Ford Escort Cabrio 1.6i (1984)

autoreview

Ford Escort Cabrio 1.6i (1984)

Signalement

UitvoeringEscort Cabrio 1.6i
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf137.000 km
KM-stand laatst147.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer tijd voor een cabrio

  • 137.000 km

Nadat ik in 2008 voor het eerst echt kennis had gemaakt met het fenomeen cabrio (zie mijn review van de Lada Samara Cabrio) werd het, nu ik stallingsruimte heb, tijd weer een aan te schaffen.

Aangezien ik van plan ben de auto regelmatig te gebruiken en niet moeilijk wil doen over elk roestplekje, piepje etc leek een cabrio van het genre Golf, 205 of Escort me het handigst. Een spider of spitfire oid is natuurlijk veel mooier maar is minder practisch, duurder en ik zou er veel te voorzichtig van worden.

Na een groot deel van de winter het arsenaal aan cabrio's te hebben gecheckt is het uiteindelijk deze auto geworden. Hij ziet er niet fantastisch uit (motorkap dient overgespoten, dashboard vol scheuren en her en der roestplekken) maar rijdt als een pittige, moderne auto. Uiteraard geen zaken als electrische ramen, stuurbekrachtiging, abs of traction control.Wel een prima schakelende, sturende en remmende auto. Vooral die natuurlijke besturing beviel me direct.

2 weken na aankoop de auto opgehaald in Barger- Compascum en direct 500 km ermee gereden via een mooie omweg naar huis, het was tenslotte een van de eerste mooie dagen van het jaar. Daarbij door stad en land gereden en diverse vormen van ondergrond geprobeerd (zand, klinker, kassei, asfalt) en hij doet het prima. Ook 140 km/h gaat prima en je kunt (open rijdend uiteraard) dan ook nog een telefoongesprek voeren. De stabiliteit op die snelheid is ok (ondanks dat mijn vader die in de jaren '80 ook een Escort mk3 had er toen niet enthousiast over was).

In de afgelopen weken heb ik er nu een kleine 2000km mee gereden en het enige nadeel dat ik tot nu toe heb is dat de stoelen niet ver genoeg naar achteren kunnen waardoor ik met 1.94m met opgevouwen knieën zit.

Omdat de auto waaschijnlijk meer dan 10 jaar heeft stilgestaan (vond een kaartje dat de auto voor een beurt moest voor 137000 km of juni 1999) gaat ie binnenkort voor een beurt en een nieuwe distributieriem. Ik ben benieuwd wat er verder aan mankeert. Voorlopig heb ik er een goed gevoel bij en kijk nu al uit naar een verre vakantie in de zomer.

Terug van vakantie

  • 147.000 km

Inmiddels terug van een drie weken durende vakantie naar Spanje en Portugal. De auto heeft zich goed gehouden en beviel uitstekend op al die fantastische en lege bergwegen. Dan merk je dat je tegenwoordig door stuurbekrachtiging en overige flauwekul wel erg weinig feeling met een auto hebt. Wat me opviel is dat je met zo'n 28 jaar oude auto nog heel goed mee kunt komen in de bergen terwijl ik eigenlijk altijd rustig aan deed.

Op de heenweg door Frankrijk met name de RN gepakt maar dat duurde allemaal wel erg lang, daarom op de terugweg maar tol betaald. Op die lange, saaie autoroutes (die we in Spanje ook wel een paar keer genomen hebben) zijn er trouwens betere auto's en blijkt de auto ook niet zo heel snel te zijn. Door niet al te lange rij dagen te maken (max 10 uur per dag maar meestal een uurtje of 6) was het allemaal overigens prima te doen. Wel grappig dat we nu, voor het eerst, af en toe bewust binnen gingen zitten in restaurants, bij de hele dag bij 35 graden de zon op je kop is dat dan erg lekker.

Onderweg nauwelijks problemen gehad op een uitzondering na; de dag voor de vakantie ging de luchtfilterslang kapot die ik provisorisch gerepareerd had mbv duct tape. Daarna liep de motor weer dus vol vertrouwen op pad. Helaas bleek al snel dat de (warme) motor stationair niet meer wilde draaien. dat vereiste wat handigheid met gas en remmen en met name in de binnensteden van Porto en Lissabon was het toch wat irritant. Binnenkort maar een nieuwe slang monteren en dan ook direct een nieuwe accu erin. Vol vertrouwen neem ik dan weer de Escort voor een volgende vakantie.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.