Ford Escort 1.8 TD 70pk Pacific (1998)

autoreview

Ford Escort

Signalement

UitvoeringEscort 1.8 TD 70pk Pacific
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf148.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een teleurstellende ervaring met mijn Honda Accord (de G3 installatie, de lage instap, startproblemen en veel onderhoud), besloten om in ieder geval een diesel te kopen waarmee je niet bij elke drempel moet afremmen tot ca. 15 km/u.

Nadat mijn Honda het had begeven (lekke radiateur en de gevolgen daarvan) besloten om deze Ford Escort aan te schaffen. Deze Ford had een gunstige kilometerstand: 148.000. Al direct tijdens de proefrit bleek dat dit een lawaaierige auto was en niet bijster vlot. Bij koude motor is 2x voorgloeien een vereiste. Maar als ie eenmaal op gang is, dan stuitert ie lekker over de drempels, is redelijk zuinig (1:15) en heeft veel laadruimte. De auto geeft bovendien een robuust gevoel en geeft de indruk zonder problemen nog jaren mee te kunnen... helaas is dit slechts een gevoel, want de auto heeft regelmatig bij de garage gestaan (zie Problemen).

Deze Escort komt helaas met zijn 60 pk heel wat kracht te kort. Inhalen moet je heel goed overwegen, want op de snelweg heb je zo een bumperklever achter je en op tweebaanswegen moet je helemaal niet denken aan inhalen. Ook invoegen duurt eigenlijk te lang. Tijdens onze vakantie in Sauerland was het bergen klimmen tussen de vrachtwagens...en ik maar afvragen waarom dit brakke ding niet sneller omhoog ging dan 70 km/u. Kostte me een waterpomp bovendien.

Uiteindelijk bleek deze auto op jaarbasis (en kilometerbasis) nog meer te hebben gekost dan de Honda.

Voor de liefhebbers wat cijfers:
Gemiddeld aantal kilometer per jaar: 29.466
Gemiddelde kosten per jaar:
- Diesel : € 1.950
- Belasting : € 800
- Onderhoud : € 900
- Verzekering : € 384
- Afschrijving : € 1.425
- Totaal : € 5.459
Gemiddelde kosten per km: € 0,185

Dus deze auto in februari 2008 bij een kilometerstand van 239.000 ingeruild voor een Ford Focus 84 KW TDCI uit 2003, met 138.000 op de teller. Dus wat meer pk’s dan de Escort en hopelijk minder onderhoud.

PROBLEMEN

Een overzicht van de bezoekjes aan de garage:

Juli 2005:
Kleine beurt + handrem linksachter gerepareerd (€ 80)

Januari 2006 :
Grote beurt (€ 245)

April 2006:
Gloeibougies vervangen (€ 140)

Mei 2006:
Reservoir stuurbekrachtiging vervangen (€ 40)

Augustus 2006:
Kleine beurt + 2 nieuwe banden (€ 190)

Januari 2007:
Grote beurt + distributeriem + multiriem + remschoenenset (€ 550)

Februari 2007:
2 schokbrekers vervangen (€ 363)

Augustus 2007:
kleine beurt (€ 127)

Augustus 2007:
Waterpomp vervangen (€ 275)

December 2007:
Grote beurt + 3 nieuwe banden (luchtdruk vergeten te controleren...) + remslang + draagarmrubber (€ 575)

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.