Ford Fiesta 1.0 80pk Style (2015)

autoreview

Ford Fiesta 1.0 80pk Style (2015)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 80pk Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst52.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een oude bekende

  • 52.000 km

Na lange tijd vol met spanning te hebben gewacht, kon ik begin juni van dit jaar mijn leaseauto in ontvangst nemen.
Helaas geen model vers van de pers, maar een Fiesta waar op het moment van ontvangt ongeveer 38000 kilometers op de klok stonden.

De Ford Fiesta is voor mij een bekende, al is het huidige model dat niet. Mijn eerste herinneringen van auto's brengen me terug naar de tijd dat mijn ouders reden in een lichtblauwe Ford Fiesta van de eerste generatie. Een model waarvan de versnellingspook iets weg had van een vlaggenmast en geluidsisolatie in de fabriek in Keulen was achtergebleven.

Maar goed, leuke herinneringen dus aan de eerste Fiesta, maar hoe vind ik nu de 'nieuwe'?

Keuze in leaseauto's had ik niet, dus ik werd geconfronteerd met een zwarte Fiesta met 80 pk in Style uitvoering. Tot nu toe zijn dit mijn bevindingen:

- Uiterlijk: Met de chroomomlijste grille en de scherp gesneden koplampen heeft de Fiesta een frisse neus en een origineel uiterlijk. Enige inspiratie heeft het ontwerpteam sowieso opgedaan bij Aston Martin. Zoals bij wellicht zoveel auto's wordt alles minder spannend als we verder naar achteren gaan. De achterkant oogt naar mijn mening wat anoniem. Desalniettemin (zeker in vergelijking met een VW Polo, die in bluemotionuitvoering eigenlijk al een beetje gedateerd begint te raken) heeft de Fiesta leuke looks en kun je zeker met deze auto gezien worden.

- Ruimte: Zeker in vergelijking met mijn 'voorloper' (Citroen C1) is de Fiesta aanzienlijk ruimer. Een ruimtewonder is het daarentegen niet en de opbergruimte is zowaar slecht te noemen. Waar ik in de C1 ruime portievakken had, zo onlogisch en relatief klein zijn deze in de Fiesta. Naast een nietszeggend ondiep klein open vakje op de middenconsole en de bekende insteekvakken achter de voorstoelen, is het met de opbergruimte wel gedaan. Iets om zeker rekening te houden, als je gewend bent om veel kleine spullen door de auto laat slingeren;

- Motor: De auto is bedeeld met de 80-pk leverende 1.0 Ecoboost driecilindermotor. En zoals verwacht levert deze krachtbron geen flitsende prestaties. Zoals zoveel 'eco-modellen' zijn de paarden op vakantie zodra de airco overuren maakt. Op dit geval na levert de motor voldoende prestaties. Gelukkig is de motor absoluut niet vies van het hogere toerenwerk en dat is maar goed ook. Pas bij hogere toeren komen de (relatieve) krachten vrij, dus schakelen is het devies.

Vooral bij het optrekken van 80 naar 120 in de vijfde versnelling is tergend langzaam en eigenlijk onveilig. Terugschakelen naar de vierde versnelling is in dat soort situaties dus echt noodzakelijk. Desalniettemin levert de auto over het algemeen adequate prestaties. Twee weken geleden ben ik met lichte bagage naar zuid Duitsland afgereisd en ook daar hield de auto zich over het algemeen redelijk staande. De 65 pk versie lijkt me persoonlijk dus geen pretje om in te rijden.

- Schakelen: Schakelen gaat trefzeker en zeer duidelijk. Geen hakerig gedoe of een ervaring alsof je in een pot soep staat te roeren. Persoonlijk vind ik de versnellingspook net te ver staan (staat te ver 'in' het dashboard), al zal dat te maken hebben met mijn zitpositie (1.90 m). Zeker aan het begin merkte ik dat mijn rechterarm bovengemiddeld ver gestrekt moet worden om te schakelen. De eerste, derde en vijfde versnelling zitten voor mijn gevoel dus net iets te ver weg. Jammer, indien de pook 15 cm meer naar achteren was verhuisd, hadden langere mensen ook makkelijker kunnen schakelen.

