Ford Fiesta 1.3 Cool & Sound (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.3 Cool & Sound |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 149.204 km |
KM-stand laatst | 154.800 km |
Zeer tevreden
- 154.800 km
Na enkele maanden in een private lease Seat Mii te hebben gereden, werd het begin dit jaar tijd om mijn eerste echt eigen auto te kopen. Als 18-jarige student zocht ik vooral een betrouwbare en betaalbare auto om van en naar school te rijden. Hoe langer ik zocht, hoe meer eisen er bij kwamen. Met name comfort op de snelweg bij 130 km/h, en een airco, waren belangrijke eisen. Na enkele weken zoeken viel het oog op deze Fiesta, die in de buurt bij een autobedrijf te koop stond. De auto gaf direct een goede indruk en bleek heel netjes onderhouden te zijn. Na de proefrit was ik overtuigd, en enkele dagen later heb ik de auto opgehaald.
Wat direct opviel was het goede speaker systeem, iets wat ik niet direct had verwacht bij deze auto. In het begin stoorde AUX nogal, met name in bepaalde versnellingen. Gelukkig bleek de versnellingspook makkelijk te verwijderen en kon het kabeltje weer op de juiste plek worden geduwd. De AUX werkt nu zo goed als probleemloos.
Na aanschaf heb ik een aantal dingen vernieuwd om de Fiesta wat 'frisser' te maken. De verkleurde kentekens zijn vervangen door nieuwe luxe platen, het versleten logo aan de voorkant is vervangen, en de koplampen zijn door een bedrijf uit de buurt mooi gepolijst. Niet per se noodzakelijke uitgaven, maar de auto oogt er een stuk beter door. De totale kosten hiervan waren ongeveer 110 euro. De enige noodzakelijke kosten tot nu toe waren twee nieuwe banden, deze bleken uitgedroogd. Kosten; 75 euro per band inclusief montage, voor nieuwe Vredestein banden vond ik dit meevallen.
Qua rij eigenschappen heeft de Fiesta mijn verwachtingen echt overtroffen. De auto trilt niet, zelfs niet bij hoge snelheden (ong. 150 km/h). Ook in de auto blijft het comfortabel, en vooral stil. Over lange afstanden 130 rijden voelt prettig aan en is totaal niet vermoeiend. Naast het comfort wat de auto biedt, is het rijden in de Fiesta vooral leuk. De auto stuurt verassend sportief en voelt bij lagere snelheden vlot aan.
De 70pk waar de Fiesta over bezit, is niet veel, maar meestal voldoende. In de stad en op landweggetjes heeft de Fiesta voldoende kracht om met het verkeer mee te komen. Volbeladen op de snelweg invoegen daarentegen, is uitdagend te noemen. Mede dankzij het meedenken van andere bestuurders, is dit zelden echt een probleem geweest. Maar er is bijna nooit vermogen 'over', deze auto is daarmee langzamer dan de Seat Mii.
Ook wat betreft ruimte is de Fiesta beter dan verwacht. Alle passagiers hebben voldoende beenruimte en de achterbank is volledig inklapbaar. Wanneer de achterbank is ingeklapt, ontstaat er genoeg ruimte om bijvoorbeeld een fiets mee te nemen. Onder de kofferbak zijn een reservewiel en een krik te vinden. Een leuk detail zijn de gordelhouders, die zowel bij de achterbank als bij de passagiersstoel te vinden zijn. Deze voorkomen krasjes en irritant geluid, een mooie en simpele oplossing.
Een tegenvaller is het verbruik, waar ik in de Mii gewend was 1 op 20 te halen, werd dat bij dezelfde rijstijl al snel 1 op 10. Door rustiger te rijden en de bandenspanning hoger te zetten (2.4 bar) werd dit ongeveer 1 op 12. Nogsteeds een stuk meer dan gehoopt. Euro 98 of 102 tanken hielp niet. De climate control uitzetten kan het verbruik naar 1 op 13,5 brengen, maar voor een warme (of juist koele) en niet beslagen auto, heb ik wel wat brandstof over. Ik heb gecontroleerd of de remmen aanliepen, dat bleek niet het geval. Binnenkort zal ik de auto laten controleren op een mogelijke onvolledige verbranding dus wordt vervolgd.
De Ford Fiesta heeft mijn verwachtingen in veel opzichten overtroffen. Het enige wat ik echt mis t.o.v. de Seat Mii is cruise control. Ik zou deze auto zeker aan anderen aanraden. De Fiesta is geschikt voor jongeren zoals ik, die een eerste eigen auto zoeken. Maar ook voor gezinnen die op zoek zijn naar een betaalbare auto met voldoende ruimte.
Zelf ben ik van plan de Fiesta nog wel even te houden, zeker nu hij er weer zo mooi bij staat. Ik was ook van plan naar het buitenland op vakantie te gaan met deze auto. Het is nog onduidelijk of dat door kan gaan i.v.m. het coronavirus; maar de auto voelt in ieder geval goed genoeg aan om zo'n lange reis te ondernemen.
Een opsomming van de kosten:
Wegenbelasting: 104 euro per kwartaal
All risk verzekering: 25 euro per maand
Vredestein banden: 75 euro per stuk
Polijsten koplampen: 59 euro voor beide
Nieuwe luxe kentekens: 36 euro voor beide
Nieuw logo voorkant: 20 euro
Brandstofkosten: Ongeveer 12 euro per 100 km
Mocht je vragen of opmerkingen hebben, stuur me dan gerust even een berichtje!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.