het idee dat de band wat zachter was, de volgende ochtend was hij zo goed als leeg. Nog geprobeerd om zo bij de bandenboer te komen, maar na 2 meter merkte ik al dat dat 'm niet ging worden.
Dus stil gezet, thuiskomer er onder en naar de bandenboer. Voor 25€ was de band gerepareerd en kon ik weer op pad! Op naar de 208.000; dan mag hij weer onderhoud hebben. Heel benieuwd of daar nog wat bijzonders uit komt.
En door !
- 208.000 km
Nou, gisteren de Ford weggebracht voor de aangekondigde onderhoudsbeurt en voor de APK.
APK zou pas in juli moeten, maar heb geen zin om alleen daarvoor terug te moeten naar de garage. Opmerking van de garage was dat ze de motorruimte schoon spoten, aan de distributiezijde zag het er nogal vettig uit. Dat klopt inderdaad, dat was mij ook al opgevallen. Ik verwacht echter dat dit niets is, maar een ''restant'' van de vorige keer, toen de krukaskeerring lekte.
Nu schoon gemaakt, even een maandje doorrijden en dan even na laten kijken hoe het er dan uit ziet. En verder? (Bijna) niets aan de hand. Dimlichtje afstellen voor de APK en rijden maar!
En dat is toch wel weer erg fijn. Opel Corsa mee gehad als leenauto; blij dat ik rij, blij dat ik vier wielen en een stuur mee kreeg. Maar harde stoelen, wazig gevoel tijdens het schakelen.
Ik kreeg een glimlach op mijn gezicht toen ik de Ford weer wegreed bij de garage. Korte schakelmomenten, fijne stoelen, dieselblok nagelt lekker en pakt goed.
Welcome back Focus.
Tijd voor de volgende 15000 kilometer. En nog veel meer, als het aan mij ligt. 's Kijken hoelang deze het uithoudt. Ik hoop lang.
Vorige week de zomerwielen opgehaald, coating er op aangebracht ter bescherming. Wanneer het weer beter wordt / de temperaturen wat hoger, ze er maar eens onderzetten.
In mei staat een Exterior Detail gepland, de Focus maar eens goed verwennen. Heeft hij wel verdiend, dacht ik zo. :)
''Deze gaat door?!''
- 215.000 km
In februari 2010 sneuvelde de Mondeo van mijn vader op een koude dinsdagochtend. Ik weet nog goed, het was -10 die dag. Hij probeerde te starten, maar de Mondeo gaf geen teken van leven meer.
Dat was het einde van de Mondeo, in Nederland.
Ik moest hier aan terug denken toen de teller van mijn Focus op 215.000 schoof, verleden week. Bij 215.000 km was namelijk het moment dat ik zojuist beschreef, dat de Mondeo overleed.
Gelukkig is de mijne nog niet overleden. Rijdt nog lekker door. Inmiddels de zomerbanden er weer onder, gecoat en wel (Gyeon Rim). Ook in mei met de polijstmachine overheen gerend, dus hij glimt weer goed. De 215.000 km zijn hem niet af te zien, al zeg ik het zelf. ;)
Bij 222.000 mag hij weer onderhoud, eens zien of er dan nog wat spannends uitrolt.
Winter is coming..
- 232.000 km
Ook het onderhoud bij 222.000 gaf niet veel spannends... Saai hoor. ;)
De Focus is weer winter klaar. Afgelopen zaterdag de 17'' zomerwielen gewisseld voor de 16'' winterwielen. Zelf gewisseld. Heb stalen velgen met wieldoppen voor de winter. Mooi is anders, praktisch is het wel.
Daarnaast enkele weken geleden bij mijn 'oude' garage de Focus laten logeren. Ik ben onlangs van garage gewisseld, niet omdat ik niet tevreden was, integendeel, maar het was gewoon niet praktisch i.v.m. het brengen en ophalen, dat was altijd een gepuzzel icm mijn werktijden.
Bij mijn ''oude'' garage had ik vorig jaar mei de distributie laten vervangen. Mijn 'nieuwe' garage adviseerde me terug te gaan naar ze en naar de distributie rollen te laten kijken, omdat hij stationair niet lekker liep. Dat had ik zelf ook geconstateerd, maar ik schaarde het onder ''producteigenschap''. Op hun advies toch terug gegaan. De garage hoorde het probleem en heeft twee spanrollen vervangen. Geen goedkope grap, wel loopt de Focus nu nog soepeler en klinkt hij veel rustiger. Zeker stationair loopt hij nu echt mooi rustig.
