Ford Fiesta 1.6i 16V Sport (2000)

autoreview

Ford Fiesta 1.6i 16V Sport (2000)
Ford Fiesta 1.6i 16V Sport (2000)Ford Fiesta 1.6i 16V Sport (2000)Ford Fiesta 1.6i 16V Sport (2000)Ford Fiesta 1.6i 16V Sport (2000)Ford Fiesta 1.6i 16V Sport (2000)Ford Fiesta 1.6i 16V Sport (2000)Ford Fiesta 1.6i 16V Sport (2000)Ford Fiesta 1.6i 16V Sport (2000)Ford Fiesta 1.6i 16V Sport (2000)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.6i 16V Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst107.650 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review na 13 jaar

  • 97.000 km

Zojuist, bij het aanmaken van de review, stond vermeld dat je geruime ervaring dient te hebben met de auto alvorens je een review aanmaakt.
Welnu, gezien ik de Fiesta sinds begin 2006 op mijn naam staat zit het daarmee wel goed.

Laat ik beginnen met de voor- en nadelen te benoemen.
Voordelen:
+ zeer goede wegligging
+ motorisch erg goed
+ uiterlijk (zeker in Ford racing blue), leuke bodykit maar niet te overdreven

Nadelen:
- meer pk's had ook gemogen :) vlot, maar niet snel
- roest, roest en nog eens roest

Toen ook bij mijn Ford Escort het roestspook voorzichtig zijn kop opstak was het tijd voor een andere auto. Ik wilde een snellere uitvoering, niet te oud en liefst een Ford.

Eerder had ik gekeken naar een Ford Escort RS2000, maar gezien deze dezelfde leeftijd hadden als mijn toenmalige Escort was dat geen optie. Daarbij wilde ik toch een wat kleinere auto.
De SportKa was ook een optie, maar deze was boven mijn budget. Achteraf ben ik overigens blij dat ik geen SportKa aangeschaft hebt, gezien deze nog meer roesten. De Puma had mijn interesse toen niet. Ik vond dat maar een vrouwenauto.Overigens vind ik de Puma nu steeds leuker worden. Misschien ooit als derde auto.. :)

De Fiesta sport voldeed wel aan mijn verwachtingen! Eerst heb ik een zilvergrijs exemplaar bekeken. Deze had her en der wat beschadigingen en roest. Dit vond ik voor een auto van 5 jaar toch wel erg snel. Daarnaast had de auto geen onderhoudshistorie.
Na weer wat zoeken kwam ik een Fiesta sport in de mooiste kleur tegen, namelijk Ford Racing Blue (imperial blue). Deze was 500euro duurder, maar zag er veel beter uit. Dit is hem uiteindelijk geworden. Overigens heb ik nog 500Eu van de prijs af kunnen krijgen, gezien er wat kleine dingetjes mee waren.

--------------------------------------------------------------
Over de auto:

>Interieur<
Zoals vele auto's uit die klasse en tijdperk is het dashboard gemaakt van hard plastic. Niet lekker zacht en aaibaar, zoals tegenwoordig dashboards dienen te zijn. Wel is het lekker degelijk, er zitten geen krasjes of scheurtjes in. Het dashboard heeft een grijze kleur, erg mooi en beter dan dat saaie (VW-)zwart.
In het dashboard zit een mooie 1,5din grote radio cd speler. De lijst rond de klokken, de radio en het verwarmingspaneel is gespoten in een donkergrijze metallic kleur. Dit is samen met het dashboard een mooi geheel.
Het dashboard bevat naast een klok voor de snelheidsmeter een toerenteller en een klokje voor de koelvloeistoftemperatuur en benzinemeter. Helaas geen klokje voor de olietemperatuur. De klokken zijn uitgevoerd met een witte achtergrond, dit is ook kenmerkend voor snelle(re) uitvoeringen in die tijd.

