Ford Focus 1.6 16V First Edition (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 16V First Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 230.000 km |
KM-stand laatst | 242.000 km |
Perfecte auto voor een beginner
- 242.000 km
Hi allen,
ik ben een 20 jarige student met een prachtige lichtblauwe 2005 Ford Focus voor de deur.
Nadat ik in december 2019 mijn rijbewijs haalde mocht ik een lange tijd in de 2001 Opel Zafira, de tweede auto van mijn vader, rijden, totdat het op een bepaald moment tijd werd om mijn eigen auto aan te schaffen omdat mijn vader de auto nog wel eens nodig had als ik er mee weg was. Helaas, maar was niet anders.
Wensen waren:
- Airco
- Cruise control (in de auto van mijn vader ervaren, wat een genot)
Rustig ben ik om me heen gaan kijken. Bij de plaatselijke autohandelaar stond diverse auto's, waaronder een Ford Focus 1.4. Door eerdere goede ervaringen van mijn vader met de Ford Focus MK1 (vorige model) en andere Fords viel mijn oog gelijk op deze auto en was ik qua model gelijk al verkocht. Dat sportieve uiterlijk met dat lekkere kontje sprak mij aan. Na een proefrit wist ik het zeker, het werd een Focus. Wat reed en voornamelijk schakelde hij lekker. Helaas zag het model er esthetisch niet uit, veel schade aan de lak, dus dat werd hem niet. Erg balen en ik was niet meer te genieten, mijn droomauto werd hem niet.
Maar niet opgegeven en verder gezocht op internet. Uiteindelijk ben ik tegen mijn huidige auto aangelopen: een lichtblauwe Ford Focus 1.6 101PK sterke First Edition. Ik ben de tweede eigenaar van dit beestje. Onderhoud is altijd gedaan bij een dealer gedaan. Zeker geen slechte koop op het eerste gezicht. Maar hoe was dat in de praktijk?
De eerste ervaringen zijn zeer goed. Op het moment van schrijven mag hij bijna voor de APK, en ik heb er vertrouwen in. Helaas kwam ik er na een aantal kilometers achter dat de airco toch stuk was. Ik had hem tijdens de proefrit geprobeerd en er leek wat kou uit te komen, maar blijkbaar tijdelijk. Gelijk op het lijstje genoteerd voor de volgende APK. (Nadat ik met 35 graden op vakantie ging werd dat punt nog even gemarkeerd). Voor de rest heb ik nog geen motorische zaken die de moeite waard zijn om te noemen. Ik heb in de tussentijd een keer de ruitenwissers vervangen, meer niet. Door de aanschaf en de daarbij behorende grote uitgave ben ik niet in staat geweest de auto een beurt te geven, dus ook dat staat op de lijst voor deze maand.
Na meer dan 12 duizend kilometers gereden te hebben met deze auto merk je toch wel dat de stoelen niet zo enorm comfortabel zitten. Voor woon-werk (25 KM enkele reis) is hij prima, maar als ik elke dag een langere rit zou maken, dan zou dat op termijn gaan storen. Ook valt op dat het zicht rondom een stuk minder is dat in de Zafira. Het is niet slecht, maar ik snap het als mensen liever een MPV prefereren. De Zafira lijkt meer op een soort ruimteschip, je zit een stuk hoger en je kan een stuk beter om je heen kijken. Ook het motorvermogen had beter gekund. Ik ben achteraf heel blij dat het niet de Focus 1.4 is geworden. Ik vind de 1.6 soms al aan de trage kant. Met het verkeer meekomen is echter geen probleem voor de meeste mensen vermoed ik. Mogelijk komt dit ook omdat ik geleerd ben tijdens mijn rijlessen de auto zo zuinig mogelijk te gebruiken waardoor ik (te) snel doorschakel. Ik rijd gemiddeld 8L op 100 KM, 1L op 12,5KM en dat lijkt me niet verkeerd (maar correct me if I'm wrong). Echt vergelijkingsmateriaal heb ik echter niet, dus ik kan het niet inschatten. Met de kennis van nu wordt de volgende auto een iets vlugger wagentje. Misschien ligt het ook aan mijn leeftijd en rijstijl haha. Opvallend is ook dat als je een Focus MK2 rijdt, je ze ineens overal ziet. Ik zie het echter als een voordeel als ik ooit een onderdeel nodig heb. Ook heb ik een aantal beginnende roestplekken in de wielkasten en bij de deuren. Ook deze wil ik te zijner tijd aanpakken, zodat de auto nog wat langer mee kan. Ik ben heel benieuwd hoe de staat van de auto van onder is, voornamelijk qua roest. Zo jong is ze natuurlijk ook niet meer. Klein puntje waar ik wel tegenaan ben gelopen is dat de auto soms niet in één keer wilde starten. De startmotor bleef draaien maar de auto wilde niet aanslaan. Ik ben toen langs de plaatselijke garage gereden om de staat van mijn accu te beoordelen, en deze was in orde. Volgens de garage was het iets met een sensor. Het is uiteindelijk misschien 2 of 3 keer voorgekomen en sindsdien niet meer. Tot op de dag van vandaag nog steeds geen idee wat de exacte reden van dit probleem was.
Nu ik bijna een jaar met deze auto rij heb ik de volgende wensen voor een eventuele opvolger van de Focus:
- automatische airco: handmatige verwarming is oké, maar het kan beter. Het ene moment voelt je auto aan alsof hij uit Siberië komt, een moment later rijd je door de Sahara. Geef mij maar (automatische) climate control
- meer power: hij mag van mij iets krachtiger. Of ik moet mijn rijstijl aanpassen, dat kan ook :)
- trekhaak: het laten monteren van een losse trekhaak is nu de moeite niet meer. De kosten wegen niet op tegen die een of twee keer per jaar dat ik de fietsendrager achterop zou hebben. Nu heb ik die keuze echter niet, ik zou deze keuze wel graag hebben.
De auto is gekocht om een aantal jaar in te kunnen rijden zonder problemen. Tot op heden lijkt dat aardig te gaan lukken. Met een gerepareerde airco, een beurt, hier en daar wat roest verwijderen en hopelijk een APK zonder problemen hoef ik dat plan niet bij te stellen.
Kort samengevat: Niet de meest comfortabele auto, maar voor een beginnend bestuurder die airco en cruise control wenst een aanrader!
Update volgt na de APK :)
Tren
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.