Ford Fiesta 1.25 60pk Trend (2011)

autoreview

Ford Fiesta 1.25 60pk Trend (2011)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.25 60pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst96.500 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

Begin 2011 op zoek naar een andere / nieuwe auto.Genoeg aanbod in de B-klasse, maar in mijn beleving niet allemaal even ideaal. De Toyota Yaris, Mitsubishi Colt en de VAG modellen Polo, Ibiza en Fabia worden in de uitvoeringen met kleinere motor geleverd met een 3-cilinder. Dat rijdt over het algemeen prima, maar het bijbehorende hoge motorgeluid vind ik onprettig.
Uiteindelijk uitgekomen bij Ford, een merk waarvan ik een paar jaar geleden zei dat ik blij was er eindelijk vandaan te zijn. Het gras bij de buurman bleek toch niet groener en de aanbieding qua zowel prijs als uitrusting is zoals vanouds heel goed.

Mijn interesse werd in eerste instantie gewekt door de Fiesta 1.4 met af-fabriek LPG installatie, maar de combinatie Ford / LPG voelde na mindere ervaringen uit het verleden niet goed. Een 1.25 op benzine dan, leverbaar in een 60 pk en 82 pk uitvoering. Eerst gereden met de 82 pk variant en dat viel me alles mee. Overstappend uit een diesel met veel koppel / pk’s was het rijden toch echt geen straf. Dan moest de 60 pk toch zeker wel tegenvallen. Niet dus. Eigenlijk merkte ik bij het proefrijden weinig verschil tussen de 2 motoren. Technisch zijn de motoren gelijk, het vermogensverschil wordt softwarematig geregeld – de gasklep gaat minder ver open bij de 60 pk - en uit zich pas boven de 3500 toeren. Daarnaast hebben de versnellingsbakken van de 2 versies een iets andere eindoverbrenging.

Limited Comfort of Trend?

Een Fiesta met 60 pk is het dus geworden. Zwart (Panther Black, zwart met een blauwige gloed) zal door velen vast saai gevonden worden, maar ik vind het een van de mooiste “kleuren” voor een auto en het staat de Fiesta goed.

De uitvoering is volgens de documentatie en de factuur van de dealer een “Trend”. Verwarrend, want volgens de prijslijst van Ford op het moment van aankoop bestaat die uitvoering niet in combinatie met de 60 pk motor. In de advertentie van de lokale dealer heet deze uitvoering dan ook “Limited Comfort” oftewel de Limited uitvoering met het Comfortpakket. De uitvoering hiervan is gelijk aan, jawel, de Trend. Typisch Ford. Bij inruil zal dat wel problemen in de vorm van nadelen opleveren.
Najaar 2010 zijn de prijzen van alle Fiesta’s structureel verlaagd met 2821 euro (!). Leuk voor huidige kopers zoals ik, maar qua inruil erg vervelend voor de mensen die de oude prijs betaald hebben, die schrijven ineens een stuk meer af.

Een 5-deurs met als extra’s lichtmetalen velgen (15”, die van de Titanium) en een reservewiel. Ik kan er nog niet aan wennen dat een reservewiel tegenwoordig niet altijd meer standaard is. Wat ook niet standaard is op deze uitvoering is een buitentemperatuurmeter. Daar ben ik in de loop der jaren blijkbaar zo gewend aan geraakt dat ik die mis.
Een koelvloeistoftemperatuurmeter is ook niet aanwezig. Ook geen (nagenoeg zinloos) lampje dat aangeeft dat de motor koud is. Wel een signaal bij te hoge temperatuur uiteraard.

Motor en weggedrag

Kenteken van de auto is afgegeven op 29 januari 2011, op 18 februari is de auto op mijn naam gezet (auto is gekocht “uit voorraad”). Voor de eerste rit na het afleveren had ik in de 2 weken die ik moest wachten toch weer een negatieve verwachting opgebouwd met betrekking tot het beperkte vermogen van de motor. Dat bleek wederom onterecht. Vanaf de eerste meters rijdt de auto vlot met het verkeer mee. Nergens het gevoel dat de auto niet mee kan. Trap je het gaspedaal diep in om flink te versnellen, dan gebeurt er niet zo heel veel extra. Een stoplichtsprintje is dan ook geen optie en als ik een keer in de buurt van serieuze hoogteverschillen kom dan zal ik dat ook wel merken. In Nederland hebben we dat niet, dus het motortje voldoet prima.
Ik rij zo’n 20.000 km per jaar, voor het grootste deel in de spits. Doorrijden is er dan toch niet bij.
Bij 110 km/h rijdt de auto het prettigst, het toerental is dan 3000 rpm. Versnellen om even een vrachtwagen in te halen is dan geen probleem. Is de snelheid lager (onder de 100 km/h) dan moet er teruggeschakeld worden. Tot zo’n 3500 toeren klimt de motor vlot in toeren, daarboven gaat het moeizaam. Richting de 5000 is simpelweg onprettig, daarboven voegt echt niets meer toe.