De stoelen zitten goed, en bieden meer steun dan de standaard stoelen. Het zijn echter geen Recaro's. Overigens zaten er op bij de Century uitvoering van de Puma wel Recaro's. Deze vallen over te zetten naar een Fiesta. De achterbank geeft plek aan 3 passagiers. De middelste passagier heeft alleen een heupgordel beschikbaar. De kofferbak is best ruim, een paar weekendtassen of een paar kratjes bier passen met gemak.

>Comfort<
De Fiesta is erg compleet uitgerust, met onder andere (handmatige) airco. De 15 inch wielen geven voldoende comfort, grotere velgen zijn niet aan te raden. Het rijcomfort is goed, maar niet te vergelijken met een Franse auto. Ik denk dat rijcomfort vooral persoonlijk is, zelf houd ik liefst zoveel mogelijk contact met de weg.

>Veiligheid<
ABS, Airbags (passagier airbag was een optie), stuurbekrachtiging en zelfs Traction Control, de Fiesta heeft het.
Wel zitten er achter remtrommels en geen remschijven. Voor extra remkracht kunnen ook de remklauwen van de Fiesta ST150 overgezet worden, deze zijn wat groter.

>Rijgedrag<
Perfect! Gaat heerlijk de bochten om en is erg stabiel op de weg.
Voor een nog betere wegligging kan er een onderste veerpootbrug (OMP) gemonteerd worden. Uiteraard helpt verlaging ook voor een betere wegligging al heeft dit ook gevolgen voor het rijcomfort.
Juist door deze goede wegligging is het jammer dat de Fiesta standaard niet met meer vermogen is afgeleverd.

>Exterieur<
Een beetje verouderd uiterlijk toen deze uitkwam. De Fiesta mk5 is grotendeels gelijk aan de Fiesta mk3, dit model kwam uit in 1989.
Ford heeft wel wat van de sport-uitvoering gemaakt. De kleur Ford Racing Blue (Imperial Blue), zit ook op de snelste Fords. Het is blauw met een soort paarse gloed bij een bepaalde lichtinval.
De velgen zijn gelijk aan de velgen van de Focus ST170, maar dan 15" i.p.v. 17". De velgdoppen van de ST170 (zijn groter dan alleen de naaf) passen ook op de velgen van de Fiesta. In 2001 zijn er een paar aanpassingen gemaakt aan de Fiesta sport, zo zijn ook de velgen iets aangepast, waarna de velgdoppen van de Focus ST170 niet meer passen.
De sport uitvoering heeft een andere voorbumper met ronde mistlampen, achterbumper en sideskirts.

De veranderingen

  • 97.001 km

De afgelopen jaren is de auto licht aangepast naar mijn smaak.
Kleine dingen, zoals:
- andere automatten,
- een pookknop van een Puma,
- handrem uit de silverline collection van Ford (over van mijn Escort), gespoten in de grijze kleur van het dashboard.
- andere boxen (op de org. plaatsen)
- aansluiting op de cd-wisselaar voor afspelen van MP3's (van Yatour), waarbij het kastje niet zichtbaar is weggewerkt.
- binnenverlichting met leeslampen (uit een Ghia)
- onderste veerpootbrug (OMP)
- blauwe silicone slang tussen gasklephuis en luchtfilter (uit mijn jongere jaren ;) )
- olietemperatuur sensor (mooi klein digitaal kastje niet te zichtbaar, vanuit Amerika laten komen).
- Xenon lichten (Ja, ik weet het. Ik heb geen projector-lampen. Maar ze staan extra laag afgesteld dat men er geen hinder van heeft).

En wat grotere dingen:
- schroefset, KW inox1
- volledige RSV uitlaat (met 4-2-1 en sportkat) van Miltek
- remschijven voor van een Fiesta ST150
- extra set velgen van het facelift model (zodat de originele velgen niet beschadigd kunnen worden)
- nokkenas met software aanpassing (vorig jaar in Engeland door OC Motorsport uit laten voeren)

Doel is de Fiesta aan de buitenkant zoveel mogelijk origineel te laten en wat minpunten aan te pakken, zoals het gebrek aan PK's (al valt er nu niet veel meer aan te doen, tenzij ik er een ander blok in ga leggen).
Vorig jaar, na montage van de nokkenas, is de auto ook de op rollenbak geweest (https://www.youtube.com/watch?v=bT5igGdRilM&t=29s). De Fiesta heeft nu 140 pk (122 aan de wielen). Volgens fabrieksopgave origineel 105 pk.

