Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line (2022)

autoreview

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line (2022)

Signalement

UitvoeringExplorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line
Versnellingen10, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geduld op de proef gesteld

Na een uitgebreid onderzoek en vergelijk waarin de nodige SUV's aan de tand zijn gevoeld.
Met 4 tieners met steeds langere benen in huis en daarmee op de achterbank wedt onze huidige S-max 2 liter diesel te klein (zie mijn review). Met name vanaf de 3e zitrij leverde het bij langere afstanden flink wat gemopper op.
Voorwaarden bij de zoektocht: Geen uitstraling van een bus, benzine/hybride, 6 ruime zitplekken, trekgewicht van tenminste 1.800 kg i.v.m. caravan, 100 k wel een beetje de grens, voorkeur jong gebruikt.
Naar voren kwamen: Volvo XC90, Audi Q7, BMX X5. Met alle modellen proef gereden en de lange benen uitgeprobeerd. Allemaal mooi premium, prachtige afwerking, ruim aanbod, maar voor de beenruimte op 3e zitrij geen vooruitgang voor de lange benen. De twijfel toegeslagen en toch maar een keer proefgereden met een Mercedes V300, maar daar wilde mijn vrouw echt niet in rijden. Toen ontstond bij een onderhoudsbeurt begin dit jaar spontaan een gesprek met een verkoper bij mijn Ford dealer. Hij wees mij op de Ford Explorer PHEV. Value for money en (nieuw) snel leverbaar en met mooie inruilondersteuning vanuit importeur.
Een week later een proefrit gemaakt en echt onder de indruk van deze auto. Ruimte, power, een load aan opties, enige te kiezen optie is de kleur. Geen premium afwerking, maar op het welbekende Ford niveau. De tieners met een grote glimlach op de 3e zitrij. Waarom had ik deze niet eerder op de korrel?
Snel overeenstemming bereikt en auto besteld. We leven dan januari 2022. Levering half mei 2022. Inmiddels half september en het moment van levering .... ?

Ongelikte beer

  • 4.000 km

Dan is het eindelijk zover. Eind oktober, na 10 maanden wachten is de beer dan toch eindelijk op de weg los gelaten. Bij deze de eerste ervaringen: de eerste indruk is heel positief, prachtig donker grijze kleur en er staat echt een auto voor je neus waar je niet om heen kunt. Een beetje zoals een kind een auto tekent. Vanbinnen een nette afwerking of Ford niveau met alle denkbare opties allemaal eenvoudig te bedienen vanuit de overzichtelijke menustructuur van het traag werkende scherm. Bij eerste gebruik eenvoudig de Ford pass app installeren en koppelen. Dit geeft veel mogelijkheden en inzicht.
Snel op pad: heerlijk stil glijd hij van zijn plek. Waar mogelijk is het Elektrotechniek wat de auto voortbeweegt. Als je voorzichtig met het gaspedaal bent doet hij dat ook op de snelweg. In de praktijk is 35 km bereik electric goed haalbaar. Maar dan….. als de accu dan uitgeput is, dan komt de beer uit zijn winterslaap. En hoe! Hij brult en springt vooruit, lomp, onbehouwen en ongeciviliseerd. Wat gaat het dan van z’n plek. De overschakeling gaat niet geleidelijk maar met bangmakende bruutheid. Het bedienen van het gaspedaal wordt hiermee een fijngevoelig proces met steeds weer heel scherp aanvoelen wanneer de beer weer los gaat. Als je hier aan went is er goed mee te werken en zweef je snel comfortabel naar je bestemming.
Na de eerste 2 k km mochten we met de caravan een weekend weg. De speciale trailer stand waarbij de benzine motor de basis aandrijving is werkt perfect en laat de auto als een diesel trekken en sleuren zonder dat hoge toerentallen nodig zijn. Invoegen op de snelweg gaat net zo gemakkelijk als met een solo auto en met 1 op 9 gemiddeld ook nog flink zuinig.
De auto bied ruime en comfortabele zitplaatsen voor 7 personen met zeer veel beenruimte en dan ook nog ruime kofferruimte.
Dan een heel belangrijke waarschuwing! Inparkeren is levensgevaarlijk! De ongelikte beer komt hier ongecontroleerd tot leven. Je komt aanrijden, zet de bak in achteruit en laat hem rollen, (dit doet hij altijd elektrisch) maar ja, iets een molgootje of ander obstakel en dus gas geven, heel voorzichtig, met fluwelen voer, maar dan, opeens BAM motor aan en de auto springt naar achteren! Thuis de oprit voor het huis loopt vanaf de straat over het trottoir en dan iets omhoog in grind. Dit leverde tot twee keer bijna een crash in de voorgevel op. De enige manier is met een aanloopje de boel laten rollen en tijdig remmen of motor in trailer stand zetten. Dit vraagt echt een aanpassing van het motor management en kan niet voor een dergelijk product worden geaccepteerd.
Punt van kritiek: deze auto is niet all risk te verzekeren. De beveiliging is niet gecertificeerd. Dit moet dus later worden ingebouwd a 800 excl. btw en je krijgt een los kastje naast je sleutel omdat Ford zelf niet wil investeren in een gecertificeerde oplossing (class 1 en 4 zoals verzekering vraagt) Overweeg je een aankoop, beding dit er dan bij. Achteraf laten dealer en Ford NL je gewoon in de steek. Ze leveren dus met deze auto een product boven hun stand.
Goed nieuws over het gebruik: 1:20 is bij gemengd gebruik echt gemakkelijk haalbaar. 1:13 bij langere snelweg ritten. Voorwaar heel netjes.
Conclusie: pro’s en contra’s en vooral smaak gevoelig. Ben benieuwd naar het vervolg en of dit een gelukkig huwelijk gaat worden.

Afscheid

  • 30.000 km

Na nog geen jaar met de Ford gereden te hebben, toch besloten hem in te ruilen. De optelsom van nadelen was helaas groter dan de lijst met voordelen.

Deze Amerikaan blonk uit in lange ritten over de snelweg. Even op en neer naar midden Italië? Perfect! Op Wintersport naar Zwitserland? genieten, met de caravan naar Luxemburg? Genieten! Alles heerlijk stil, comfortabel, snel en nog best zuinig.

Op de korte ritten? In de stad? Parkeren? Snelweg op en af? Even versnellen? Allemaal ongecontroleerd en lomp en onwijs. Verre van premium ….

Nadat mijn vrouw voor de zoveelste keer foeterend thuis kwam was het besluit genomen.

Tijd voor wat anders…, volg mijn nieuwe reviews.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.