Het is met deze auto geen probleem om bochten en rotondes in de derde versnelling te nemen. Vanaf 1500 toeren pakt de motor soepel op. Lagere toeren kunnen wel – zonder horten en stoten - maar dan is er geen trekkracht meer. De vijfde versnelling is al bruikbaar bij constante snelheden vanaf 60 km/h. Op de snelweg is de auto vrij stil. Bij andere reviews lees ik dat de motor teveel herrie maakt, ik ervaar dat in ieder geval niet zo.

Het weggedrag van de Fiesta is uitstekend, maar dan moet ik ook meteen aangeven dat ik na 2 MPV-achtigen niet veel gewend was. Het sturen is voor mij ook even wennen, bij Japanse auto’s gaat dat anders. De Fiesta stuurt vrij direct.
De uitlaat weet, met name bij het wegtrekken uit stilstand, een enthousiast geluid te produceren zonder irritant over te komen.
Remmen doet de auto prima, alleen het doseren wil nog wel eens lastig zijn; de overgang van zacht naar hard remmen gaat nogal abrupt. Even wennen.

Interieur

Bijna alles waarvan ik vind dat het noodzakelijk is zit er op, van airco tot ESP. Niet noodzakelijk maar wel heel prettig is voorruitverwarming. Helaas zit dat er niet op (had de opties niet voor het uitzoeken omdat de auto uit voorraad gekocht is) en zo waren er nog wel wat wensen die nu niet vervuld zijn maar waardoor de prijs wel aangenaam laag bleef.
Het dashboard vind ik mooi en origineel. De zit achter het stuur is uitstekend, de instap is door de strakke lijn even wennen, zelfs met de in hoogte verstelbare stoel – helaas, maar noodzakelijk – in de laagste stand. Over de beenruimte voor de achterbank maakte ik me wat zorgen, en dat blijkt deels terecht. De bestuurdersstoel staat in de 2-na-achterste stand. Dat overkomt me maar weinig, meestal staat de stoel maximaal achteruit. Een niet al te grote volwassene kan net achter mij zitten, maar daarvoor moet mijn stoel dan nog wel 1 of 2 extra tikken naar voren. Voor de kinderen die daar gewoonlijk zitten gaat het uiteraard probleemloos.

Bij het kijken in de binnenspiegel zie je bovenaan de achterruit een flinke vervorming. Blijkbaar zit er een flinke bolling / hoek op dat punt. Met name in het donker geeft dat vreemde lichteffecten. De auto is wat lager dan mijn vorige auto’s en dat is aan de binnenspiegel in het donker goed te merken. Alle hedendaagse feestverlichting is goed aanwezig en de spiegel moet al snel in de antiverblindingsstand.

Het in hoogte en diepte verstelbare stuur is geweldig maar in deze uitvoering helaas niet met leer bekleed. Je went blijkbaar toch aan dat soort kleine dingen.
De ruimte tussen rempedaal en gaspedaal is net groot genoeg voor mij, ik moest aanleren mijn voet (met schoenmaat 48) iets anders neer te zetten om niet de rem mee te nemen als ik het gaspedaal wil intrappen. Ondertussen hoef ik daar niet meer bij na te denken.
Schakelen gaat redelijk prettig. De pook geeft voldoende weerstand, maar het inleggen zou minder hakerig mogen. De achteruit laat zich moeizaam inleggen. Hoe je het ook probeert, vaak is er toch nog een tweede poging nodig. De pook moet net iets verder naar achteren om goed in de achteruit te vallen. Doe je het hardhandig dan lukt het beter maar dat klinkt en voelt niet zo goed.

De bediening van de instrumenten is goed en zit op logische plekken. De hendel voor de richtingaanwijzer gaat onprettig zwaar bij rechts knipperen. Het automatisch 3 keer knipperen is prettig.
De drukknop voor het mistachterlicht zit nogal verstopt links achter het stuur, gelukkig is er een controlelamp in het gezichtsveld.
De bediening voor de verwarming / airco is redelijk goed ingericht. Bij het draaien aan het grote wiel voor de ventilatorrichting naar de voorruit-stand gaat de handmatige airco automatisch aan. Dat hoeft van mij niet.