Winter is coming, en de Focus is er klaar voor. ;)
De kwart miljoen nadert!
- 248.000 km
Inmiddels 248000 op de teller. Afgelopen weekend de zomerbanden er weer onder gelegd. Het is weer even wennen, er ligt 17'' i.p.v. 16'' onder, en de achterbanden maken veel herrie (ligt aan het type band), Maar het smoelt wel gelijk véél beter.
Blij om weer in de zomermodus te rijden. Bij 252.000 mag hij weer z'n 15K beurtje, benieuwd of er dan nog iets uitkomt.
Nog steeds enorm tevreden.
250.000 km & tweede keer pech
- 250.000 km
Gisteren voor de tweede keer pech. Net als de eerste keer ontzettend spannend (not); want het betrof een lekke band. Band was helaas afgeschreven. Aangezien ik toch al niet tevreden was over deze band (V-vormig profiel) er twee nieuwe achterbanden op laten zetten.
Nu voor en achter Continental Sportcontact 5 banden. Bevallen me tot op heden goed. Plakken lekker en zijn in ieder geval een stúk stiller als de vorige troep die er onder zat.
Eind mei mag hij weer voor een onderhoudsbeurt. Gepland is bij 252000; de 2,5 ton is hij inmiddels door!
Meest saaie review!
- 253.000 km
Is er geen award te winnen voor ''meest saaie review''? In dat geval maak ik een goede kans!
Vanmorgen weggebracht voor een onderhoudsbeurt; de laatste was bij 238.000, volgens de fabriek moet hij dan weer bij 258.000, volgens mijn eigen schema bij 253.000.
Kort maar krachtig: Olie er af, frisse er weer in, filtertje gewisseld en weer klaar voor de volgende 15.000!
Warm warmer warmst..
- 260.000 km
Woensdag 23-08 zou het mooi weer worden en haast ''tropisch warm''. Mijn vrouw besloten onze verhuizing even 'on hold' te zetten en het er een dag van te nemen en naar het strand te gaan. Aldus geschiedde.
De Ford werd lekker warm van binnen, dus op de terugweg naar huis ramen open en na een tijdje de airco aan. Maar het bleef warm... Temperatuur op z'n laagst gezet. OK, duidelijk, hier is iets mis, want hij wordt niet ijskoud. Dat was dus een lange en warme terugreis.
Enkele dagen later, op een vrijdag, naar de dichtstbijzijnde Ford garage gereden. Wat ik wilde was een simpele diagnose; leeghalen en op druk zetten. Dat bleek pas 1,5 week later te kunnen. Dat was niet handig, dan was mijn vakantie weer voorbij. Even mijn ''vaste'' garage gebeld, maar ook zij hadden niet op korte termijn plek.
De Ford dealer waar ik was merkte blijkbaar dat ik baalde; het gesprek wat ik had vond ik erg moeizaam gaan en had niet het idee dat ze me wilden helpen en het oplossen. Toen de receptionist de opmerking ''We komen altijd samen tot een oplossing'' maakte, dacht ik even dat hij gedachten kon lezen.
De oplossing was dat ik na het weekend naar een ander filiaal van hen kon, ook in de buurt, alleen geen Ford maar Opel. Daar zouden ze hem leeg kunnen halen, op druk kunnen zetten en afvullen.
Dat was waarnaar ik zocht; oplossing op korte termijn, of in ieder geval een diagnose dat ik wist wat er mis was.
Aldus geschiedde. Het duurde iets meer dan een uur, toen het goede nieuws kwam dat hij enkel en alleen leeg was. Er was geen lek te vinden. Dus weer afgevuld en hij wordt weer ijskoud.
Gelukkig maar, mijn zus en zwager hadden laatst de pomp etc. kapot, dat kostte heel wat meer....
Warm warmer warmst.. [ deel 2 ]
- 266.000 km
Het airco probleem léék opgelost te zijn. Leek. Hij werd weer ijskoud en deed dus wat hij moest doen.
Tot een paar dagen erna. Er kwam herrie uit het vooronder, wat ik niet veel later traceerde als dat het airco gerelateerd moest zijn. De airco stond namelijk aan (startte de auto met ontwaseming op de voorruit, dan krijg je dat...) en toen ik die uitzette was het weer stil.
