Ford Fiesta 1.3i Laurent David (1995)

autoreview

Ford Fiesta 1.3i Laurent David (1995)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.3i Laurent David
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf62.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een fijne en betrouwbare auto! De Ford Fiesta... De aanschafprijs is relatief laag omdat het model gedateerd is. Inmiddels is het vier-navolgende model uitgekomen. Je krijgt echter voor weinig geld een degelijke en betrouwbare auto welke vrij onderhoudsarm is.

- INTERIEUR -
Het interieur is niet slecht in vergelijking tot de concurrentie in deze klasse uit hetzelfde tijdperk. Het dashboard is overzichtelijk en er is VEEL opbergruimte. Deze Laurent David heeft standaard dikke velours bekleding welke fijn aanvoelt en nog zo goed als nieuw is! Ook is het ERG prettig dat deze bekleding op de deurpanelen zit tot aan de ramen. Zo kun je je arm er tegenaan of erop leggen. Het navolgende model (Fiesta MK IV) bestaat uit veel meer hard plastic wat minder comfortabel aanvoelt. En dat is jammer. Dit model is qua stoffering toch een stuk luxer uitgevoerd en ik ben daar zeer tevreden over. De laadruimte achterin is in deze auto ook verrassend! Er gaat meer in dan menig mens denkt.

- OPTIES -
Er zit standaard een zonnedakje in; erg fijn voor de hitte-afvoer in de zomer. Elektrische ramen zouden ook leuk zijn maar de raamslingers laten zich zonder moeite draaien en zijn goed geplaatst. De auto heeft tevens geen stuurbekrachtiging maar stuurt echter verrassend licht; alles is werkelijk waar met een hand te doen. Inparkeren gaat erg licht, zelfs zonder stuurbekrachtiging. Goede banden dragen daar uiteraard ook aan bij. Wat wel handig geweest zou zijn is Centrale portierVergrendeling... Dat mis ik toch wel. Nu moet je even over de bijrijders-stoel hangen om de deur open te doen.

- MOTOR -
De motor is echt een feestje! Zo eenvoudig maar toch zo betrouwbaar en zuinig. Bij veel snelweggebruik is 1:16 - 1:17 zeker mogelijk! Zoals in de technische gegevens te lezen is heeft de 1.3i zijn maximum koppel beschikbaar bij 2500 toeren. Bijna een diesel, en het trekt heerlijk op! Zelfs als je even onder de 2500 toeren schakelt en gas geeft heeft hij geen moeite. Hij rijdt met gemak boven zijn officiele top van 153 KM/h (behalve bergopwaarts uiteraard). Op de snelweg kun je overigens goed met het overige verkeer meekomen. De 60PK tegenover het lage gewicht van de auto is in goede verhouding. De versnellingsbak werkt ook als nieuw. De pook laat zich vrijwel naadloos met een vinger door de versnellingen bewegen! En wanneer je deze auto netjes zijn oliewissels op tijd geeft zal dat ook lang zo blijven.

Veel van deze (HCS 1.1i en 1.3i) motoren willen weleens gaan tikken/nagelen (te grote klepspeling, simpel op te lossen door kleppen stellen) maar daar heeft mijn auto tot op heden nog steeds geen last van! :) Het onderhoud is overigens heel gemakkelijk zelf uit te voeren: alle onderdelen zijn goed bereikbaar.

- WEGLIGGING -
De auto ligt redelijk goed op de weg. Je kunt er redelijk snelle bochten mee nemen maar zorg voor goede banden. Dat geldt natuurlijk voor iedere auto. Ik heb er 4x Dunlop onder gezet, uit goede ervaring met mijn vorige FoFi (1.4i CL 1990)

- CARROSSERIE -
Vanaf 1994 is de Fiesta MKIII aangepast. Men noemt hem ook wel de MK3,5. De bekende roestkwaal rondom de tankdop is hier niet meer van toepassing (door een klep in carosseriekleur voor de tankdop de plaatsen). Erg fijn! Mijn auto (januari 1995) heeft nauwelijks roest. Een klein plekje onder de achterklep (bij rubber) en bij rubber onder voorportier (reeds behandeld en hersteld). Ook hier gelt: auto op zijn tijd schoonmaken doet wonderen; zeker in de winter. Zo voorkom je roest eerder.

PROBLEMEN

Voor een bijna 11 jaar oude auto is het nog niet veel. Ik ben de tweede eigenaar en de vorige heeft er praktisch geen buitengewone kosten aan gehad.

1) Schokbreker rechts-achter lekte waardoor beiden aan de achterzijde recentelijk vervangen moesten worden. Het was mijn eigen schuld: op vakantie in Belgie veel te hard door een paar flinke kuilen gereden. (ze zijn in dat land sterren in wegen-onderhoud..) De kosten vielen ontzettend mee dankzij een zeer vriendelijke dealer.

2) Dynamo had het begeven. Voor vijfendertig euro op de sloop een z.g.a.n. exemplaar gehaald met 3mnd. garantie en zelf gemonteerd. En voor die paar euro was ik klaar! Alles werkt weer.

Dit is mijn tweede Fiesta. Mijn vorige heeft ruim 200.000 KM gereden zonder problemen en rijdt nog steeds rond. Ik rij deze auto met zeer veel plezier en ik heb er weinig kosten aan. Mochten er kosten zijn dan zijn die vaak niet hoog (genoeg onderdelen te krijgen) en zoals gezegd kan er veel zelf gedaan worden aan deze auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.