Ford Fiesta 1.6 Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.6 Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 116.500 km |
KM-stand laatst | 133.050 km |
De eerste ervaringen
- 123.743 km
INTRODUCTIE
Deze prachtige Ford Fiesta is de allereerste auto op mijn eigen naam, ondanks dat ik mijn rijbewijs al ruim zeven jaar in het bezit heb. De afgelopen jaren heb ik mij steeds kunnen redden door in auto's te rijden van familieleden of van mijn werkgever. Hierdoor heb ik met name veel gereden in een Volvo V40, een Renault Kadjar, een Citroën C1 en een Kia Niro. Daarnaast heb ik in mindere mate ervaring met nog een heel scala aan auto's, doordat ik tijdens mijn studententijd gewerkt heb als autotransporteur. Deze review over de Ford Fiesta schrijf ik met deze ervaringen in het achterhoofd.
DE KEUZE
Ik heb de aanschaf van een auto zo lang mogelijk uitgesteld. Een auto kost inherent geld en zo lang ik niet gewend zou raken aan het bezit van een auto zou ik het ook niet missen. Een verandering van werkgever heeft ertoe geleid dat ik mijzelf (eindelijk!) toestond om een auto aan te schaffen. Ik gaf mijzelf een budget van +- 6.000 euro en wilde daarvoor een 5-deurs hatchback op benzine uit het B-segment, met een 4-cilinder motor met voldoende pk's, én ruim in de opties. Bovendien moest de auto natuurlijk als betrouwbaar te boek staan, met een sluitende onderhoudshistorie. Hierdoor vielen de modellen van de Volkswagengroep af. Daarnaast schrapte ik de Franse modellen, aangezien ik de interieuren binnen mijn budget erg goedkoop vind en de betrouwbaarheid wisselend is. Tot slot viel de Yaris ook af, aangezien de meters niet achter het stuurwiel zitten, maar in de middenconsole. Hier heb ik nooit aan kunnen wennen. Ik eindigde daarom met de volgende shortlist: de Fiat Punto Evo 1.4 Multiair, de Kia Rio 1.4 CVVT en de Ford Fiesta 1.4/1.6 Titanium. De Rio komt bijna niet voor met de 1.4 CVVT, en is daarom veelal hoger geprijsd dan de twee andere modellen. Uiteindelijk heeft mijn vriendin besloten (wanneer niet?) dat de Fiesta echt véél mooier is dan de Punto. Het moest de Ford Fiesta worden.
DE AANSCHAF
Er worden ontzettend veel Fiesta's aangeboden. Ik had daarom de luxe om te wachten op een exemplaar dat echt 100% zou voldoen aan mijn wensen. Deze vond ik al vrij snel. Een metallic zwarte Fiesta met een 1.6L motor in de Titanium trim met X-Pack, op mooi 16 inch lichtmetaal. Behalve lederen bekleding zit praktisch iedere denkbare optie erop. De Fiesta kwam van de eerste eigenaar en was dealeronderhouden (weliswaar bij een BMW-dealer) en heeft al zijn jaarlijkse beurten gehad. Vlak voor aanschaf had de wagen nog een beurt gehad inclusief APK. De auto werd aangeboden bij een handelaar. Dit laatste had niet mijn voorkeur, maar aangezien voor de rest alles klopte aan de auto nam ik dat voor lief. Na een uitgebreide proefrit heb ik besloten deze occasion aan te schaffen zonder extra garantiepakket.
DE EERSTE KILOMETERS
Kort na aanschaf ben ik langs de Ford dealer gegaan voor een zogenaamde Welcome Check. Hierbij controleert Ford -naar eigen zeggen- de auto op 18 punten. Hieruit kwam naar voren dat een aandrijfaskeerring olie lekt en dat het hitteschild ter hoogte van de achterdemper los zit. Volgens de dealer hadden beide punten geen urgentie en zou dat wel met de volgende beurt verholpen kunnen worden. Voor de rest zag de auto er erg goed uit, aldus de monteur.
