Fiat Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso |
---|---|
Versnellingen | 6, |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 117.303 km |
Start review
- 2.206 km
Vers binnen, deze Tipo SW met de 1.6 diesel automaat. Eigenlijk is de automaat natuurlijk een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Geen uitgebreide review, want hij is pas 2 weken in mijn bezit.
Deze auto is door Fiat in de markt gezet als budget auto; iets wat door de Nederlandse strafbelasting niet echt uit de verf komt. Dat geeft niet, want je merkt aan weinig dingen dat het een budget auto is en dat is een groot compliment. Hij is ruim en handig en voorzien van genoeg moderne zaken zoals DAB+ radio, Android auto, LED dagrij verlichting etc. De leren stoelen zitten stevig en met de optionele lendesteunverstelling heb ik een prima zit positie. Door de DCT bak rijdt de auto heerlijk relaxed. Start/stop moet je in de stad en bij file rijden wel uitzetten, want dat is wel serieus irritant en daarbij vraag ik me af of het wel zo'n gunstig effect heeft.
Morgen gaan we er mee onderweg naar Italië en kan ik daarna een uitgebreider verslag doen van de bevindingen.
Terug van vakantie
- 4.700 km
Terug van vakantie en inmiddels bijna 5000km er op zitten. Wat een fijne auto is dit.
In de bergen merk je dat de DCT bak bij matig dalende hellingen niet helemaal opschakelt zoals een traditionele automaat, maar lekker op de motor remt. Bij langere en steilere afdalingen kun je beter zelf een verzet lager kiezen tijdens het afremmen om verhitte remmen te voorkomen. Omhoog is een feest met deze bak, Zo relaxed. 35 graden, airco vol aan en geen centje pijn op absurd steile hellingen in Italië.
Al eerder vermeld; de start/stop. Zet die gewoon uit. Als je voor het stoplicht op een helling staat, slaat ie af en bij loslaten rem rol je naar achter en start hij niet. Vervelend en zelfs gevaarlijk. Uitzetten dus.
De motor: Een heerlijk torretje met meer dan voldoende koppel. Kruissnelheid van 160km/h is heerlijk ontspannen. Dat is de max van de adaptive cruise control. Ook flink wat stukken 180+ gereden en nog steeds fijn. Boven de 190 merk je pas aan de bochten in de snelweg dat dit geen superieur onderstel is. Tot en met 180 kun je met één vingertje aan het stuur heerlijk cruisen. Daar zit je overigens verrassend snel aan. Vanwege de drukte heb ik niet harder gereden dan 195, want dan moest er alweer geremd worden. Ik verwacht dat de top ergens net boven de 200 ligt.
Interieur: Dit is de business lusso, dus met leder. Heerlijke stoelen en de lendesteun verstelling is een aanrader. In de kofferbak is een zee aan ruimte en ook de extra laadruimte onder de laadvloer is erg handig. Geen enkel rammeltje of kraakje en alles voelt degelijk en luxe aan.
Het verbruik: zie de verbruiksmonitor. Ik vind het zelf ietwat tegenvallen, vergeleken met de Cactus die ik hiervoor had. 1:18 vs 1:22. Wellicht dat het nog wat beter wordt.
De kilometerstand is nog laag; maar vooralsnog vind ik het een absolute aanrader.
Raar fenomeen
- 35.800 km
Gisteren uit Oostenrijk terug komen rijden. Gaat er een waarschuwing aan dat de olie ververst moet worden. Wat nou? Hij heeft z'n 20K beurt gehad en de 40K beurt is pas over 4000 km. Bij terugkomst naar de garage en dit blijkt "normaal" te zijn bij een diesel; olie verversen zit niet bij de reguliere beurten in. Het aantal regeneraties wordt geteld, welke de olie blijkbaar vervuilen en aan de hand daarvan wordt bepaald wanneer de olie ververst moet worden. Het zal wel aan mij liggen, maar dat heb ik met mijn Cactus diesel nooit gehad. Bijzonder onhandig dit.
Daarnaast heb ik een paar uur een waarschuwing op het dashboard gehad die ik niet in de manual terug kon vinden. Verdween ook weer vanzelf en had verder geen effect. Als de auto terug uit de garage is, hoop ik te kunnen melden wat het nou was. Edit: De garage wist ook niet wat het was; waarschijnlijk iets met de radar van de adaptive cruise control, vaag.
Buiten deze 2 dingen, blijft het nog steeds een heerlijke auto (Ik rij ongeveer 60.000 per jaar) en zeker een aanrader.
Verbruik is inmiddels gemiddeld tussen 1:17 en 1:18
Eindoordeel
- 117.303 km
Vandaag was de dag dat ik de Tipo ingeleverd heb. Door COVID is het aantal gereden kilometers extreem ingezakt en is het leasecontract verlopen op basis van tijd, ipv kilometers....
Wat heb ik van de Tipo gevonden? Eigenlijk nog steeds hetzelfde: wat een fijne, ruime en ondergewaardeerde auto is dit toch.
Wat is er in al die tijd gebeurd? Hij is een keer, helaas, flink in elkaar gereden terwijl ie geparkeerd stond. Door een vrachtwagen die niet op de handrem stond..... Kon de auto niks aan doen dus. Eén keertje is de DCT bak in de war geraakt door een vreemde actie in druk verkeer. Dat gaf wat slip en dus een foutmelding. Is gereset en niet meer voorgekomen. Dat was het. Gemiddelde verbruik is op 1: 19,2 uitgekomen. Viel mij wat tegen.
Ik zie geen enkele reden waarom aspirant kopers een Fiat Tipo voorbij zouden moeten lopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.