Ford Fiesta 1.3i (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.3i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 187.002 km |
KM-stand laatst | 3 km |
De anekdotenauto's
Ik ga deze review vullen met anekdotes over auto's. Er passeren bij mij nogal wat de revue. Ik ben handelaar en ik rijd cross. En ik heb talloze verhalen over leuke wagens. Die niet waardig zijn voor een volledige review over te schrijven. Maar toch het meedelen waard zijn. De review van de fiesta kopieer ik zo letter voor letter over in één ervaring. En dan word elke volgende ervaring een andere wagen. Foto's worden bijgevoegd zodat u zelf ook een beeld krijgt. Ik hoop dat u het leuk vind.
Ford Fiesta Flair 1.3i 1997
- 1 km
Het vermelden waard
15-07-2023 - 187.002 km
Deze keer geen auto van mij, Maar van een klant. Haar vorige auto was afgeschreven, en ze vroeg mij om zo goedkoop mogelijk een vervanger te zoeken.
Na kort zoeken vond ik voor €400 een Ford Fiesta Mk4 1.3i endura-e in de uitvoering Flair... een absoluut basismodel. Hij had. Met de nadruk op had Servostuur en metaalkleur, dat was het, maar ja met 4 wielen en een stuur heb
je eigenlijk genoeg. Afkomstig van de 2de eigenaar, de tante van een Ford specialist. Een tikje vuil... nee smerig. Maar dat beige interieur was ook moeilijk proper te houden.
De problemen bij aankoop waren:
- De linker achterdeur ging niet open
- De ruitenwissers waren compleet droogrot
- Een paar roestbubbels op de wielranden
- Enkele APK-plaatjes op de dorpels (hier kom ik later op terug)
- Een scheur in de bestuurdersstoel
- Een luide bonk in de voorophanging bij hobbels.
- Redelijk wat achterstallig onderhoud.
- De linkerbuitenspiegel stelt niet af.
- De sleutel is zo versleten dat de deuren moeilijk losgaan. Verder met het contactslot geen problemen mee ondervonden.
- Het kofferslot heeft het begeven kort na de aankoop.
Maar er zaten wel 4 nagenoeg nieuwe banden van hetzelfde merk (Double coin?) op en een nieuwe batterij. Dat overschreed de dagwaarde al dus deze werd het.
Nieuwe ruitenwissertjes erop. Deur gerepareerd. En hop naar de keuring voor verkoop. En tot iedereens verbazing. Goedgekeurd. De enige punten waren.
- Chassisnummer: niet gaaf maar identificatie mogelijk.
- Staat van de remleidingen
- Corrossie dorpels (reparatie vastgesteld)
- Staat van de zitplaatsen.
Al bij al, niet heel slecht voor 400 euro. Dus ze kon weer op de baan.
Koud
01-12-2023 - 191.000 km
In december krijg ik telefoon. De kachelaanjager van de fiesta werkte niet. Dus het was ijskoud en de voorruit sloeg de hele tijd aan. Na een nadere inspectie heb ik
- De klep van de binnenverwarming vervangen (€25)
- Thermostaat vervangen (€7)
- Koelwater vervangen (€10)
En het werkte weer. Dus ze moest niet meer met handschoenen en een sjaal in haar fiesta zitten.
Het feest loopt ten einde
12-07-2024 - 194.001 km
Dan gaan we plots vooruit naar Juli dit jaar. Ik krijg weer telefoon. Ze moet naar de keuring (dat doe ik) en had graag dat ik een groot onderhoud erop zou doen. En eens naar de servopomp zou kijken. Die maakte een verschrikkelijk lawaai. Dus goed ik doe wat er mij gevraagd word. Bestel alle onderdelen. Maar voor ik alles doe even naar de keuring. Die verliep redelijk goed in
het begin. Lichten waren goed afgesteld en werkte allemaal. Chassisnummer moest ik inmiddels eens opnieuw laten inslaan maar voor dit jaar lieten ze het erdoor. Ruitensproeiers werkte niet. En de bussen van de achteras waren versleten. Remleidingen waren inmiddels aan vervanging toe. Tja normale slijtage. Tot ik sta te praten met iemand van de keuring en plots *Crunch* vanonder de wagen hoor vandaankomen. Ik leg me er even bij en de inspecteur zat door de dorpel. Niet zomaar door de dorpel hij zat alle apk plaatjes eraf te peuteren. Die waren zo blijkt niet gelast maar gelijmd. En uiteraard was de roest eronder er niet beter op geworden. Aan de passagierskant heeft hij een strook van wel 70 cm blootgelegd. En aan de bestuurderskant zat eveneens een stuk van 20 cm.