- Rijervaring. De eerste kilometers bevielen me erg goed. Door het prettige onderstel voelt het net alsof je in een hoger segment rijdt. Hij staat erg stabiel op de weg en hij snijdt bochten heerlijk aan. De auto stuurt erg makkelijk en licht, al stuurt hij daardoor wel enigszins gevoelloos. Ook op hogere snelheden ligt de auto erg strak en stabiel op de weg. Heel erg knap van Ford gezien het lage gewicht van de auto (954 kg ledig gewicht). Op hoge snelheden (130+ km/u) komen er wel wat meer trillingen door via het stuurwiel. De versnellingsbakken van Ford vind ik vaak prettig, zo ook deze. Hij schakelt erg trefzeker, al vind ik de auto wel wat zenuwachtig op lage snelheden en lage toerentallen, hierover verderop meer. De auto draait vrij veel toeren op hoge snelheden (lees: +- 3300 toeren bij 110 km/u op de teller). Daar staat tegenover dat de motor heel erg mooi en rustig loopt, dus erg storend is het niet. De isolatie van de auto is in orde. De Fiesta heeft een atmosferisch 1.6L blok, dat een mooi lineair vermogensopbouw geeft. Ik vind het zelf een heel erg prettig blok, veel rustiger dan een klein turboblokje dat vaak een stuk zenuwachtiger rijdt. Het accelereren gaat heerlijk soepel en voorspelbaar. Daarnaast geeft de auto een prachtig rauw geluid wanneer je hem eens doortrapt tot 5000 toeren op een lege snelweg (nadat je uiteraard de motor goed warm gereden hebt). Weinig geknepen eco turboblokjes die daar tegenop kunnen!
- Comfort. Laat ik maar met het meest subjectieve beginnen: de stoelen. De stoelen geven met name in de onderrug prettige ondersteuning. Ik kan er prima langere perioden in rijden. Ze zitten naar mijn mening aanzienlijk beter dan de stoelen van de meeste Japanners, maar halen het bijvoorbeeld niet bij de zetels van de V40. De cruise control van de Fiesta werkt bijzonder goed. Deze vind ik zelfs fijner dan van sommige nieuwe auto's waarmee ik ervaring heb, zoals die van de Renault Kadjar of de Kia Niro. De cruise control houdt hem erg stabiel en rustig vast, zonder continu voelbare beetjes gas te geven of te remmen. Bovendien zitten de knoppen voor de cruise control op het stuurwiel, en dus niet op een apart pookje. Pluspunt! Een klein nadeel is dat de cruise control eraf springt bij doorschakelen (zoals helaas het geval is bij de meeste auto's). De V40 liet daarentegen de cruise control wel altijd mooi staan bij doorschakelen. Andere opties, zoals de climate control, voorruitverwarming en de regensensor werken allemaal uitstekend. De speakers en de radio van de Fiesta voldoen, maar zijn verder niet bijzonder in dit segment.
- Styling en bouwkwaliteit. Een klein puntje wat direct bij de proefrit al opviel was dat het pookje van de richtingaanwijzer fragiel aanvoelt. Ik gebruik zelf erg vaak het 'drie keer knipperen bij één keer activeren' wanneer ik inhaal op de snelweg. Er zit wat speling op het pookje waardoor het regelmatig gebeurt dat ik het pookje te zacht een tikje geef waardoor de richtingaanwijzer maar één keer knippert. De rest van het interieur heeft geen bijzondere uitstraling, maar alle knopjes zitten wel op een logische plaats en werken allemaal prima. De hoedenplank in de kofferbak zit nogal fragiel vast aan de dakbekleding door middel van twee 'pushpins' waarvan er telkens eentje uitschiet bij het openen/sluiten van de achterklep. Gevolg is dat de hoedenplank vaak half blijft hangen waardoor ik geen volledig zicht heb door de achterruit. Dit is een bekend 'euvel' (voor zover je daarvan kan spreken) bij de Fiesta heb ik mij laten vertellen. Voor de rest zit de auto heel degelijk in elkaar en voelt het alsof alles nog jaren en jaren mee zal gaan. Het uiterlijk van de wagen zou ik bijna tijdloos willen noemen. Mensen schatten de auto ook vrijwel altijd (veel) jonger in dan dat deze daadwerkelijk is.
EERSTE LANGE TRIP
Sinds aanschaf heeft de Fiesta ongeveer 3000 kilometer gereden waarbij hij een uitstekende indruk heeft gemaakt. Hierdoor besloten mijn vriendin en ik dat we het prima aandurfden om ermee op road trip te gaan door Frankrijk. Tijdens deze trip hebben we er in twee weken nog eens 4000 kilometer extra bij opgezet. Voor de aanvang van de trip ben ik voor de zekerheid nog even langs de Ford dealer gegaan voor het euvel dat ik al eerder noemde in deze review: zenuwachtig gedrag in lage toerentallen. Dit was met name voelbaar bij gas loslaten in de tweede versnelling (en in minde mate bij gas geven). De auto gaat dan een beetje schokken/bokken/schudden. Niet heel merkbaar (mijn vriendin merkt het alleen maar op als ik het benoem terwijl het gebeurt) maar wel vreemd. Op mijn verzoek heeft de dealer het gasklephuis gereinigd (deze was volgens de monteur inderdaad redelijk verontreinigd) en hebben zij de KAM gereset. Dit heeft verbetering gebracht, maar het is niet volledig verdwenen. Volgens de dealer is het ook deels een producteigenschap, maar daar ben ik niet geheel van overtuigt. Enfin, de auto was klaar om mee op vakantie te gaan. De Fiesta heeft de 4000 kilometer moeiteloos volbracht. Geen moment heb ik het idee gehad dat de auto tegen zijn limiet aan zat, zelfs de Franse alpen waren geen enkel probleem. De Fiesta rijdt eenvoudig de stijle hellingen op, en zelfs op 1900 meter hoogte reed de auto nog als een zonnetje door de ijlere lucht. Tot slot is het nog een vermelding waard dat de Fiesta sinds aanschaf (inmiddels 7000 kilometer gereden) werkelijk geen druppel motorolie verbruikt. Ik verwacht er nog lang plezier van te hebben.