Uit de winterstalling

  • 97.360 km

Vandaag weer wat kilometers erbij gezet. Eerst meegenomen naar het werk, daarna even een ritje naar het strand om uit te waaien en vanavond nog een ritje gemaakt. Rijdt goed geen bijzonderheden (alleen airco zie onderaan de tekst).

Het sportje is nu ongeveer een week uit de winterstalling. Tijdens de wintermaanden schors ik hem en gaat hij onder een kleedje de garage in. Grappige is dat de 14 jaar nieuwere Qashqai, die vele malen duurder is, buiten staat en het oude Fiestaatje lekker warm binnen mag staan.

De wintermaanden heb ik dit jaar gebruikt om de auto eens goed te poetsen (kleien, polijsten, glazen en waxen). Ook heb ik wat roest op de achterklep (aan de binnenkant bij het slot weggehaald).
Hierbij de link van de werkzaamheden:
https://photos.app.goo.gl/RYGAekFfFCA5kx9n6
Wanneer de verf goed uitgehard moet de binnenkant nog in de wax gezet worden. Een tip voor iedereen die zelf wat plekjes wil bijspuiten: koop verf bij de dealer, hierdoor heb je bijna geen kleurverschil na spuiten.

Zoals in het vorige stukje geschreven heeft een Fiesta van dit type last van roest. Dit komt voor bij randen en lasnaden. De plekken om bij aanschaf op te letten zijn met name:
- bij het rubber bij het portier, onderaan bij de aansluiting van het achterscherm
- langs de wielkasten van achter
- kofferklep
- bodem

Zelf heb ik de Fiesta laten tectyleren toen deze ongeveer 6 jaar oud was. Dit heb ik een paar jaar geleden zelf bijgewerkt. Bij het bijwerken kwam ik een naast wat roest een gaatje tegen onder de achterbumper. Dit was gelukkig niet groot, ongeveer 2mm bij 25mm. Inmiddels is dit gelast, gekit (zat bij een lasnaad) en in de tectyl gezet. Mocht je een Ford van deze leeftijd hebben, en wil je deze nog lang houden, raad ik je aan elk jaar op roest te controleren.
Overigens is dit jaar ook bij de wielkast achter roest weggewerkt door een schadebedrijf in de buurt. Hier begon de roest van binnenuit, ook dit was niet al te erg (ongeveer te grote van een 50ct muntstuk).

Voor nu moet nog de airco gemaakt worden. Deze is vorig jaar gevuld, maar doet het niet meer. Waarschijnlijk is deze weer leeggelopen, alleen vorig jaar konden ze geen lek vinden. Ik ga nu maar op zoek naar een airco-specialist. Wordt vervolgd.

APK

  • 98.064 km

Gisteren de APK gehad. Ondanks dat ik weet dat de Fiesta in goede staat is, is het toch altijd weer een spannend moment.

Vorig jaar ben ik naar Engeland gegaan voor het plaatsen van een scherpere nokkenas en is ook de software aangepast. Ik was een beetje bang dat de CO2 te hoog zou zijn, bij de 4gasmeting.
Ik ben altijd een beetje bang voor de CO2, omdat ik een aantal jaar geleden bij de APK telkens te horen kreeg dat de Fiesta een te hoge CO2 had. Na een paar keer meten kwam hij er dan toch door en mocht ik weer een jaar de weg op.
Na dit een paar keer op rij te hebben meegemaakt, ga ik nu naar een andere garage op het dorp. Deze garage deed eerst het keuren, gezien de andere garage toen geen APK-keurmeester had. Toen had ik nooit problemen met de CO2-meting, maar toen ze een eigen APK-keurmeester hadden ging het mis. Vaag? ja, vind ik ook :)

Lang verhaal, maar zonder jullie verder in spanning te houden: De Fiesta is zonder opmerkingen goedgekeurd!

