Ford Capri Extended Range RWD (2025) #2

autoreview

Ford Capri Extended Range RWD (2025)

Signalement

UitvoeringCapri Extended Range RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Capri: eerste elektrische auto

Wij hebben voor het eerst een elektrische auto gekocht (privaat) : een nieuwe Ford Capri, in de normale uitvoering met achterwielaandrijving en een 77 kWh batterij, met als extra’s magnetic grey metaalkleur, inklapbare trekhaak, warmtepomp en Michelin all season banden.
Hier zijn veel verschillende overwegingen aan vooraf gegaan. De laatste tijd kwam er steeds meer wetenschappelijke bevestiging dat de CO2 rugzak die bij de productie van een elektrische auto ontstaat vrij snel weggewerkt wordt door de veel lagere CO2 uitstoot bij gebruik van deze auto, vergeleken met een auto met verbrandingsmotor. Wij wilden dus de transitie naar elektrische auto’s ondersteunen en tegelijkertijd ook het eigenverbruik van de door onze PV panelen gewonnen energie verhogen.
Waarom kozen wij voor de Ford Capri?
Wij wilden een auto die zo goed mogelijk op de toekomst voorbereid is en daarom later ook voor bi-directioneel laden geschikt zou zijn. Daarnaast wilden we een relatief kleine auto, die op de snelweg lang mee gaat. We zijn nl. met z’n tweeën en gebruiken de auto voornamelijk voor langere afstanden. Geschat 80% van onze kilometers rijden we op de snelweg en maken ritten van vaak meer dan 300 km.
Alle auto’s op het MEB platform zijn voorbereid op bi-directioneel laden en ook sommige Koreaanse auto’s en veel Renault’s.
De ideale auto voor ons zou de VW id3 zijn, maar helaas mag deze niks trekken, hetgeen onze auto wel zou moeten kunnen.
Ik heb een proefrit gemaakt met de Scénic (die in de zomer ook met een bi-directionele lader beschikbaar komt), de Explorer, de Capri en de Kia EV3. En ook de Elroq was een serieuze optie.
De Scénic reed erg goed, is stil, comfortabel en niet al te groot. Wij hebben hem echter uitgesloten omdat hij een hoger verbruik heeft dan de andere, vooral in de winter. Volgens de wintertest van de Duitse ADAC zelfs 5 kWh meer per 100 km snelweg dan de Capri of de EV3. En hij laadt langzaam, met name in de winter.
De EV3 heeft veel voordelen. Hij is vrij compact, produceert heel weinig bandengeluid, is de goedkoopste van alle en we kregen de beste inruilprijs voor onze Prius. Nadelen voor ons waren echter dat we hem niet bijzonder mooi vonden (zowel van buiten als van binnen). Bij de testrit viel me op, dat ik het mediascherm en de software minder intuïtief vond dan dat van de auto’s op het MEB platform (Elroq, Explorer, Capri). Het scherm voor de klimaatinstelling was niet te zien voor mij en de stoelen bij de EV3 Plus (de uitvoering die wij zouden gekocht hebben ivm de 17 inch wielen) hebben geen lendensteunverstelling. Ook viel me op dat de demping voor mij te zacht voelt. Als je bv over een snelheidsremmer rijdt, veert ie lekker, maar schommelt erover heen zoals een schip bij hoge golven.
Onze favoriet was de Elroq ; de mooiste van alle (zowel van binnen als buiten) en korter dan de Capri. Het enige nadeel is dat de Elroq erg breed is (2,15 m met buitenspiegels), heel kleine cupholders heeft (simply stupid) en dat we hem niet met all season banden konden bestellen. Qua prijs was de Elroq, in de uitvoering die wij verkozen, iets duurder dan de Explorer en ongeveer even duur als de Capri. De inruilprijs voor de Prius was echter zeer slecht.
Tenslotte nog de Explorer/Capri. Ik heb beide proefgereden in de Premium uitvoering op dezelfde zomerbanden. Ik vond de Capri stiller qua banden- en vooral windgeluid. Qua windgeluid boven de 100 km/h was de Capri de stilste van alle auto’s waarin ik een proefrit heb gemaakt. De Capri is naar mijn gevoel ook beter geveerd dan de Explorer en is zeker beter gedempt dan de EV3 ; hij is direct weer stabiel na het passeren van een snelheidsremmer. Wij vinden de Capri ook mooier dan de Explorer (mijn vrouw vindt vooral de voorkant van de Explorer niet erg geslaagd). Bovendien is de Capri, zeker op de snelweg, ook nog de zuinigste van alle. De Explorer/Capri zijn incl. buitenspiegels minder breed dan de andere auto’s (2,06m).
De Capri/Explorer/Elroq hebben een superkleine draaicirkel, veel kleiner dan de EV3, wat ze echt handig maakt hoewel ze groot zijn. De laadsnelheid van 10 tot 80% is gelijk bij de Capri/Explorer en de Elroq, en iets beter dan die van de EV3 en duidelijk beter dan die van de Scénic. De Elroq heeft met 175 kW een hogere maximale laadsnelheid, maar die wordt alleen bereikt als de batterij vrij leeg is (rond 10%). Als je bij 30% of hoger weer bijlaadt, zijn de Capri/Explorer niet langzamer of zelfs sneller dan de Elroq. Nadee van de Capri is dat hij onnodig groot is voor ons. Ook vinden we de mogelijke kleuren niet bijzonder mooi. Wij hadden liever een elegant donkerblauw of British racing green gehad.
De inruilprijs voor de Capri/Explorer was minder hoog dan die voor de EV3, maar wel veel beter dan die voor de Elroq.
Zaterdag krijgen we de auto en vertrekken daarna vrijwel onmiddellijk op vakantie. Daarna volgt een update.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Capri

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.