Ford Fiesta 1.3i Studio (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.3i Studio |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Fiësta is mijn eerste auto, destijds gekocht voor mijn eerste baan. Ik heb er uiteindelijk erg veel km mee gereden, zeker voor zo’n relatief kleine auto.
Mijn vriendin, nu mijn vrouw had een VW polo van 2001, maar ik reed liever in mijn fiësta. De wegligging is stukken beter, zeker in de bochten. Je hebt niet het gevoel dat je in een klein autootje rijdt. Hij ziet er ook nog eens goed uit met vijfspaaks lm velgen. Daarnaast zit er stuurbekrachtiging op, een CD-wisselaar en dubbele airbags. Vreemd genoeg geen centrale vergrendeling, die heb ik wel gemist.
De stoelen zitten goed, het zicht is goed en met de 1.3 motor kun je prima in het verkeer meekomen, al is het geen snelle auto. Hij is ook aardig zuinig, in de zomer 1:16,5, soms 1:17 (veel 80km wegen). In de winter en met allemaal stadsritjes stijgt het verbruik tot 1:13. De fiësta doet het altijd, totdat bij de strenge vorst in 2005 de eerste accu (!) het begaf.
Door mijn goede ervaringen met mijn fiësta is mijn vriendin uiteindelijk ook overgestapt op een ford (focus).
Helaas gaan we nu afscheid nemen van beide auto’s, omdat we een tweeling verwachten. We hebben nu wat groters nodig. We blijven wel ford rijden, een focus station diesel.
Bij inruil bleek dat dit type Fiësta erg gewild is, want ik kreeg er nog erg veel geld voor terug. Ik had in 3,5 jaar tijd en 66.000 km verder slechts ongeveer 2000 euro afgeschreven.
PROBLEMEN
schokdempers achter vervangen
rubberblokken wielophanging voor kapot
stabilisatorstang voor kapot
remleidingen moesten vervangen worden
verdeelblokje voor de kachel (ik moest bij -7 nog met het raampje open rijden, de kachel stond vol aan)
Daarnaast het gewone onderhoud: banden, distributieriem en accu. Gezien de km. geen grote onderhoudskosten.
Een probleempje heb ik nog steeds, en dat is de schakelaar van de ruitensproeier. Die weigert wanneer de ruitenwisser uitstaat, maar doet het wel als de ruitenwisser aan staat. Wie snapt het?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.