De airco hadden ze vorig jaar gevuld, na deze eerst op lekken gecontroleerd te hebben. Toen was alles goed, maar toch deed deze het niet echt goed. Ik was bang dat er toch ergens een lek was.
Wanneer er een lek is, bij de compressor of verdamper, dan lopen de kosten erg op. De vraag is dan hoeveel geld ik voor een werkende airco over heb.
Gelukkig was alles goed, ook de temperatuurmeting was goed. Ze dachten dat mogelijk de airco niet goed inschakelde, om deze reden is het relais preventief vervangen. Een relais kost namelijk toch maar een paar euro. Gisterenmiddag een stukje gereden en het wordt weer lekker koel in de cabine.

Kortom een jaar APK en een werkende airco!
Op naar het volgende avontuur...

Winterstalling

  • 99.500 km

Echt veel bijzonders heb ik niet te melden, maar niets melden lijkt alsof de auto niet meer (of bij een ander) rijdt.

De Fiesta staat weer lekker droog binnen voor de wintermaanden. Even een korte roestcontrole leverde dat de rand onder de rubber bij de kofferbak een beetje bijgewerkt moest worden.

Helaas was dat vorig jaar ook al, dus hopelijk wordt het niet erger. Even de oppervlakkige roest eraf gehaald en bijgetipt met verf en blanke lak. Daarna een paar maanden goed laten uitharden en van het weekend heb ik het rubber weer teruggeduwd.

De onderkant op een paar plekjes tectyl gespoten waar er wat minder zat, maar gelukkig geen roest. Nu onder zijn kleedje voor de komende maanden en dan weer lekker naar buiten :)

PS. de kilometerstand weet ik niet precies, dus we houden het maar even op 99500..., in de lente de precieze kilometerstand

Overigens verder geen bijzonderheden na de voorgaande update en nu. De Fiesta doet goed zijn werk.

6 cijfers

  • 100.000 km

Gisteren, ik schrijf dit op de 7e, was het zover, de teller is naar de 100.000 gesprongen. Toen ik de auto kocht stond er ongeveer 50.000 op de teller, dus heel veel heb ik er niet in de afgelopen 14 jaar niet meegereden. De eerste paar jaar heb ik de Fiesta voor woon-werk gebruikt, daarna is het een hobby auto geworden die alleen in de zomermaanden naar buiten kwam. Waarschijnlijk is dat (en het tectyleren) wel de redding geweest, want de meeste Fiestaatjes van deze leeftijd hebben meer gaten dan Zwitserse kaas.

De Fiesta rijdt nog steeds goed. Vorige week heb ik het halve dashboard eruit gesloopt om een lampje van de instrumenten verlichting te vervangen. Ik heb ook gelijk het andere lampje preventief vervangen.
Het lampje zit in een houdertje (ik weet de naam hiervan niet), maar kan je met een tangetje eruit halen. Helaas is dat niet hetzelfde soort als de lampjes van de verwarming etc., dus ben ik naar de speciaalzaak gegaan voor een lampje. Het blijkt een speciaal lampje te zijn want ze hadden het niet op voorraad of konden het bestellen. Ook bij een andere speciaalzaak hadden ze het niet gezien.
Gelukkig had de Ford dealer het wel bij een ander filiaal in het land (binnen heel de provincie was er niets op voorraad). Daar kon ik wel halve week op wachten, want bestellen bij Ford ging per 10. Dan had ik het de volgende dag, maar dan hadden ze er 8 op voorraad waar ze niets aan hadden. Waarschijnlijk hebben ze daar geen Ford boven een bepaalde leeftijd in onderhoud. Wat mij met zo'n instelling ook niets verbaast overigens.

