Ford Escort 1.8 TD 90pk CLX (1995)

autoreview

Ford Escort 1.8 TD 90pk CLX (1995)

Signalement

UitvoeringEscort 1.8 TD 90pk CLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf275.000 km
KM-stand laatst318.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 300.000 km

Nadat de Opel Kadett verkocht was, wilde ik in januari 2007 weer een andere tweede auto hebben. Omdat mijn broer bereid bleek om de kosten hiervan met mij te delen, werden grotere/luxere voertuigen ineens financieel aantrekkelijk. Wij troffen op marktplaats een heel aardige aanbieding aan van een Ford Escort 1.8 TD sedan met ca 275.000 km. Verder was deze auto voorzien van 2 airbags, een trekhaak en zelfs airco! Ik ben langsgeweest, heb een proefrit gemaakt en de koop rondgemaakt. Voor 1050 euro werd deze wagen van mijn broer en mij. Gezien de prijs en wat je ervoor terugkreeg geen slechte deal. Natuurlijk verwacht je addertjes onder het gras maar dat risico neem je wel voor 1050 euro.

Kort samengevat:
Bevalt wel:
-comfortabel, goede stoelen en redelijk stil voor een diesel
-zuinigheid, 1 op 16-17 vind ik niet slecht voor 1120 kg auto met een "ouderwetse" turbodieselmotor.
-airconditioning
-goed weggedrag: best nog vlot dankzij de diesel en prettige betrouwbare wegligging.

Bevalt niet:
-Telkens weer wat, maar dat kan je op zich wel verwachten bij die km-stand.
-Opstartprocedure was even wennen.

