Ford Fiesta 1.3i (1999)

autoreview

Ford Fiesta 1.3i (1999)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.3i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf28.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opkomst en ondergang van 9 Jaar Ford Fiesta

Deze auto heb ik tweedehands gekocht in 2001. Er stond toen nog maar 28.000 km op de teller en de auto was dan ook bijzonder fris. Het was de 1.3i motor met 60 pk. Auto was metallic groen en was erg basic uitgerust, alleen stuurbekrachtiging en mistlampen. Ik heb zelf voor de audio inbouw gezorgd, daarmee was het wel meteen een 'rijdende concertzaal'. Maar geen elektrische spullen, airco of andere fratsen. Ook maar 1 airbag, de bijrijder moest maar bekijken hoe hij of zij er vanaf kwam...

Auto die ik ingeruild had was een donkerblauwe Opel Astra 1.6i uit 1994. Deze auto had nog maar 120.000 km op de teller, maar werd qua brandstof wat duur (tenminste dat dacht ik). Ik maakte toen erg veel km's voor woon-werkverkeer. Achteraf heb ik wel spijt gehad dat ik de Opel niet langer heb gehouden. Was op zich een hele fijne auto en qua verbruik was hij helemaal niet minder zuinig dan de Fiesta! Ook het leeg gewicht (950 versus 923 kg voor de Fiesta) scheelde geen drol. Maar ja, de Fiesta was natuurlijk wel een stuk nieuwere auto.

De Fiesta heb ik ruim 9 jaar in mijn bezit gehad. In die tijd heb ik een hoop meegemaakt met de auto, een hoop goede en wat minder goede dingen. Overall is de indruk dat dit een haast onverwoestbare auto was. Ik heb er, door bij een dealer te kopen en er een lening op te nemen, wel fors voor betaald. Maar de auto heeft me pas echt in de steek gelaten toen de teller meer dan 2 keer klokje rond was geweest. Dus ik heb m'n geld er uiteindelijk wel dubbel en dwars uitgehaald!

In het begin heb ik de auto altijd bij de dealer laten onderhouden. Ik had toen wat minder te besteden en ondervond dat dit onderhoud toch wel erg duur was. Helaas heb ik vanaf toen ik de auto had, een serie van problemen gehad.

1) Na +/- 2 jaar hoorde je een vreemd geluid bij het starten. Auto sloeg dan niet aan, je moest het dus opnieuw proberen. Daarna sloeg de auto zonder problemen aan.
2) Na +/- 3 jaar gebeurde er af en toe iets vreemds bij afremmen en tegelijkertijd terugschakelen (bijv. bij naderen bocht of rotonde). De controlelampjes voor olie en (hand)rem lichten dan op en de auto had de neiging om uit te vallen. Hierdoor viel de stuurbekrachtiging uit, wat er voor zorgde dat de auto zwaar stuurde als je net in de bocht zat. Verre van ideaal dus, hoewel het nooit echt gevaarlijk is geworden. Snel bijstarten was de remedie.

De auto stond dus in het begin dat ik hem had vrij vaak in de garage, ook met andere kleine dingen (o.a. periode lampjes vreten en dergelijke). Dit waren echter nooit serieuze problemen. De twee bovenste problemen waren wel erg vervelend en konden door de de dealer niet opgelost worden. De auto is diverse keren met een monteur meegeweest voor prive-gebruik, maar dan starte hij natuurlijk zonder problemen of viel hij niet uit...

Uiteindelijk is het slecht starten nog wel een paar keer voorgekomen toen de monteur hem mee had. Nieuwe startmotor geplaatst, moest uit Engeland komen (kon het ook niet geloven voor zo'n Europese Ford). Maar het probleem bleef. Ik ben geen techneut maar het bleek dat de starterkrans of iets dergelijks, as met tandjes erop, slijtage vertoonde dan wel kapot was. Kosten om te vervangen, inclusief uitbouwen en dergelijk zouden flink oplopen.

Betreffende het uitvallen: Dealer wist niet waar het aan lag en de frequentie lag laag. Uiteindelijk ben ik verhuisd en heeft de dealer waar ik hem gekocht had, er dus ook niet meer naar kunnen kijken. In de tussentijd heb ik de auto tot wel twee keer toe willen inruilen op iets anders, vanwege bovenstaande problemen, maar ook omdat ik iets sportievers wilde. Ik had dus bijna alsnog in een Opel Astra gereden (1.8 dit keer), ook heb ik bijna op het punt gestaan om een Toyota Paseo te kopen - moest bij laatste auto nog bijbetalen ook voor een 3 jaar oudere auto... Gelukkig waren er verstandigere mensen om me heen om het me af te raden! Ook een Opel Tigra (eerste model) was toen nog leuk en nieuw, maar financieel was het gewoon een niet al te beste zet.