Verder is er nu een probleem dat de koelvloeistof verdwijnt. Doom scenario's als een lekke koppakking spoken door mijn hoofd. Er komt gelukkig geen blauwe of witte rook uit de uitlaat, ook ruikt het interieur niet zoetig (kachelradiator). Gisteren, na een wat langere rit, viel het mij op dat er onder de slang die uit het blok komt wat druppels zaten. Hopelijk is het dus alleen een slang vervangen of opnieuw bevestigen.

Wordt vervolgd..

APK

  • 100.126 km

Vandaag is de Fiesta voor de APK geweest. Naast de APK is er schone olie ingegaan en een verse oliefilter.
De koelvloeistof is verversd. Er moest geen nieuwe slang op, er zat corrosie tussen de slang en de aansluiting. Nou ja, de garage noemt het corrosie, ik vind het meer vieze drap. Blijkbaar is dat iets wat voorkomt na lange tijd.
De aansluiting is schoongemaakt en na aansluiten onder druk gezet. Hier kwam uit er nog een paar slangklemmen aangedraaid moesten worden.

Ze waren hierdoor wel wat langer bezig geweest, maar ik ben allang blij dat alles goed is en er weer een nieuwe APK op zit :)

Er staat wel een kleine aantekening op het APK keuringsrapport. Eén band zat net onder 2,5mm. Niets om mij druk over te maken, in de winter staat hij binnen en ik heb nog een setje banden met velgen liggen.

Zwarte uitlaat

  • 100.852 km

De Fiestas is weer uit de winterstalling. De eerste 15 kilometer moet de computer zich weer inleren, wat voordien resulteert in het uitvallen wanneer je stilstaat. Beetje vervelend, maar na een kilometer of 15 rijdt'ie weer als vanouds.

Van de week olie gepeild en er moest 0,75 liter bij:( Op de vloer geen druppel olie, maar de uitlaat is na het rijden wel zwart. Olie ziet er netjes en schoon uit.
Ik vermoed dat er een rubber in de motor aan het slijten is en dat er wat olie gebruikt wordt bij hogere toeren. Bij rustig rijden is de uitlaat ook minder zwart. En eigenlijk moet je bij deze leeftijd (20 jaar) ook met respect omgaan met de techniek.
Ik heb wel een busje Forté besteld voor in de benzine, onder het mom baat het niet, dan schaadt het niet. Maar zoals ik schreef ik vermoed eerder dat de klepsteelrubbers vervangen moeten worden. Overigens zeg ik dit ook als leek...

Doomsday?

  • 101.300 km

De Fiesta staat nu bij de garage voor APK en het olieverbruik.
Vanmorgen ben ik gebeld. Ik had gehoopt op een verstopte PCV (carterventilatie) of anders klepsteelrubbers.

...maar hij lekt olie via de zuigerveren.

Dat is echt heel erg jammer (al had ik hier liever een drie letterig woord gezet).
Ze gaan eerst een motorslush doen en kijken of dit al iets verbeterd. Ze willen ook nog een middel in de cylinders gieten om hiermee de koolstofafzetting te verwijderen.

Ik hoop dat dit iets oplost, ik vrees het ergste :( :(

**UPDATE
Vrijdagmiddag werd ik gebeld. Ze hebben vanuit de bougies naar de cylinders gekeken. Het blijkt vooral om de eerste cylinder te gaan. Deze is zwart. Ook konden ze een druppeltje olie aan de cylinderwand zien.
Verder hebben ze de compressie gemeten. Deze waren bij alle cylinders gelijk, ik dacht 12.
Het lijkt dus toch niet de zuigerveren, maar eerder de klepsteelrubber te zijn. De monteur vermoed dat deze is gaan scheuren, omdat de lift van de andere nokkenas groter is.

Maandag eerst APK erop, de waarden blijven net onder de max, daarna vervolgafspraak voor motorreparatie.

**UPDATE2
De Fiesta staat met nieuwe APK thuis in de garagebox te wachten op de motorreparatie. Deze is voor volgende week woensdag (16 juni) gepland.
Omdat de Fiesta een weekendje in de garage gestaan had zagen ze dat hij een druppeltje koelvloeistof op de vloer had laten vallen. Na de koelvloeistof onder druk te zetten kwam uit dat de kachelregelklep kapot was. Er zit nu ook een nieuwe regelklep in een 3,5liter verse koelvloeistof.