De auto is natuurlijk al niet heel groot maar lijkt van buiten nóg wat kleiner als er een concurrent uit dezelfde klasse naast staat. Niettemin is de ruimte voor mij voldoende en op de momenten dat dat toch niet zo is dan gebruik ik een dakkoffer.
De achterspoiler staat de auto goed, al wordt het zo wel moeilijker om de uitvoering een beetje te personaliseren omdat alle Fiesta’s zo’n ding hebben.

De versies zonder mistlampen (zoals de mijne) hebben een ander model voorbumper waar geen loze plekken in zitten die erg duidelijk maken dat je die optie niet hebt, erg netjes. Op die plek is een soort luchtinlaat gemaakt.
De Fiesta’s worden standaard geleverd met flatblades (flexibele ruitenwissers).

De hoeveelheid bruikbare bergruimte valt me wat tegen; het dashboardkastje is gelukkig vrij diep (gedeeltelijk) en er is nog een opbergvakje links onder het stuur. De vakken / bekerhouders op de middentunnel zijn niet ideaal. De kofferruimte is groot genoeg met bijna 300 liter, maar heeft wel een wat hoge tildrempel.

Audio

De standaard radio voldoet redelijk goed. De bediening is erg eenvoudig, mp3-cd’s kunnen worden afgespeeld en een Aux aansluiting op een handige plek (naast de 12V aansluiting in de middentunnel) is standaard, hier kan bijvoorbeeld een losse mp3-speler aan gehangen worden. Een usb-aansluiting ontbreekt helaas in deze uitvoering.
De standaard speakers zijn zeker niet super maar voldoen zolang de instelling voor het basgeluid maar iets onder de middenstand staat. Links op het stuur zitten wat handige knoppen waarmee de radio bediend kan worden.

Achterin zitten geen speakers maar daar wil ik ze wel graag. De bedrading is aangelegd vanaf de radio (zit ook al in de stekker die de headunit in gaat) en loopt tot en met de B-stijl. Vanaf daar moet je zelf draden trekken. Daarnaast moet de radio softwarematig aangepast worden (kosten: 180 euro) om geluid uit die speakers te krijgen. Ford heeft ervoor gekozen bij de uitvoeringen die geleverd worden zonder achterspeakers die uitgang op de radio te blokkeren en de fader uit te schakelen. Slecht geregeld.

Verbruik

Het verbruik is over de gereden 82.921 km gemiddeld 1 op 16,17. Uiteraard minder gunstig dan de fabrieksopgave, maar gezien de ervaringen van anderen die ik lees is er voor mij geen reden tot klagen.
De actieradius ligt daarmee rond de 650 km. Wat mij betreft netjes.

Aanpassingen

In de tijd dat ik de Fiesta heb, heb ik zelf wat kleine aanpassingen gedaan / laten doen aan de auto. Onder andere:

De achterkant van de achterbank is niet bekleed bij de Fiesta’s van 2008 tot medio 2011. Is in eerste instantie niet zo erg, hoewel het wel wat kaal staat. Het onbeschermde metaal beschadigt echter snel en dat is lelijk. Een op maat gesneden set vilt gekocht en dat er netjes ingeplakt (hiervoor moet de bekleding losgemaakt worden). Staat erg netjes, je ziet geen verschil met de huidige uitvoeringen die standaard van vilt voorzien zijn..

Instapverlichting; lampjes onder het dashboard (zowel bestuurderskant als bijrijderskant) geplaatst die tegelijk branden met de interieurverlichting. De fittingen zaten er al, maar deze worden alleen bij bepaalde uitvoeringen daadwerkelijk gevuld met lampjes. Investering van anderhalve euro en staat veel luxer.


Medio 2012 zijn er speakers in de achterdeuren gezet en aangesloten op de bedrading die af fabriek reeds aangelegd is tot in de B-stijl. Helaas is het de dealer niet gelukt de fader te activeren op mijn radio, dus geen geluid uit de achterspeakers. De radio is daarna ook vervangen door de luxere versie van de Titanium, inclusief de grotere en uitgebreidere display. Staat veel fraaier, maar nog steeds geen geluid achterin.

Een armsteun is prettig voor de bergruimte en je rechterarm kan er prima op liggen. Staat ook een stuk luxer.

Een lederen stuurwiel geplaatst ter vervanging van het plastic stuur in deze uitvoering. Inclusief Cruise Control bediening. De bedrading was bij deze Fiesta al aanwezig, dus alleen softwarematig moest het nog geregeld worden.

In 1 actie de Cruise Control geactiveerd, de speakers achter aangezet (geen mogelijkheid tot faden Voor / Achter, maar wel geluid uit alle gemonteerde speakers) en de tripcomputer is aangezet; deze zorgt voor extra menu-opties als Actieradius en Actueel en Gemiddeld Verbruik.

Ook de buitentemperatuur wordt nu weergegeven, daarvoor moest een sensor geplaatst worden.