Dusja, helaas na een jaar al einde oefening voor de Fiesta. Ik kan niet zeggen dat hij zijn best niet gedaan heeft. 194.000 kilometer op een oud fiestatje is niet mals. Had de ford specialist nu ook nog zn best gedaan dan had hij misschien nog de moeite waard geweest. Maar de roest maakt hem economisch compleet total loss.
De vervanger staat inmiddels al gereed. Een hele leuke Peugeot 106 1.1i Move-X uit 2003 met veel meer opties en rijcomfort.
Wat gebeurt er nog met de fiesta? Naar de cross ermee natuurlijk. Ik had hier al een ander wagentje voor maar dat is nu gered van de dood. Was ook nog veel te goed daarvoor.
Even recapituleren
19-07-2024 - 194.002 km
Tja nu kan ik aan mijn klant vragen wat ze ervan vond. Maar zij vind een auto niet meer als een gebruiksobject. Dus geef ik even mijn perspectief.
Wat vond ik van de Fiesta? Wat te karig uitgevoerd. Ik rijdt heel graag in oudere wagens, waar meestal ook niet veel opzit maar de fiesta voelde aftands aan. Je verwacht meer aan een auto uit de 90s. De zetels waren
hard. De servo (toen hij nog werkte) voelde stug aan. Het schakelen en koppelen verliep naar mijn zinnen iets te strak en stug. Maar al bij al het reed wel gewoon goed en mechanisch heeft hij geen kik gegeven.
Ik vind de styling ook nog wel iets hebben. Ik ben niet zo'n fan van de faceliftversie. Maar ik zou gaan voor een Ghia met een 1.25i. Die voelen substantieel veel moderner zn uiteraard beter aan. Of ik ga voor een escort. Eveneens een ghia.
Dus conclusie. An sich, ik zaag er veel over. Maar het is geen slechte auto. Een beter uitgevoerd model zal ongetwijfeld veel fijner zijn. Waar moet je op letten? Roest... zowat overal. En slechte reparaties van 10 á 15 jaar geleden want ze waren toen al kasrot meestal. Maar zoek je gewoon iets dat rijdt. Niet meer of niet minder. Dan is zelfs de Flair een perfecte uitvoering.
Citroën AX Spot 1.1i 1997
- 2 km
Sinds kort ben ik eigenaar van twee citroëns voor de cross. Eentje daar kom ik later op terug. Nu gaat het over een Citroën AX Spot uit 1997. De ax is van een oudere dame geweest. Ooit een leerkracht (er lagen nog krijtjes in het handschoenvakje) Na een serieus ongeval. De complete passagierszijde opengekrast. stopte ze in 2016 met autorijden. De ax werdt nog wat opgekalafaterd om haar kleinkind er in te leren autorijden. Maar die kocht dan toch ook gewoon zijn eigen wagen met wat meer opties. En zo stopte het abrupt in 2017. Voor de garagepoort neergezet. En nooit meer gestart. De dame is inmiddels helaas overleden. Na enkele maanden werd het huis verkocht en de inboedel ging ook. Maar wat met de ax. Ofja de A (de X is zoek). Die stond al 8 jaar te verkommeren voor de garagepoort. Hij startte niet meer. De papieren waren kwijt. En hij was aan de kriksteunen rot. Voor €100 op marketplace gezwierd. En dan sta ik plots voor je deur. Voor de cross lijkt me dit ideaal. Licht, vinnig, Hoewel ik niemand in men zij wil hebben want dan ben ik er gegarandeerd geweest. Dus heb ik hem meegenomen. Bij nadere inspectie bleek ze 8 jaar geleden hem volgetankt te hebben met e10. De leidingen in de tank waren dus compleet aangevreten. De benzinepomp had wat narigeid ingeslokken bij enkele startpogingen en zat vast. En hij vonkte niet. Na de leiding in de tank vervangen te hebben. De pomp eens doorgejaagd met wat propere e5. En een krukassensortje van autodoc erop te vijzen. Startte het hok gewoon weer. Witte rook kwam al uit deze ax voor de paus overleed. Want hij jaagde er lekker nog de 8 jaar oude e10 door. En daarna heeft die de oude koudstartbatterij uit mijn astra er op 5 uur doorgejaagd. Er zit een verschrikkelijk electronica lek in dat ding. Enkele knaagdieren hebben lelijk huisgehouden bij de bekabeling over de jaren heen. Wordt ook niet meer verholpen. Na het spelen gewoon de accupolen loshalen.
Conclusie. Leuk ding. Heel vinnig. Vliegt over grindpaden en het veld heen. Beter dan die fiesta van verleden jaar eigenlijk. Betrouwbaarheid? Nog geen nukken gehad. Zelfs met heel intensief gebruik. Zonde? Een beetje. Maar wie gaat er nu de rompslomp doen om het papierwerk (en de electronica) ((en het laswerk)) van een uitloper van een basis citroën inorde te brengen. Ik niet en als ik er geen hoop in heb dan hebben maar heel weinig mensen het wel.