Nog veel beroerder was, naast de herrie, dat hij weer niet koelde! Shit happens.
30-11 (geen tikfout) staat de reguliere onderhoudsbeurt gepland, dan mogen ze er gelijk een blik op werpen. Wordt vervolgd...
Verder nog steeds uitermate tevreden over de auto. Doet wat hij moet doen. Rijdt goed, zit goed, 's ochtends is het starten en lopen. Hopen dat er eind volgende maand niet teveel narigheid uitkomt.
Warm warmer warmst.. [ deel 3 ]
- 271.000 km
Vandaag de Focus weggebracht voor onderhoud + APK. Ook aangegeven dat de airco niet meer koelt.
De dealer geeft nu aan dat dat kan kloppen, het systeem was inderdaad wederom helemaal leeg en de condensor was lek. Aangezien de temperaturen nu toch onder de 4 graden zitten, laat ik het voorlopig maar zo en komt dit van het voorjaar wel.
Daarnaast waren de winterbanden eigenlijk ''op''; dat wil zeggen achter hadden ze 3,9 mm en voor 3,7&3,8. Hun hanteren als ondergrens 4 mm voor winterbanden.
Aangezien ik deze winter toch in Nederland verblijf, stel ik ook dit uit tot volgend jaar. Ik kan er nog prima een jaar mee doorrijden.
Verder geen bijzonderheden, regulier onderhoud en rijden maar weer.
Nog steeds enorm content met de auto. Met het huidige kilometrage zal de auto in augustus 2018 de 3 ton aantikken. :)
Serieuze problemen ?
- 278.000 km
Ik ben woensdagmorgen gestrand met de Focus. Reed 130 op de linkerbaan en plotseling deed het gaspedaal niets meer. Auto de vluchtstrook op gezeild en ANWB gebeld.
Afgesleept; eerste diagnose ANWB was brandstofpomp of -sensor. ''In ieder geval iets met de brandstofdruk, werd gezegd''. Naar Ford dealer laten brengen, om het verder uit te laten zoeken en te laten repareren.
Vrijdagmiddag dan diagnose.: EGR zou defect zijn. Daar ga ik niet maar zo mee akkoord.
Ik ben bij *een zekere chiptuner* in Houten geweest in 2015, daar is de Focus gechipt en is de EGR softwarematig uitgeschakeld. Hij zou daar dus nu niet meer op mogen stranden. Óf ik ben destijds opgelicht door Houten.
Ik heb die *zekere chiptuner* in Houten gebeld, maar het desbetreffende filiaal bestaat niet meer, zijn failliet. Daar zit nu een andere 'tuner'. Dat gesprek verliep ''niet geheel vlekkeloos'' om het zacht uit te drukken. Anders gezegd: Ik heb daar geen vrienden gemaakt. Wijzer werd ik er echter ook niet.
Toen maar de *zekere chiptuner*-collega's in Nijmegen gebeld. Lang verhaal kort: Ik zou niet de eerste zijn die opgelicht is door zijn collega's uit Houten. Maar, hij kon voor mij nakijken of ze destijds in Houten hem uitgezet hebben. Ook kunnen ze hem dan alsnog uitzetten.
Zo gezegd, zo gedaan. Auto is vrijdagmiddag naar Nijmegen gebracht. Daar hebben ze hem uitgelezen en de bestanden naar hun hoofdkantoor verstuurd. Ze hebben nieuwe bestanden teruggekregen, Nijmegen zegt dat ''er dan waarschijnlijk wel iets mis mee was, anders zou hij geen nieuwe bestanden krijgen''. Ook heeft hij de EGR los gehad, hij zegt dat 'de EGR vies was, maar niet zorgwekkend'.
Anyway, ze hebben de nieuwe bestanden ingelezen, maar het probleem blijft: Tot de 3000 toeren rijdt hij prima, daarboven reageert het gaspedaal nergens meer op. Zet je de auto stil, start je hem opnieuw dan kun je weer rijden, tot 3000 toeren. Dan krijg je hetzelfde probleem.
Nijmegen heeft nu de indruk dat het misschien de EGR helemaal niet is, maar wat wel, weten ze ook nog niet.......
Wordt vervolgd.
Serieuze problemen...
- 278.000 km
Na twee dagen de auto gelogeerd te laten hebben in Nijmegen nog steeds geen diagnose. Vertrouwen ebde weg bij dit bedrijf, wat ik sowieso al niet kende.
