Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Powershift (2014)
Duwtje in de rug
In Ford-taal spreek je dan over een Powershift-transmissie. Da's een automaat met zes versnellingen, waarbij twee assen elk hun eigen versnellingen bedienen. Het garandeert snelle schakeltijden. Toch valt meteen op dat van de zijdezachte gangwissel die we gewend zijn van dit soort transmissies niet altijd sprake is in de Fiesta. Zeker bij lagere snelheden lijkt de elektronica niet helemaal zeker van zijn zaak. En bij het overschakelen volgt nog even een hupje. Wel merk je dat de Powershift uitgaat van de kracht van de motor en dat betekent dat hij niet al te snel besluit terug te schakelen. Laat dat koppel van 170 Nm vanaf 1.400 toeren ziin werk doen is 'm door de fabriek ingeprent. Heb je haast of wil je dat heerlijk lichtvoetige karakter van de Fiesta op een bochtige bergweg ten volle benutten? Zet de bak dan in S, hij laat de motor dan ook nog eens verder doorhalen in zijn versnellingen. Dan hoor je wel dat het een driepitter is. Ook al loopt hij heel netjes, dat hij op drie pitten loopt hoor je in een Fiesta net iets beter dan in de Focus. Handmatig schakelen kan ook nog. In tegenstelling tot wat je bij andere fabrikanten ziet, hoef je de pook niet te bewegen maar een knopje op de zijkant daarvan.
Je zit zelfs in de laagste stand nog vrij hoog in de Fiesta. Het stuur kan lekker ver naar je toe, de besturing is erg direct en je voelt dat de auto in al zijn vezels lichtvoetig en dynamisch is. Om de 16 inch wielen zitten vrij platte banden en dat merk je wel op dwarsrichels. Sowieso heeft de importeur deze testauto helemaal volgehangen, de Titanium-uitrusting is aangevuld met 16 inch lichtmetaal, keyless entry en er zit het Advanced Technology Navigation Pack op. Dan zit er onder meer Active City Stop op, wat aanrijdingen in stadsverkeer moet voorkomen en natuurlijk heb je een ingebouwd navigatiesysteem, met een niet al te groot scherm overigens. Ford heeft zich destijds bij het ontwerp van het dashboard laten inspireren door mobiele telefoons van die tijd (de Fiesta kwam in 2009 op de markt), met een aardige knoppenbrij tot gevolg. De bediening is wat omslachtig, hadden ze nu maar ingezet op de smartphone…
Oordeel
Motorisch staat hij zijn mannetje, de rij-eigenschappen zijn scherp maar we zijn niet onder de indruk van de verfijning van de Powershift. Desondanks is de Fiesta met de facelift van begin 2013 en de technische updates nog goed genoeg om nog een paar jaar onder ons te blijven.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.515 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.969 mm / 1.722 mm / 1.495 mm |
Wielbasis | 2.489 mm |
Massa leeg | 1.022 kg |
Laadvermogen | 553 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 560 kg |
Banden | 195/50R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,5s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 114 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Stuurt leuk, lekker handzaam: occasiondubbeltest Ford Fiesta - Mazda 2
Ford Fiesta - Occasion Aankoopadvies
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost - Hyundai i20 1.0 T-GDI - Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet
Peugeot 208 1.6 BlueHDi - Ford Fiesta 1.5 TDCi - Opel Corsa 1.3 CDTi
Mazda 2 - Ford Fiesta - Opel Corsa
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.