Ford Explorer EV Extended Range RWD Premium (2025)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Explorer EV Extended Range RWD Premium |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 1 km |
| KM-stand laatst | 9.983 km |
Eerste indruk
- 2.931 km
Hartelijk afscheid genomen van 4 jaar Tesla Model 3, nu effe wat anders.
Een Ford !
Ik was toe aan een andere leaseauto, dus een paar maanden geleden gestart met de welbekende zoektocht.
Na veel proefrijden, opties selecteren en rekenen uiteindelijk gekozen voor de Ford Explorer EV, met nagenoeg alle opties.
Warmtepomp heb ik lang over getwijfeld, maar toch niet gedaan. We gaan ervaren hoe dat is.
Inmiddels 3 weken aan het rijden, teller staat op ong 3000 km.
Een paar zaken vallen op:
- de veelheid aan knopjes en lichtjes is weer effe wennen na de soberheid van Tesla. Ik hou er wel van !
- al zijn de haptische knopjes wel een uitdaging, tot nu nog maar 2 x de stuur verwarming aangezet.
- heerlijk ruime auto, 4 volwassenen is prima te doen.
- wegligging (ook weer ná de race auto Tesla) is heel comfortabel. Op snelweg tempo rustig en stabiel.
- adaptieve cruise control (met lane assist) vind ik vriendelijker dan Tesla. Grappige feature is de inhaal functie op de snelweg.
- head up display is top, dat zou iedereen moeten nemen.
- natuurlijk zijn er wat VW eigenaardigheden, maar die weet je van te voren; dus niet over zeuren.
- grootste manko is echter de app. Daar heb je (tot nu toe) weinig aan. Maar goed nieuws: per 16-10 komt er een update. Het wordt dan schijnbaar mogelijk om o.a. opladen te plannen.
Hij normaal rijgedrag is het verbruik 18 kw /100 km. Prima te doen, gemiddelde actieradius tussen 400 & 500, maar ik laad altijd to 80%.
Kortom, een tevreden rijder.
Eerste 10,000 km
- 9.983 km
De eerste mijlpaal bereikt.
En om maar gelijk duidelijk te zijn, wat een top auto!
In 3 maanden tijd lekker wat gereden, wat een genot.
De wegligging is comfortabel (zeker tov de tesla m3), de AGR stoelen super, fijne hoge zit en verrassend veel ruimte achterin. De adaptieve cruise control is heel subtiel en rustgevend.
Zijn er dan geen verbeterpunten, zul je denken. Uiteraard wel.
- allereerst de app, die is echt slecht. Daar kun je eigenlijk niks mee. Laden starten en stoppen, ontgrendelen en voorverwarmen. Dat is het…. Ik mis vooral het inplannen van de oplader, het inplannen van vertrek, camera functies, ramen openen en sluiten, lichtsignalen enz enz.
- het instellen van een Bluetooth voorkeursapparaat is niet mogelijk. Als ik samen met mijn vrouw instap, is het altijd spannend welke telefoon gekoppeld wordt.
- de automatische rijstrook wissel heb ik vrij snel uitgezet, die is veel te bruusk.
Het zijn maar zeur details natuurlijk. Maar als het niet erger is als dit, alt het best mee.
Inmiddels zitten de winterbanden er onder. Benieuwd wat dit doet met het verbruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Explorer EV
Lees ook

In dit stukje Duitsland is het net alsof je in Amerika rijdt

Ford Explorer vs. Renault Scenic: Dominantiedrang bij de duurtesters - Dubbeltest

Elektrische Ford Explorer: nu met bijna €3.000 korting

Test: Ford Explorer – Goed uitgewerkt idee