Daarom mijn 'vorige' garage gebeld, bij mij in de buurt. Gevraagd hoe we het konden oplossen, óf we het samen konden oplossen.
Dat konden we, ze konden de auto ophalen en het onderzoeken. Woensdagmorgen auto opgehaald en woensdagmiddag diagnose.
Credits naar Autobedrijf Franken, zo gaat het altijd bij hen, zo kan het dus ook.
Diagnose was echter niet minder 'pijnlijk', brandstofrailsensor was kapot. Deze was helaas niet los te vervangen, de gehele rail moet vervangen worden. Kost € 1400,-.
Een nacht over geslapen, maar zojuist toch akkoord gegeven voor reparatie. Hopelijk over een kleine week weer onderweg,
Weer onderweg
- 284.000 km
Inmiddels al weer enige tijd onderweg, gelukkig. ;) Auto rijdt weer als vanouds, hangt iets gevoeliger aan het gas lijkt het. Ook trekt hij makkelijker naar de 180 toe, waar het voorheen bij de 180 écht wel klaar was.
Eind april een reguliere onderhoudsbeurt gepland staan, waarbij ook de condensator van de airco vervangen gaat worden.
Dan hopelijk even zonder gekkigheid onderweg. ;)
Gaat nog steeds - Verandering op komst
- 297.500 km
Inmiddels bijna op de 297500, 297460 en een beetje nu. Dus ook bijna op de 3 ton, het moment dat hij ook weer voor een onderhoudsbeurt mag. Even kijken of ik dan ook gelijk de APK doe; die vervalt op 04-01-2019 maar ik heb weinig zin om alleen daarvoor de auto naar de garage te brengen.
De onderhoudsinterval, en ook de te rijden kilometers per jaar, zullen fors minder gaan worden omdat ik per 01 september bij een nieuwe werkgever start. Dan ga ik 100 kilometer mínder op een dag rijden dan nu.
Twijfel(de) of het verstandig is om de diesel dan aan te houden, maar gezien een groot deel van ons spaargeld in ons huis is 'verdwenen', de Focus nog maar heel weinig opbrengt en het nog wel perfect doet zal hij het nog wel een tijdje mogen uitzingen bij me.
Irritante is wel dat er een trilling in het stuur zit. Die zit er al langer, maar wordt de laatste tijd heviger en heviger. Ik wist dat een achterwiel krom was, ik kon haast niet geloven dat ik van een krom achterwiel een trilling in het stuur zou hebben........... en dat blijkt te kloppen, want de velg is gericht maar de trilling is er nog steeds.
Daar mag de garage nog een blik op gaan werpen tijdens de onderhoudsbeurt. Ben heel benieuwd of ze wat kunnen vinden. Leuke klacht altijd.
Verder geen problemen of iets. In mei nog flink te grazen gehad en naar Bretagne geweest. Niet gespaard, maar hij gaf geen krimp. Heerlijke reisauto en geen druppel olie o.i.d. verbruikt. Alleen beetje diesel, vooruit :)
Afgeschreven
- 301.000 km
Afgeschreven?
Ja. Afgeschreven.
Totall Loss?
Nee.
Maar wat dan?
De 3 ton over. Dus nu echt niets meer waard.
Maar in mijn ogen is de auto in elk ander opzicht nog níet afgeschreven. Voorheen tankte ik 1x in de week, nu 1x in de maand. Eerste tank was 1:20,5(!). Benieuwd wat het verbruik gaat worden over de langere termijn.
De auto is zogezegd bij 3 ton voor een onderhoudsbeurt geweest. Daar kwam eigenlijk niets bijzonders uit. Er moesten wel vier nieuwe winterbanden onder, en komende zomer 2 nieuwe zomerbanden. Voor hetzelfde geld had ik 4 nieuwe 17'' all-seaons en was ik dus in één keer klaar. Uiteindelijk dat gedaan.
Ook de APK laten uitvoeren, weinig bijzonders aan de hand. Wel wat lampjes vervangen en een lampje van de richtingaanwijzer had ''de verkeerde kleur'' voor de APK. Begrijpen doe ik het niet, maar ik ga er vanuit dat het klopt.