Je vraagt me misschien af of ik gek ben zoveel geld aan een oude auto te besteden (dat doe ik soms ook), maar na 15 jaar trouwe dienst, zonder noemenswaardige problemen, heeft hij het wel verdiend.

Van kwaad tot erger

  • 101.300 km

Inmiddels staat de auto al zo'n 3 weken bij de garage.
De klepseals/klepsteelrubber zijn vervangen, gezien de olie van de klepoen kwam. Zat ook speling op. De garage denkt dat het ontstaan is doordat de kleppen verder open gaan door de scherpere nokkenas. Hierdoor is deze ineens verder open gegaan, waardoor mogelijk door koolstofaanslag boven de eerdere slijtage deze zijn gaan slijten. Klinkt plausibel en olie in de cylinder kwam ook van de inlaatkleppen, die door de nokkenas verder opengaan. Verder is de compressie gemeten op alle cylinders en deze waren goed en grotendeels gelijk. Wel is er een goedje ingegoten om de koolstof aanslag, van met name de eerste cylinder te verwijderen. Deze liep ook eerder leeg.

Echter bij montage is er iets fout gegaan waardoor de timing niet goed stond en hebben de kleppen de zuigers geraakt. De schade viel mee, maar wel zichtbaar op de zuigers. Na lang wachten kreeg ik vandaag een telefoontje dat het weer in elkaar zat.

Maar, wet van Murphy, komt er nog steeds olie in de eerste cylinder.
Er wordt nu ook contact opgenomen met de verzekeraar van de garage vanwege de schade die door de verkeerde timing is ontstaan.

De garage neemt haar verantwoordelijkheid en baalt hier zelf ook van. Ik hoop echt dat het goed komt, want voor mij heeft de auto veel emotionele waarde. Ik ben er dan ook goed misselijk van.

Wordt vervolgd...

Harttransplantatie

  • 101.980 km

Laat ik met het goede nieuws beginnen, ze is weer terug!!

En wat een avontuur is het geweest :(.
Sinds de laatste update in juli is er veel gebeurd. Ik was gebleven met vertellen dat de timing niet goed ingesteld was en daarmee de zuigers een tikje hebben gehad. Verder waren de klepstelen krom.
De garage heeft nieuwe klepstelen erin gezet, maar helaas nog steeds olielekkage in de eerste cilinder.

Hierna is er in overleg met mij een gereviseerde cilinderkop op geplaatst, omdat men dacht dat de olielekkage via een oliekanaal in de kop kwam. Je raadt het al..., dat was het ook niet.
Er bleef dus maar één conclusie over, lekkage via de zuigerveren.

Ik heb contact gelegd met Ollie Clarke, van OC Motorsport in Engeland (https://www.oc-motorsport.co.uk/). Ik ben een aantal jaar geleden naar Ollie geweest voor het plaatsen van een scherpere nokkenas. Hij is dé tuning-expert en een echte Ford-tovenaar, mocht je het interessant vinden zoek hem maar op op youtube.
Hij gaf aan dat de zuigerveren bij dit type motor een zwak punt zijn. Hij gaf aan dat er naast een LT1 of een LV1, de motoren die geleverd zijn in de Fiesta sport van 2000/2001, er ook een latere motor van een Fiesta, Focus of Fusion (de niet VVT motoren) geplaatst kunnen worden.

Omdat zowel de sloop als de Nederlandse Ford-expert Mebu aangaven dat een latere motor niet (gemakkelijk) zou passen hebben we gezocht naar motor die in de Fiesta sport geleverd was. Mebu had nog een goede motor liggen met ongeveer 140.000km liggen.
Deze gingen ze klaar maken, waarna mijn garage de motor heeft opgehaald. Echter bij het loshalen van de carterpan kwam de drijfstang in onderdelen mee.
Nadat mijn garage contact had opgenomen met Mebu bleek dat de motor, zonder dat de eigenaar het wist, door zijn zoon eerder een keer verwisseld was. Niet netjes vind ik gezien ik onder het klaar maken van en motor ook een controle van de motor verwacht.