Problemen

  • 300.000 km

Op de avond dat wij terugreden naar huis, konden wij na een tussenstop al niet meer verder. De auto wilde niet meer starten. Aangezien de verkoper al had gezegd dat de accu waarschijnlijk minder goed was, namen wij hem dit verder niet kwalijk. Nadat de accu vervangen was, waren er maandenlang geen problemen. Achteraf heeft dit mogelijk aan de meegeleverde autoradio gelegen, want deze autoradio hebben wij aan iemand anders gegeven. Deze auto kreeg daarna last van lege accus en de garage vermoedde dus dat het aan de radio lag. Nadat deze weer losgekoppeld was, was de accu minder vaak leeg. Met andere woorden, de accu in de Ford is wellicht ten onrechte vervangen. Maar goed een nieuwe accu kan op zich nooit kwaad. Daarna was het altijd voorgloeien en starten, met vol gas dan. Een soort dieselchoke dus. Zo stond het in het boekje. In ieder geval kon ik altijd in mijn achteruitkijkspiegel zien uit welk parkeervak ik ook al weer was gekomen.
In april bleef het koppelingspedaal ineens op de grond liggen. Dit leek mij een losgeschoten kabel. De anwb beaamde dit en had het euvel vrij snel hersteld. Het werd echter wel veroorzaakt volgens hem door een (te) zeer versleten koppeling. Deze enthousiaste ANWB’er kon echter wel zien aan de machinekamer dat deze auto altijd netjes onderhouden en goed bereden was geweest. Dit bevestigde mijn vermoedens over de eerlijkheid en grondigheid waarmee de vorige eigeneaar de auto had onderhouden. Daar profiteren eventuele volgende kopers altijd van. Naar zijn idee zou het vervangen van de koppeling dus geen onkosten op een sterfhuis zijn. De garage waar wij de auto daarna heen brachten raadde het ons sterk af echter, omdat er behoorlijke roestschade aan de carrosserie zat. Ik heb dit zelf gezien. Volgens deze garage zou afkeur voor de apk er zeker aan komen. Ik heb het nu dus over april 07. Wij hebben dus ook de koppeling maar niet vervangen. Deze garage kreeg de auto trouwens niet gestart, of met moeite. Een instructieboekje lezen, daar voelen sommige garages zich te goed voor? Eind augustus hebben wij de auto laten keuren. Naast de APK keuring en roetmeting stond er alleen een slangetje op de rekening. Over roest werd niets gezegd. In ieder geval MAG hij weer tot okt 2008 blijven rijden. In oktober 2007 dachten we dat het einde nabij was, omdat de auto gekoppeld of juist niet gekoppeld bleef staan. Wij dachten dat de koppeling de geest had gegeven. Het bleek echter “slechts” het koppelingsafstelmechanisme te zijn. Een onderdeeltje van 11 euro plus 3 uur arbeid en btw, waardoor je toch nog op 200 euro uit kwam. Enige tijd later werd de auto opengebroken en de autoradio gejat. Nadat ik, puur voor de statistieken natuurlijk, hiervan aangifte had gedaan, heb ik op onze vaste sloop een deur kunnen vinden van een vergelijkbare auto. Helaas niet dezelfde kleur, maar ik had ook geen zin om stad en land af te reizen. Het vervangen was een crime, maar is gelukt. Wat wel handig bleek, is de manier waarop deze auto’s zijn gemaakt. Er zit in de deur soort standaardstekker die past in een aansluiting op de carrosserie. De speaker deed het gelijk en de CV doet ook mee. Helaas is het cylinderslot van linksvoor dus wel anders dan rechtsvoor en bij de sloop-deur zat geen sleutel. Ik moet nu dus altijd eerst de auto ontgrendelen rechtsvoor. Dit is natuurlijk niet onoverkomelijk, behalve wanneer de auto in een smalle garage staat.
Verder hebben we de “boog” over het stuurhuis waar de licht- en ruitenwisserschakelaars aan zitten moeten vervangen omdat de verlichting het niet goed deed. Als je hieraan gaat sleutelen, moet je wel de zekering van de claxon eruit trekken. Het glijcontact raak je altijd aan als je de boog vervangt en dat klinkt zo stom op je parkeerplaats. Ook ging een van de knoppen van de ventilatiebediening stuk, helaas net die ene waarmee ook de airco wordt bediend. Met een schroevendraaier kreeg je het wel voor elkaar maar da’s toch minder handig. Die “boog” vinden was al redelijk lastig, maar een knopje voor een Ford Escort MET airco nog meer. Airco was in die jaren al vrij uitzonderlijk/luxe, en helemaal op zo’n Escortje. Uiteindelijk troffen we op sloop nummer 10 (serieus de 10e) een Franse Escort aan met airco. We mochten deze knop gratis meenemen. Rond de jaarwisseling dachten we wederom dat we weer op zoek konden gaan naar een opvolger, toen er iets mis bleek met de achterwiellagers. Toen dit werd beraamd op wederom ca 200 euro, hebben we het maar laten doen. In april 2008 was er een grote electronische storing/kortsluiting ontstaan in de auto, waardoor hij niet meer wilde starten. Hij is toen 2 weken weggeweest en we hadden de hoop al opgegeven, maar ineens belden ze op: hij deed het weer. Hij had in de zekeringkast inwendig het een en ander doorgelust/omgezet en ongebruikte groepen gebruikt en alles deed het weer. En dat voor iets meer dan 200 euro. Ik had wel mijn bedenkingen eerlijk gezegd, inwendig doorlussen en dergelijke klonk mij als een recept voor electronische ellende. Maar niets bleek minder waar. Geen enkel probleem heeft zich voortgedaan.

Inmiddels is de stand bijna 291.000 km en de apk is geldig tot oktober 2008. We blijven er gewoon mee rijden tot de koppeling het echt opgeeft of er een ander probleem optreedt, wat meer dan 3-400 euro kost om te herstellen. Op de foto’s is te zien hoe zeer de auto te lijden heeft gehad in de tijd dat hij van ons is. Die tape was nodig omdat hij in september 07 over een hoge stoep is geschoven, waarbij de voorbumper behoorlijk is beschadigd. Met Pattex Powertape kom je een heel eind, want ik heb maar 2x goed onder de auto hoeven liggen om het weer vast te plakken.