- Onderstel/vering: Het onderstel van de Fiesta is, voor zover dat nog bestaat, als 'Duits' te bestempelen. De auto is zeker niet hard geveerd, maar verwacht geen onderstel dat alle oneffenheden filtert. Overigens gaat rijden over klinkerstraatjes perfect en zonder veel geschud.

Ook op het gebied van onderstel/vering/demping heeft Ford de handen op elkaar gekregen en dat is hier niet anders. Enige punt van kritiek is dat ik al een paar keer het 'golf 4-syndroom' heb meegemaakt, oftewel na het nemen van een verkeersdrempel klapt de neus op het asfalt, waardoor de bodemplaat over de grond heen schuurt. Erg typisch, aangezien de auto bij flink remmen niet de indruk vertoont dat hij voorover wil duiken.

- Sturen: Hier een hele, hele grote pluim voor Ford. Hoewel ik zeker een voorliefde heb voor auto's uit het VW-concern, moet ik toegeven dat Ford het perfecte stuurgevoel geeft gecreëerd. Een enorm direct stuurgevoel, zonder nerveus of vermoeiend aan te doen. Hoewel ik bij oudere modellen van Ford (Focus I en Focus II) soms het idee had dat de neus wat zoekerig werd bij een hogere snelheid, is dit bij de Fiesta absoluut niet het geval. Ook bij lange ritten op hoge(re) snelheid in Duitsland bleef het stuurgevoel gebalanceerd.

Dankzij de perfecte besturing (en het goede onderstel) volgt de auto vliegensvlug de bevelen van de bestuurder op en lijkt de auto op een rails te liggen. De koets helt bij enthousiaste bochten nauwelijks over en het onderstel is op veel meer dan 80 paarden berekend.

- Interieur: Op dit vlak zie je dat de Fiesta niet meer de jongste is. Hoewel nog steeds zeker speels vormgegeven, laten enkele zaken zien dat de Fiesta alweer even meeloopt. De klokken zijn speels maar duidelijk en de blauwe interieurverlichting zorgt voor een koele maar knusse omgeving in de nacht.

De middenconsole krijgt van mij de grootste kritiek. Er zijn gigantisch veel toetsen voor het ingebouwde audiosysteem (waar overigens een perfect helder geluid uitkomt) en er valt niet echt een duidelijke lijn uit het 'knoppenbos' te ontwaren. Hoewel alles natuurlijk went, blijft het onmogelijk om zaken op de tast te bedienen. Gelukkig zorgt de bediening van audio op het stuur ervoor dat tijdens het rijden de radiozenders kunnen worden gewisseld.

De knoppen onder de middenconsole zijn ingericht voor de bediening van de verwarming. Duidelijk en helder, zo vind ik. Enig kritiekpuntje is dat Ford wellicht er beter aan had gedaan om de thermosstaat aan de linkerzijde (bij de bestuurder) van het midden te monteren in plaats van aan de rechterzijde. Aan de linkerzijde van het midden kom je nu de bediening van de 'aanjager' tegen.

Voor de rest is het dashboard opgetrokken uit hoogwaardige zachte materialen. Er zijn nauwelijks grote naden te spotten en tot nu toe geeft het dashboard (ook bij snel afkoelen of opwarmen) geen enkel kraakje!

De geluidsisolatie is perfect voor elkaar. Tijdens het rijden hoor je voornamelijk geluid van de banden. Motorgeluid is goed ingekapseld en windruis is zelden waarneembaar. Pluim voor de Fiesta!

Over de zitpositie ook complimenten. Stoelen zitten ook voor langere mensen gedurende langere ritten uitermate goed.