Afweging gemaakt om gewoon door te blijven rijden. Verhuisd en vanaf dat punt extreem op onderhoud beknibbeld. Geen dealer-beurten meer, alleen Kwik-Fit, de verplichte APK en af en toe hulp van een handige vader. De goedkoop op de kop getikte 14" LMV met bredere 185-banden maakten het toch weer een leukere auto. Ik was toen wat jonger dus ook de accessoires die ik nu niet snel op een auto zou zetten, kwamen erop. De audio was natuurlijk een pre en een fijne aanwinst, maar ook een uitlaatsierstuk en totaal nutteloze ruitewisserspoilers (wel in kleur laten spuiten). Daar is het wel bijgebleven, dus de auto is altijd in proporties gebleven. Zo wie zo heb je niet veel in te brengen met 60 pk, dus maar niet aan al te zware spoilers en dergelijke begonnen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat aanvankelijk wel leuk vond. Nu denk ik: Less is more.

De auto is de laatste 5 jaar van mijn bezit dus niet al te best onderhouden. Dat was mijn eigen keus en misschien niet de beste keus. Op een gegeven moment is er een stukje frustratie ingeslopen en wilde ik er zo min mogelijk aan uitgeven. Olie bijvullen, tanken, APK-tje en klaar. Moet zeggen dat de auto ondanks dat, of juist daarvoor, alle credits krijgt. Want de auto gaf geen krimp. Nieuwe banden, uitlaat paar keer doorgerot, maar motorisch onverslijtbaar (ook geen distributieriem aanwezig). Een keer was de uitlaat aan de voorkant doorgerot. Aan dit gedeelte was helaas ook de katalysator bevestigd. Kosten dealer: EUR 660. Ik heb de uitlaat toen voor EUR 60 laten lassen bij een 'dubieuze' garage. De las heeft het altijd gehouden...

Wat wel steeds vervelender werd, was die starterkrans. Bij mijn nieuwe Ford garage, die ik welgeteld 3 keer bezocht heb voor kleine dingen (hoezo onderhoud?) kreeg ik te horen dat er steeds meer tandjes af zouden slijten, dus actie was benodigd. Ik heb er echter jaren mee doorgereden, zonder er wat aan te doen. Maar de frequentie werd inderdaad steeds hoger. Soms sloeg de auto pas aan na 5, 6 keer starten. Ondertussen maakte hij een vreselijk geluid bij het starten. Op een volle parkeerplaats schaamde je hier soms wel voor, altijd spannend of hij in 1 keer aansloeg...

Het uitvallen was volgends de nieuwe Ford garage een fabricagefout, ik zou hierover een brief ontvangen moeten hebben van Ford (nooit ontvangen uiteraard). Een simpele modificatie, iets doorlassen en dan zou het gefixt zijn. Gemakzuchtig als ik was, heb ik dit ook laten zitten. Afgezien van deze ongemakken, bleven de km's onder mij vandaan rollen. Olie bijvullen en gaan maar. Meer geluk dan wijsheid...?

Na 9 jaar, diverse verkeersboetes van allerlei aard, een paaltje en een serieus ongeluk (van achteren geschampt door een vrachtwagen op de A15 - gelukkig alleen materiele schade), bleef de auto nog steeds rijden. Oh ja ook een vangrail geschampt, hierdoor een mooie kras op de deur. Overspuiten was zeer prijzig, dus laat maar zitten en oprijden maar die hap. Inmiddels 1 ton, 1,5 ton meegereden. Wel vreemd dat de km-teller maar 5 cijfers had trouwens, dus wel zelf onthouden hoeveel je gereden had...

Drie keer in de steek gelaten. Twee keer zonder benzine, want de benzinemeter was altijd al onbetrouwbaar (vertrouwde meestal op de dagteller). Derde keer in een parkeergarage. Gelukkig lid van ANWB, die constateerde dat er een kabel te strak zat onderaan het motorblok (wie verzint zo iets)? Daarna geen problemen meer. Temperatuurmeter ging ook steeds kapot, de vorige eigenaar had een zootje van de bekabeling gemaakt. Op aanraden van de ANWB-man dit laten fixen. Uiteindelijk bleek het niet alleen de bekabeling te zijn, ook de sensor was kapot. Kosten Eur 120. Dat had ik dan weer wel laten maken...

Inmiddels de 2 ton overschreden. De auto ging steeds meer inhouden, eigen schuld vanwege achterstallig onderhoud. Nieuw luchtfilter en 3 bougies geplaatst, olie ververst... Auto reed weer als nieuw! Begon nu wel in te zien dat regulier onderhoud een wereld van verschil kan maken (beetje laat maar ja). Waarom 3 bougies van de 4 vervangen? Eh... de 4e zat vastgerot. Als hij doorgedraaid zou worden en af zou breken in het blok, had ik een groter probleem. De laatste bougie is tot het afscheid van de auto niet meer vervangen, al die tijd dus wel het risico dat de auto op 3 cilinders ging lopen. Maar he, ik was inmiddels wel wat gewend!