Gezien er verder geen LT1 of L1V motor meer te vinden was, was de enige oplossing een later type motor plaatsen. De garage heeft contact gezocht met Ollie. Hij gaf aan dat het nieuwe(re) blok kaal gemaakt moest worden en alle onderdelen van mijn oude motor overgezet moesten worden.
De garage heeft een motor uit een Ford Fusion gevonden. Bouwjaar 2007 en 34.000km!

De onderdelen zijn overgezet van mijn oude motor. Ook is de gereviseerde cilinderkop geplaatst, zodat alles origineel oogt.
Uiteindelijk, na 4 maanden, is de Fiesta alweer zo'n 3 weken weer terug en het belangrijkste, ze rijdt als vanouds en zonder olieverbruik!

Bij deze bedankt autobedrijf Heinkenszand (https://www.autobedrijf-heinkenszand.nl/) voor het weer rijdend krijgen van mijn Fiestaatje, waarbij jullie niet opgegeven hebben! Super mensen die echt met je meedenken en nog weten wat sleutelen is.
Daarnaast bedankt Ollie voor het delen van je onmetelijke Ford kennis.

Het heeft flink wat gekost, maar ik ben blij dat ik mijn Fiestaatje weer terug hebt. Hoezo gek (van je auto) :)

Rijdend

  • 102.703 km

Even een kleine update.
Ook in de winterperiode, bij droog weer en wanneer er niet gepekeld werd, heb ik met de fiesta gereden. Ze rijdt erg goed, alleen heb ik gemerkt dat de kachel niet warm wordt.
Het ruikt niet zoet in de auto, de vloermat is niet nat en het niveau van de koelvloeistof is niet gezakt. Ik vermoed dat het dus niet ernstig is. Bij de APK+beurt gaan ze er naar kijken.

Verder heb ik de fiesta gebracht naar de spuiter. Een aantal jaar geleden is er wat spuitwerk gedaan, maar helaas niet erg netjes. Eén siteskirt en de onderkant van de deur, met stukje voorspatbord is gespoten. Het moet nog wel een keer gepolijst worden (eerst de lak laten uitharden), want je ziet wel wat sinaasappelhuid. Mocht het niet lukken mag ik ze voor het polijsten ook even terugbrengen, dus dat is wel netjes.
Vorig jaar heeft hetzelfde bedrijf onze qashqai bijgesloten en dat hadden ze erg netjes gedaan, dus ik heb alle vetrouwen dat het weer netjes wordt.

Bij het verwijderen van de sideskirt gelijk de dorpel op roest gecontroleerd. Deze zag er nog netjes, roestvrij, uit.

APK gekeurd

  • 102.932 km

De Fiesta is vandaag APK goed gekeurd. Aandachtspunt is dat de achterbanden wat minder profiel hebben.
De kachelkraan is vervangen en nu kan het weer lekker warm worden in de auto, maar in deze periode van het jaar kan dat ook zonder werkende kachel.
Gezien de kachelkraan ongeveer een jaar geleden vervangen is, is dit nu onder garantie vernieuwd. Erg netjes van de garage.

Nu weer lekker touren. Over een paar weken nog een keer de lak polijsten. Ik zal daarna gelijk wat nieuwe foto's maken en posten.

Gepoetst

  • 103.160 km

Zoals in de voorgaande update aangegeven heb ik de Fiesta, waar deze gespoten is, gepolijst. Ook heb ik de motorkap even gedaan.
Ziet er nu netjes uit, al zag ik na het polijsten wel dat de rand rond de sierlijst iets beter kon. Maar goed, dat is voor een volgende keer.

Verder is er een klein plekje op de dorpel bijgekomen, omdat pas de gordel tussen de deur zat :( Maar goed, hoeft niet in concours staat te zijn.
Technisch geen updates, werkt (gelukkig) goed.