Tot zover over het algemeen lof. Er zijn natuurlijk ook mindere punten aan de auto:

- Buitentemperatuurmeter: Jarenlang heb ik in een Opel Corsa van het B-type gereden. Leuke auto, maar natuurlijk niet meer de jongste met zijn 16 jaar. Dit model was één van de eerste auto's met een buitentemperatuurmeter en tegenwoordig hebben alle auto's dit standaard. Tenminste dat dacht ik!
Want wat blijkt? Mijn Fiesta heeft geen buitentemperatuurmeter! Hoewel ik op verschillende fora lees dat de aansluitingen waarschijnlijk wel aanwezig zijn en installatie een makkie is, vind ik het zeer typisch dat anno 2016 (of 2015, toen de auto werd gebouwd) Ford geen standaard buitentemperatuurmeter installeert. Dit slaat naar mijn mening nergens op en zoveel kosten zullen er met het achterwege laten van deze thermometer toch niet zijn bespaard? Foei Ford!

- Zicht rondom: Zoals bij vele nieuwe auto's valt mij op hoe slecht het zicht achteruit is. Gelukkig heeft de auto's geen gigantisch C-stijlen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de C1, zie mijn review daarvoor), maar echt optimaal is het zicht niet;

- Helaas ontbreekt cruise control in mijn auto. Thans geeft Ford nog de Style Ultimatum uit, waarbij wel standaard cruise control wordt geleverd;

- Aansluitingen audio: Ford biedt een adequaat aantal aansluitingen. Naast de bekende 12-v en Line-in aansluiting, behoort een USB-ingang ook tot de standaard. Helaas valt er geen enkel apparaat op aan te sluiten, aangezien deze USB-poort alleen USB-sticks accepteert.
Aangezien Bluetooth verrassenderwijs dan weer ontbreekt, zit ik anno 2016 te 'klooien' met een audiokabeltje tussen mijn telefoon en de autoradio. Gevolg van het gebruik van een line-in aansluiting ten opzichte van bluetooth, is dat bijvoorbeeld spotify zich niet laat bedienen vanaf het stuur.
Persoonlijk vind ik dit anno 2016 nu niet meer kunnen;

- Ontbreken boordcomputer: Zelfde verhaal als het ontbreken van de buitentemperatuurmeter. Natuurlijk, het zal aan de uitvoering liggen, maar kom op Ford. Zoveel extra's zal installatie daarvan toch niet kosten??;

- Beperkte info middenconsole: Zoals gezegd is de Fiesta vanbinnen niet meer de modernste en dat valt ook te zien aan het scherm in de middenconsole. Iets te klein voor vandaag de dag.

Conclusie:
De Ford Fiesta zal in deze verschijning waarschijnlijk bezig zijn aan z'n laatste jaren. Zeker op het gebied van enkele praktische zaken is het wellicht tijd voor een opvolger, maar dat mag zijn sterke punten absoluut niet onderdrukken.

Voor mensen die op zoek zijn naar een auto met een perfecte wegligging, een leuk fris (jong) uiterlijk en goede stoelen, is de Fiesta zeker een aanrader. De auto straalt betrouwbaarheid uit en is eens wat anders dan de bekende Clio, Polo of Ibiza. Daarnaast heeft de Fiesta zeker de beste rijeigenschappen in dit segment.

De style-uitvoering komt zoals gezegd met bepaalde beperkingen, waarmee an sich valt te leven (al moet de ingenieur worden ontslagen die bedacht had de standaard buitentemperatuur meter moest worden geschrapt!). Naast deze meter zul je vooral de cruise control, de automatisch dimmende binnenspiegel en bluetooth moeten missen. Daar tegenover staat weer wel een beperkte 'coming home' functie.

Desalniettemin krijgt de Fiesta voor zowel voor het uiterlijk alsook voor de rijeigenschappen de handen meer dan gemiddeld op elkaar!
----------------------------------------------------------------------------------
UPDATE: afscheid

Een verandering van werk betekent automatisch afscheid nemen van de lease auto, in dit geval dus mijn 'trouwe' Fiesta.