Aandachtspuntje van mij was dat als ik de deur LA of kofferklep dicht deed het bij de uitlaat rammelde. Gevraagd daarnaar te kijken, mijn vermoeden was een beugeltje van de uitlaat. Dat was het niet, maar ik zat in de buurt: Het hitteschild zat los. Die zit nu weer vast.
Echt ontzettend spannende update dus, een klemmetje van het hitteschild wat los zat en een richtingaanwijzer die niet goed was, haha not. Maar zo is het (gelukkig) wel.
Ik heb nu 4x Vredestein All-Seasons gemonteerd, en had er Continental Sportcontact 5 er onder zitten.
Deze Conti band raad ik niet direct aan. Deze banden maken in mijn ogen relatief veel afrolgeluid, en als je met een beetje 'vochtig asfalt' goed op het gas gaat in een bocht krijg je snel onderstuur.
De Vredesteins bevallen mij beter, ik vind ze in ieder geval stiller. Ik heb ze nog niet de bocht doorgejaagd als de Conti's, tot nu toe vind ik ze wel veel fijner als de Conti's.
Dat was weer een update... Nu weer rijden, we kunnen en mogen weer een jaar, dan hoeft hij pas voor onderhoud en APK... Toch wel lekker in plaats van om het halve jaar een sloot geld weg te brengen. :)
Happy New Year !
- 305.000 km
De Ford heeft helaas weinig van de jaarwisseling mee gekregen.... Die stond veilig droog in de garage :) Wel vond ik dit een mooi moment om ein-de-lijk nieuwe foto's erbij te plaatsen, alhoewel deze van mei 2018 dateren.
Er is sindsdien niet veel veranderd aan de Focus dus ze zijn nog wel actueel.
Zoals jullie zien heeft de Focus er niet veel kilometers bijgekregen sinds de laatste update.
In 2014,2015,2016 en 2017 reed ik rond de 37.000 per jaar. In 2018 is dat al gezakt naar 30.000 (door m'n nieuwe job sinds september). De verwachting is dat ik in 2019 ongeveer 17000 kilometers zal gaan rijden.
Echt fors minder dus.
Over de auto zelf weinig spannends te melden. Ik geniet echt nog steeds van elke kilometer die ik er mee rijd, elke slag die hij maakt is raak. Wel probeer ik met regelmaat de auto toch weer een lange afstand te laten rijden. Alles even echt goed warm laten worden en schoon branden van binnen.
Ook met de all-season banden tot nu toe geen probleem. Wel een paar keer wat last van onderstuur, maar dat lag waarschijnlijk meer aan mijn rijgedrag in combinatie met het vochtige/natte wegdek :)
Panne !
- 306.500 km
Zondagmorgen 03-02 reed ik weg met de Focus en hoorde een vreemd, hoog zoemend geluid. Auto reed verder prima, dus door gereden, maar wel in de gaten gehouden of er rare lampjes gingen branden.
Dit was gelukkig niet het geval.
's Middags weer retour naar huis, het geluid was nog steeds aanwezig. Plots ging het ABS lampje branden, evenals het lampje van de handrem. Ook de radio viel uit. Even plotseling als dat gebeurde, verdwenen ze ook weer.
Paar kilometer verder 'storing stuurbekrachtiging'; nou dat was te merken... Back to the eighties en lekker zwaar sturen.
Maar een paar kilometer verder kon ik'm weer met de pink draaien, de storing verdween weer.
ABS en handremlampje verschenen nog een paar keer, maar verdwenen ook alle keren weer.
Met moeite thuis in de garage gezet; lage snelheid en stuurbekrachtiging had er niet veel zin meer in. Auto uitgezet, maar dat klonk me niet goed. Meestal hoor je nog wat pompen die nawerken of iets, maar nu was het in één keer doodse stilte, zoals het klinkt als hij afslaat.
Geprobeerd te starten, ik had stroom, licht etc. Maar starten ho maar. Hij deed niets meer.
Getwijfeld ANWB te bellen, maar het was 09:00 uur 's avonds. Respectloos gezegd kunnen die niet meer dan een accu vervangen of een lekke band repareren, en ik verwachtte dat het een ander, complexer probleem zou zijn.
Daarom besloten vanmorgen mijn garage te bellen om te vragen of ze hem konden afslepen en een leenauto konden brengen.
Ik dacht; laat ik nog een keer proberen om te starten. Wie weet heb ik geluk.
Wis en warempel, dat had ik. Hij startte zonder mankeren. Dus hup de auto in en op naar de garage. Want het geluid was er nog steeds wel.
