Ford C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Edition (2016)

autoreview

Ford C-Max facelift
Ford C-MAXFord C-MAXFord C-Max faceliftFord C-Max faceliftFord C-Max faceliftFord C-Max faceliftFord C-Max faceliftFord C-Max faceliftFord C-Max faceliftFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-Max faceliftFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAXFord C-MAX

Signalement

UitvoeringC-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst192.500 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie opvolger

  • 5.500 km

Na ca 6 jaar mijn oude C-Max omgeruild voor een nieuwe. De vorige deed het altijd, was nooit kapot. Ik heb alleen ruitewissers, 2 lampjes en banden vervangen. Dit hoop ik voort te zetten met deze C-Max.

Het is de titanium uitvoering met drivers pack. Het is een update 2015 dus het uiterlijk is vernieuwd, de voorkant is nu bij alle Fords hetzelfde geworden. Smaken verschillen maar ik vind het een vooruitgang.
De voorstoelen zijn nog steeds prima, beiden in hoogte verstelbaar. Midden console heeft een bakje dat er uit is te halen, je vindt er ook de aansluitingen voor het entertainmentsysteem/boordcomputer SYNC2 zoals de usb en line ingang. Verder Bluetooth etc.

Achter 3 uitneembare stoelen die samen de achterbank vormen en per stuk inklapbaar zijn. Je kunt ze niet meer naar achteren schuiven. Het tafeltje aan de rugleuning van de voorstoel ontbreekt. Dat is een vooruitgang.
De achterbak is kleiner geworden, vooral in de hoogte. Thuisbrenger onder de bodem van de achterbak, een hulpsetje met klitteband ter bevestiging vind je ook achterin.

Deze versie is compleet met navigatie, gescheiden volautomatische airco, regensensor, stuur bediening van de cruise control en speed limit, volumeregeling etc. Ook de boordcomputer kun je ermee bedienen.
Het aantal knopjes is drastisch afgenomen en logischer geplaatst. Spraakbediening kan ook maar het is niet het niveau van bv. Siri. De Nederlandse vrouwenstem klinkt erg vervelend en irritant. Misschien dat ik daarom wissel naar Engels. Er is heel veel mogelijk met Sync2 maar je moet je precies de juiste woorden zeggen. In de praktijk gebruik ik daarom maar een paar functies.
De hardware is onderbemeten: traag reagerend touchscreen en media op muziek doorzoeken gaat ook niet snel. Muziek lijkt alleen als mp3, wav en wma te lukken, geen flac, aac of mp4. Jammer.
Telefoon is te koppelen en je kunt sync vragen iemand te bellen. Dat gaat best redelijk maar weer die irritante stem..
Noodvoorziening: als bv. de airbags afgaan wil Sync via je telefoon het noodnummer bellen en je positie doorgeven. Dat werkt in de hele EU behalve Nederland. Het zou niet goed genoeg zijn volgens de KLPD. Gemiste kans van Nederland dus en niet echt geloofwaardig.

Motor: ecoboost 92 KW/125 pk, koppel 170 Nm met turbo, want 999 cc 3 cilinder. Vergeleken met mijn vorige Cmax met 1.8 lit, 4 cilinder, 125 pk en 165 Nm is dit beter. De turbo zorgt dat je bij weinig toeren toch trekkracht hebt.

Versnelling: schakelt fijner, 6-bak. Aanmerkelijk minder toeren op de snelweg en in de 5 is hij vlotter dan de vorige. De 6 is de overdrive en rijdt prima, 2500 toeren oid. Op de Duitse autobahn rij je voor je het weet mee met de rest.

Het verbruik is lager dan bij mijn vorige Cmax, ik haal 750-800 km of meer per tank van 55 liter. Veel snelweg en ik rijd niet altijd 130. De boordcomputer vindt mij dan ook een gevordere eco-rijder. (Dit is dus op te vragen via de stuurbediening). De schakeladviezen kloppen niet, bij 60 rij ik niet in de 6. Dat kan pas vanaf 100 km/u.

Het rijden gaat fijn, hij is stiller, stuurt precies maar met een andere draaicirkel. Ik moet nog steeds wennen aan de andere bocht bij inparkeren. Vanwege het driverspack kan hij zelf 90 graden achteruit inparkeren en file parkeren. Wegrijden/uitparkeren kan ook. De auto stuurt, je moet zelf gasgeven, schakelen en remmen. De auto geeft aan of een plek groot genoeg is, dat mag links of rechts zijn. Soms gebruik ik hem, hij krijgt de Cmax in kleinere plekken dan ik maar meestal is er wel een ruimere plek voorhanden om zelf te parkeren.

Samengevat vind ik het weer een vooruitgang vergeleken met de voorganger.