** update augustug 08 **

In juni 08 een airco-beurtje, omdat hij wat minder koelde. Het enige probleem was een gebrek aan koudemiddel, de airco zelf was niet kapot. En in augustus maar weer een apk. Vlak voor de keuring was overigens de 300.000 km bereikt. Er is dan "9" ingevoerd in de databank van de nationale autopas. Blijkbaar vond Ford een 6cijferige teller te duur. Tot onze verbazing en opluchting, was deze keuring wederom geen probleem. Ze hadden wel een meting verricht en de roest was inderaad nog net binnen de normen. De kans op een nieuwe apk volgend jaar is nu absoluut uitgesloten, maar da's pas over 14 maanden. Ik vind het wel mooi, dat we dus al ruim anderhalf jaar nu rijden met een versleten koppeling (hoe versleten is deze nu echt?) en roest. Ik overweeg een kleine beurt maar voor de rest besteden we er zo min mogelijk geld meer aan. Al heb ik wel gisteren voor 40 euro een donkergroene deur van de sloop gehaald.Voor dat laatste jaar moet ik er wel weer een beetje normaal bij-rijden, want die grijze deur is geen gezicht. Bij deze deur zat ook een sleutel en de speaker en het electrische raam zijn goed. En het valt echt bijna niet op, tenzij in de volle zon.

** update maart 09 **

Inmiddels heeft de auto alweer 312.000 km gereden. Ik krijg een heel licht vermoeden dat de bak ook zijn beste tijd gehad heeft, maar wat zou het verder. Hij rijdt nog steeds goed, de airco heeft geen enkele moeite om het vocht dat 3 mensen die net uit het zwembad komen, weg te werken. Inmiddels komt de Ford ondanks bovenstaande zaken, toch aardig in de buurt om mijn beste auto tot nu te worden. Vergeleken met mijn eerste auto, de 626, heeft hij zeker de helft minder gekost aan onderhoud in ongeveer evenveel km. Misschien is het appels en peren vergelijken, een diesel en een benzine vergelijken, maar toch. Zo heb ik het gevoel, dat fabrikanten bij dieselauto's nèt iets betere componenen gebruiken. Ik doe af en toe een koppelingstest (de leken-versie), waarbij ik de handrem volledig aantrek en het koppelingspedaal in één keer loslaat als de bak in 1 of R staat. Hij slaat tot nu toe nog netjes af. Hij is intussen wel erg vuil geworden en ook de bumper verdient weer eens een inspectie en indien nodig vervanging van de powertape. Mijn broer en ik zijn er in ieder geval nog steeds blij mee en financieel is het zeer veilig autorijden. Dagwaarde is immers een scheet in een netje en met 82.5% korting op een WAverzekering wordt mijn verzekering er ook niet heel veel beter van.

Einde van de auto

  • 318.000 km

43.000 km en 1 slooppremie later is het einde gekomen voor deze auto. Wat begonnen is als een extra auto en gezien de koppeling en roest niet lang mee zou gaan, is naar mijn idee geeindigd als een van mijn beste auto's ooit. De aanschafkosten zijn na aftrek van de slooppremie 50 euro geworden, het onderhoud is met 1200 euro ook niet extreem (vind ik) voor een dergelijk oude auto. Rest me nog te melden, dat mijn broer en ik best gehecht zijn geweest aan deze wagen. Hij is 4x probleemloos op en neer gereden naar Parijs, heeft honderden woonwerkritjes volbracht en zelfs bij de zoektocht naar een nieuwe auto gaf hij het niet op.

Hij is opgevolgd door een Chevrolet Nubira LPG-G3 uit 2005. Hierover schrijf ik tzt nog wel iets, voorlopig heb ik daar na 10.000 km nog geen enkel probleem mee gehad.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.