Garage haalde een stethoscoop er bij, en kwam al snel tot de conclusie dat het ''hoogstwaarschijnlijk'' de dynamo was die aan het overlijden was.
In overleg met de werkplaatschef auto naar binnen gereden en 15 minuten later kwam het bericht dat het definitief de dynamo was, die laadde niet meer bij. Nadat hij in de werkplaats gezet was hadden ze hem nogmaals willen starten, maar dat had hij verrekt.
Wederom geluk gehad dus.
Echter mocht ik hem niet meer mee nemen. Dynamo was dus deffect, maar daarnaast hoorden ze ook een 'schavend geluid' bij de distributieriem.
Vervangende auto werd geregeld en de auto tussen de planning door gefrommeld.
Autobedrijf Franken; credits naar hun.
Heb je daar tijd voor? ''Daar maken we tijd voor''.
Ik houd van die mentaliteit.
Nu dus tijdelijk een leenauto. Verwachting is dat het wel morgen wordt voor hij weer klaar is. We will see..
Waar is de update?
- 312.000 km
Vreemd... Ik had een heel epistel geschreven, maar die update is klaarblijkelijk nooit goed doorgekomen (of heb ik zelf niet goed opgeslagen :)).
Het was inderdaad de dynamo. Na het monteren van de dynamo werkte hij echter toch niet oké. Alles doorgemeten en het bleek dat die dynamo niet in orde was.
Teruggestuurd, nieuwe gekregen en die werkte wel naar behoren. Garage Franken heeft bij mij alleen de 3 uur arbeid gerekend, en één dag leenauto.
Andere dynamo + arbeid claimen ze bij de leverancier.
Heel netjes.
Sinds een week terug van vakantie. In twee weken tijd 1500 km afgelegd door de Duitse Eiffel en Belgische Ardennen, incl. heen en terugreis. Niet gek veel, dus.
Wel heeft 'ie een aantal stevige hellingen voor de kiezen gekregen, en in Duitsland heb ik'm lekker door laten denderen, maar hij heeft geen krimp gegeven.
Blijft een voortreffelijke reisauto.
Enige irritante punten die ik nu ervaar:
- Remmen piepen
- Stuur trilt vanaf 100 km/h, boven de 130 wordt het minder.
- Stuur trilt ook bij remmen, soms heel ernstig, soms een beetje.
Dit zijn wel punten die ik ga aangeven bij de komende onderhoudsbeurt. Alleen vraag ik me wel serieus af wat ze aan die piepende remmen zouden kunnen doen, behalve schoonmaken.
Maar ik ga het toch melden, wordt er gek van :).
Aan alles komt een eind
- 315.000 km
Aan alles komt een eind...
Afgelopen week de Focus weggebracht voor regulier onderhoud. De prijs die daar uit kwam was niet bepaald regulier: € 1.700,-. Deze kosten kwamen voort uit:
- Grote beurt
- APK
- Waterpomp (/distributie vervangen; waterpomp maakt herrie)
- Draagarmrubbers voor vervangen
- Remschijven + blokken voor vervangen (draagarmrubbers zijn versleten, daardoor kromme remschijf, daardoor trillingen in het stuur, dat was een klacht van mij).
Auto heeft nu 315.000 gelopen, ik ga dit geld er niet meer in steken. Ik rijd op het moment +- 17K kilometers per jaar, dat zullen er nog minder worden gezien ik van baan ga veranderen.
Voorlopig geen opvolger, eerst even kijken wat de toekomst brengt. Nu nog een maandje er mee doorrijden en dan verkopen.
Het blijft maar blik, maar toch blijft het zuur. Ik heb de auto 5 jaar in bezit gehad en genoten van elke kilometer die ik er mee gereden heb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 1.6-16V First Edition *meeneemprijs*Airco/Cruise control/Voorruitverwarming/Radio/Bluetooth/Multifunctioneel stuurwiel/Elektrische ramen/Elektrisch verstelbare spiegels/Lichtmetalen velgen.
- 2005
- 274.618 km

Ford Focus Wagon 1.6-16V Champion Airco Cruise Carplay Trekhaak APK 03-2026
- 2005
- 158.988 km

Ford Focus 1.6-16V First Edition 5Drs Airco Cruise Trekhaak NAP NL-Auto Volledig Dealeronderhouden!
- 2005
- 161.829 km