Ford Explorer XLT (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Explorer XLT |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 151.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik weet dat het nog erg vroeg is voor een uitgebreide review, maar wil toch alvast wat melden over ons Fordje.
Twee weken geleden de Explorer opgehaald en onze A4 Avant verkocht. M’n vrouw is nooit liefhebber geweest van de Audi en ergerde zich enorm aan de binnenruimte van de Avant. Deze is met een kleine man van 1,5 en een hond niet echt overbemeten. Tja...en als je dan groen licht hebt van moeders de vrouw om voor wat anders rond te kijken dan doe je dat natuurlijk...het ijzer smeden als het heet is!!
Aangezien we niet zo heel veel kilometers maken, was het verbruik niet belangrijk. Ruimte dat is wel belangrijk....en de veiligheid. Tja, dan kan je gaan kijken voor een Volkswagen Sharan,Ford Galaxy,Peugeot 806,etc.....maar ik wilde toch iets aparts en kwam terecht bij of een Range Rover of een Ford Explorer. Proefrit gemaakt in een Range Rover maar dat voelde niet goed....te ouwelijk en gezien alle verhalen over onderhoud en mankementen durfde we dat toch niet aan. Proefrit in een Explorer gemaakt en... we waren eruit. Het werd een Explorer. Zelfs mijn vrouw (geen autoliefhebber) was direkt verkocht.
Uiteindelijk een mooi en aangekleed exemplaar gevonden via internet bij Leeuwarden in de buurt. Op zaterdagmiddag er heen gereden (wat een rot eind rijden zeg!)... en het was liefde op het eerste gezicht (eigenlijk was de proefrit niet eens nodig). Bullbar, Sidebars, leer... alles zat erop en eraan. Ook het gevoel bij het verkopende garagebedrijf was goed,dus na onderhandeling was de koop gesloten. De volgende woensdag de lange rit weer gemaakt om ons groene monster op te halen. Afhandeling en dergelijke gingen erg soepel, nieuwe apk en aflever beurtje gehad en er was nog een stabilisatiestang vervangen.
Toen de rit naar huis... de eerste 150km in onze nieuwe auto. Wat een verschil met een verlaagde A4 Avant op 19’ wielen!! Dit rijdt als een luxe bestelbus! Anders maar wel lekker! Na 20km rijden begint ineens de hele auto te schudden?! Wat is dit?! We nemen wat gas terug en het probleem is weg en komt gelukkig niet meer terug. De volgende dag op de brug de auto bekeken...blijkt het vervangen stangetje een zelf gefabriceerd iets te zijn van een stuk draadeind. Niet zo heel netjes opgelost! Volgende dag twee nieuwe stangetjes gemonteerd en probleem is nog steeds niet teruggekeerd, maar wat het nou precies was? Verder de auto helemaal laten poetsen en reinigen van binnen en van buiten, wat eigenlijk wel even had mogen gebeuren door de verkopende garage...maar ja laten we niet op alle slakken zout strooien.
Dus tot nu toe bevalt ons Fordje prima en trekken we veel bekijks hier in de buurt, want je ziet ze erg weinig (vooral zo’n dikke als wij hebben). Hopen dat we vele(niet te veel gezien het verbruik van 1:6) kilometers plezier mogen hebben van deze bak!
Update 10-07-2007 :
- Probleem met trillen niet meer teruggekomen. Iemand enig idee wat dit heeft kunnen zijn....zal toch niet aan die stab.stangetjes hebben gelegen. Of misschien een vastzittend kogeltje (heeft 2 maanden stilgestaan)?.
- Geluid is met een K&N(vervangings)filter nog mooier geworden.
- Wordt steed blijer met het monster.
- Mooi al die verschillende reacties hier en langs de weg.......laat ze maar komen!!
- Verbruik is na 3 keer tanken zo’n 1:7,5 , valt allemaal dus wel mee.
PS: Foto van Audi is idd de oude liefde.
Update 02-08-2007 :
Verbruik blijft redelijk zo rond de 1:7,5. Een week lang alleen stadsverkeer gaf een resultaat van 1:4,5. Wel prijzig met de benzineprijs van nu, maar elke eurocent in dit monster dubbel en dwars waard. Levert wel enige discussies op met verjaardagen. Bijna ruzie gehad met een Lupo 3L bestuurder en met een Prius bestuurder! Tja, bijhouden dat je auto deze week 1:35 rijdt en vorige week 1: 34,6 is ook een hobby!? Ik weet dat ik niet zo milieu bewust bezig ben , maar autorijden is sowieso slecht! of ben ik nu wel een erge arrogante aso?
Net 4 nwe banden gemonteerd. Ben overgestapt van 255/70R16 General Ameritrac naar 265/70R16 Goodyear Wrangler ATR. Wilde niet van 16’ af want er is niet zoveel in grotere maten qua velgen te krijgen. De ATR’s zijn een stuk groffer van profiel wat lekker dik en agressief staat. Het is wel iets minder comfortabel, maar veel grip in het zand en hopelijk in de sneeuw.
Volgende week zet ik er nog 2 nwe voor schokdempers onder... gewoon voor de zekerheid. Kosten origineel zo’n 60,00 per stuk goedkoper dan imitatie!
Verder bevalt de auto steeds beter... die trekkracht is ongelofelijk. Het comfort is veel beter dan die van m’n vorige Audi en alles wat ik daarvoor gereden heb. Ik zit stiekum al te kijken wat ik als volgende auto wil kopen (over 1 of 2 jaartjes)...Denk aan: Ford Expedition, Ford Excursion, Chevrolet Tahoe of een GMC Yukon denali. Of misschien toch een nieuwere Explorer.
IEMAND SUGGESTIES OF TIPS??
PROBLEMEN
- Opeens erg trillen....niet meer teruggekomen.
- stabilisatiestangetjes vervangen.
- Sigarenlucht verwijderen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.