De foto hoe de auto er nu bij staat is de eerste foto (vandaag gemaakt).

Wederom nieuwe kachelkraan

  • 103.777 km

Een paar weken geleden merkte dat de kachel wederom niet warm werd. Hierbij viel het op dat de slangen na de kachelkraan, bij de verwarming vol aan, niet warm werden.
Afgelopen maandag heb ik de Fiesta gebracht. Het bleek dat er een stukje plastic in de regelklep van de kachelkraam vastzat. Waarschijnlijk is dit van de kachelkraan vorig jaar, waarbij de pijpjes van de kachelkraan broos zijn geworden. Hij lekte toen ook een beetje koelvloeistof, bij de aansluiting van de kachelkraan.

Het koelsysteem is gespoeld, zodat eventuele reststukjes nu ook uit het systeem zijn (althans hoop ik). Helaas is doordat het stukje vastzat de kachelkraan ook stuk gegaan. Er zit dus een nieuwe kraan op en verse roze koelvloeistof.

Verder is de auto van de zomer nog langs de schade-expert gegaan om de parkeerdeukjes te verwijderen. Ziet er weer netjes uit, al zag ik pas al weer een heel licht parkeerdeukje terug.

Kachelkraan deel III

  • 104.300 km

Het begint eentonig te worden, maar de kachel had weer kuren. Soms warm, maar veranderde ik de temperatuur dan werkte het niet meer (alleen koud).

Zucht.., dus zelf maar aan de slag. Eerst het voltage van de stekker nagemeten. De meetwaarden waren niet in mijn Haynes boek terug te vinden, maar gelukkig kon ik deze wel op internet vinden.
De meetwaarden waren correct. Voor de zekerheid heb ik dit meerdere keren gemeten om zeker te weten dat ze correct bleven.

Omdat de slang na de kachelkraan niet warm werd moet het wel aan de kachelkraan liggen. Ergens op internet heb ik gelezen dat de Fiestaatjes (en Ka's en Pumas') erg gevoelig zijn met aftermarket kranen, gelukkig was er nog een autodemontage vlakbij die een Ford kachelkraan had liggen.

Deze heb ik er inmiddels een maandje geleden ingezet en werkt nog steeds goed. Hopelijk blijft deze het doen.

Op naar het volgende avontuur...

APK

  • 105.459 km

Er zit weer een jaar APK op voor de oude dame.
Er is gewoon onderhoud uitgevoerd (o.a. olie verversen, interieur filter, remvloeistof vervangen), maar ook preventief onderhoud zoals airco reiniging en toevoeging aan olie en aan benzine om plakkende zuigerveren te voorkomen.

Banden worden slechter (adviespunt) en ouder, gezien ik weinig en in voornamelijk in de zomer rijd komt dit later. Airco lekt, maar kijken we even aan. Accu werkt nog goed, maar is ook slechter aan het worden.

Stoelbekleding en APK

  • 107.650 km

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update geschreven heb. Wat mij betreft is dat een goed iets, want als er niets te melden is, is er ook niets bijzonders gebeurd.

Een aantal maanden geleden is de bekleding van de bestuurdersstoel gerepareerd. Deze was nog in goede staat, maar het leek of er onder de wang wormpjes begonnen te leven. Het bleek dat de onderste laag van de bekleding van ouderdom was los gegaan, wat zorgde dat deze oprolde.
Gelukkig kon de bekleder dit herstellen, want een stof in dezelfde structuur en kleur was niet te vinden.

Verder zijn er vorige week 4 nieuwe banden onder gezet. 2 ervan waren een adviespunt, maar gezien de ouderdom van de banden heb ik besloten ze alle 4 te vervangen.

Als laatste is er vorige week een nieuwe APK op gekomen. Geen bijzonderheden, er moesten 2 nieuwe stukjes remslang op vanwege droogte scheurtjes. Ook is er een nieuwe accu gemonteerd en is er airco onderhoud gepleegd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.