VERBRUIK
Tot slot nog een korte noot over het verbruik. Ik houd het verbruik bij op de Duitse website Spritmonitor. Ik meet het verbruik dus aan de pomp. Hieruit blijkt dat ik, op het moment van schrijven, 371 liter getankt heb over 5942 km. Dit geeft een verbruik van 6.25 liter per 100 km, ofwel exact 1 op 16. Hierbij een aantal overwegingen: ik pak de auto niet voor korte afstanden, maar ik woon wel midden in een stad. Bij iedere rit zit dus ook altijd stadsverkeer, dat het verbruik negatief beïnvloed. Daarnaast tank ik alleen maar E5 Euro98 (en dus geen E10) wat het verbruik in theorie positief beïnvloed. Tot slot rij ik altijd rustig op snelweg (nooit harder dan 110 tellerkilometers) maar trap ik hem wel eens op zijn staart wanneer de motor goed warm is. Bij aanschaf ging ik uit van een verbruik van 1 op 14, dus ik ben meer dan tevreden over dit verbruik.
Voor de geïnteresseerden, hierbij de link naar mijn auto op Spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1130881.html
Al met al ben ik ontzettend blij met deze aankoop en heeft de Fiesta mij al ruim 7000 probleemloze kilometers gereden. Komend voorjaar kom ik bij jullie terug met een update, wanneer de auto weer voor een beurt is geweest.
De eerste onderhoudsbeurt
- 133.050 km
Sinds de aanschaf in maart heb ik ongeveer 16.500 kilometer gereden met deze mooie Ford Fiesta. Dit model Fiesta heeft een onderhoudsinterval van 20.000 km/1 jaar en heeft vlak voor aanschaf nog een beurt gehad. Zo langzamerhand werd het daarom weer tijd voor een onderhoudsbeurt en een nieuwe APK. Afgelopen week heb ik de auto weggebracht om de beurt en APK uit te laten voeren. Daarom kom ik, zoals beloofd, nu bij jullie terug met een update over deze Ford Fiesta.
TERUGBLIK
Veel punten die ik beschreef in mijn vorige review sta ik nog steeds volledig achter. Zo vind ik het onderstel van de auto nog steeds heerlijk, kan ik nog steeds genieten van de voorspelbare lineaire vermogensafgifte en vind ik het nog steeds een erg mooie auto om te zien. Er zijn echter ook minpunten te benoemen. In mijn vorige review schreef ik dat de auto erg prettig en trefzeker schakelt. Dat doet hij in principe nog steeds, maar sinds het buiten kouder geworden is schakelt de auto soms lastig in en uit zijn eerste versnelling. Dit probleem verdwijnt wanneer de motor goed warm geworden is. Wellicht dat dit komt door te oude of te weinig bakolie. Dit heb ik als aandachtspunt meegenomen naar de onderhoudsbeurt.
Een ander minpunt dat ik eerder beschreef was het schokken bij lastwisseling. Het eerdere bezoek aan de dealer had dit probleem niet verholpen. Het schokken is niet heel duidelijk aanwezig en het valt anderen meestal niet eens op. Echte urgentie om dit probleem te verhelpen was er tot nu toe dus niet. Wel heb ik dit voor de zekerheid meegenomen als aandachtspunt naar de onderhoudsbeurt.
Een laatste minpunt wat sinds de aanschaf al speelt maar wat ik niet in mijn vorige review beschreven heb, is dat de auto vaak lastig in de achteruit schakelt. De versnellingspook glijdt wel in zijn achteruit, maar als je vervolgens de koppeling op laat komen gaat de auto niet achteruit en hoor je de tandwielen schrapen. Eerst even in een versnelling schakelen en vervolgens in de achteruit voorkomt dit probleem. Het schijnt een bekend probleem te zijn voor veel Ford auto's.
Dit zijn alle minpunten die ik kan bedenken. Voor de rest rijdt de auto heerlijk, start altijd perfect, en werken alle opties van de auto erg goed. Zelfs het bellen via Bluetooth werkt erg prettig, iets wat bij veel (zelfs jongere) auto's zeker niet vanzelfsprekend is. In de huidige weersomstandigheden komt de voorruitverwarming ook erg van pas.