Maart vorig jaar geinteresseerd geraakt in auto poetsen. Voor het eerst een 'professionele' beurt gegeven, met de hand dat wel (voorheen altijd krasstraat). Zonde van die kras op het portier, voor de rest was de auto er echt voor 100% van opgeknapt. Ondanks die kras en wat kleine beschadigingen, was de glans op de lak echt nog mooi en over het algemeen zag de auto er nog best goed uit. Dit zou je misschien niet verwachten bij bovenstaand verhaal, maar de buitenkant was echt meer dan redelijk om te zien. Ook na 9 jaar.

Bijna half jaar later. KM-stand + 240.000. Even de balans opmaken.

- Auto start steeds vaker beroerd;
- Auto valt regelmatig uit (nooit meer opgelost);
- Een bougie zit vastgerot;
- Inmiddels begon de auto steeds zwaarder te schakelen...

Het voelde alsof er een donkere wolk boven de auto hing. Je wist dat het niet lang goed zou gaan, de vraag was alleen wanneer. Het schakelen ging steeds beroerder. Lokale garage naar gekeken, had het druk en weinig tijd. De automat aan de bestuurderskant zou de koppeling blokkeren. Yeah right, fantastisch geholpen daar...

Uitlaat achter vervangen. APK afgekeurd vanwege gebroken veer linksvoor (klinkt best gevaarlijk niet?). Daarna eerste keer met pech gestaan. Bij een stoplicht kwam er rook uit de motorkap. Bij nader inzien bleek het stoom. Kachelslang was doorgerot en water kwam op het warme blok. Gelukkig nog steeds lid van de ANWB... Provisorisch gemaakt, maar kachel had ik niet meer. Het werd inmiddels steeds kouder.

Uiteindelijk moest je toch steeds regelmatiger de sportschool bezoeken om de auto toch maar fatsoenlijk in zijn versnelling te krijgen. Achteruit deed hij prima, met een schok dat wel. Met vereende krachten de auto naar garage gerold. Koppeling kapot. Eerst alles openmaken, kon mechanische of hydraulische gedeelte zijn. Kosten EUR 600 tot 900 (!). Hier had ik, met bovenstaande gebreken in ogenschouw nemend, geen trek meer in. Kon nu blijven investeren.

Auto op laten halen bij 244.000 km. Kreeg er nog EUR 150 voor, inclusief redelijke banden en oude radio en boxen. Bij mijn vraag aan de chauffeur wat ze met de auto deden, kreeg ik het antwoord dat de koppeling gemaakt zou worden en de auto weer doorverkocht zou worden. Beleefd reageerde ik maar niet, ik dacht dat dit onzin was. Waarschijnlijk schroothoop of Polen/Afrika dacht ik zo. Het was inmiddels september. Auto opgehaald, een stukje geschiedenis toch wel zou ik zeggen.

En nu zal men denken, dat ik erg negatief over deze auto ben. Integendeel, overall was het een zeer betrouwbare en fijne auto. Vooral omdat ik er zelf debet aan geweest ben, door de auto nauwelijks te onderhouden. Die auto was motorisch gewoon onverwoestbaar, na 9 jaar meer dan 2 ton mee afgelegd te hebben! Als de koppeling niet kapot was gegaan, had ik er misschien nog wel langer mee gereden. Vrees alleen wel dat ik met de startproblemen en het uitvallen een 'maandagmorgen' model gehad heb. Dat is zonde, maar kan zelfs mijn eindoordeel over de auto niet echt negatief beinvloeden.

- Zeer fijne rij-eigenschappen. Licht en wendbaar, zelfs met de 60-pk motor haast een sportief weggedrag (bredere banden hielpen hier ook wel aan mee). Reed echt als een kart, dynamisch weggedrag. Ik prefereer dit wel boven mijn huidige auto (Renault Twingo). Stuurbekrachtiging ook niet TE licht (vooral niet als hij uitviel...)

- Praktisch onverwoestbare techniek. Geen turbo of 16-kleppen techniek, geen distributieriem. +2 Ton en geen krimp, zelfs niet met achterstallig onderhoud. Blok begon wel olie te "zweten", niet gek na zo'n km-stand. Ook met een slechte bougie gewoon blijven rijden.

- Handige en praktische auto. Niet spannend, wel gewoon goed. Helaas wel last gehad van vreemde dingen, maar ja... Het bleef rijden.

- Kwaliteitsgevoel. Naarmate de auto ouder werd piepte en kraakte hij dat het een lieve lust was (dashboard, vering). De hoedenplank deed ook mee, maar deze lag los omdat hij niet standaard was. Ik ervaarde de kraakjes en geluiden niet als storend. Dashboard bleef netjes, wel kreeg je de krassen uit de zijpanelen op de deuren (van schoenen) er niet meer uit. De bekleding van stoelen en zijpanelen werd op den duur ook wel smoezelig.

November 2010: Volgens de site van RDW is de auto gewoon weer verzekerd en rijdt dus weer rond... ergens. Geen idee wat er allemaal aan versleuteld is, of wie hem zou willen kopen... En tegen welke prijs?

Het bewijs is wel geleverd: Niet kapot te krijgen deze auto!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.