Concurrenten waren voor mij de nieuwe Astra tourer met de sterkere 1.4 turbomotor maar als nadeel te lang (4.70 meter) en het is een Opel. Quashqai en de vrijwel identieke renault Kajar. De Megane was veel te klein achter het stuur, de Ford Focus wagon zit te laag, toyota verso was compleet identiteitsloos. Peugeot had eigenlijk alleen de 2008 en dat is geen echt verhoogd model dat te klein is en met een te klein stuur. VW Sportsvan is prima maar voor hetzelfde uitrustingsniveau veel te duur: Je komt dan bij de highline uit.
Na >6 jaar maakt de inruilwaarde niet veel meer uit. VW garages bezoeken is ronduit vervelend en overpriced. Ik had ooit 2 Polo's en een Golf maar het is klaar.

No problemo

  • 11.000 km

Inmiddels is hij ingereden en al 2x op vakantie geweest. Dat rijdt prima. Beide keren per dag ca. 700-900 km gereden en dat was goed vol te houden.
Afgezien van een los schroefje van een rubberen kapje onder de voorbumper dat de dealer ter plekke even vastschroefde geen enkel probleem gehad. De motor maakt iets meer geluid dan in het begin. Ik zag geen verbruik van olie. Het benzineverbruik is nu rond de 1 op 16 waarbij ik wel wat harder reed op de snelwegen in Duitsland maar niet aan laag vliegen deed. Overigens rij je daarmee nog steeds zuiniger dan in Nederland in de stad of file. Verder ben ik gewend aan de draaicirkel en de Hill assist die nog even de rem voor je vasthoudt als je weg wilt rijden van een helling.
SYNC is een keer gecrashed en heb ik gereset. SYNC3 schijnt beter te zijn maar gebruikt andere hardware, ik ben dus veroordeeld tot SYNC2. In de praktijk pak ik nu mijn iPhone voor de routeplanning onderweg: betere spraakbesturing dankzij siri en betere routes.
Fijn dat de autosleutel gewoon in je broekzak kan blijven zitten bij starten en rijden (en dat je er 2 van krijgt).
Kortom: SYNC2 is het enige minpuntje tot nu toe.

beurt in aantocht

  • 19.000 km

Eigenlijk een saaie update: de dealer vond dat ik in februari al voor de beurt moest omdat hij door de garage in februari op kenteken was geplaatst terwijl ik hem in juli heb gekocht als nieuw. Gezien de km-stand volgt de beurt binnenkort.
Qua auto: alles gaat prima, geen olieverbruik vanaf het begin, het enige is dat een rubberen kapje onder de voorbumper op de hoek eraf is. Dat zit te laag voor menig parkeerplaatsdrempel. Dat heb ik al eens gratis vast laten zetten maar is nu verdwenen. Ben benieuwd naar de 1e beurt bij 20.000 km.

Beurt 1

  • 25.500 km

De auto was toe aan een beurt na een jaar/20k km. De prijs viel vergeleken met de vorige auto mee met ca 230 euro. Verder geen bijzonderheden eigenlijk, geen problemen gehad. Geen olieverbruik gehad bijvoorbeeld.
Schakelen kan nu wat eerder zonder trillende motor, vanaf 70 in de 6 gaat nu eigenlijk wel. De schakeladviezen komen voor mij te snel, de motor trilt behoorlijk als je ze stipt opvolgt. Onder 1500 toeren trekt de motor slecht, daarom schakel ik meestal iets onder de 2000 toeren.
Tevens omdat ik tegenwoordig meer autoweg rijd ipv snelweg is het gemiddelde verbruik gedaald naar 6.2 liter/100 km. Afremmen op de motor is relatief nauwelijks mogelijk, soms is dat fijn ivm uitrijden over lange afstand maar je remt duidelijk vaker. In de bergen zal dat onhandig zijn.

Het navigatie/audiosysteem SYNC 2 blijft vervelend, SYNC 3 schijnt wel goed te zijn maar dat is geen kwestie van een update maar ook van nieuwe hardware en daarmee geen optie. SYNC 2: Het is veel te traag, de kaart was van begin af aan al verouderd en voor updates betaal je de hoofdprijs (een nieuwe TomTom incl levenslange kaartupdates kost de helft, Ford vindt het wel een redelijke prijs), de stem zelf en het commentaar is bloed-irritant en de bevelen moet je precies allemaal uit je hoofd leren. Huisnummers moet je bv per cijfer uitspellen, 65 wordt dus vijf-zes ipv vijfenzestig.

Voor nieuwe bestemmingen gebruik ik daarom meestal mijn telefoon (Apple maps, Siri snapt mij wel). Het zou minder erg zijn als hij normaal op het touch-screen zou reageren. Ford stelt soms vreemde prioriteiten voor een auto van 30K.