Terugziend op circa 15.000 kilometers met de Fiesta, maak ik de volgende conclusies. Om aan te vangen met de mindere punten:

- motor: wellicht een kwestie van smaak, maar de 1.0. ecoboost met 80 pk is mijns inziens net voldoende voor de Fiesta. Aangezien ik veelal in mijn eentje de auto binnen Nederland heb bereden, had de auto weinig kilo's mee te torsen. Op de snelweg is terugschakelen het devies indien men vlot wil inhalen. Een ritje met 4 personen, inclusief bagage richting het buitenland lijkt mij een hachelijke onderneming. Anderzijds is een B-segmenter daarvoor ook niet bedoeld;

- verbruik: hoewel ik absoluut de laatste weken relatief veel stadsritten heb gemaakt en ik een 'sportieve bestuurder' ben, viel het verbruik mij best tegen. Een gemiddelde van 1 op 13 voor een dergelijke motor met 50.000 km op de teller mag teleurstellend worden genoemd. Zeker in vergelijking met de eerder door mij bereden Opel Corsa 1.216V uit 2000, scoort de Fiesta ronduit beroerd (de Corsa scoorde gemiddeld, met dezelfde rijstijl, met gemak 1 op 15);

- dashboard: het dashboard blijft een oerwoud van onduidelijke knoppen en een wirwar van designstijlen door elkaar heen. Na enige tijd ben ik eraan gewend geraakt, maar het verdient geen schoonheidsprijs;

- uitrusting: zoals gezegd is dit natuurlijk makkelijk te verhelpen door een luxere uitrusting te kiezen. Dat anno 2016 een (buiten)temperatuurmeter in bepaalde uitvoeringen ontbreekt is haast schandalig en toont een onjuiste zuinigheid aan.

Na het zuur het zoet, waarin stelde de Fiesta mij absoluut niet teleur?

- uiterlijk: de Fiesta is, ook na wat jaren, nog steeds een frisse verschijning in het straatbeeld. De neus is wat mij betreft perfect gelukt, waarbij de dagrijverlichting de neus iets agressiever weergeeft zonder daarbij goedkoop over te komen;

- bouwkwaliteit: zowel tijdens (extreem) warm weer alsook tijdens de eerste vorstperiode, gaf het dashboard geen krimp op temperatuurveranderingen. Ook in de stoelen of andere interieurdelen waren geen piepjes, kraakjes of gekke geluiden te horen;

- stoelen/zithouding: tijdens mijn eerste kennismaking vond ik de stoelen van de Fiesta ietwat hard aanvoelen, maar nu durf ik te zeggen dat de stoelen de bestuurder en passagiers ideaal op hun plek houden. Ook voor langere bestuurders kan een ideale zithouding wordt bereikt. De stoelen hebben extra aandacht voor de onderrug, waardoor een juiste (en veilige) zitpositie wordt bereikt;

- stuur- en rijgedrag: hoewel ik de vroegere lovende woorden over de rijkwaliteiten van de Focus I niet onderschreef (ik heb ooit een paar keer in een Focus I station mogen rijden en ik vond het één groot torsiefeest), moet ik de lovende kritieken omtrent het weggedrag van de Fiesta onderkennen. Het onderstel is stevig geveerd, zonder hard en stuiterig over te komen. De auto blijft in lang doordraaiende bochten extreem neutraal en het onderstel laat merken dat het geen overuren hoeft te draaien om de 80 paarden juist te laten communiceren met de weg. Het stuurgevoel is communicatief en er is geen moment sprake van een 'gefilterd' gevoel. Door het goede gevoel weet je precies wat er onder de wielen gebeurt, hetgeen je het gevoel geeft dat als er eventuele grenzen worden bereikt je ruim van tevoren wordt gewaarschuwd. De auto nodigt zowaar uit om bochten wat sportiever te nemen dan gebruikelijk. Wellicht juist door het superonderstel mis je snel extra PK's.

Conclusie: Ga ik de Fiesta missen? Tsja, eigenlijk wel, hoewel ik dat van tevoren nooit had durven stellen. Ik ben blij dat ik van het typische dashboard af ben en dat er op dit moment een auto voor de deur staat met meer PK's. Ik mis de communicatieve stuurinrichting, het duidelijke schakelen en het heerlijke onderstel.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.