Citroën ZX Audace 1.4i 1997
- 3 km
Er lijken 2 thema's te zijn. Het bouwjaar 1997 en Citroëns eindigend op X. Dit is louter toeval. Hoewel ik deze ZX eigenlijk heb gekocht omdat ik het leuk vond om een AX en ZX in een team te hebben. Toevallig tegengekomen heel lokaal op fb marketplace. Na kort onderhandelen waren ze snel akkoord met een prijs van €150. Opvallend snel. Bij het ophalen sta ik voor een mooie fermette midden in het groen. Er opent een man van pensioenleeftijd de deur. Duidelijk een werker. De goede man was stukadoor en heeft de zx 16 jaar lang gebruikt als bestelwagen. We lopen om het huis naar de riante tuin. En daar staat hij in al zijn glorie al te draaien. Hij staat al even stil. Sinds December ongeveer. Toen verviel de keuring. Die niet meer werd vernieuwd vanwege een barst in de voorruit. Na een kort gesprek wat vooral "ik wil er eigenlijk niet vanaf maar hij staat toch maar in de tuin en mijn vrouw wil er wel vanaf" inhield. Overhandig ik hem het geld. Ik stap in. Zak weg in een compleet doorgezeten stoel. Hij slaat nog even mijn deur stevig toe want die sluit niet meer goed af. Het slot is wat versleten. En ik vertrek. Het eerste wat mij opvalt is hoe smerig hij wel niet is. Gat ver damme seg. En de geur is ook overweldigend. Overduidelijk schimmel. Een (elektrisch bediend) raampje open dus. Het tweede wat mij opvalt is de ford fiesta versnellingspook die die heeft. Niet gek want 90s peugeot en citroën producten hebben meestal een verduurde pook. Die in je handen uit elkaar valt. Waaronder ook de AX. Deze is dus al langer gesneuveld en vervangen door een exemplaar van ford. En het laatste wat mij opvalt (na even te rijden) is dat die auto compleet tot op de draad toe op en versleten is. Hier kom ik later nog op terug. Het is rijden met gespannen bips want de benzine is bijna op. Ik heb deze teller nauwlettend in het oog. Wanneer een andere teller mij opvalt. Temperatuur. 120 C° met rood lampje erbij. Maar ik stoom gewoon door. Als hij het opgeeft is het zo, zoniet des te beter. We geraken thuis. Na nadere inspecie lijkt mij de temperatuur gewoon een niet accurate meting te zijn. Voor de rest is alles ok. Hoewel. De auto is tot op de draad toe versleten. Dit wordt niet meer crossen. Dit word uit lijden verlossen klinkt het. Gewoon voor de fun, Hier even een lijst met problemen die ik ondervonden heb.
- Voorophanging. Kraakt piept deinst. Alles wat niet goed is.
-Achterophanging. Idem
- remmen. Heel zompig.
- stuurwiel, ziet olijfgroen, bruin en wit. Brokkelt af in je handen
- bestuurderstoel. Doorgezeten
- klok, leest enkel 18:88
- motor, lekt olie
- bestuurdersdeur, sluit niet
- gordel, springt los
- voorruit, barst
- versnelling achteruit, kraakt of niet aanwezig.
- ruit bestuurdersdeur. Gaat wel naar beneden maar niet naar boven.
- ruit passagiersdeur, gaat niet naar beneden.
- radio, gaat aan maar geen geluid
- achterlicht passagierszijde. Unit gebarsten
-koffer, blijft niet open.
-centrale vergrendeling, werkt soms wel soms niet.
En ga zo maar door. Ik mis zeker nog wat.
En toch. Toch vind ik hem charmant. Grotendeels omdat hij zo gelijk is aan mijn Astra f. Beide uit 1997. Beide een van de laatste uit de productie. Beide een 1.4i. Beide van die schamele uitloop opties zoals elektrische ramen voor en metallic lak. Hoewel ze ooit grotendeels hetzelfde waren. Is het voor die ZX zoveel slechter afgelopen. In een andere tijdlijn stond mijn astra in de tuin van een stukadoor te rotten en deze zx mooi te wezen in een garagebox. En ongetwijfeld zijn er ook astra's die gebruikt zijn als bestelwagen en daardoor compleet op zijn. En zeker weten zijn er betere zx'en die gekoesterd worden. Maar toch ben ik bij dit koppel uitgekomen.
Conclusie, geen zonde van deze kapot te rijden. Alle bruikbare onderdelen worden verkocht en dit ding vliegt de cross in. Met de hoop een seizoen of hooguit twee erdoor te komen. En daarna mag hij op welverdiende rust. En wordt hij omgezet tot een paar 100 blikjes cola.
Ook wil ik even benadrukken dat ik weet dat een zx een best goede auto is. Deze gewoon niet meer. Deze is echt op
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.