Voortgang

  • 38.500 km

De 40.000 km komt eraan. Inmiddels heeft iemand anders een achterwiel ergens mee geraakt waardoor ik de band moest vervangen. De meegeleverde krik bleek vrij hopeloos. De sleutel om de moeren los te draaien kon ik 90 graden roteren maar er gebeurde niets. Wegenwacht via Ford assistance bood uitkomst. De wegenwacht gaf aan mij geen band te mogen verkopen van Ford, dus dan wordt het afslepen, vervangende auto etc. Voor een band! Gelukkig had ik een thuisbrenger gekocht ipv de beroemde spuitbus. Nu weet ik ook dat Ford een ouder type band heeft gemonteerd nl. de michelin primacy HP. Ik heb nu de opvolger (primacy 3) via een online bandenfirma laten monteren.
Verder ben ik 2 rubberen kapjes kwijtgeraakt die onder de voorbumper zaten. Die schuren erg snel over de afscheidingen van parkeerplaatsen.
Geen problemen, geen olieverbruik gehad tot nu toe. De auto doet het altijd. Onderhoudsbeurt volgt binnenkort. Jammer dat de auto niet zichzelf kan wassen.

Banden

  • 63.500 km

Tijd voor bandenwissel voor omdat de 2mm profiel is benaderd. De michelins gaan dus lang mee. Binnenkort regelen en de jaarlijkse beurt doen voor de vakantie. Het hele jaar geen problemen gehad. Ik rijd wat rustiger en het is een sport zo zuinig mogelijk op de cruisecontrol te rijden. Met iets onder de 100 haal ik dan 1000+ km per tank. Puur op de snelweg met 97 km/u verbruikt hij 4 l/100km. Stadsverkeer is natuurlijk weer een drama qua verbruik. Tijdsverlies valt mee: 15 min extra op 150 km. Er is dit jaar geen olie verbruikt.

Prima

  • 81.000 km

We zijn de winter weer door. Nav Een lekke band die niet gerepareerd kon worden zijn de achterbanden vervangen bij profiel van ca 3 mm. Verder geen enkel probleem gehad. Achteraf is het enige dat ik liever meer laadruimte had gehad. Iets voor de volgende auto.

Mankement 1

  • 87.000 km

Onderhoud: Remblokjes lopen op hun eind.. dat kan natuurlijk. Nog even te gaan. Vreemder is dat 1 motorsteun kennelijk olie lekt, moet een keer vervangen. Dat is wel snel. Ook laten de rubbers van de achterportieren los aan de onderzijde. De lijm houdt het niet meer kennelijk. Nu gefixt.

Verder geen problemen gehad of andere ontdekkingen.

Boven de ton

  • 109.000 km

Weer een reguliere onderhoudsbeurt en een vakantie verder en eigenlijk niets bijzonders te melden. Dat is saai en dat is dus goed. Ik volg het dealer-onderhoud en dan kom je al snel op ca 400 euro uit per keer.
De remblokken zijn vervangen na ruim 100.000 km en de voorbanden vervang ik binnenkort ook nu ze bij de 3 mm profiel zijn aangeland.
Ik hoop dat het zo blijft.

Reparatie

  • 105.000 km

Geel motorlampje brandt: katalysator kapot. Geen coulance en dat kost ca €1000. Fijn. Kan gebeuren volgens Ford. Dat klopt maar dat is rijkelijk vroeg.

Nog meer gedoe

  • 165.000 km

Auto houdt ermee op tijdens vakantie. Ruilauto via wegenwacht. Reparatie was het vervangen van bougies en bekabeling. Vreemd want die waren nog niet erg lang geleden bij onderhoud al vervangen. Daarna ging het goed.

En weer gedoe

  • 180.000 km

Motorsteun lekt, ook komt er wat olie door het kunststof kleppendeksel. Dat hoeft niet meteen vervangen maar schijnt typisch te zijn voor deze motor. Reparatie kost 600 en zit eraan te komen. Katalysator is universeel vervangen maar de boordcomputer is niet tevreden, dus foutcode bleef staan. Bij meting van uitlaatgassen is het wel goed.
Al met al m.i. te veel motorproblemen met deze ecoboost. Auto gaat weg: Ik wil hem niet meer in eigendom. Privatelease is dan beter, misschien leert Ford ervan omdat de kosten dan bij henzelf terecht komen. Zoiets helpt beter dan klagen.
Volgende auto wordt ander merk of niet meer als eigendom.

Laatste kans

  • 195.000 km

Op vakantie besloot de motor ermee op te houden, via ANWB ruilauto. De bougies en kabels zijn vervangen waarmee het probleem was opgelost. Vreemd omdat de bougies bij de vorige beurt al waren vervangen. Het motorlampje blijft branden ondanks nieuwe katalysator en aanpassing lambdasonde. Ook is de ABS-pomp nagenoeg kapot waardoor de remmen aan blijven lopen na remmen. Revisie laat ik nog doen en dan is het klaar met de problemen.

Verkocht

  • 192.500 km

Bij de APK (gewoon wel gehaald) bleek van alles mis: losse hitteschilden, scheur in pakking bij de turbo, kleppendeksel moet vervangen, remblokken en remschijven moeten worden vervangen. Dat ben ik niet gaan doen, ondanks standaard dealeronderhoud en eenmalig bezoek aan een generieke garage ivm vervangen van de katalysator bleef motorlampje vaak branden. De generieke garage was duurkoop en zonder veel verstand van Ford.
Einde.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.