Fiat Uno 1.5 i.e. SX (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Uno 1.5 i.e. SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 105.200 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na verschillende low butget auto’s te hebben gereden (klein en zuinig) was het tijd om mijn Daihatsu Cuore van de hand te doen...(deze had ik voor 50 euro en een 2ehands wasmachine overgenomen van een goeie bekende van mij... mooie ruil..) heb ik 2.5 jaar mee gereden ) Het was over en uit met de Cuore dus een andere auto...
Voor 350 euro’s kon ik een Fiat Uno 1.5 sx kopen ook een 1991-er, ook een dus gelijk doen... Voor die tijd had de uno 1.5 sx een riante uitrusting, namelijk electrische ramen & centrale deurvergrendeling op afstandsbediening. Een hele verbetering dus! Dat is een verschil ten opzichte van mijn Cuore uit 1991. De uno had 105.000km op de teller. Nee niet teruggedraaid, want alle documentaties en servicebonnetjes zaten erbij en de laatste service kaartje van 2002 vond ik nog terug met die 75.000km.
Heb mijzelf eerst eens flinkt verdiept inzake een aankoop van een Fiat Uno dus wist waar ik aan begon kun je zeggen. Roestproblemen kon ik dus verwachten, want het is Italiaans.
Na een uitvoerige testrit en controle van alle electrische onderdelen (een zwak punt van de Uno, maar deze werkten allemaal naar behoren) besloot ik dat deze auto mijn nieuwe vervoermiddel zou worden.. .er waren wat problemen met de uitlaat ( lek )
en handremkabel niet goed afgesteld, maar deze zouden allemaal verholpen worden met een nieuwe APK. Ook was er een probleem met het schakelen (ging heel stroef) maar dat heb ik op een simpele wijze later opgelost, zie verderop in dit verslag)
rijeigenschappen:
- het is een auto die zich goed laat rijden, maar het schakelen gaat toch iets hakkelig, maar daar wen je aan
- de bestuurder en passagiers zitten goed in de stoelen, ze kunnen een lange zit aan! de auto heeft helaas geen stuurbekrachtiging, wat ik wel mis met het inparkeren.
- de 1.5 sx wil ook goed meekomen in het verkeer, ze loopt het best tussen de 2000 en de 3000 toeren, maar ze wil ook goed doortrekken daarboven.
Jammer is wel dat de uno maar 3 standen heeft voor de ventilator..te weinig om met vochtig of vrieskou je raam snel vochtvrij te kunnen maken.
Ondanks de enkele gebreken, zal ik deze auto helemaal af gaan rijden... goedkoper zal ik toch niet rijden. Ik geef niet zoveel om al die gasten in veel te dure bakken die zich scheel betalen aan benzine en aan wegenbelasting...voor low budget is een Uno SX een hele luxe oplossing en er valt goed aan te sleutelen met behulp van de vraagbaak.
PROBLEMEN
-----------uitlaat lek ( had al last van te weinig vermogen en teveel lawaai ) heb op 23-12-06 een 1.5 sx uitlaat van de sloop eropgezet en hij loopt weer perfect ( en normaal benzineverbruik ook weer )
-----------roest! ( in de portieren! uno kwaal) ga ik aankomend voorjaar verhelpen!
-----------stroef schakelen. Dit was vrij simpel te verhelpen door een nylon busje bij de schakelstang even met wat olie weer in te smeren...door de lage km stand en zijn leeftijd was deze uitgedroogd.
-----------linker achterremtrommel loopt aan na aantrekken handrem. niet hinderlijk, maar staat op de planning om gemaakt te worden. is gewoon rijdbaar.
kortom kleine ditjes en datjes, maar dat heb je met een oudere auto....voor iemand die niet autotechnisch is zoals ik, kan je met een vraagbaak handboek heel veel dingen goedkoop verhelpen en je leert er ook nog wat van!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.