Ford Explorer EV Extended Range RWD Limited Edition (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Explorer EV Extended Range RWD Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 12.465 km |
Aankoop
Review na 1000km; tja wat kan je dan zeggen?
Nou een hoop; ik rij al 5 jaar elektrisch. Had hiervoor een Audi Etron50 dus over het elektrisch rijden ga ik niks zeggen. Waarom dan niet een Q6 of een EQE of een andere luxe grote auto? (BMWi4 of Audi A6 avant- zij oh zo mooi!) Heel simpel; ik heb hem gekocht ipv via de zaak weer een lease auto. En dan nog een nieuwe elektrische auto? Je bent hartstikke gek! Dat klopt. Prettig gestoord en vind dat elektrisch rijden wel erg lekker. (heb ook een oude mx5 voor de lol!)
Mijn requirements: Graag wat meer range (260/280 km was ok met de Audi maar wat meer is beter), adaptive cruise control, niet te groot (iets kleiner dan de Audi), beetje stoer uiterlijk (subjectief uiteraard), grote accu, wel snel laden, liefste in Europa gemaakt (geen must; Kia stond ook op de shortlist), elektrische stoelverwarming en verstelbaar en SEPP subsidie (toch fijn wat van de centen terug te krijgen) Sortlist; TMY en TM3, KIA EV6 (vanwege 800v systeem) Ford Explorer. Uiteindelijk vanwege looks en goede deal (limited edition is erg aantrekkelijke aanbieding zeker met 3 jaar extra garantie erbij😉) de Ford.
Nu 1000km gereden. Wat valt vooralsnog op (tov de Audi)?
Toch wel wat harde plastics
Iets meer geluid in de cabine
Pakket met de Stereo upgrade, lane centering en headup display had ik moeten nemen (was weer 1800 meer; had ik moeten doen!)
Super korte draaicirkel (erg fijn)
Achteruitrijcamera is erg fijn (optie op de Audi die ik niet had)
Stoelverwarming werkt ook hier top
Stuur verwarming hoort vanaf nu standard op mijn must-have lijstje (dat had ik eerder moeten weten!)
Minder power en geen 4wd maar dat mis ik eigenlijk (nog?) niet
Grote auto’s kunnen best zuinig zijn (verbruik nu echt heeeel veel minder stroom)
De ergonomie van de Audi Etron is wel veel intuïtiever los van alle luxe (maar hij kost ook de helft dus was zeur ik nou)
Eigenlijk ben ik heel positief op een paar kleine keuzes die ik niet goed gemaakt heb. Foto 2 is een gimmick want dat was de range bij ophalen. 5 jaar geleden was dat bij de Etron 320km; nu meer dan het dubbele😂 Realisme zegt me 400-470 realistisch is. Prima waardes.
Ik zal de review na de winter bijwerken. Mocht je vragen hebben; stel ze hieronder!
Klaarmaken voor de wintersport
- 4.700 km
Ben inmiddels wat ervarener met de Explorer. Heerlijke auto om me in te verplaatsen en qua verbruik ook. Kort samengevat; heb niet veel nieuws toe te voegen. Heb gevraagd om een stereo upgrade te doen maar dat kan niet.
Binnenkort komen de winterbanden (met velg besteld) en trekhaak (voor originele vanuit Ford gekozen ivm elektrisch uitklappen)
Enige nuttige voor de lezer: de range met 80% laden is ongeveer 400km tenzij het vriest en/of ik 140 rij. Dan gaat er +/-50 af (met 80% geladen accu). Qua laadsnelheid; als de voorverwarmd is en accu tussen 0-30% haalt ie 185. Daarna zwakt ie iets af tot 50% vol. Ging redelijk rap maar heb nog niet veel snellaadervaring met de Ford. (wel met de vorige auto maar de Audi Etron laad als een malle en kan ik niet vergelijken)
Terug van wintersport
- 10.230 km
Al een paar weken terug van skivakantie in Frankrijk (1050km met mijn nieuwe Ford Explorer limited ed long range) In 12 uur heen en dat is incl laden, 2 maaltijden en wachten voor de dames wc want schoolvakantie dus druk bij de weg restaurants. De Etron zou minder snel zijn geweest maar die reed wel nog relaxter en het autonoom rijden was ondanks dat ie ouder was beter. Mijn vrouw en zoon (17) vonden de heenreis super snel gaan.
Terug in12,5 uur ivm file’s. Voor het eerst ook laadpaal file’s gehad. Drie keer en gemiddeld 15 min wachten. Was verbaasd dat de netto extra tijd maar 30min was tov de heenreis.
Wat de auto heel goed doet is de accu vrij leeg rijden als je de navigatie gebruikt. Dan laadt ie met 185 en zakt bi 35% naar 150. Al met al van 5-80% in +/- 25 min. Dan had ik netto 330-360km range voor de volgende laad beurt. Winterbanden, nat wegdek, storm en kou zijn boosdoeners (ok en snelheid; reed gemiddeld 120/130 waar mogelijk). Nu weer thuis en dan tikt ie ie bij 80% laden 360km aan (winterbanden en nu 2 gr. buiten)
Zomerbanden en mooi weer!
- 12.465 km
Korte update: de zomerbanden liggen er al weer een tijdje onder en de temperatuur gaat weer omhoog net als de range die je kan halen. Voorheen was ik bij de Audi heel enthousiast als ik 300km zag op de teller. Vandaag stond er 667km op na 100% laden. In de praktijk is dat waarschijnlijk 560km maar jeetje. Alle mensen die een benzine auto hebben graag even opletten: al mijn vorige benzine auto’s kwamen minder ver op een tank! Dat waren: Audi a3, Passatv5,2 keer Golf(3&4), BMW2 tourer(2 keer diesel), BMW 3 serie (e30), Skoda Fabia Greenline, Mazda MX5.
Kortom; dat hele gedoe rondom laden en afstanden is volgens mij grotendeels opgelost nu…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.