ONDERHOUDSBEURT EN APK
Afgelopen week heb ik de Fiesta voor onderhoud naar de Ford dealer gebracht. Bij de onderhoudsopdracht heb ik ter informatie de aandachtspunten vermeldt (moeizaam schakelen met koude motor en schokken bij lastwisseling). De monteur hoefde van mij geen uitgebreide probleemdiagnose uit te voeren, maar dan was hij in ieder geval wel op de hoogte van de aandachtspunten, mocht hij iets vinden tijdens het onderhoud dat hieraan gerelateerd kon zijn. Op de dag van onderhoud werd ik door de monteur gebeld om de kosten door te spreken. Hij wilde de lekkage bij de aandrijfaskeerring verhelpen en daarmee tegelijk ook de versnellingsbakolie vervangen. Daarnaast vertelde hij dat er een PCM-update beschikbaar was voor de auto, wat mogelijk het schokken bij lastwisseling kon verhelpen. Naast een grote beurt, APK en nog een aantal kleine zaken zou dit ongeveer 660 euro gaan kosten. Aangezien ik op de hoogte was van de aandachtspunten kwam dit niet als een verassing. Ik wil nog lang met de auto doen, dus ik heb alles laten uitvoeren. Uiteindelijk heb ik een rekening van 630 euro moeten betalen, omdat ze iets eerder klaar waren met het verhelpen van de lekkage. Netjes dat ze dat hebben doorberekend. Overigens heb je na het uitvoeren van onderhoud bij een Ford dealer recht op Ford Assistance Gold. Dit is een pechhulp regeling van Ford door heel Europa. Dit bespaart je weer een abonnement op de pechhulp van de Wegenwacht.
De nieuwe versnellingsbakolie heeft het schakelprobleem volledig verholpen. Hij schakelt als nieuw. Blijkbaar kwam het stroever schakelen dus echt door te weinig of te oude bakolie. Het heeft overigens geen verandering gebracht in het achteruit schakelen. De PCM-update heeft ook een onverwacht groot effect op de rijeigenschappen. Het schokken is bijna volledig verdwenen en de auto loopt stationair nog mooier dan voorheen. Volgens de dealer moet de auto er ook iets zuiniger door worden, maar dat heb ik nog niet kunnen controleren. Voor die paar tientjes is de PCM-update echt een top aankoop gebleken. Heel erg tevreden met het uitgevoerde onderhoud en de verleende service door de Ford dealer.
KOSTEN
Bij een auto zijn de rijeigenschappen het allerbelangrijkste. Het op een na belangrijkste is wat de auto kost. Vandaar dat ik sinds de aanschaf alle gemaakte kosten noteer. Door de gemaakte kosten te delen door het aantal gereden kilometers kom ik op het onderstaande kostenplaatje.
Belastingen 0,02
Brandstof 0,10
Onderhoud en banden 0,07
Verzekering 0,03
Overig 0,02
Totaal 0,25 per km
Alleen de afschrijving zit hier niet in. Gezien de gestegen prijzen van occasions sinds de uitbraak van Corona is mijn afschrijving verwaarloosbaar klein. Onder het kopje 'Overig' vallen o.a. kosten voor parkeervergunning en kosten voor het wassen. Deze kosten zijn gebaseerd op 16.550 km in 11 maanden. Verder is het belangrijk om te weten dat de auto WA+ verzekerd is, ik altijd E5 Euro98 tank, ik 4 nieuwe stalen velgen plus 4 nieuwe A-merk winterbanden heb gekocht en dat de auto in onderhoud is bij de Ford dealer. Als je een krapper budget hebt valt hier en daar op de korte termijn nog wel wat te besparen.
VERBRUIK
Net als bij de vorige review wil ik afsluiten met een korte noot over het verbruik. De gedeelde link van Spritmonitor is nog steeds actueel en update ik na elke tankbeurt. Het verbruik is iets opgelopen sinds de vorige keer naar 6,42L per 100km, ofwel 1 op 15,6. Dit komt waarschijnlijk doordat ik iets minder snelweg gereden heb ten opzichte van de vorige review. Al met al een prima verbruik. Daarnaast heb ik vlak voor de beurt alle vloeistoffen gecontroleerd om het verbruik te vast te stellen. Sinds de aanschaf vorig jaar heeft de auto ongeveer 0,75L motorolie en 0,5L koelvloeistof verbruikt. Beide heb ik tussendoor niet bij hoeven vullen.
Ik ben nog steeds erg blij dat ik deze Ford Fiesta een jaar geleden heb gekocht, en rij er nog altijd met veel plezier in. Ik hoop er nog vele kilometers mee te maken. De Ford Fiesta is toch een van de fijnst rijdende auto's in zijn klasse.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.