Problemen

De mat aan bestuurderskant heeft een erg korte levensduur. Dit blijkt een kwaaltje en heeft te maken met de vorm van de bodem. De eerste 3 jaar kreeg ik steeds nieuwe mattensets (gratis) en dat is nu afgelopen. Gelukkig heeft Ford nu de optie om alleen een bestuurdersmat te bestellen.

De motorkap zat na de aflevering van de auto nogal scheef, dit is bij een tussentijds bezoek netjes bijgesteld.

Het inleggen van de achteruitversnelling geeft bijna nooit meer problemen. Er zijn veel klachten over, dus daar ben ik best blij mee.

De tankklep is moeilijk open en dicht te krijgen, ook een kwaaltje van dit model Fiesta. Bij een onderhoudsbeurt is dit opgelost.

Bij gas geven bij lage toeren hoor ik de motor steeds kort pingelen. Zou niet moeten kunnen (pingelsensor). Gezien de relatief hoge compressieverhouding ben ik andere benzine gaan tanken. Het was even zoeken naar de best werkende oplossing (BP Ultimate), maar het pingelen is weg. De hogere prijs per liter wordt gecompenseerd door een lager verbruik (aldus mijn scores op Spritmonitor.de).

Eind 2012 een poosje een vervelend probleem: na de koude start in de ochtend of middag valt de motor bij het wegtrekken uit stilstand af en toe bijna stil, houdt dan enorm in. Na een paar seconden is dat weg. Fors meer gas geven bij het wegrijden lijkt dat te voorkomen maar dat zou niet nodig moeten zijn. De eerste 2 kilometers rijdt de auto sowieso niet lekker als het koud is, houdt steeds een beetje in.
Het probleem met het inhouden verdween weer voor de auto naar de volgende onderhoudsbeurt ging en is niet meer teruggekomen.

In dezelfde periode vroor het bestuurdersraam tweemaal vast,was geen beweging in te krijgen. Niet handig bij een parkeergarage. Er zat geen ijs op de buitenkant van het raam / de deur. Probleem is hierna niet meer teruggekomen.

Onderhoud

1e onderhoudsbeurt - 20.772 km.
Eind januari 2012 is de eerste onderhoudsbeurt geweest. Hierbij is het probleem van het tankklepje opgelost en delen van stuursysteem zijn gesmeerd. De beurt kostte 232 euro.

Garantie verlenging
Kortgeleden heb ik de garantie met 36 maanden verlengd. Dit kost 420 euro en heeft een maximum van 100.000 km. Ik heb geen bijzondere problemen, maar wil nog een paar jaar met de auto blijven rijden en qua bedrag verwacht ik dit er wel uit te kunnen halen.

2e onderhoudsbeurt - 40.864 km
Januari 2013 is de Fiesta naar de dealer geweest voor de tweede beurt, bedekt onder een dikke laag sneeuw en ijs. Geen bijzonderheden.
De beurt kostte 356 euro (standaard 40K beurt met remolie verversen).

3e onderhoudsbeurt - 58.924 km
Precies op z'n verjaardag kreeg de Fiesta de derde onderhoudsbeurt. Geen bijzonderheden.
De onderhoudsbeurt kostte 315 euro.
De airco had ik de week daarvoor opnieuw laten vullen.

4e onderhoudsbeurt / eerste APK - 70.251 km
Afgelopen jaar door omstandigheden minder kilometers gemaakt.
De onderhoudsbeurt (incl APK) was 337 euro.
Volgens voorschrift had de remvloeistof vervangen moeten worden. Dit is niet gedaan. Bij navraag blijkt de vloeistof gemeten te worden (hoeveel water er in zit - mijn woorden) en dat was nog goed.
Er waren wederom geen bijzonderheden.

5e onderhoudsbeurt - 82.846 km
Ook dit jaar minder kilometers dan voorheen gemaakt.
De prijs van de onderhoudsbeurt was 243 euro.
Geen bijzonderheden.

De extra bijgekochte garantie is ondertussen verlopen. Ik heb er geen gebruik van gemaakt...

Verkoop

  • 96.500 km

Na iets meer dan 6 jaar heb ik de Fiesta ingeruild. Probleemloos mee gereden, enige wat in die jaren kapot gegaan is, is een remlichtje achter en een H7 lampje voor.

De Fiesta beviel verder nog uitstekend, maar ik wilde iets heel anders.

Eind januari had de auto nog zijn 6e onderhoudsbeurt (en tweede apk) gehad. Geen rare dingen, de remvloeistof is voor de 2e keer vervangen. De nieuwe eigenaar zal er weinig problemen mee hebben verwacht ik.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.